خانه / آثار تاریخی و بناهای باستانی / گنج و دفینه های مدفون شده در کرمانشاه,شهر گنج و دفینه خیز ایران کرمانشاه

گنج و دفینه های مدفون شده در کرمانشاه,شهر گنج و دفینه خیز ایران کرمانشاه

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir گنج و دفینه های مدفون شده در کرمانشاه,شهر گنج و دفینه خیز ایران کرمانشاه را برای شما عزیزان قرار دادیم . شهر کرمانشاه یکی از شهرهای مهم تاریخی و باستانی در ایران به شمار میاید و از این رو شهر کرمانشاه به عنوان یکی از مناطق گنج خیز ایران محسوب میشود . کرمانشاه دارای قدمت و سابقه تاریخی بسیار زیادی میباشد . بسیاری از تپه های باستانی در شهر کرمانشاه وجود دارد . جستجوگران گنج و دفینه با حفاری های غیر مجاز در مناطق تاریخی و باستانی و تپه ها گنج و دفینه های مدفون شده در زیر خاک را کشف و پیدا کرده و به فروش میرسانند . در ادامه مطلب با شهر تاریخی و باستانی کرمانشاه ایران شهر گنج و دفینه و سکه های عتیقه مدفون شده در زیر خاک آشنا خواهید شد .

گنج و دفینه های مدفون شده در کرمانشاه,شهر گنج و دفینه خیز ایران کرمانشاه
گنج و دفینه های مدفون شده در کرمانشاه,شهر گنج و دفینه خیز ایران کرمانشاه

گنج و دفینه های مدفون شده در کرمانشاه,شهر گنج و دفینه خیز ایران کرمانشاه,شهر باستانی و تاریخی کرمانشاه,کشف و پیدا کردن گنج و دفینه در کرمانشاه,گنج و دفینه های مدفون شده در زیر خاک در کرمانشاه,آثار باستانی و تاریخی استان کرمانشاه,سکه های عتیقه و زیرخاکی در کرمانشاه,بزرگترین گنج دفینه زیرخاکی و مجسمه های عتیقه در شهر کرمانشاه

گنج و دفینه های مدفون شده در کرمانشاه,شهر گنج و دفینه خیز ایران کرمانشاه

در این بین هر از چندگاهی شایعات مختلفی مبنی بر پیدا شدن یک نیم تنه تماما طلا انسان، ده ها خمره مرمرین پر از سکه های طلا، سر سنگی داریوش، کتیبه مدفون شده داریوش، جسد مومیایی شده گئومات مغ و …  نیز به گوش می رسد.

 

کار به جایی رسیده که برخی از حفاران که حوصله چندانی در کند و کاو موشکافانه برای یافتن گنجینه های مدفون ندارند، در حرکتی غیر قابل تصور با بیل مکانیکی اقدام به کند و کاو و حفاری آثار باستانی استان می کنند.

اگر نگاهی به تپه های بی شمار باستانی استان بیاندازیم، اغلب آن ها را همراه با گودال های متعدد می بینیم که خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه در گزارش های پیشین خود به این نکته در سطح استان اشاره کرده بود.

 

باید گفت که استان کرمانشاه آنقدر وسعت مناطق باستانی و تاریخی دارد که سازمان میراث فرهنگی استان برای کنترل و محافظت از آن همواره با مشکل مواجه است. هر روز بر تعداد گودال های روی تپه ها و مناطق تاریخی و باستانی استان افزوده می شود و خدا می داند که در نهایت این گنجینه های کشف شده به دست چه کسانی می رسد.

 

نکته بسیار جالب توجه اینجاست که با تمامی تفاسیری که در بالا شرح داده شد و حجم بالای آثار مکشوفه، استان کرمانشاه هنوز حتی یک موزه آثار تاریخی هم ندارد و اما می توان به جرات گفت که خانه بسیاری از قاچاقچیان اشیاء عتیقه در کرمانشاه به خودی خود موزه تمام نمایی از آثار کشف شده این استان است.

 

گرچه سال هاست که اداره میراث فرهنگی استان کرمانشاه درصدد احداث یک موزه به اصطلاح بزرگ در غرب کشور است که می توان گفت قدمت ساخت این موزه، به اندازه آثاری است که قرار است روزگاری در آن نگهداری شود.

 

اما نکته جالب که هدف اصلی از نگارش این گزارش هم همین بود، یورش جدیدی است که سارقان اشیاء عتیقه به تپه گاکیه یک از تپه های مربوط به دوران پیش از تاریخ منطقه مرکزی کرمانشاه برده اند.

 

این یورش آنچنان غیر قابل تصور است که ذکر آن هم برای نگارنده بسیار ناگوار است.

 

…. حدود چند روز پیش دوستداران میراث فرهنگی استان با سرویس میراث فرهنگی این خبرگزاری تماس گرفته و از حفاری با بیل مکانیکی بر روی تپه گاکیه خبر دادند. که برای اطلاع یافتن از صحت این موضوع خبرنگار و عکاس این خبرگزاری به محل تپه گاکیه رفتند و از نزدیک عمق فاجعه را به چشم دیدند.

 

این سارقان که گویا دیگر حوصله کند و کاو هم نداشتند، این بار با بیل مکانیکی به سراغ این تپه هزاران ساله رفته و چندین نقطه از آن را حفاری کرده اند.

 

این حفاری ها که آثار چنگ های بیل مکانیکی به وضوح در آن قابل مشاهد است، در یک نقطه به عمق 6 متر، در نقطه دیگر به عمق 4 متر، در نقطه دیگر به عمق 3 متر و حتی در یک نقطه که گویا با بیل و کلنگ دستی صورت گرفته به عمق بیش از 10 متر است.

 

وقتی خبرنگار ایسنا به سراغ اهالی روستا رفت تا از شرح واقعه مطلع شود، علی رنجبر مسئول شورای روستای گاکیه ( این روستا در نزدیکی تپه تاریخی گاکیه قرار دارد)، با تشریح آنچه که بر سر تپه گاکیه آمده است، گفت: حدود یک هفته پیش بود که ما از این حادثه خبر دار شدیم و سریعا به محل تپه رفتیم که دیدیم، عده ای با بیل مکانیکی اقدام به حفاری در چند نقطه از این تپه تاریخی کرده اند.

 

وی که دارای کارت افتخاری حفاظت از میراث فرهنگی برای تپه تاریخی گاکیه بود، با ابراز تاسف عمیق از واقعه رخ داده، افزود: پس از مشاهده واقعه رخ داده، موضوع را بلافاصله به میراث فرهنگی استان و همچنین پاسگاه انتظامی منطقه اطلاع دادیم.

 

رنجبر ادامه داد: متاسفانه طی سالیان گذشته این تپه تاریخی هرگز از گزند و یورش قاچاقچیان اشیا عتیقه در امان نبوده است.

 

… اما حدود 3 ماه پیش بود که این خبرگزاری در گزارش مشابهی به حفاری و یورشی که قاچاقچیان اشیاء عتیقه به تپه شادمان برده بودند، اطلاع داد.

 

در آن گزارش آمده بود که؛ در طول سالیان گذشته چشم طمع قاچاقچیان اشیاء عتیقه به تپه شادمان همواره وجود داشته و آن ها از هر فرصتي براي دست برد زدن به آن کوتاه نيامده‌اند.

 

چوب درازي یکی از اهالی روستای شادمان که کارت عضويت افتخاری ميراث فرهنگي برای حفاظت از تپه شادمان را داشت، درخصوص چشم طمع قاچاقچيان اشيا عتيقه به اين تپه تاريخي، گفته بود؛ حدود چند سال پيش در فصل زمستان افرادي ناشناس اقدام به حفاري بر روي اين تپه کردند، حفاري‌اي که عمق آن به بيش از 25 متر مي‌رسيد. اين افراد ناشناس چندين روز مشغول حفاري بر روي تپه بودند و از آنجايي که فصل زمستان و هوا نامساعد بود ما نتوانستيم به تپه سر بزنيم و از آنها علت حفاري را جويا شويم و اينکه اين افراد، کي بودند و يا اين که در اين اقدام توانسته‌اند شيئي را از دل تپه خارج کنند يا خير، نتوانستيم اطلاعي کسب کنيم!

 

همچنین رييس شوراي روستاي شادمان نيز درخصوص اين حفاري گفته بود؛ حدود چند سال پيش بود که شبانه چند نفر اقدام به حفاري بر روي تپه شادمان کردند. حفاري اين افراد ناشناس شايد حدود 20 روز به طول انجاميد، اما از اينکه آن ها در اين مدت حفاري به گنجينه‌اي رسيده‌اند يا خير؟ مطلع نيستيم.

 

 

…. به هر حال از این دست موارد در استان کرمانشاه همیشه دیده و شنیده می شود، استانی که به گنجینه های مدفون شده معروف است.

 

 

در پایان باید گفت؛ این یک واقعیت است که کرمانشاه، شهر گنجینه های مدفون شده است. گنجینه هایی که هر یک تنها یک رسالت را بر عهده دارند و آن اینکه باستان شناسان با مشاهده آن ها پرده از رازهای تاریخی این دیار بردارند تا در جهت شناخت هر چه بیشتر تاریخ، فرهنگ و تمدن این سرزمین گامی برداشته شود. اما متاسفانه کشف و سرقت اشیاء عتیقه توسط افراد سودجو مانع از تحقق این هدف می شود و در جهتی خلاف آنچه که انتظار می رود با فروش، قاچاق و حتی تخریب این داشته های گرانقدر وظیفه خطیر رمزگشایی تاریخی از آن ها رابرای همیشه به آرزویی عبث تبدیل می کند، گنجینه های منحصر به فردی که شانس شناخت مجدد از تاریخ از طریق آن ها تنها برای یک بار به باستان شناسان و متخصصین امر، رو می کند.

درباره ی admin

یک دیدگاه

  1. قیمت دعای بازگشت معشوقه چقدر است و آیا استادی را سراغ دارید که علم جفر را آموزش دهد و یا شاگرد بگیرد.ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *