خانه / مطالب دینی و شرعی / چهره و سیمای حضرت مهدی (عج) در قرآن و روایات

چهره و سیمای حضرت مهدی (عج) در قرآن و روایات

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir چهره و سیمای حضرت مهدی (عج) در قرآن و روایات را برای شما عزیزان قرار دادیم . در ادامه مطلب توضیحات کامل در این زمینه را مشاهده خواهید کرد ./

چهره و سیمای حضرت مهدی (عج) در قرآن و روایات
چهره و سیمای حضرت مهدی (عج) در قرآن و روایات

چهره و سیمای حضرت مهدی (عج) در قرآن و روایات,چهره حضرت مهدی,سیمای حضرت مهدی در قرآن

چهره و سیمای حضرت مهدی (عج) در قرآن و روایات

سوره انبیاء

هشتاد و هشتم
قال سبحان الله تبارک و تعالی فی کتابه:
فلما احسوا بأسنا اذا هم منها یرکضون لا ترکضوا وارجعوا الی ما اترفتم فیه و مساکنکم لعلکم تسالون(311)؛
هنگامی که عذاب ما احساس کردند، ناگهان پا به فرار گذاشتند! (گفتیم:) فرار نکنید؛ و به زندگی پر ناز و نعمت و به مسکنهای پرزرق و برقتان بازگردید! شاید (سائلان بیایند و) از شما تقاضا کنند (شما هم آنان را محروم بازگردانید)!.
165.عن جابر قال: سألت أبا جعفر (علیه السلام) عن قول الله عزوجل: فلما احسوا بأسنا اذا هم منها یرکضون قال: ذالک عند قیام القائم(312) (علیه السلام).
جابر گوید: از امام باقر (علیه السلام) درباره این آیه سؤال کردم، حضرت فرمود: این آیه مربوط به وقت قیام حضرت مهدی (علیه السلام) است.
166. عن أبی عندالله (علیه السلام) فی قول الله عزوجل: فلما احسوا بأسنا یعنی خروج القائم؛ اذاهم منها یرکضون؛ قال الکنوز التی کانوا یکنزون؛ قالوا یا ولینا انا کنا ظالمین فما زالت تلک دعواهم حتی جعلناهم حصیدا؛ بالسیف؛ خامدین، لاتبقی منهم عین تطرف(313).
اسماعیل بن جابر از امام صادق (علیه السلام) در تفسیر آیه: فلما احسوا بأسنا روایت کرده است که حضرت فرمود: این جریان، هنگام قیام حضرت مهدی (علیه السلام) است که ناگهان از آن پا به فرار می گذارد (در ادامه روایت چنین روایت چنین آمده:) فرمود: مراد گنج هایی است که انباشته می کردند که می گویند: وای بر ما که ستمگر بودیم و پیوسته فریادشان همین است، تا اینکه ایشان را به وسیله شمشیر خاموش می کنیم به طوری که هیچ چشمی که بر هم خورد از آنها باقی نماند.
167. عن علی بن ابراهیم القمی فی تفسیره: فلما احسوا بأسنا یعنی بنی امیه اذا احسوا بالقائم من آل محمد اذا هم منها… یعنی الکنوز التی کنزوها قال: فیدخل بنو امیه الی الروم اذا طلبهم القائم صلوات الله علیه ثم یخرجهم من الروم و یطالبهم بالکنوز التی کنزوها فیقولون کما حکی الله: یا ویلنا انا کنا ظالمین فمازالت… قال: بالسیف و تحت ظلال السیوف(314).
شیخ قمی (رحمه الله علیه) در تفسیر خود می گوید: مراد از این آیه: بنی امیه هستند که چون با قیام حضرت مهدی (علیه السلام) عذاب را احساس کنند فرار خواهند نمود. به آنها گفته می شود: فرار مکنید و در خانه های خود و نعمت ها و گنج هایی که اندوخته اید بمانید تا مورد سؤال واقع شوید. سپس می گوید: بنی امیه به روم می روند و حضرت مهدی (علیه السلام) آنها را از روم خارج نموده و مورد سؤال قرار می دهد و گنج ها و اندوخته ها را از آنها مطالبه می فرماید. پس آنها چنان که خداوند در ذیل آیه فرموده(315) می گویند: وای بر ما که ستمگر بودیم؛ و چنین خواهند گفت تا اینکه با شمشیر حضرت مهدی (علیه السلام) نابود شوند.
هشتاد و نهم

قال سبحان الله تبارک و تعالی فی کتابه: و یقولون متی هذا الوعد آن کنتم صادقین(316)؛
آنها می گویند: اگر راست می گویید این وعده (قیامت) کی فرا می رسد؟!
168. عن عبدالرحمن بن سلیط قال: قال الحسین بن علی بن ابی طالب (علیه السلام): منا اثنا عشر مهدیا، اولهم امیر المومنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) و آخرهم التاسع من ولدی و هو القائم بالحق، یحیی الله تعالی به الارض بعد موتها و یظهر به دین الحق علی الدین کله و لو کره المشرکون، له غیبه یرتد فیها قوم و یثبت علی الدین فیها آخرون فیؤذون، فیقال لهم: متی هذا الوعد آن کنتم صادقین؟ اما آن الصابر فی غیبته علی الاذی و التکذیب بمنزله المجاهد بالسیف بین یدی رسول الله (صلی الله الیه و اله و سلم)(317).
امام حسین (علیه السلام) فرمود: در بین ما دوازده نفر، (حضرت) مهدی وجود دارد اول آنها امیر المؤمنین علی بن ابی طالب (علیه السلام) است و آخرین نفر آنان، نهمین فرزند از نسل من می باشد و اوست که به حق قیام می کند و خداوند به وسیله او زمین مرده را زنده می کند و دین حق را – علیرغم میل مشرکین – به دست او بر سایر ادیان غالب می گرداند. او غیبتی دارد که گروهی در طول آن مرتد می شوند و گروهی نیز ثابت قدم می مانند و مورد اذیت و آزار واقع می شوند؟ به آنها گفته می شود: اگر راست می گویید: این وعده الهی، کی فرا می رسد؟ آگاه باشید، کسی که در زمان غیبت، اذیت و تکذیب مردم را تحمل کند و صبر نماید مانند کسی است که در زکاب رسول خدا (صلی الله الیه و اله و سلم) نبرد کند.
آیه نود
قال سبحان الله تبارک و تعالی فی کتابه:
ولقد کتبنا فی الزبور من بعد الذکر آن الارض یرثها عبادی الصالحون(318)؛
در (زبور) بعد از ذکر (تورات) نوشتیم: بندگان شایسته ام وارث (حکومت) زمین خواهند شد!.
169.علی بن ابراهیم فی تفسیره المنسوب الی الصادق (علیه السلام) فی معنی الآیه: قال، قال: الکتب کلها ذکر الله، ان الارض یرثها عبادی الصالحون قال: القائم (علیه السلام) و أصحابه(319) و فی روایه اخری: عن الباقر (علیه السلام): هم اصحاب المهدی (علیه السلام) فی آخر الزمان(320).
امام صادق (علیه السلام) در تفسیر این آیه: بندگان شایسته ام وارث زمین خواهند شد فرمود: مراد از بندگان شایسته، حضرت قائم (علیه السلام) و یاران او هستند.
و در روایت دیگری از امام باقر (علیه السلام) چنین آمده: از آن بندگان صالح اصحاب حضرت مهدی (علیه السلام) هستند که در آخرالزمان می آیند.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *