خانه / مصر باستان / جادو و نفرین توتانخامون یازدهمین فرعون مصر باستان با گنجینه ای از کوه طلا و گنج

جادو و نفرین توتانخامون یازدهمین فرعون مصر باستان با گنجینه ای از کوه طلا و گنج

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir جادو و نفرین توتانخامون یازدهمین فرعون مصر باستان با گنجینه ای از کوه طلا و گنج را برای شما عزیزان قرار دادیم . در این مطلب قصد داریم شما را با یازدهمین فرعون مصر باستان (توتانخامون ) و جادو و نفرین های او آشنا کنیم . آیا توتانخامون دارای کوهی از گنج و طلا بود ؟ برای مشاهده متن کامل به ادامه مطلب مراجعه کنید ./

جادو و نفرین توتانخامون یازدهمین فرعون مصر باستان با گنجینه ای از کوه طلا و گنج
جادو و نفرین توتانخامون یازدهمین فرعون مصر باستان با گنجینه ای از کوه طلا و گنج

جادو و نفرین توتانخامون یازدهمین فرعون مصر باستان با گنجینه ای از کوه طلا و گنج,یازدهمین فرعون مصر باستان,فرعون توتانخامون مصر باستان,کوه گنج و طلا و دفینه فرعون مصر باستان,جادو و نفرین ها فرعون مصر باستان

جادو و نفرین توتانخامون یازدهمین فرعون مصر باستان با گنجینه ای از کوه طلا و گنج

توتانخامون معنای نام: (پنداشت زنده آمون)پادشاهی ۱۳۳۳-۱۳۲۷ (پیش از میلاد)[۱]
یازدهمین فرعون مصر باستان از دودمان هجدهم یا همان پادشاهی نو شناخته میشود. نام آغازینش توتانخآتون(به معنای : پنداشت زنده آتون) بود. 

%image_alt%

توتانخامون

 

نویسنده:world-civilization

%image_alt%

%image_alt%

توتانخامون که بود ؟ آیا نفرین او حقیقی است ؟ گنجینه ی او کوهی از طلا بود؟

توتانخامون معنای نام: (پنداشت زنده آمون)پادشاهی ۱۳۳۳-۱۳۲۷ (پیش از میلاد)[۱]
یازدهمین فرعون مصر باستان از دودمان هجدهم یا همان پادشاهی نو شناخته میشود. نام آغازینش توتانخآتون(به معنای : پنداشت زنده آتون) بود. 
%image_alt%
کودکی و پادشاهی

شجره نامهٔ توتانخآمون هنوز به طور دقیق شناخته نشده است و نظریههای گوناگونی وجود دارد. مثلاً مورخان نمیدانند که آیا او فرزند آخناتون است یا آمنهوتپ سوم و یا حتی آیه، کشیش بزرگ آمون.

توتانخآتون در ۹ سالگی با سومین دختر آخناتون و نفرتیتی، انخاسنپاآتون (کسی که برای آتون زندگی میکند) ازدواج میکند و پس از مرگ اسمنخکاره، با نام توتانخآمون به پادشاهی میرسد. همسر جوانش نیز نام انخاسنآمون (کسی که برای آمون زندگی میکند) را برای خود برمیگزیند.

فرعون جوان، تحت تأثیر وزیرش آیه، دستور میدهد که تمامی نامهای آتون و آخناتون را از معابد پاک کنند و نام آمون را که در دورهٔ حکومت آخناتون حذف شده بود دوباره حک کنند. از آن پس، به دستور کشیشان، بردن نام آخناتون که جنایتکار بزرگ خوانده میشود قدغن است. او پایتخت خود را شهر تب (که از زمان آخناتون رها شده بود) قرار میدهد و حدود ۱۰ حکومت میکند، بی آن که پادشاهی او جلال یا درخشندگی خاصی داشته باشد. وی آخرین فرعون دودمان شکوهمند هجدهم است؛ آیه پس از چهار سال پادشاهی حکومت را به رامسسیان (دودمان نوزدهم) میسپارد.

مرگ

%image_alt%

توتانخآمون در ۱۹ سالگی [۲]، در حوالی ماه ژانویه [۳] بی آن که جانشینی از خود برجای بگذارد میمیرد. مرگ او برای مصریان غیر منتظره است و مقبرهٔ وی هنوز تکمیل نشده است. بنابراین تابوت وی را در مقبرهای دیگر قرار میدهند که نسبتاً ساده است. احتمال میرود که این آرامگاه برای آیه ساخته شده بوده باشد، که با وجود سن بالایش پس از توتانخآمون بر تخت مینشیند.
مرگ توتانخآمون پایان دودمانی است که با اهمسه یکم شروع شد. این فرعون جانشینی از خود برجای نمیگذارد. البته مومیایی دو دختر سقط شده در مقبرهٔ او پیدا شده است که گمان میرود فرزند او و انخاسنآمون میباشند. همچنین به نظر میرسد انخاسنآمون از پادشاه هیتیها درخواست فرستادن پسری کرده است تا بر تخت مصر بنشیند، ولی این فرستاده هیچگاه به آبهای نیل نمیرسد. احتمال دارد که انخاسنآمون پس از مرگ همسرش با آیه، وزیر و جانشین توتانخآمون ازدواج کرده باشد. ولی در مورد او هیچ چیز معلوم نیست، زیرا پس از مرگ همسرش هیچ اثری از او باقی نمانده است.

ساعاتی پیش محققان اعلام کردند که برخلاف تصورات پیشین، فرعون مشهور تمدن مصر باستان ـ توتانخامون (Tutankhamun) ـ نقص عضو و خمیدگی پا داشته و بر اثر بیماری مالاریا که از عوارض شکستگی ساق پا بوده، مرده است.
براساس نتایج تحقیقات انجام شده که حاصل دوسال بررسی علمی 16 مومیایی از جمله مومیایی توتانخامون بود و ساعاتی پیش در مجلهی کانون پزشکی آمریکا (AMA) منتشر شد، توتانخامون به احتمال زیاد فرزند فرعون آخناتان (Akhenatan) فرعونی که میخواست دین مردم مصر را به پرستش تنها یک خدا تغییر دهد، بوده است و مادر او نیز یکی از خواهران فرعون آخناتان بوده که هویتش تا به حال برای محققان تمدن مصر باستان ناشناخته مانده است.
توتانخامون یکی از فراعنه ی مشهور تمدن مصر باستان است که در سال 1333 پیش از میلاد مسیح (ع) در سن 10 سالگی به فرعونی مصر رسید و فقط نه سال حکومت کرد. مومیایی او در سال 1922 میلادی در شرایطی که مقبرهاش کاملا دستنخورده بود، همراه صدها اثر تاریخی کشف شد که از آن جمله میتوان به تابوت و ماسک طلایی ویژهی مراسم خاکسپاری توتانخامون اشاره کرد. این کشف، توتانخامون را به شهرت جهانی رساند.
آسوشیتدپرس گزارش داده که محققان تا پیش از سال 2005 میلادی بهدلیل وجود حفره های در سر توتانخامون معتقد بودند که او به قتل رسیده است؛ اما با سیتیاسکن مومیایی در آن سال مشخص شد که این حفره برای مومیایی کردن توتانخامون بوده است. در همان زمان، محققان به شکستگی ساق پای توتانخامون پی بردند.
البته توتانخامون به دلیل ضعف جسمانی، از بیماریهای مختلفی رنج میبرده و حتی به دلیل نقص جسمانی از عصا استفاده میکرده است.

علت مرگ توتنخامون کشف شد


جام جم آنلاین: محققان در جریان بررسی‌های خود به این نتیجه رسیدند که علت مرگ توتنخامون ناهنجاری ژنتیک بوده است.

به گزارش ایسنا،  محققان آلمانی پس از سال‌ها بررسی اعلام کردند که برخلاف یافته‌های پیشین، توتنخامون به‌دلیل ابتلا به نوعی ناهنجاری ژنتیک خونی فوت کرده و یافته‌های پیشین مبنی بر مرگ وی براثر ابتلا به مالاریا، نادرست است.

محققان دانشگاه هامبورگ با بررسی مومیایی توتنخامون و انجام آزمایش DNA به این نتیجه رسیدند که سلول‌های قرمز خونی توتنخامون شکل عادی نداشته و علت مرگ وی نیز، نارسایی خونی ژنتیک بوده است.

توتنخامون یکی از فراعنه‌ی مشهور تمدن مصر باستان است که در سال 1333 پیش از میلاد مسیح (ع) در سن نه سالگی به فرعونی مصر رسید و فقط 10 سال حکومت کرد.

مومیایی او در سال 1922 میلادی در شرایطی که مقبره‌اش کاملا دست‌نخورده بود، همراه صدها اثر تاریخی کشف شد که از آن جمله می‌توان به تابوت و ماسک طلایی ویژه‌ی مراسم خاکسپاری توتنخامون اشاره کرد. این کشف، توتنخامون را به شهرت جهانی رساند.

البته توتنخامون به‌دلیل ضعف جسمانی، از بیماری‌های مختلفی رنج می‌برده و حتی به‌دلیل نقص جسمانی از عصا استفاده می‌کرده است.

مقبره‌ی توتنخامون در دره‌ی پادشاهان همواره یکی از جاذبه‌های گردشگری مصر بوده و حتی به‌دلیل حضور بی‌رویه‌ی گردشگران، صدمه‌های فراوانی دیده است. در ماه‌های پایانی سال 2007 میلادی نیز برای نخستین‌بار مومیایی توتنخامون از مقبره‌اش خارج شد و در تابوتی شیشه‌یی در معرض دید عموم قرار گرفت.

انتقام فرعون

%image_alt%

«مرگ هر کسی را که خواب فرعون را به هم بزند دربر خواهد گرفت.»

مرگ ناگهانی لرد کارناروون، مسؤل جستوجو در مقبرهٔ توتانخآمون باعث شایع های شد که مدتها در اکثر رسانه های سراسر جهان با حرارت دنبال شد. جملهٔ معروفی که بر روی درب ورودی مقبرهٔ فرعون نوشته شده بود «مرگ هر کسی را که خواب فرعون را بههم بزند دربر خواهد گرفت.»، باعث شد که مردم از طلسمی حرف بزنند که تمامی افرادی را که در کشف آرامگاه توتانخآمون دست داشتند از بین میبرد. شایعهٔ این که لرد کارناروون به دلیل نیش عقرب، حیوانی مقدس در مصر باستان، مرده است در سرار مصر پیچید، در حالی که او به دلیل عفونت پس از نیش نوعی پشه جان داده بود. آنچه باعث دنباله دار شدن ماجرا شد مرگهای ناگهانی دیگری بود که پس از این حادثه اتفاق افتاد:

* قناریای که هاوارد کارتر هر روز با خود به زمینهای کندوکاو میبرد توسط مار کبریای (حیوانی مقدس دیگر) خوردهشد.
* ریچارد بثل[۵]، منشی جوان هاوارد کارتر و به دنبال او پدرش، لرد وستبری [۶] به طور ناگهانی مردند.
* پروفسور لافلور [۷]، مسؤل مطالعهٔ اشیاء یافته شده در مقبره ناپدید شد.
* همسر لرد کارناروون، باستانشناسی به نام داگلاس رید [۸] و استاد دانشگاهی به نام داگلاس دری [۹] نیز جان سپردند.
* مأموری که توسط کارشناسان نگران مصری به درهٔ پادشاهان فرستاده شده بود نیز مرد.

در مجموع، ۱۷ کارشناس و دانشمند در مدت کوتاهی از بین رفتند؛ و این باعث شایعهٔ انتقام توتانخآمون شد. آنچه بسیاری از مردم را حیرتزده ساخت این بود که هاوارد کارتر، کاشف اصلی آرامگاه، سالم به انگلستان بازگشت.

االبته اینها خرافات که در واقع دلیل مردن این افراد ویروسی بوده که مدتها د رآرامگاه قرار داشته .در کتاب توضیحات کاملتری آورده شده در پایان مطالب می توانید آن را دانلود کنید.

کشف مقبره

%image_alt%

تا پیش از یافته شدن مقبره اش شهرت چندانی نداشت اما کشف مقبره او و خوانده شدن کتیبه های آن وجب شگفتی مردم جهان شد حفاری هایی که در اطراف مقبره او انجام گرفت موجب جمع شدن مصالح مختلفی شد که آن را از دید دزدان مخفی نگاه می داشت تا اینکه در روز 4 نوامبر سال 1922 میلادی هوارد کارتر Howard Carter مصرشناس بنام انگلیسی (1874 ـ 1939) به کمک حمایت مالی لرد «کارنارون Lord Carnarvon» و دخترش ” لیدی اولین ” و دوستانشان ” ارتور کلندر ، باستان شناس انگلیسی در دره شاهان در منطقه ای بیابانی مصر در مقابل شهر کنونی لوکسور پلکان مقبره را کشف کرد.این دو و دستیارانشان بیست و ششم نوامبر 1922 وارد گورگاه شدند

و حالا داستان کشف مقبره را کامل بخوانید:

%image_alt%

درهٔ پادشاهان، ورودی آرامگاه توتانخآمون

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

عکس های بالا؛ لرد کارنارون (راست) و دکتر کارتر ـ جمجمه مومیایی شده توتانخامون و تانوت او را که دکتر کارتر و دستیارش در حال وارسی آن هستند نشان می دهند.

%image_alt%

قبل از باز شدن

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

At about 4 P.M. that day, Carter broke through the second plaster block and made one of the discoveries of the century, the tomb of King Tutankhamun.

%image_alt%

%image_alt%

On February 16, 1923, Carter opened the burial chamber and first saw the

sarcophagus of Tutankhamun

راهی بسوی توتتخامون چاره ای نبود و باید از خیر جستجو میگذشت . ” جرج هربرت ” پنجمین کنت خانواده ” کارناروون ” طی یک سرمایه گذاری 25 هزار پوندی خود ( معادل یک میلیون دلار فعلی ) که ظرف 6 سال در اختیار باستان شناسی بنام ” هاروارد کارتر ” قرار داده بود, به جز 13 کوزه کوچک مرمر سفید چیز دیگری در “دره شاهان” نیافته بود . اکنون تابستان سال 1322 این اشراف زاده ناخرسند به این نتیجه رسیده بود که میبایست رویای یافتن گور گمشده ” توتتخامون ” را کنار بگذارد . او مانند قمار بازی که پس از باختهای متوالی از پشت میز برمی خیزد – قصد داشت از ماجراجوئی های بیشتر دست بکشد . اما ” کارتر ” مصمم بود به کار خود ادامه دهد . این باستان شناس کوتاه قد و چهار شانه, با بینی پهن و بزرگ و سبیل امرانه که چهره ای خشن به او بخشیده بود, با شکست کامل ارزوی دیرینه اش مواجه بود – از اینرو شجاعانه اعلام داشت که کار را با هزینه خود ادامه خواهد داد . با توجه به وضعیت مالی ” کارتر ” که نشان دهنده تو خالی بودن عهد و سوگند وی بود, ” لرد کارناروون ” تحت تاثیر عزم جزم دوست خود, با اکراه موافقت نمود که فقط یکسال دیگر هزینه کاوش را تقبل خواهد کرد . ” کارتر ” در اعتقاد خود به این مسئله که مقبره محل دفن ” تتوتتخامون ” در دره شاهان دست نخورده میباشد عملا” تنها بود . در سال 1922 پافشاری او در جستجوهایش, سبب ریشخند و استهزاء برخی همکارانش گردیده بود . علاقه او به این گور 15 سال پیش در سال 1907 بر انگیخته شد و این زمانی بود که یک حقوقدان ثروتمند امریکائی بنام ” تئودور دیویس ” که در زمان بازنشستگی خویش به باستان شناسی روی اورده بود, به حفره کوچکی برخورده بود که قطعاتی از مصنوعات, حلقه های گل, و خورده های نان کوزه های شراب در ان موجود بود و برخی از ان اشیاء مهر سلطنتی ” توت عنخ امن ” زده شده بود . همانگونه که بررسیهای بعدی نشان داد, این اشیاء عتیقه در واقع پس مانده های از مراسم خاکسپاری ان فرعون بوده اند – اما ” دیویس ” مدعی بود که محل گور را شناسائی کرده است – ولی ” کارتر ” این ادعا را رد میکرد . کشف مهرهای ” توتتخامون ” کارتر را به این فکر انداخت که ارامگاه این فرعون جوان در محدوده مثلثی دو نیم هکتاری که محل حفاری ” دیویس ” بود قرار دارد, یعنی همان محدوده در بر گیرنده گورهای سه فرعون دیگر به نامهای ” رامسس دوم ” – ” مرنپتاه ” و ” رامسس ششم ” – تصمیم او به حفاری در این محدوده نشان دهنده عزم و لجاجت و یکدندگی او بود . صبح هیجان انگیز 4 نوامبر سال 1922 فرا رسید . همزمان با اخرین حفاری ” کارتر ” در جائی که توده سنگهای مربوط به گور ” رامسس ششم ” بر رویهم انباشته شده بود . سکوت عجیبی حکم فرما بود . کارگران او پله ای را که در قاعده یک سنگ تراشیده شد بود کشف کرده بودند – همه انها منتظر او بودند تا فرمان صادر شود . این باستان شناس دستور داد که به فوریت کار حفاری ادامه یابد و خود با هیجان به تماشای پدیدار شدن پلکانی که به پائین میرفت ایستاده بود . شانزده پله به یک گذرگاه زیر زمینی حفاری شده در درون تخته سنگها راه میبرد که مملو از قلوه سنگ بود . این گزرگاه 27 فوت طول داشت و پاکسازی ان چندین روز طول کشید . هنگامیکه دهلیز تمیز شد, ” کارتر ” خود را در برابر دری یافت که توسط تخته سنگهای بزرگ مسدود شده بود . بر روی این درب مهر و نشان گور سلطنتی مربوط به ” دره شاهان ” وجود داشت . او با قلب طپنده متوجه شد که در مزبور در ایام باستان گشوده شده و مجددا” مهر و موم گشته است . او بعدها نوشت : شک و تردیدهای ناشی از ناکامیهای گذشته بدنم را به لرزه دراورد – ایا این یک گور سلطنتی بود؟ ایا بالاخره گور ” توت عنخ امن ” را کشف کرده بود؟ ایا این گور هم توسط غارتگران عهد باستان از محتویات خود خالی شده بود.؟ برای پاسخ این سئوالات – میبایست 2 هفته دیگر صبر میکرد تا حامی مالی او یعنی ” لرد کارناروون ” که در انگلستان بسر میبرد به وی بپیوندد . در هر صورت او دستور داد تا مجددا” دهلیز و پلکان را از سنگ پر کرده و بر روی ان تخته سنگهایی قرار دهند تا مبادا دزدان – این 2 مرد را از ارزوی دیرینه شان که همانا گشودن در بدست خودشان بود محروم سازند . ” دره شاهان ” دهها سال بود که مورد توجه باستان شناسان قرار داشت. اگر چه این منطقه بسیار گرم و خشک و خالی از هر موجودی زنده ای بود, اما بخاطره تاریخچه پر از بیم و ترس ان – اذهان را به خود مجذوب میساخت . در این مکان متروک, در میان تپه های سنگی ان سوی “تبس ” 28 فرعون قدرتمند در گورهای عمیقی خفته بودند که هم جنبه خانه را داشت و هم جنبه قبر – زیرا این گورها مملو از تجملات و لذتهای زندگی بود . این محلهای دفن, جایگاه سحر و جلال خیره کننده ای بودند . در طی 420 سالی که این دره ارامگاه شاهان شده بود ( منظور نام جدیدش میباشد ) جمعی متشکل از کارگران و هنرمندان فعال مشغول حجاری و تزئین گورهای سلطنتی بودند و از پی خود, اسناد و مدارک باور نکردنی از نقاط ضعف و قوت خود بر جای گذاشته – که این دره را نه فقط برای مردگان – بلکه برای زندگان نیز قابل توجه میساخت .

وقتی دیوار مقبره را خراب کرد و به درون آن راه یافت شمعی در دست داشت ابتدا چشمش به تاریکی عادت نکرده بود اما چند دقیقه بعد که دید بهتری پیدا کرد صدای همکارش را شنید که می پرسید :
چه می بینی؟
کارتر گفت:چیزهای شگفت انگیز .
باورتان نمشود او کوهی از طلا را کشف کرده بود.

یک صندوق بزرگ از طلا که بیش از 5 متر طول داشت ، در داخل صندوق هوارد کارتر مومیایی توتانخامون را می یابد.
کاوش مقبره توتانخامون که در مجموع دارای 5 سالن بود منجر به کشف بیش از 2000 قطعه اشیایی از طلا و سنگ های گرانبها ، از جمله ماسک مشهور چهره توتانخامون شد.
چهارمین تابوت [۴] توتانخآمون به تنهایی از ۱۱۰۰ کیلوگرم طلای خالص ساخته شده بود. در یکی از اتاقهای مقبرهٔ او حدود ۶۵۰ وسیله (جام، کوزه، مجسمه، تخت، گنجه، …) پیدا شد که تعدادی از آنها با طلا و سنگهای گران قیمت تزیین شده بودند. در این اتاق همچنین یادگارهای وی از دوران کودکی قرار داشتند: اسباببازیهای ارزشمند، پر، میز و صندلیهای کوچک، … در همان اتاق تختهایی روان با سرهای گاو، شیر، اسبآبی و تمساح، تخت پادشاهی فرعون، لباسهایی از پوست پلنگ، گنجههایی از عاج و جواهرات پیدا شد. از ارزشمندترین اشیأ در این اتاق میتوان به مجسمههایی از طلای خالص و درشکهٔ شکار فرعون اشاره کرد. در جمع بیش از ۳۵۰۰ شیٔ از آرامگاه توتانخآمون جمعآوری شد.

چنین شکوهی سؤالی را به دنبال داشت: آرامگاههای کاملاً غارت شدهٔ فراعنهٔ بزرگ چه چیزهایی را میتوانست در بر داشته باشد، وقتی مقبرهٔ کوچک فرعونی ساده که ۱۰ سال بیشتر حکومت نکرده بود (آن نیز در سنین کودکی و نوجوانی) چنین شکوهمند بود؟

%image_alt%

هاوارد کارتر در حال بررسی تابوت توتانخآمون

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

.در واقع تمامی وسایل توتنخامون که همگی طلا بود در طول 30000 سال دست نخورده باقی مانده بود.
برخلاف سایر مومیایی ها از جمله مومیایی رامسس دوم که پس از غارت مقبره ها و تابوت هایشان توسط غارتگران از درون تابوت ها بیرون انداخته شده بودند و به دلیل هوای خشک عمق مقبره ها سالم مانده بودند ، مومیایی توتانخامون به دلیل روغن های مقدس کاملا خورده شده بود و تقریبا چیزی از آن باقی نمانده بود.
امروز ، مجموعه گنجینه توتانخامون در موزه قاهره نگهداری می شود و تماشای آن همواره برای بازدیدکننده هیجان آور و حیرت انگیز است. هوارد کارتر در روز 2 مارس 1939 در اوج شهرت در شهر لندن درگذشت.

%image_alt%

مجسهٔ آمون، ساخته شده به دستور توتانخآمون

%image_alt%

زندگی نامه کارتر

%image_alt%

هاوارد کارتر (به انگلیسی: Howard Carter) (۹ مه ۱۸۷۴ – ۲ مارس ۱۹۳۹) باستانشناس و مصرشناس مشهور بریتانیایی است. وی کاشف مقبرهٔ توتانخامون بود.

هاوارد کارتر در تاریخ ۹ مه سال ۱۸۷۴ در منطقه کنزینگتون شهر لندن چشم به جهان گشود. او پسر یک نقاش بود و استعداد طراحی خود را از پدرش به ارث برده بود.

او در ۱۷ سالگی مطالعهٔ خود را دربارهٔ نقشها و هیروگلیفهای مصری شروع کرد، در مؤسسه اکتشافات مصر [۱] مشغول به کار شد و به نسخهبرداری نقشهای موجود بر روی اشیأ کشف شده در آرامگاهها و بازسازی آنها پرداخت. سال بعد به مصر سفر کرد تا کار خود را در محل حفاری ادامه دهد. او در آنجا به نسخهبرداری از نقشهای مقبرهٔ هتشپسوت پرداخت و با گاستون ماسپرو [۲]، مصرشناس فرانسوی آشنا شد. در سال ۱۸۹۹، به پیشنهاد این فرد، کارتر بازرس کل بناهای مصر علیا شد؛ ولی در سال ۱۹۰۵، به دنبال درگیری و شکایت گروهی فرانسوی که برای بازدید از این مناطق آمده بودند، استفا داد. این گروه به دلیل تاریکی هوا خواستار بازگرداندن پول بلیطها شده بود ولی کارتر با تندی مخالفت کرده و درگیری پیش آمده بود.

پس از این حادثه، او دوباره به نسخهبرداری از نقوش مصری پرداخت و آنها را کلکسیونرهای ثروتمند فروخت. در این راه، با مرد نجیبزادهای به نام لرد ژرژ کارناروون آشنا شد. این فرد مدت دو سال بود که به طور شخصی در دره پادشاهان حفاری میکرد ولی کاوشهای کارکنان او بینتیجه مانده بود. قرارداد کارتر با او در سال ۱۹۲۲، منجر به کشف مقبرهٔ توتعنخآمون شد.
هاوارد کارتر در سال ۱۹۳۹، به دنبال سیروز کبد، در سن ۶۵ سالگی در لندن درگذشت.

نمایش پیکر مومیایی توتنخآمون برای نخستین بار

پیکر مومیایی توتنخآمون، سرشناس ترین فرعون مصر، برای اولین بار در مجتمع مقبره های دره پادشاهان به نمایش گذاشته است

این جابجایی 85 سال پس از آن صورت می گیرد که هاوارد کارتر باستان شناس بریتانیایی مقبره وی را کشف کرد

اعتقاد بر آن است که از آن زمان تنها حدود 50 نفر چهره او را دیده اند هرچند تابوت او در معرض دید هزاران نفر قرار داشته است

بعد پارچه هایی که پیکر با آن پوشانده شده بود برداشته شد تا بدن سیاه پادشاه ظاهر شود
پیکر توتنخآمون سپس در یک محفظه ویژه که دما و رطوبت آن به دقت کنترل می شود قرار داده شد 
این محفظه از بدن در مقابل آثار ناشی از حضور روزانه 350 بازدید کننده در روز محافظت می کند 
مقبره سنگی که برای سه هزار سال آرامگاه توتنخآمون بوده است اکنون خالی است

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

%image_alt%

پانویس

1. ↑ Egypt Exploration Fund, EEF
2. ↑ Gaston Maspero

‎منبع

* Contributeurs à Wikipédia, “Howard Carter,” Wikipédia, l’encyclopédie libre,http://fr.wikipedia.org/w/index.php?…oldid=27170368
* “A La Recherche Du Trésor de Toutânkhamon” از انتشارات 

پانویس

1. ↑ به عقیدهٔ موزهٔ بریتانیا. نظریات دیگری نیز توسط متخصصان پیشنهاد شده است:
* ۱۳۵۵ تا ۱۳۴۶ ق.م. (دونالد ردفورد)،
* ۱۳۴۸ تا ۱۳۳۹ ق.م. (ریچارد آنتونی پارکر)،
* ۱۳۴۰ تا ۱۳۳۱ ق.م. (سیریل آلدرد و کنت آندرسون کیچن)
2. ↑ بعضی از متخصصان عقیده دارند ۲۰ سالگی و برخی نیز ۱۸ سالگی.
3. ↑ گلها و گردههایی که در مقبرهٔ او یافته شده است نشان میدهد که مراسم ختم فرعون در حوالی ماه آوریل انجام گرفته است؛ و این مرگ توتانخآمون را به ماه ژانویه برمیگرداند (البته درصورتی که همانطور که گمان میرود کشیشان ۷۰ روز لازم برای انجام مقدمات مراسم ختم و مومیایی کردن جسد را دست نگه داشته باشند.).
4. ↑ مومیایی توتانخآمون (که بر روی صورت آن ماسکی از طلای خالص قرار داشت) در ۴ تابوت قرار گرفته بود. تابوت اول بسیار بزرگ و از سنگ (کوارتزیت) ساخته شده بود و نام فرعون و مشخصات او بر روی آن حک شده بود. تابوت دوم درون آن قرار داشت و از چوب ساخته و با طلا پوشیده شده بود و ۲٫۲۰ متر طول داشت. تابوت سوم ۲ متر طول داشت و از چوب ساخته و با آبطلا و شیشههای رنگی تزیین شده بود. تابوت چهارم از طلای خالص و به طول ۱٫۸۰ متر و ضخامت ۲ تا ۳ سانتیمتر بود.
5. ↑ Richard Bethell
6. ↑ Lord Westbury
7. ↑ Professor Lafleur
8. ↑ Douglas Reed
9. ↑ Douglas Derry

‎‎
منبع
*روزنامه جام جم
*پژوهشهای شخصی 
*موزه قاهره
* نویسندگان ویکیپدیای انگلیسی؛‎ http://en.wikipedia.org/wiki/Tutankhaten،Tutankhamun ‏؛(نسخه ۶ ژانویه ۲۰۰۷)
* “A La Recherche Du Trésor de Toutânkhamon” از انتشارات

http://dl.irpdf.com/CD1/Pezeshki-Olo…ibeh/(704).pdf
 
%image_alt% %image_alt% %image_alt%

دانلود کتاب هوارد کارتر جست وجو گر بزرگ

خبرگزاری دانشجویان ایران – تهران 
سرویس: میراث فرهنگی

دودمان توتانخامون با انتشار نتایج آزمایش DNA مومیایی‌اش آشکار می‌شود.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از فرانس‌پرس، دکتر زاهی هاواس ـ دبیر کل هیأت ارشد آثار باستانی مصر ـ اعلام کرد، 17 فوریه نتایج به‌دست آمده از آزمایش توتانخامون در جریان همایشی در موزه‌ی قاهره اعلام خواهد شد.

 

توتانخامون مشهورترین فرعون تمدن مصر باستان است که مقبره‌اش در شرایط کاملا دست‌نخورده، در سال 1922 میلادی در دره‌ی پادشاهان توسط باستان‌شناسی انگلیسی کشف شد.

 

توتانخامون در سن نه سالگی فرعون تمدن مصر شد و در سن 19 سالگی به‌دلیل نامعلومی درگذشت.

در آگوست سال 2008 میلادی، دولت مصر نمونه‌ای از DNA توتانخامون و دو کودک مومیایی‌شده‌ی کشف‌شده در مقبره‌ی او را به آزمایشگاهی مجهز فرستاد تا مشخص شود، این دو کودک، فرزندان توتانخامون بوده‌اند یا خیر.

هاواس با این باور است که آزمایش DNA می‌تواند دودمان توتانخامون را آشکار کند. البته برخی محققان، فرعون آخناتون (Akhenaton) را پدر توتانخامون می‌دانند؛ ولی مادر او برای محققان ناشناخته است.

با وجود آن‌که بیش از سه‌هزار سال از مرگ توتانخامون می‌گذرد، تعیین دلیل مرگش هم‌چنان موضوعی جذاب برای مورخان است. برخی مورخان دلیل مرگ او را بیماری قانقاریا ناشی از صدمه دیدن زانویش و برخی، ضربه‌ای می‌دانند که به سرش وارد شده است.(که در این رابطه در خطهای بالاتر توضیح داده شد)

در مقبره‌ی توتانخامون سه تابوت وجود دارند که تابوت توتانخامون از طلا ساخته شده است.

دختران دوقلوی توتانخامون پیدا شدند

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از گاردین، رابرت کنلی (Robert Connolly) ـ مصرشناس ـ اعلام کرد که پس از سالها تحقیق، بررسی و استفاده از فنآوریهای مدرن، هویت دو مومیایی که در مقبرهی توتانخامون در کنار او دفن شده بودند، معلوم شد.

او در همایشی که روز گذشته در دانشگاه منچستر کشور انگلیس برگزار شد، اعلام کرد که مومیاییهای دو دختر خردسالی که در کنار تابوت طلایی توتانخامون کشف شدهاند، دختران دوقلوی توتانخامون اند.

وی در این همایش گفت: من هر دو مومیایی را که سالهای 1969 و 1979 میلادی کشف شدهاند، از نظر گروه خونی بررسی و گروه خونی آنها را با گروه خونی توتانخامون مقایسه کردم. در آن زمان، این حس در من به وجود آمد که امکان دارد، اینها دختران توتانخامون باشند تا اینکه در سالهای اخیر با آزمایشهای سیتیاسکن و DNA این حدس به یقین تبدیل شد.

محققان بر سر سفید یا سیاهپوست بودن توتانخامون بحث دارند

محققان مصری اعلام کردند، به شواهدی مبنی بر سفیدپوست بودن توتانخامون دست یافته اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، زاهی هواس (Zahi Hawass) ـ دبیر کل ارشد هیات آثار باستانی مصر ـ اعلام کرد که براساس تازه ترین یافتهه ای دانشمندان مصری، توتانخامون (Tutankhamun) سفیدپوست بوده است.

دو سال پیش، محققان یکی از دانشگاههای آمریکا اعلام کردند که توتانخامون پوستی تیره داشته است.

هواس به فرانسپرس گفت: توتانخامون سیاهپوست نبوده است و این مساله را که نقاشیهای دیواری مقبرهاش، او را به شکل انسانی دارای پوست تیره نشان میدهند، به عنوان یک سند تاریخی نمیتوان مد نظر قرار داد.

او بر این باور است که مصریان نه عرب اند و نه آفریقایی، هرچند این کشور در قاره ی آفریقا قرار دارد.

وی به این نکته اشاره کرد که دلایل علمی درباره ی این مساله را در کنفرانسی که ششم سپتامبر امسال در لس آنجلس برگزار شد، بیان کرده است.

با این وجود، دانشمندان براساس سیتیاسکنی که سال 2005 میلادی از مومیایی توتانخامون انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که او پوستی سیاه داشته است.

مقبره ی توتانخامون مرمت میشود

در قالب پروژه ای پنج ساله، مقبرهی توتانخامون که در سالهای گذشته صدمه های زیادی به آن وارد شده است، مرمت میشود.

به نقل از آسوشیدپرس، دولت مصر و مؤسسه ی نگهداری و حفاظت گتی، مرمت مقبره ی مشهورترین فرعون تمدن مصر باستان را که ماسک طلایی او شهرتی جهانی دارد، در قالب پروژه ای پنج ساله آغاز کردند.

اجرای این پروژه را میتوان جدیدترین همکاری مشترک هیأت آثار باستانی مصر و مؤسسه ی نگهداری و حفاظت گتی در آمریکا دانست. البته تا بهح ال پروژهه ای زیادی مانند این پروژه توسط مؤسسه ی گتی انجام شده اند.

پروژه ی مرمت مقبره ی توتانخامون شامل دو بخش است؛ در مرحله ی نخست که دوسال به طول میا نجامد، میزان دقیق خسارتهای واردشده و نحوه ی مرمت مقبره تعیین و در مرحله ی بعدی که سه سال به طول می انجامد، مقبره ی توتانخامون مرمت میشود.

بچه ها عکس ها زیاد بود نشد همه رو بزارم اگه خواستید بگید مربوط به چگونگی ورود به مقبره است در ضمن بقیه ها عکسها در کتاب.

توت آنخ آمون کفش طبی به پا می‌کرد
 
جام جم آنلاین: بررسی های اخیر باستان شناسان روی تصاویر رایانه ای و کفش های به دست آمده از مقبره فرعون جوان مصر حاکی از آن است که وی از کفش های طبی برای فائق آمدن بر ضعف جسمی خود استفاده می کرده است.
%image_alt%
به گزارش میراث آریا، تحقیقات چندین باره کارشناسان روی عکس های رادیولوژی مومیایی توت آنخ آمون همزمان با بررسی ریشه خانوادگی وی نشان داد که او علاوه بر رنج بردن از معلولیت پاهای خود، دچار نوعی ناتوانی جسمی بوده و برای راه رفتن از عصا استفاده می کرده است.

تحقیقات باستان شناسان ثابت کرد، انگشت دوم پای راست توت آنخ آمون فاقد استخوان میانی بوده وازاینرو کوتاهتر به نظر می رسیده و همچنین پای چپ وی نیز به سمت داخل انحنا داشته و این امر، فرعون جوان را مجبور می ساخته برای دور شدن از خطر زمین خوردن از نوعی کفش طبی بنددار استفاده نماید.

آندره ولدمییر، سرپرست تیم تحقیق گفت: در کنار مقبره این فرعون جوان سه جفت کفش بندی در کنار صندل ها و کفش های دیگر یافت شد که در مقبره هیچ یک از فراعنه مصر دیده نشده بود.

وی با اشاره به وجود بندهایی در قسمت ساق و انگشتان کفش افزود: به احتمال زیاد این کفش ها نوعی پاپوش طبی بوده که به مخصوص شخص فرعون ساخته شده اند.

بیش از 80 نوع کفش در مقبره توت آنخ آمون کشف شد که بسیاری از آنها نابود شده و تعدادی نیز همچنان شکل ظاهری خود راه حفظ کرده بود.

به گفته ولدمییر تمام جزییات مربوط به این اکتشاف در کتابی با عنوان” کفش توت آنخ آمون: سیری در تاریخ کفش مصر و یونان” گرد آوری به چاپ رسیده است.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *