خانه / روز نیمه شعبان (تولد امام زمان) / تحقیق و مقاله درمورد نیمه شعبان / تحقیق در مورد نیمه شعبان,تحقیق درباره ولادت امام زمان (عج) دوازدهمین امام شیعیان

تحقیق در مورد نیمه شعبان,تحقیق درباره ولادت امام زمان (عج) دوازدهمین امام شیعیان

در این پست از سایت antique-book-treasure.ir تحقیق در مورد نیمه شعبان,تحقیق درباره ولادت امام زمان (عج) دوازدهمین امام شیعیان را برای شما عزیزان قرار دادیم . تحقیق و مقاله بسیار زیبا و خواندنی درباره تولد حضرت مهدی موعود و فرا رسیدن نیمه شعبان سال 96 و روز تولد امام زمان

تحقیق در مورد نیمه شعبان,تحقیق درباره ولادت امام زمان (عج) دوازدهمین امام شیعیان
تحقیق در مورد نیمه شعبان,تحقیق درباره ولادت امام زمان (عج) دوازدهمین امام شیعیان

تحقیق در مورد نیمه شعبان,تحقیق درباره ولادت امام زمان (عج) دوازدهمین امام شیعیان,تحقیق درمورد نیمه شعبان,تحقیق درباره تولد امام زمان (عج),تحقیق زیبا و خواندنی درباره ولادت حضرت مهدی موعود (عج),تحقیق نیمه شعبان,مقاله و تحقیق زیبا درباره نیمه شعبان,مقاله جدید و بلند درباره نیمه شعبان سال 96,دانلود رایگان تحقیق و مقاله درمورد نیمه شعبان و ولادت دوازدهمین امام شیعیان

تحقیق در مورد نیمه شعبان,تحقیق درباره ولادت امام زمان (عج) دوازدهمین امام شیعیان

تحقیق در مورد نیمه شعبان,تحقیق درباره ولادت امام زمان (عج) دوازدهمین امام شیعیان
تحقیق در مورد نیمه شعبان,تحقیق درباره ولادت امام زمان (عج) دوازدهمین امام شیعیان

سلام بر مهدی(ع)، خورشید جان ها و امید انسان ها. مهدی(ع)، یادگار پیامبران، خلاصه ابراهیم، عصاره محمد، احیا و زنده کننده سنت هاست. نیمه شعبان، مطلع خورشید فروزان مهدی(ع) در ظلمت تاریخ است. پیروان قائم آل محمد(ع) همچون او اهل قیام و انقلابند.

مهدی(عج)، کعبه مقصود و قبله موعود امت هاست.

غیبت کبرا، دوره آزمایش منتظران راستین حضرت مهدی(ع) است.

وقتی نیمه شعبان می رسد، گلواژه های «انتظار»، «ظهور»، «فرج»، «حکومت جهانی»، «قسط و عدل»، «دیدار» و «مهدی» می شکفد.

نیمه شعبان، عید منتظران وراثت زمین برای مستضعفان و شکست سلطه های جبّاران است. نیمه شعبان، افروختن چراغ شوق در دل شیعیان و امید بخشیدن به محرومان است.

خورشید نیمه شعبان

آخرین وصی پیامبر خدا(ص)، دوازدهمین امام شیعه و چهاردهمین معصوم از خاندان رسالت، حضرت مهدی(ع) در سپیده دم نیمه شعبان سال 255 هجری در شهر سامرا دیده به جهان گشود. با تولد او انتظار تحقق مژده ای که پیامبر خدا(ص) و امامان(ع) از دو قرن پیشتر داده بودند سر آمد و گام او زمین را برکت بخشید.

نام آن حضرت، نام پیامبر(ص) و کنیه او کنیه رسول خداست. (محمد، ابوالقاسم) توصیه شده است که در عصر غیبت، از او به نامش یاد نشود، بلکه با القاب متعددی که دارد، مثل مهدی، منتظر، حجت، صاحب امر، صاحب الزمان، بقیة اللّه ، قائم، خلف صالح و … نام برده شود.

پدرش امام عسگری(ع) و مادرش نرجس است که نام اصلی وی ملیکه، دختر یشوعا فرزند قیصر روم بود. وجود آن امام، مشخصات وی، مژده ظهورش، ویژگی اصحابش و چگونگی حکومتش، در روایات بسیار آمده است و طبق روایات عقیده به او مخصوص به شیعه نیست، بلکه روایات بسیار در کتاب های اهل سنت نیز درباره او نقل شده است.

زمینه های غیبت

از آنجا که حکومت های ستمگر، طبق وعده روایات، زوال قدرت خود را در حکومت این مولود خجسته می دیدند و می دانستند که از نسل امام عسگری(ع) خواهد بود، پیوسته آن حضرت را زیر نظر داشتند، امام یازدهم نیز تولد این فرزند را از مردم کتمان می کرد تا دستگاه خلافت به وجود او پی نبرد.

البته در همان دوران کودکی، برای آنکه شیعیان نسبت به پیشوای خود و امام بعدی بی خبر و حیران نباشند، امام زمان(ع) توسط پدر ارجمندش به برخی اصحاب خالص و مطمئن نشان داده می شد، تا حجت خدا را بشناسند و بعدا دچار گمراهی نشوند.

امام زمان(ع) پنج ساله بود که پدرش امام عسگری(ع) به شهادت رسید. حضرت بر جنازه مطهر پدر نماز خواند و چون مأموران از وجود او با خبر شدند، در تعقیب او به منزل امام هجوم آوردند. ولی حضرت در یکی از سرداب های خانه از چشم ها ناپدید شد و هر چه گشتند، او را نیافتند. بدین گونه رابطه آشکار مردم با حضرت مهدی(ع) قطع شد و دوران غیبت فرارسید.

غیبت صغری و کبری

امام عصر(ع) از آن زمان تا سال 329 هجری، به مدت 69 سال (که دوره غیبت صغری نامیده می شود) از طریق چهار نماینده خاص، با مردم رابطه داشت و نامه ها، نیازهاو سؤال های آنان از طریق این نوّاب خاص به حضرت می رسید و پاسخ آن دریافت می شد، به نامه های آن حضرت «توقیعات» گفته می شد.

نایب های ویژه او که در چهار نسل پیاپی واسطه میان امام و امت بودند، عبارتند از عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سیمُری.

با مرگ چهارمین سفیر خاص امام در سال 329 دوران غیبت کبری آغاز شد که تاکنون ادامه دارد و جانشینان حضرت، فقهای عادل و واجد شرایط در هر زمان اند.

حضرت مهدی(ع) هم اکنون از دیده ها پنهان است و ما در عصر غیبت بسر می بریم و از دیدن جمالش محرومیم.

البته در این دوازده قرنی که از عمر آن حضرت می گذرد، اشخاص متعددی به خاطر صلاحیت و تقوا و عمل صالح، توفیق دیدار او را داشته اند.

شوق دیدار او در همه دل ها وجود دارد و شیعیان، در انتظار پایان دوره غیبت و فرارسیدن «عصر ظهور»ند، تا به یاری او بشتابند. امام عصر(ع) هم اکنون زنده است و از آنچه در جهان و میان مسلمانان می گذرد با خبر است، هر چند دیده نمی شود و کسی از جای او و زمان ظهورش آگاه نیست. دیدار چهره او به سختی میسر است، آن هم برای انسان های صالح و پاک، در صورتی که حضرت مهدی(ع) صلاح بداند.

عصر حضور

عمر طولانی او از معجزات الهی است و تاکنون بیش از یازده قرن از میلاد او می گذرد. وقتی ظهور کند، در چهره و نیروی یک مرد چهل ساله خواهد بود.

در عصر غیبت، جهان از وجود او بهره می برد، آن سان که از خورشید پشت ابر بهره مند می شود. او حجت خدا در عصر غیبت است و هرگز زمین خالی از حجت نخواهد بود.

ظهور او شرایطی دارد که وقتی فراهم باشد و خداوند اذن دهد، آن حضرت در روز جمعه ای در مکه و کنار خانه خدا ظهور می کند و تعداد 313 نفر از یاران خاص او از سراسر جهان به سرعت خود را به او می رسانند و با او بیعت می کنند و قیام جهانی او آغاز می شود.

امام زمان(ع) ذخیره الهی برای گسترش قسط و عدالت در سراسر جهان است. وقتی آن حضرت ظهور کند، امنیت، عدالت، رونق اقتصادی، وفور نعمت های الهی در زمین، صلح و صفا و برادری و مساوات در سطح جهان برقرار خواهد شد.

نصرت الهی پشتیبان اوست و جهان مسخر فرمان او می گردد. به دست او و با یاری پروردگار، «حکومت واحد جهانی» تشکیل می شود و قانون خدا و احکام خدا به نحو کامل در همه جای گیتی اجرا و حاکم خواهد گشت و قدرت های ستم نابود خواهد شد.

عقیده به مهدویت و وجود یک نجات بخش در پایان عمر جهان، نه تنها در اسلام، بلکه در ادیان آسمانی دیگر هم مطرح است و همه فرقه ها به نحوی به یک «موعود» و منجی عقیده دارند و در انتظار یک مصلح جهانی بسر می برند. همین عقیده سبب شده که در طول تاریخ بارها از سوی دروغگویانی ادعای مهدویت یا واسطه بودن بین امام و و مردم اظهار شود و از این راه، فرقه های انحرافی و مسلک های ساختگی پدید آید. فرقه بهائیت و قادیانی گری دو نمونه از این گروههای منحرف است.

برای زمان ظهور حضرت، نشانه هایی در روایات بیان شده که به «علائم ظهور» مشهور است و بروز آن نشانه ها، نشانه نزدیکی عصر ظهور است. فراگیری ظلم و جور در سطح جهان، پیدایش جنگ ها و فتنه ها و آشوب های ویرانگر، ناامنی در همه جا، رواج فساد و گناه در جوامع، گرانی و نابسامانی اوضاع اقتصادی و برخی حادثه های شگفت و بی سابقه از آن جمله است.

حکومت مهدوی

وقتی امام زمان(ع) ظهور کند، از مکه به سوی مدینه، سپس به سوی عراق و کوفه حرکت می کند. عیسای مسیح از آسمان فرود آمده، به او اقتدا می کند و خداوند زمینه های قدرت و حاکمیت او را بر جهان فراهم می آورد و با یاری و نصرت ویژه، امدادش می کند. آن حضرت، دولت کریمه و الهی براساس قسط و عدل تشکیل می دهد.

مرکز حکومتش کوفه خواهد بود. اما سپاه او سراسر جهان را فتح خواهد کرد. در شام و فلسطین و مناطق دیگر، نبردهای خونینی بین یاران او و پیروان طاغوت ها پیش خواهد آمد. سرانجام، پیروزی نهایی از آن اوست.

زمین گنجینه های خود را برای امام آشکار می سازد. امنیت همه جا حاکم می شود، ویرانی ها آباد و ستمگران نابود و مؤمنان عزیز می شوند. آن حضرت چند سال (هفت یا هفتاد سال) حکومت جهانی خواهد داشت، سپس به شهادت می رسد و حکومت عدل او با بازگشت دوباره امامان معصوم ادامه می یابد.

سپس عمر جهان به پایان رسیده، مقدمات قیامت فراهم می گردد. در عصر غیبت، شیعیان وظیفه دارند که با «انتظار فرج»، زمینه ساز حکومت جهانی او شوند و از پیشگاه خدا، آمدن او را طلب کنند.

انتظار فرج که از برترین عبادت ها به شمار آمده، همراه با اصلاح خود و جامعه و مبارزه با ستم و فساد و فراهم ساختن شرایط متناسب با «دولت کریمه» امام زمان(ع) است.

و … منتظر «مصلح»، باید خودش هم «صالح» باشد و در «اصلاح» مفاسد بکوشد.

سیاسی اجتماعی

اولین کنگره بین المللی فاطمه شناسی برگزار شد

همزمان با سالروز میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) نخستین کنگره بین المللی فاطمه شناسی به منظور تبیین شخصیت حضرت زهرا(س) و تأثیرگذاری بیشتر ابعاد شخصیتی دخت گرامی پیامبر(ص) بر زنان جامعه و معرفی الگویی برای خانواده ها در استان مرکزی برگزار شد.

در این کنگره ابتدا پیام رئیس جمهور قرائت شد. در این پیام آمده بود: سخن از فاطمه(س) گفتن آسان نیست، سخن از او گفتن به مثابه توصیف شب قدر است که خداوند فرمودند شب قدر را کسی می شناسد که فاطمه(س) را بشناسند. در شأن و منزلت او همین بس که کلام الهی بر او نازل می شد و امام علی(ع) آن را می نوشتند و خدا می داند از اسرار صحیفه فاطمه(س) و فاطمه خود یک صحیفه است که صفات و اسماء خداوند در او متجلی است.

چرا پیامبر دست فاطمه(س) را می بوسد و او را مادر پدر خطاب می کند و هر صبح و شام بر در خانه او می ایستد و بر وی سلام می کند و رضای فاطمه را رضای خدا و خشم او را خشم خدا می داند.

فاطمه مادر رسول الله(ص)، مادر ائمه(ع) و مادر مؤمنین است پس او مادر رحمت للعالمین، صاحب خلق عظیم و مادر سراج منیر است، یعنی او مادر معرفت و علم، حکمت و رحمت و عطوفت است. او مادر ولایت و نقطه اتصال به ولایت الهی است.

فاطمه قائمه خانه وحی است و خیمه دین بر وجود او مستقر است. او مادر همه خوبی های عالم است اگر امت اسلامی به پیامبر(ص) و ائمه(ع) پناه می برند. ائمه به او پناهنده می شوند.

آیت الله جعفر سبحانی در این کنگره با اشاره به ابعاد گوناگون شخصیت حضرت فاطمه(س) گفت: تربیت، الگوی ملموس نیاز دارد و گفتن کافی نیست و اگر ما بخواهیم به زنان جهان

الگوی کاملی نشان دهیم و از قرآن و حدیث و تاریخ بگوییم می توانیم شخصیت هایی چون حضرت مریم، آسیه و حضرت فاطمه(س) را نشان دهیم.

استاد حوزه علمیه قم، شخصیت افراد را مرهون ابعاد سه گانه وراثتی خانواده و فرهنگ عنوان کرد و در ادامه افزود: از نظر وراثت و از نظر خانواده و محیط تربیتی فردی را در میان پیامبران هم نداریم که مانند حضرت فاطمه(س) این تعداد آیه در قرآن در مورد او آمده باشد.

عصمت به معنی نبوت نیست و همه معصومان نبی نیستند و آنچه که در مورد حضرت زهرا(س) آمده است، در مورد زنان پیامبر نیامده، بیت حضرت زهرا بالاتر از بیوت دیگر است و زهرای مرضیه در قرآن از گناه و معاصی تطهیر معنوی شده و سوره کوثر به قرینه ابتر، زهرا و فرزندان اوست.

استاد سبحانی با اشاره به اینکه تعداد فرزندان حضرت زهرا(س) و سادات دنیا بیش از پنجاه میلیون نفر می شوند که در کشورهای الجزایر و و مغرب هم تعدادشان زیاد است گفت: یکی از ویژگی های حضرت فاطمه(س)، این است که ایشان زهرای محدثه است یعنی فرشتگان با او سخن می گویند و سخن فرشتگان را می شنود و از نظر کمال به مرحله ای رسیده است که گوش و چشمش برزخی شده و می تواند صداها و موجوداتی را که بشر نمی بیند، ببیند و صدایشان را بشنود، طوری که پس از رحلت پیامبر(ص) و غم حضرت زهرا(س)، فرشته بر ایشان نازل می شود و مطالبی عرضه می کند که حضرت زهرا(س) می شنود و حضرت علی(ع) هم می نویسد و مصحف فاطمه همین است و علم ایشان تنها از راه آموزش نبوده بلکه از عالم بالا هم بوده است.

در ادامه این همایش آقای «سهرابی» استاندار استان مرکزی گفت: فاطمه(س) سلسله دار پیامبر و رسالت، مظهر جامعیت و کمال، اوج اندیشه و عرفان، بلندای معرفت و آگاهی، سمبل اخلاص و ایمان، ستیغ مقاومت و پایداری، سینه سینای اسرار الهی، یادگار باقیمانده رسالت کوثر پر بهای قرآن، حلقه پیوند رسالت با امامت و محوری مؤثر هستند که در گرداگرد آن فاصله شبهات واقعه عظیم و تاریخی غدیر کمتر و کمتر می شود.

زهرای مرضیه(س) در حالی قدم در میان نهاد که امیرمؤمنان حیدر کرار نظاره گر ابرهای فتنه ای بود که آسمان اسلام و تشیع را می پوشانید و بارش تگرگ و رگبار سنگین نفاق گلستان معرفت و بوستان وحدت و سرسبز اخوت و برادری و برابری را نشانه می رفت، ایشان همچون حقیقتی مسلم در برابر همه حب و بغض دشمنان خدا و رسول خدا به دفاع از واقعیت ها پرداخت.

وی افزود: از فرهنگ مذهبی و ادبی بتول کبری(س) هرچه به قلم آید اندک است. ایشان داناترین و برترین بانو برای کل جهان هستی هستند، زیرا که جهان فرهنگ، ادب و دانش تا به حال به منزلت ایشان کسی را به خود ندیده اند، و این در حالی است که می دانیم فخر زنان عالم نه به آموزشگاهی پا نهاد و نه از دانشکده ای فارغ التحصیل شد. او فقط در آموزشگاه شخصیت ساز رسالت درس خواند و از دانشگاه نبوت فارغ التحصیل و همراز و همسنگر برترین مرزبان وحی شد. کسی که از بیت رفیع رسالت و نبوت به خانه پرشکوه قداست و امامت و ولایت منتقل شد.

استاندار استان مرکزی در خاتمه گفت: از خانه حضرت زهرا، زینب (س) پیام رسان انقلاب کربلا و مفسر شهادت و امام حسن(ع)، نمود صبر و متانت و خویشتن داری، سالار شهیدان حضرت حسین بن علی(ع)، آموزگار بزرگ شهادت پا به عرصه حیات نهادند که زندگی، جهاد و عقیده را معنی کردند.

در این همایش بین المللی سی مهمان خارجی از کشورهایی چون استرالیا، بنگلادش، پاکستان، لبنان، ترکیه، انگلیس، شیلی، هلند، مالزی، آذربایجان، آلمان، کلمبیا و چند کشور آفریقایی، مقالات خود را عرضه کردند.

چاپ کتاب مجموعه مقالات این کنگره و چاپ شعر برگزیده در 487 صفحه از جمله اقدامات این کنگره بین المللی می باشد.

قابل توجه است مقالات برتر از استان های تهران، مازندران، مرکزی، خراسان رضوی، ایلام و اصفهان و همچنین از کشورهای انگلیس، لبنان، استرالیا، بنگلادش و ترکیه بودند.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *