خانه / سنگ فیروزه / مطالب و اطلاعاتی درباره سنگ فیروزه و تاریخچه و خواص سنگ فیروزه

مطالب و اطلاعاتی درباره سنگ فیروزه و تاریخچه و خواص سنگ فیروزه

در این پست از سایت انگشتر و سنگ های طبیعی مطالب و اطلاعاتی درباره سنگ فیروزه و تاریخچه و خواص سنگ فیروزه را برای شما عزیزان قرار دادیم .

مطالب و اطلاعاتی درباره سنگ فیروزه و تاریخچه و خواص سنگ فیروزه
مطالب و اطلاعاتی درباره سنگ فیروزه و تاریخچه و خواص سنگ فیروزه

مطالب و اطلاعاتی درباره سنگ فیروزه و تاریخچه و خواص سنگ فیروزه,سنگ فیروزه,انگشتر فیروزه,تاریخچه سنگ فیروزه,قیمت سنگ فیروزه و نگین انگشتر فیروزه

مطالب و اطلاعاتی درباره سنگ فیروزه و تاریخچه و خواص سنگ فیروزه

%image_alt%

تاريخچه
فيروزه سنگ آرزوهاي تمام پادشاهان ممالك از زمان كورش و داريوش كبير اولين پادشاهان ايران زمين كه به عنوان هديه از طرف آن ها به تمام سلاطين داده مي شد. كشور تركيه كه اين سنگ را به نام خودشان مي دانند كه به لقب ترگرمي گويند. چون براي اولين بار از تركيه به كشورهاي اروپايي صادر شد. در كشور ايتاليا گران قيمت ترين جواهرات خود از فيروزه آبي و صاف استفاده مي نمايند. به نام گوهر آبي در ايتاليا مطرح مي باشد. و در توصيف آخر فيروزه مظهر زيبايي افتخار مهر و محبت و دوستي پاداش و در يك نگاه رنگ جهان هستي مي باشد.

%image_alt%

فيروزه در ايران فيروزه علاوه بر نيشابور در جنوب مشهد، شمال شرق كرمان، شمال شرق شهر بابك، در تفت نرديك يزد و در قلعه وزيري نزديك بصيران و بيرجند وجود دارد.
اقسام فيروزه از لحاظ ارزش فيروزه را به گروه هاي زير رده بندي مي كنند: 1- فيروزه آبي آسماني ( ساده و شجري ) ارزش زينتي زيادي دارند. مقدار آن ها بخصوص ساده بسيار كم است. 2- فيروزه متوسط به 4 گروه تقسيم مي شوند و غالباً به كشورهاي اروپايي صادر مي شدند. 3- فيروزه هاي نامرغوب با رنگ آبي پريده و سبز 4- فيروزه عربي: عربي اسم تازه اي است كه به فيروزه هايبد داده شده است. بدين علت كه از اهالي معدن كساني كه به زيارت خانه خدا رفته اند اين فيروزه ها را با خود برده، در عربستان و يا حجاز به اعراب فروخته بودند. از آن وقت فيروزه هاي بد را كه سبز كمرنگ است يا برص يا بهق دارد و در ايران به فروش نمي رسد عربي گفته اند. بعضي از اين فيروزه هاي عربي سفيد رنگ را شيربو مي گويند. قطعات مسطحي كه به حهت كمربند و بازوبند خوبست و در معدن آنها را توفال گويند، از قسم عربي و بعضي از آنها قيمتي مي باشد. نوعي از فيروزه سبز است كه آنرا گل كاسني مي نامند. رده بندي ديگري از فيروزه 1- عجمي: فيروزه هاي گرد نسبتاً درشت براي ساختن انگشتر با رنگ سير 2- چغاله نيم رنگ: فيروزه هاي گرد نسبتاً درشت براي ساختن انگشتر با رنگ روشن تر 3- چغاله: فيروزه هاي گرد نسبتاً درشت با رنگ خيلي روشن 4- عربي: فيروزه هاي تخت داخل رگه براي ساختن مدال كه در عربستان مرغوب است با رنگ سير 5- توفال رنگين: فيروزه عربي كه سنگ آن از بين رفته و خود رگه پايان است با رنگ سير 6- توفال نيم رنگ: فيروزه عربي با رنگ روشن تر 7- توفال سفيد: فيروزه عربي با رنگ خيلي روشن 8- شجري: فيروزه هاي رگه دار كه از اجتماع چند دانه فيروزه در داخل سنگ پهلوي هم تشكيل شده است.

%image_alt%

9- نرم: دانه هاي خيلي كوچك فيروزه راش فيروزه تراش فيروزه بوسيله چرخي بوده است كه از سنباده و صمغ مخلوط كرده مي سازند. سنباده را از بدخشان و صمغ را از هندوستان مي آورند. تراشنده با دست راست به وسيله وزن چرخ را مي گرداند و فيروزه را با دست چپ بر روي چرخ مي گذارد. براي آنكه انگشتش ساييده نشود، قطعه چرمي يا پارچه اي يا چوبي به انگشت بسته آنرا محفوظ نگه مي داشت. قبل از استفاده از اين چرخها، فيروزه را روي سنگ هايي كه در كوهها پيدا مي شده اند كه زبر بود مي تراشيدند و وضع تراش آن بطور ساييدن بود. اكنون هم فيروزه هايي ريز را به همان وضع مي تراشند. فيروزه، بعد از تراش، جلا داده مي شود و جلا دادن آن وابسته به ساييدن فيروزه است. بر روس سنگ صيقلي با قطعه چرمي با خاك فيروزه كه از چرخ هنگام تراش پيدا مي شود. جلا دادن كار اطفال است و يك نفر جلا دهنده براي سه نفر تراشنده كافي است. شكل تراش بستگي به اندازه و شكل اصلي دانه و قطعه فيروزه دارد. از ميان اشكال دو شكل متداول و مرغوب است. يكي پيكان كه مخروطي است. ديگري مسطح كه پهن و صاف است. قطعه پيكاني هر چه بيشتر برجستگي داشته باشد، اوج آن تند تر، مرغوب تر و مطلوب تر است. اما فبروزه هايي كه نازك باشد به كار تراش پيكاني نمي آيد و آنها را مسطح مي تراشند. اگر كلفت باشد تقريباً بيضي تراشيده مي شود كه روي آن محدب است. هرچه تحدب آن زياد تر باشد، مرغوب تر است. تراش پيكاني مخصوص فيروزه خوشرنگ است. زيرا اگر فيروزه كم رنگ باشد و پيكاني تراشيده شود، اوج و بالاي آن بواسطه نازكي قبول شعاع خارجي مي كند و سفيد مي نمايد و از قسمت آن مي كاهد. فيروزه عربي را اغلب مسطح مي تراشند و قطعات بزرگتر عربي اكثراً معيوب است و خوشرنگ نيست. اما جواهر فروشان و حكاكها معايب فيروزه را از قبيل برص و بهق را با نقشهايي كه روي فيروزه مي كشند و از طلا، اكليل و غيره پر مي نمايند كه عيب ها مستور گردد.
از گذشته هاي بسيار دور تاكنون بسياري از مردم بر اين باور بوده و هنوز هم هستند كه «فيروزه سنگي است كه براي انسان و به خاطرآرامش او آفريده شده است » حتي امروز نير در دنياي مد باوجود تعدد و تنوع جواهرات ، فيروزه با آن رنگ آسماني و سحر آميزش علاقه و اعتقاد بسياري از مردم را به خود جلب كرده و از محبوبيت خاصي برخوردار است .
در بسياري از فرهنگهاي قديم و جديد ، از فيروزه به عنوان سنگي مقدس و طلسم خوشبختي و خوش شانسي ياد شده است . صنايع دستي ساخته شده از فيروزه نير كه در طي كاوشهاي باستانشاسي در كشور مصر ، در مقبره هايي مربوط به سه هزار سال پيش از ميلاد مسيح يافت شده است ، قديمي ترين گواه بر اين مطلب است و نشان مي دهد كه مصريان باستان ، فيروزه را گوهري معنوي و مقدس مي دانستند .
پادشاهان ايران باستان ، از گوهرهاي آبي آسماني مانند فيروزه ، براي تزئينات دست و گردن استفاده مي كردند و براين باور بودند كه اين گوهر خوش رنگ آنها را در برابر مرگ غير طبيعي يا به قولي ، «اجل معلق » محافظت خواهد كرد از اين رو تغيير رنگ گوهرهاي به كار رفته در گردن بندها و دستبندهاي آنها ، خوش يمن نبوده و علامت خطري براي شخص استفاده كننده از آن به شما مي رفت ، اما امروزه بر كسي پوشيده نيست كه عواملي همچون نور٬ مواد آرايشي ، گرد و غبار و چربي و ميزان HP پوست و برخي عوامل شيميايي ديگر ، باعث تغيير رنگ فيروزه مي شوند كه هيچ كدام از آنها نيز زنگ خطري براي استفاده كننده از اين سنگ قيمتي و زيبا نيست .

درباره ی ترسور آنتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *