خانه / ذکر و دعاهای قرآنی / آداب و شرایط و نحوه درست دعا کردن برای تاثیر بیشتر دعا

آداب و شرایط و نحوه درست دعا کردن برای تاثیر بیشتر دعا

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com آداب و شرایط و نحوه درست دعا کردن برای تاثیر بیشتر دعا را برای شما عزیزان قرار دادیم .

آداب و شرایط و نحوه درست دعا کردن برای تاثیر بیشتر دعا
آداب و شرایط و نحوه درست دعا کردن برای تاثیر بیشتر دعا

آداب و شرایط و نحوه درست دعا کردن برای تاثیر بیشتر دعا,شرایط دعا کردن ,آداب دعا,نحوه اصولی دعا کردن,شیوه دعا کردن به درگاه خدا,رعایت شرایط دعا برای تاثیر بیشتر

آداب و شرایط و نحوه درست دعا کردن برای تاثیر بیشتر دعا

دعا را بدون آداب هم می شود انجام داد اما دعا کردن آدابی دارد که رعایت آن ها در اجابت دعا تأثیر دارد. شاید بتوان به جرأت گفت که آداب دعا به نوعی شرایط دعا هم هست. به بیان دیگر دعا کردن اولا شرایطی دارد و ثانیا آدابی دارد. (شرایط جدای از آداب هستند.) شما وقتی از رئیسی تقاضایی دارید هم می توانید خیلی مودبانه تقاضایتان را مطرح نمایید و هم مختارید و می توانید درخواست تان را بدون آداب مطرح کنید. انسان هایی هستند که ما را راهنمایی می کنند که جهت اجابت درخواست و تقاضاهایمان، چگونه بهتر عمل کنیم. ما مشاوران بزرگی در تاریخ همچون معصومین داریم. خداوند نیز در چند جای قرآن کریم، نکاتی در بهتر دعا کردن به ما آموخته است. که در این مقاله همین نکات را خدمت شما جمع آوری نمودم.

هنگامی که مثلا امام علی علیه السلام به امام حسن علیه السلام دعایی برای حل مشکلی به او می آموزد، می داند که امام حسن (ع) اولا شرایط آن دعا را دارد از قبیل اینکه نماز شب می خواند، به کسی بدهی ندارد، نماز قضا ندارد، زکات مالش را می دهد، لقمه ی حرام نخورده، عامل بدبختی کسی نشده، غیبت نمی کند، دروغ در کارش نیست و بسیاری موارد دیگر، که آن دعا را تجویز می کند و ثانیا می داند امام حسن (ع)  آداب دعا را می داند و بلد است و رعایت می کند. خب این دعا پس از هزار و چهارصد سال به شکل حدیث به دست ما می رسد، می خواهیم کپی کاری کنیم، اولا شرایط آن دعا را نداریم و ثانیا آداب دعا را رعایت نمی کنیم. بعد می آئیم گله می کنیم که چرا دعای امام علی (ع) برای آن مشکل برایم کار نکرد؟ و حتی به نقل کنندگان و راویان دعا، می گوئیم سرکاریه من انجام دادم جواب نگرفتم!!!

اگر قرار بود هر دعا بیاید برای همه یک جور کار کند که دیگر اسمش دعا نبود باید به دنبال یک اسم دیگر برایش بگردیم و مثلا بیائیم بگوئیم معجزه یا یک چیزی شبیه سحر و جادو و یا یک کلمه ی دیگر باید اختراع کنیم زیرا دیگر معنی دعا که همان نیایش و درخواست کردن از خدا می باشد، تغییر کرده است.حتی یک بار در اندیشه بودم با خود فکر می کردم که اگر خداوند دعای همه را مستجاب کند کره ی زمین در عرض یک ساعت از بین می رود که خدایا بیا اون قوم رو نابود کن و خدایا اون کشور رو نابود کن… نه؟ همین هاست دیگه همه در مقابل یکدیگر میگویند اینهارو..!

اما آن چه که در این نوشتار ذکر می شود آداب دعا است و این که چگونه دعا کنیم؟

قبل از انجام دعا اگر در توان مان باشد روزه بگیریم و سپس غسل کنیم. در ساعات دعا که معصومین به آن ها سفارش کرده اند برای دعا خود را آماده کنید. مسواک بزنید و عطر زده و خوب است فضا را هم با روشن کردن عود خوشبو سازید. و در جایی خلوت و ساکت دو رکعت نماز حاجت بخوانیم. بعد از نماز در همان حال رو به قبله، توبه نماییم و مبلغ چند قرص نان به عنوان زکات یا صدقه همان جا از پول مان جدا کرده و کنار بگذاریم. شروع به تجلیل و تعظیم خداوند نمائیم. (یعنی توصیف و تعریف او- به اسمایى که بر تنزیه و کبریایى او دلالت دارد) نمائیم و با استفاده از اسماء الحسنی خداوند را صدا بزنیم.

یقین داشته باشیم که خداوند متعال حاجت ما را اجابت می کند و شک نکنیم. شیطان در اینجا حاضر می شود و آخرین تلاش های خود را می کند هوشیار باشید به شما خواهد گفت:«که قبلا جواب نگرفتی این بار هم همین طور است دیگر ادامه نده چند ساله که وضعت همینه و …» و بدانید که خداوند در قلب شما حاضر است و می خواهد ببیند شما به او چه جوابی می دهید آیا دچار یأس می شوید یا به خداوند توکل تامدارید و به استجابت دعا یقین و صبر به هر زمانتا اجابت دارید.

ابتدا و انتهای دعایتان یک صلوات قرار دهید یک کلید است.

حالا دست ها را تا بالای پیشانی بالا برده و سر را پائین بیاورید و با خضوع و خشوع و نهایت تواضع در برابر الله شروع به دعا و ذکر حاجت خود نمائید. یادتان باشد اول برای دیگران طلب خیر نموده و بعد موضوع خود را به میان آورید.

پس از دعا فورا از جا برنخیزید، چند دقیقه ای را با آرامش بر سر سجاده تان به اندیشه و ذکر بگذرانید.

از فردا بر حاجت خود اصرار نمائید و در عین حال نتیجه را به خداوند واگذارید و با گذر زمان ملامت و نکوهش نکنید. پرهیز از گناهانی که باعث بسته شدن دعا می شود نمائید. به زندگی عادی خود بپردازید.

موفق و سرافراز باشید.

نکته ای در حالت دست ها برای دعا:

هنگامی که دعا می کنید، بهتر است دستهایتان تا پیشانی بالا رود و سرهم رو به پائین قرار گیرد تصاویر زیر را خوب دقت نمایید. چه تفاوتی هست؟ بله تصویر شماره 1 یک دست روبروی صورت است و در تصویر 2 دست بالاتر است و در تصویر 3 دست تا بالای سر بالا رفته است و در تصویر 4 عارف عظیم الشأن نه تنها دست خود را تا بالاترین حد بالا آورده است بلکه سر خویش را هم پائین آورده است و چشمانی بسته و صورتی متضرعانه دارد. این عالیترین سطح است. اینکه انسان در خلوت و دعا، خود را به بیشترین سطح از تضرع و خشوع برساند. یاد آور می شوم در نماز جماعت، همرنگ دیگران قنوت نمایید و این روش فقط در خلوت خود با خدا و هنگام دعا، پیشنهاد می گردد.

http://2agoo.com/wp-content/uploads/2018/01/05327201197909305642.jpg

لینک کانال دعا و اذکار : https://telegram.me/doagooo

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *