خانه / دسته‌بندی نشده / کدام زودتر اتفاق می افتد: جنگ کره شمالی با امریکا یا جنگ ایران با امریکا؟

کدام زودتر اتفاق می افتد: جنگ کره شمالی با امریکا یا جنگ ایران با امریکا؟

نگاهی به جنگ های معاصر

تاریخ حساس سیاسی امروز جهان بسیاری از مناسبات ناخوشایند را در خود دارد که هرلحظه ممکن است اتفاق بیفتد. شرایط امروز جهان به گونه ای پیش می رود که هر احتمالی از ضریب بالایی برخوردار است. در این میان جنگ هایی که در صد سال اخیر اتفاق افتاده است، گواهی مناسبی است که جهان یک سده اخیر آبستن حوادثی بوده که انسان و حیات اجتماعی او اگرچه انتظار آن ها را نداشته ولی واقعاً اتفاق افتاده است. تلخ ترین این اتفاقات حمله هسته ای امریکا به ژاپن در هیروشیما بود که با این که دور از انتظار به نظر می رسید اما با تلخی تمام روی داد.

از جنگ جهانی اول تا جنگه ایران و عراق

از جنگ جهانی اول تا جنگ ایران و عراق و تمامی جنگ هایی که قبل از آن و بعد از آن اتفاق افتاده، موید این نکته است که هیچ گزینه ای خالی از از قوه به فعل رسیدن نمی باشد. خصوصاً اگر این گزینه ها روی میز سیاست قرار گرفته باشد.

ایران، کره شمالی و امریکا

کره شمالی و ایران به عنوان دو قدرت سیاسی که یکی بالقوه دارای امکانات هسته ای است و دیگری بالفعل از این امکانات بهره دارد، می تواند در جدال با امریکا و سیاست های فرامنطقه ای آن دو عنصر مهم و بازیگر تلقی شود.

این دو عنصر که دارای تابع های سیاسی منحصر به فردی هستند در بزنگاه های سیاسی این دوره از جهان نه تنها نفسگیرترین لحظات را برای امریکا فراهم کرده اند که درواقع امریکا را در مقابل اتفاقاتی قرار داده اند که ابتدایی ترین گزینش سردمداران سیاسی امریکا بی تردید فکر کردن به این پرسش است: جنگ با کره شمالی یا ایران؟.

با این همه اتفاقاتی که امروزه در حال جریان گرفتن است، پازل هایی ناشناخته در خود دارد که هیچ تحلیل گر سیاسی قادر نخواهد بود بدون شناخت این پازل ها، تصمیم نهایی و تحلیل نهایی خود را ارائه کند.

پازل های مجهول

یکی از مهم ترین مولفه هایی که نخستین پازل ناشناخته موضوع یادشده را مشخص خواهد کرد، انبار موشک هایی است که هر چند بار از سوی کره شمالی باز می شود و آزمایش هایی صورت گرفته و اخطارهایی به اشاره به سوی امریکا انتقال می یابد.

در این میان ایران مهم ترین نقش را برای ترجمان این اشارات دارد که می تواند بخش دیگر پازل های ناشناخته را لو بدهد. ایران همواره بیش از کره شمالی توانسته است در برهم زدن معادلات سیاسی امریکا نقش داشته باشد. کره شمالی اگرچه رو در رو با امریکا به جدالی دیپلماتی برخاسته است اما ایران این جدال را با جنگ های نیابتی در سوریه و یمن وارد فازهای پیچیده ای کرده است که در این فاز اگرچه موشک های کره شمالی عملاً روی مقصدهایی در خاک امریکا نشانه گرفته اند،

ولی این ایران است که گراهای لازم و درست را در دست دارد و بعید نیست شلیک اولین موشک ها فقط با این گراها امکان پذیر باشد. با توجه به همین موضوع است که در کم و کیف جنگ امریکا با کره شمالی و ایران، باید این صفحه شطرنج را دوباره چید و در چیدن مهره ها زیاده از حد به تعاریف متعارف مهره های شطرنج توجه نداشت.

واقعیت مسلم این است که نه کره شمالی و نه ایران چندان مایل به بازی با روند متعارف نیستند و امریکا نیز بهتر از هر کسی می داند که در صفحه شطرنج جنگی که در میان خواهد بود گاهی فیل های حریفان بعید نیست در شکل و شمایل اسب وارد میدان شوند. برای همین است که امریکا دست کم در چند ماه اخیر بیشترین احتیاط لازم را به عمل آورده است تا اشتباهی از سر عدم شناخت این مهره ها انجام ندهد.

جنگ یا بازم جنگ؟

در دنیای سیاست که همه چیز ممکن است اتفاق بیفتد، مواقعی وجود دارد که هر شخصیت سیاسی، حتی ترامپ هم باشد نمی تواند ریسک کند و از روی اخلاق و منش افراطی ترامپیستی فرمان آتش بدهد.

به همین دلیل است که قایق های تندرو سپاه ایران اگر بیش از این هم به کشتی های غول پیکر امریکا نزدیک بشوند، میزان صبر و تحمل ترامپ بیش از اخلاق واقعی او در نوسان خواهد بود. همین نکته است که شرایط بینابینی را در جواب دادن به این پرسش به وجود می آورد که: کدام اتفاق زودتر روی می دهد: جنگه کره شمالی با ایران یا جنگ ایران با امریکا؟

منبع:http://persiane.ir/Which-happens-sooner-North-Korean-war-with-America-or-Irans-war-with-America.html

 

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *