خانه / طلا / چه جاهایی از زمین ذخایر طلا وجود دارد؟,چگونه معدن طلا پیدا کنیم و مشخصات سنگ طلا

چه جاهایی از زمین ذخایر طلا وجود دارد؟,چگونه معدن طلا پیدا کنیم و مشخصات سنگ طلا

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir چه جاهایی از زمین ذخایر طلا وجود دارد؟,چگونه معدن طلا پیدا کنیم و مشخصات سنگ طلا را برای شما عزیزان قرار دادیم . در چه قسمت هایی از لایه های زیرین زمین طلا کشف و یافته میشود ؟ ذخایر طلا در چه جاهایی از زیر زمین وجود دارد ؟ در ادامه مطلب اطلاعات و مطالبی کامل را درباره معادن سنگ طلا و ذخایر طلا در قسمت های مختلف زمین را مشاهده خواهید کرد .

چه جاهایی از زمین ذخایر طلا وجود دارد؟,چگونه معدن طلا پیدا کنیم و مشخصات سنگ طلا
چه جاهایی از زمین ذخایر طلا وجود دارد؟,چگونه معدن طلا پیدا کنیم و مشخصات سنگ طلا

چه جاهایی از زمین ذخایر طلا وجود دارد؟,چگونه معدن طلا پیدا کنیم و مشخصات سنگ طلا,ذخایر طلا در زیر اعماق زمین,در چه جاهایی از زمین ذخایر طلا پیدا میشود ؟,پیدا کردن ذخایر طلا دو معدن طلا در زیر زمین,در کدام قسمتهای زمین طلا پیدا میشود؟

چه جاهایی از زمین ذخایر طلا وجود دارد؟,چگونه معدن طلا پیدا کنیم و مشخصات سنگ طلا

ذخایر طلا

 بیشتر ذخائر طلا، دارای منشأ آذرین بوده و یا اینکه از تمرکزهای سطحی سرچشمه می‌گیرند و تعداد کمتری از ذحائر طلا بر اثر کنتاکت متاسوماتیزم بوجود می‌آیند. ذخایر رگه ای اکثرا در اثر محلول های هیدروترمال حاصل می‌شوند. طلا در توده های معدنی از منشأ گرمابی، همراه پیریت، کوارتز و یا همراه کروزیت و سایر کانی های منگنز و باریتین تشکیل می‌شود.

اسمیرنف و گنیزبرگ کانسارهای طلا را به ۵ گروه زیر تقسیم می‌کنند:

۱- اسکارن

۲- هیدروترمال مرتبط با توده های نفوذی

۳- هیدروترمال مرتبط با سنگ های آتشفشانی

۴- دگرگونی

۵- پلاسر

همانطور که گفته شد متالوژی طلا در دوره های مختلف اتفاق افتاده است که مهمترین آنها پرکامبرین است. کانسارهای طلا دردوره پرکامبرین بسیار وسیع و گسترش یافته اند. در این دوره طلا به شکل رگه های کواتز طلادار، پلاسرهای تغییر شکل یافته، اسکارن، رگه های پلی متال، ماسیوسولفاید و انتشاری دیده می شود. این کانسارها در آمریکای شمالی، کانادا و داکوتای جنوبی دیدده می شوند. همچنین در سنگهای دگرگون شده ایالتهای وایومینگ، نیو مکزیکو و آریزونا، به شکل رگه های کوارتز طلادار و انتشاری در سنگهای آتشفشانی دیده می شوند. قدیمی ترین معدن طلای جهان در مصر و نوبیا نام دارد. این معدن در تشکیلات زمان پر کامبرین قرار دارد. این سنگها مصر و سودان، شرق نیل تا آفریقای جنوبی امتداد داشته و از خلیج عدن به طرف شرق آفریقا منحرف می شوند.

کانسارهای طلا از نوع مختلف در کشور های آفریقایی بسیار گسترده اند و علاوه بر آنها در سپربالتیک در اروپا، کشورهای سوئد، نروژ، فنلاند و روسیه مشاهده می شوند. از معدن طلای مهم اروپا می توان از معادن شبه جزیره کولا و معدن هاوری در فنلاند و منابع Skelleftea در سوئد و کارلیا در شوروی سابق و فالون و بولیدن در سوئد نام برد. از ذخایر پرکامبرین آسیا می توان از معادن مسیور هند و معادن طلای عربستان و رگه های کوارتز طلا دار کره در معادن اون سان، ناروپی، ساک جو و سن نام برد.

از این دسته کانسارها به تعداد زیاد در چین شناخته شده است. همچنین در سیر استرالیای غربی و بخشهای شمالی و جنوبی، نیوسالت ولز وتاسمتنی، تشکیلات پرکامبرین قابل پیگیری است. از معادن استرالیا، پترسن رنج Paterson Range، تننت کریک Tennant Creek، بروک کریک Creek Brock و ماریل بار Marble Bar قابل توجه می‌باشند.

دوران پالئوزوئیک که با کوهزائی های آپالاشین در شرق آمریکای شمالی و اروپا مربوط است، رسوباتی را شامل می شود که در قسمتهای وسیعی از آمریکای شمالی رخنمون های کوچکی را نشان می دهد. از آنجایی که این سنگها در بخش های مرکزی قاره آمریکای شمالی کمتر دچار تغییرات زمین شناسی شده اند لذا کانسار های طلای اپی ژنتیک در آنها یافت نمی شوند. سنگهای پالئوزوئیک در شرق آمریکا که به شدت چین خورده و توسط توده ای گرانیتی قطع شده اند، تحت تأثیر کوهزایی آکادین و آپالاشین واقع شده اند که کوهزایی آکادین در دوره دونین باعث تشکیل کانسارهای طلا شده است. در آپالاشین کمربندی از کانسارهای طلا از رودخانه پوتامیک نزدیک واشنگتن تا آلاباما کشیده شده است. همچنین در منطقه کنکورد طلا در دوره زمانی قدیمی تر از دونین تشکیل شده است طلا در این کانسارها به شکل آزاد و کمی هم به شکل تلورید دیده شده است.

کمربند نواسکویتا NOVA SCOTIA در کانادا نیز از دیگر مناطق طلادار پالئوزوئیک است که این کانسار از نوع رگه های کوارتز طلادار است. طلا در آن عموماً به صورت آزاد است و تلورید در آن مشاهده نشده است. کانسارهای مربوط به زمان پرمین در New Found Land و کبک (کانادا) با عیار کم تشکیل شده است. کانسارهای طلای پالئوزوئیک در آمریکای جنوبی شناخته شده اند ولی کانسار مهم اقتصادی طلا در آنها بسیار کم کی باشد.

سنگهای پالئوزوئیک آفریقای جنوبی تحت تأثیر کوهزایی هر سینین واقع شده اند. کانسارهای طلای مراکش در سنگهای پرکامبرین قرار دارن. طلای کانسارها از کوهزایی هرسینین منشاء گرفته اند. در اروپا طلا در اورال و به مقدار کمتر در ویلز و بعضی نقاط دیگر یافت می شوند. در اسکاتلند ذخایر طلای پلاسر وجود دارد که احتمالاً سنگ مادر آنها مربوط به پالئوزوئیک است که به واسطه کوهزایی کالدونین از نظر طلا بارور شده است.

فلزات همراه کانسارهای طلا که در کانی سازی های کالدونین و هرسینین در اروپای غربی تشکیل شده اند و عمدتاًمشابه و شامل مس، نقره، روی، کادمیوم، بر، سرب و آرسنیک هستند. کبالت و نیکل در آنها نسبتاً کم است. این دو فعالیت کوهزایی در سراسر قاره آسیا موجب تشکیل کانسار های طلا شده است. در اورال جنوبی و کوههای تیاشان و سلسله جبال حصار در ازبکستان کانسار های طلا از نوع طلا – کوارتز سرشار از ارسنیک وجود دارد. در استرالیا دو دوره کوهزایی از آغاز اردویسین تا آغاز دونین و دیگری از پرمین تا تریاس تعریف شده است. منابع طلای کوهزایی این دوره شامل کانسارهای غنی طلا- کوارتز ویکتوریا، نیوساوت ولز و کانسارهای طلای نزدیک تاسمانیا می شود. در دوره دوم می توان از کانسار‌های طلای بندیگو Bendogo، کستل مین Castelmain، بالارات Ballarat، دیلس فورت و … نام برد.

کوهزایی اصلی دوران مزوزوئیک، کوردیلران Cordilleran در اواخر ژوراسیک و اوایل کرتاسه است. بعد از آن کوهزایی لارامید در اواخر کرتاسه و اوایل ترشیاری ایجاد شده است. کانسارهای طلا با منشاءکوهزایی کوردیلران غربی از شمال آمریکا تا آمریکای مرکزی گسترده است که مشتمل بر انواع مختلف کانسارهای طلا می باشد. از معادن قابل اهمیت دوران مزوزوئیک در آمریکا و کانادا می توان از معادن طلا در کالیفرنیا و ایالت ارگان مثل مادرلود، Mother Lode، گریس ولی Grass Valley و کانسارهای آیداهو، واشنگتن و سایر ایلات غربی بریج ریور Beidge River، کاربیو Cariboo، Atlin آتلین و سایر مناطق در برتیش کلمبیا و کانسارهای آلاسکا مثل جونیو Juneau، فیر بنکس Fair BAnks و غیره نام برد. کانسارهای طلای مزوزوئیک در آمریکای جنوبی از اهمیت اقتصادی جندانی برخوردار نیستند. تعداد اندکی معادن طلا در شیلی و در مرز آن با آرژانتین مربوط به اواخر کرتاسه و اوایل ترشیاری وجود دارد.

اروپا و آفریقا در دوران مزوزوئیک در برگیرنده حادثه مهمی نیستند و لذا معادن طلایی نیز در این دوران دو قاره دیده نمی شود. غرب آسیا نیز همچون اروپا و آفریقا فعالیت شاحصی نداشته و معدن طلای آن بسیار محددود است. کوهزایی های سیمرین و پسین و لارامید در ایران اثر کرده و ماگاتیسم وسیعی در دنباله آن رخ داده است و کانسارهای طلای اطراف همدان، آستانه اراک مربوط به همین فعالیت می باشد.

کمربند سنگهای مزوزوئیک در شرق آسیا از جنوب برنئو آغاز و از طریق شبه جزیره مالایا از چین عبور کرده و به شرق دور شوروی رسیده و از آنجا به کره جنوبی و جزیره هون شو در ژاپن می رسد. معادن و کانسارهای شناخته شده طلا در روی این کمربند اکثر کوچک هستند و فعالیت ندارند بغیر از معادن مربوط به مزوزوئیک شوروی که فعال هستند. کانسارهای این دوران در استرالیا بسیار محدودند.

در آخرین دوران از دورانهای چهارگانه زمین شناسی یعنی سنوزوئیک که شامل ترشیاری (پالئوژن، نئوژن) و کواترنری می شود یکی از مهمترین رخدادهای تمرکز طلا در پوسته جامد زمین اتفاق افتاده است. در ترشیاری کانسار های طلای هیپوژن ایجاد شده است. همچنین بزرگترین کانسار های طلای پلاسری در دوره های ترشیاری و کواترنری تشکیل شده اند که از اکسید اسیون این کانسارها طلای ثانویه بوجود آمده است. در زمان ترشیاری تعداد زیادی از نفوذی ها از جمله سل ها و استوک های مونزونیتی و گرانیتوئیدی و پورفیریت های وابسته در کوردیلرای آمریکا سنگهای پرکامبرین تا کرتاسه را قطع کرده اند. در اثر این عمل معادن طلا در آلاسکا، کانادا، مکزیک و آمریکای مرکزی ایجاد شده که به عنوان نمونه می توان از کانسارهای بریتیش کلمبیا British Colombia و جزایر آن آلاسکا Unalaska و کانسارهای طلا و نقره داسیتی مک Dusty Mac در نزدیکی آبشار Okanagan و … را نام برد. کانی سازی این کانسارها به شکل رگه های کوارتز همراه با پیریت، ارسنوپیریت، اسفالریت، گالن و طلای آزاد می باشد.

زمان ترشیاری در غرب آمریکای شمالی با کانسارهای طلا- کوارتز مشخص شده اند واز جمله می توان از کانسار تونوپاه Tonopah، روهاید Rawhide، گلدفیلد Gold Field و کومستوک لود Comstok Lode در ایالت واشنگتن و کانسار جاربریج Jabrige در ایالت نوادا نام برد. در آفریقای شمالی در کشورهای اتیوپی، اوگاندا، کنیا و موزامبیک کانسارهای حاوی طلای آزاد در اثر کوهزایی آلپین ایجاد شده است.

طبقات ضخیم رسوبی- آتشفشانی ترشیاری به شکل کمربندی از کشورهای پرتغال، اسپانیا و ترکیه گذشته و به آسیا می رسد. در نتیجه کوهزایی آلپین کانسارهایی حاوی پیریت، آرسنوپیریت، اسفالریت، اتیبنیت، تتراهیدریت، بورنوتیت، گالن، آرژرانتیت، پیرارژیریت، استفانیت، سینابر و طلای آزاد در این کشورهای ایجاد شده است. کمربند کوهزایی آلپ-هیمالیا از کشورهای ترکیه، ایران، افغانستان و هیمالیا گذشته و در برمه خاتمه می یابد. کمربند شرق آسیا کوه های سوماترا، جاوه، برونئو و …را در بر می گیرد.

فعالیتهای این دو کمر بند ذخایر طلای مهمی را در این مناطق ایجاد کرده است.

با یک جمع بندی کلی وضعیت کانسار های طلا دردوره های مختلف زمین شناسی می توان نتیجه گرفت که توزیع طلا دراین دوره ها یکسان و یکنواخت نبوده است بلکه بیشترین تمرکز طلا در آرکئن و ترشیاری تا عصر حاضر بوده و این در حالتی است که مقدار در پروتروزوئیک و اوایل پالئوزوئیک نسبتاًکمتر بوده است. این روابط در شکل های ۱ تا ۴ نشان داده شده است.

Gold reserves 3

شکل ۱: توزیع جهانی کانسارهای طلای اولیه و نشانه های معدنی در دوران پرکامبرین.

Gold reserves 4

شکل ۲: توزیع جهانی کانسارهای طلای اولیه و نشانه های معدنی در دوران پالئوزوویک.

Gold reserves 5

شکل ۳: توزیع جهانی کانسارهای طلای اولیه و نشانه‌های معدنی در دوران مزوزوئیک

Gold reserves 6

شکل ۴: توزیع جهانی کانسارهای طلای اولیه و نشانه های معدنی دردوران سنوزوئیک

درباره ی admin

11 دیدگاه

  1. بابا این همه جوان بیکار چنتاشون که درس این کار خوندن میدون تو چه رودخانه های طلا پیدا میشه بشن راه بلد بقیه برن مشغول شن یا علی ……

  2. پر باید که بری تو رودخونه جنگل و کوه همه جای زمین طلا هست یه جا کمتر یه جا بیشتر ولی باید بلد باشی چطوری استخراجش کنی چون ریز هستش و مخلوط خاک

  3. سلام داداش من جاشو بلدم فقط بلد نیستم چه جوری استخراج کنم

  4. سلام نحوه استخراج یه کم هزینه میخواد فقط اگر کسی هست که در مورد زمین شناسی مهارت داره بسم آله

  5. علی m_part_1967@yahoo.com

    سلام جاش رو اگه بلدی و نمونه هم داری بگو بریم برداریم اسحصالش با ما

  6. من یک دونه طلا به اندازه ناخون دستم پیدا کردم ولی هر چی کندم دیگه نبود

  7. سلام اگه واقعا جاشو بلدی . بگو،یاعلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *