خانه / مطالب متفرقه / آثار و نتایج خطرناک جهل از دیدگاه بسیار حکیمانه امام علی (عليه السلام)

آثار و نتایج خطرناک جهل از دیدگاه بسیار حکیمانه امام علی (عليه السلام)

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی 2agoo.com آثار و نتایج خطرناک جهل از دیدگاه بسیار حکیمانه امام علی (عليه السلام)  را برای شما عزیزان قرار دادیم .

آثار و نتایج خطرناک جهل از دیدگاه بسیار حکیمانه امام علی (عليه السلام)
آثار و نتایج خطرناک جهل از دیدگاه بسیار حکیمانه امام علی (عليه السلام)

آثار و نتایج خطرناک جهل از دیدگاه بسیار حکیمانه امام علی (عليه السلام),آثار جهل و نادانی از نظر امام علی,جهل و نادانی مردم,نتایج نادانی و جهل از دیدگاه امام علی,سخنان حکیمانه امام علی درباره آثار جهل و نادانی

آثار و نتایج خطرناک جهل از دیدگاه بسیار حکیمانه امام علی (عليه السلام)

آثار خطرناك جهل

آثار خطرناك جهل , امام علی(عليه السلام) در اين گفتار بسيار حكيمانه خود اشاره به يكى از آثار خطرناك جهل كرده است.

امام علی(عليه السلام) فرمودند: النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا. مردم دشمن چيزى هستند كه نمى دانند.

شرح و تفسير حکمت 172 نهج البلاغه

امام علی(عليه السلام) در اين گفتار بسيار حكيمانه خود اشاره به يكى از آثار خطرناك جهل كرده مى فرمايد:
«مردم دشمن چيزى هستند كه نمى دانند»، (النَّاسُ أَعْدَاءُ مَا جَهِلُوا). اين دشمنى از آنجا سرچشمه مى گيرد
كه اولاً اشخاص جاهل و نادان احساس نقص در خود مى كنند و همين احساس سبب مى شود
كه نسبت به آنچه نمى دانند عداوت و دشمنى به خرج دهند و گاه حتى آنها را ناچيز و بى ارزش بشمارند
تا از اين طريق نقص خود را برطرف سازند.

ثانياً هرگاه انسان از اسرار چيزى بى خبر باشد به قضاوت عجولانه مى پردازد
و در اين قضاوت عجولانه با آنچه نمى داند به دشمنى بر مى خيزد. ثالثاً جهل همچون ظلمات است
و انسان هنگامى كه در ظلمات متراكم قرار گيرد هر شبهى از دور مى بيند به گفته بعضى از شارحان نهج البلاغه
آن را حيوانى درنده يا گرگى خطرناك مى پندارد و هر آوازى مى شنود آن را نشانه حمله دشمنى مى شمرد.

آثار جهل از نظر امام علی

در ظلمات جهل نيز انسان گاه هر مطلبى را مخالف و دشمن خود مى پندارد
حتى اشخاصى را كه درست نمى شناسدبا بدبينى به آنها نگاه مى كند و به همين دليل گاه كشورها
و ملت ها به جنگ هاى خونين دست مى زنند به سبب اين كه از حال يكديگر بى خبرند
و هر حركتى را توطئه اى بر ضد خود مى پندارند، لذا يكى از طرق ايجاد آشتى و صف
ا و اتحاد و دوستى در ميان مردم و ملت ها بالابردن سطح آگاهى هاى آنهاست

و اين كه سران آنها در كنار هم بنشينند و به مذاكره بپردازند و با نيت هاى واقعى يكديگر آشنا شوند
و يخ هاى بدبينى ذوب شود و ديوار بى اعتمادى فرو ريزد
و در كنار هم با محبت و دوستى زندگى كنند. ريشه اين گفتار حكيمانه، قرآن مجيد است كه مى فرمايد:
«(بَلْ كَذَّبُوا بِمَا لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِهِ)، (ولى آنها از روى علم و دانش، قرآن را انكار نكردند،)
بلكه چيزى را تكذيب كردند كه آگاهى از آن نداشتند».

آثار خطرناك جهل

آثار خطرناك جهل از نظر امام علی

كسى كه چيزى را نمى داند آن را نكوهش مى كند

اميرمؤمنان على(عليه السلام) در حديث ديگرى در همين زمينه مى فرمايد:
«لا تَعادُوا ما تَجْهَلونَ فَإنّ أكْثَرَ الْعِلْمِ فيما لا تَعْرِفُونَ،
به آنچه نمى دانيد دشمنى نكنيد، زيرا بيشتر دانش ها در امورى است كه شما نمى دانيد».
نيز در حديث ديگرى كه مرحوم  اربلى در كتاب كشف الغمه آورده مى فرمايد:
«مَنْ جَهِلَ شَيْئاً آبَهُ، كسى كه چيزى را نمى داند آن را نكوهش مى كند».

قرآن مجيد بحثى درباره داستان خضر و موسى دارد.

در اين داستان بسيار پرمعنا اين نكته روشن مى شود كه چگونه
انسان مطلبى را كه نمى داند به مخالفت با آن مى پردازد. موسى(عليه السلام) بر حسب ظاهر مى ديد خضر كشتى
سالمى را سوراخ و معيوب مى كند و يا جوانى را به قتل مى رساند و ديوارى را در شهر بيگانه اى بدون دليل تعمير
و مرمت مى كند به همين دليل فرياد اعتراض او بلند شد چون ظاهر را مى ديد و از باطن قضيه بى خبر بود هنگامى
كه خضر فلسفه آنها را يك يك برشمرد كاملاً تسليم شد.

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *