خانه / دین و اندیشه / ویژگی های امام زمان (عج) و علائم و نشانه های ظهور مهدی موعود

ویژگی های امام زمان (عج) و علائم و نشانه های ظهور مهدی موعود

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com ویژگی های امام زمان (عج) و علائم و نشانه های ظهور مهدی موعود را برای شما عزیزان قرار دادیم .

ویژگی های امام زمان (عج) و علائم و نشانه های ظهور مهدی موعود
ویژگی های امام زمان (عج) و علائم و نشانه های ظهور مهدی موعود

ویژگی های امام زمان (عج) و علائم و نشانه های ظهور مهدی موعود,علائم ظهور امام زمان چیست ؟,ویژگی های امام زمان,نشانه های ظهور حضرت مهدی موعود (عج)

ویژگی های امام زمان (عج) و علائم و نشانه های ظهور مهدی موعود

مراجع عظام تقلید در آستانه نیمه شعبان بخشی از وقت درس خود و نوشتارهای خویش را به بیان ویژگی های امام زمان(عج) و علائم ظهور اختصاص داده اند.

به گزارش شفقنا، حضرات آیات عظام وحید خراسانی، مکارم شیرازی، سبحانی و جوادی آملی در درس امروز خود و حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در نوشتارهای خود به بیان قطعیت ظهور حضرت حجّت(ع) پرداخته اند:

حضرت آیت الله وحید خراسانی: حضرت مهدی 182 اسم دارد

حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی در درس خارج فقه خود با اشاره به اهمیت خواندن دعای عهد اظهار داشت: خواندن این دعا هر روز بسیار مهم است. در این دعا می گوئیم خداوندا! مرا به این تشریف مشرف کردی و به این فضیلت مفضل نمودی، بارالها! مرا از انصار او و از اشیاع او و از ذابین از او قرار بده. 
او با اشاره به درپیش بودن ماه مبارک رمضان از آن به عنوان بهار عبودیت نام برد و خاطرنشان کرد: نفوس مستعد است، همه غنیمت بشمارید، مبادا این سعادت از دست شما برود. دوران تفقه مقدمه انذار و کفالت ایتام آل محمد است. 
این مرجع تقلید با اشاره به فضائل شب نیمه شعبان عنوان کرد:  نه قدرت عقل و فکر در آن ساحت مقدس راه دارد، نه هیچ بیانی نمی‌تواند تکلم کند به فضائل کسی که خدا در شأن او این آیه را نازل کرده: وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ… – بهت انگیز است برای کی؟ برای شیخ طوسی تا شیخ انصاری- وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا. قطب الدین راوندی از اعلام طائفه، شیخ المحدثین صدوق هر دو نقل کرده اند که وقتی او ظهور کند، زمین را خدا به نور خودش روشن می‌کند؛ مردم مستغنی می‌‌شوند روز از آفتاب، شب از ماهتاب. وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا. سعی کنید هم خودتان در حد میسور بشناسید و به مردم معرفی کنید. 
او با بیان اینکه امام زمان(ع) 182 اسم دارد، به نام بقیه الله ایشان اشاره کرد و افزود: بر اساس نص قرآن کریم یک اسم از این صد و هشتاد و دو بقیت الله است. نص قرآن این است: بَقِيَّةُ اللّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ. کسی که بقیه خداست. بقیه ی الله امام زمان است. این کلمه عقل هر حکیمی را، فقه هر فقیهی را متحیر می‌کند. 
آیت الله وحید خراسانی به ویژگی های امام زمان علیه السلام اشاره کرد و بیان داشت: شیخ طوسی در کتابی که هزار سال قبل نوشته، فرموده: مستحب است شب نیمه شعبان این دعا را هر کسی بخواند اما دعا: اَللّهُمَّ بِحَقِّ لَيْلَتِنا هذِهِ‏ وَمَوْلُودِها، وَحُجَّتِكَ وَمَوْعُودِهَا الَّتي‏ قَرَنْتَ إلى‏ فَضْلِها فضلک ، فَتَمَّتْ كَلِمَتُكَ‏ صِدْقاً وَعَدْلاً. کیست که بفهمد؟ انبیاء انگشت حیرت به لب دارند. فَتَمَّتْ كَلِمَتُكَ‏ صِدْقاً وَ عَدْلاً. تمام علوم ، تمام معارف از تمام انبیاء، از جمیع اوصیاء، از آدم تا امام یازدهم، همه در او جمع شده. شب نیمه شعبان وقتی متولد شد، سر به سجده گذاشت، گفت: وَتَمَّت كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدقًا وَعَدلا. دیگر ختم شد هم صدق، هم عدل. 
او با بیان اینکه ضیاء الله اسم دیگر حضرت ولی عصر(عج) است تصریح کرد:  میلاد او فوق تصور است. همه ملکوتیان شب نیمه شعبان چشمشان به زمین دوخته بود که بقیت الله کی ظاهر خواهد شد. بهت انگیز از این جا: سَيْفُ اللَّهِ الَّذى‏ لا يَنْبوُ، وَ نُورُهُ الَّذى‏ لايَخْبوُ، وَذوُ الْحِلْمِ الَّذى‏ لا يَصْبوُا.

استاد حوزه علمیه قم با بیا اینکه تمام نتیجه خلقت در سه کلمه علم، حلم و قدرت خلاصه می شود، گفت: علم، نور خداست و نور الله علم اوست. بعد نوبت می‌رسد به حلم او. ذوُ الْحِلْمِ الَّذى‏ لا يَصْبوُا . بعد نوبت می‌رسد به قدرت او. قدرت چه قدرتی است؟ سَيْفُ اللَّهِ الَّذى‏ لا يَنْبو، شمشیر خداست در قدرت؛ نور خداست در حکمت. این امام زمان ماست. هم بشناسید، هم به مردم بشناسانید. 
او ادامه داد: ولی عصر، حجة ابن الحسن(ع) کسی است که مدار دهر است یعنی دهر و همه مجردات دور او می‌ گردند.

آیت الله وحید خراسانی به مقام یداللهی امام زمان علیه السلام اشاره کرد و عنوان داشت: وقتی ظهور کند…- قطب راوندی در خرائج، صدوق در کتب مختلف نقل کرده اند به سند تام – دست می‌ گذارد بر سر هر کسی. به مجرد رسیدن دست او به آن سر، هم عقل کامل می‌شود، هم هر مردی قدرت چهل مرد پیدا می‌کند. این است معنی ید الله. خلاصه نه او را شناختیم، نه مقامش را به دیگران شناساندیم. 
او در مقام بیان فضیلت امام زمان شناسی گفت: از امروز هم همه تان ترک نکنید و به مردم هم به هر کوی و برزن سفارش کنید: هر روز از اول قرآن، ما تیسر لهم، بخوانند، به خود او هدیه کنند. اگر دوره سال تو عزیزترین گوهر را هر روز به او هدیه کردی، آیا شب قدر و هر جمعه که دفتر اعمالت به امضاء او می‌رسد، با تو چه خواهد کرد؟ 

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: کتب شیعه و سنی در باب ظهور مهدی موعود فراوان روایت آورده اند

حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی در نوشتار خود پیرامون مصلح گفت: يکي از امتيازات بزرگ اديان الهي، اطمينان و آرامشي است که در دل‌ها ايجاد مي‌کند و همه را به آينده خوب‌تر و کمال بيشتر اميدوار مي‌سازند.

او با بیان اینکه دين اسلام اين خصيصه را در حدّ اعلي تبليغ کرده و بشر را به آينده اميدوار نموده، و عوامل يأس و نااميدي را از بين مي‌برد و براي حيات و مصيبات و زحماتي که بشر با آن دست به گريبان است، تفسير درست نموده و همه را در مسير تعالي و ترقي و کمال او معرفي مي‌نمايد؛ ابراز کرد: اعاده حيثيت بشر معاصر در بازگشت به دين و معارف الهي و هدايت‌هاي قرآني است.

این مرجع تقلید ادامه داد: امروز جامعه ما جوانان ما، همه ما، به آشنايي به اين مکتب به ديدن اين مدرسه الهي محتاجيم، بايد معرفت خود را به امام زمان و ولي دوران کامل و کامل تر کنيم.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: بدانید عصر غيبت، عصر امتحان و آزمايش، عصر تمحيص و تخليص است. سعادتمندان و مؤمناني را که در ايمان، ثابت قدم مي‌باشند و در اين مکتب انسان‌ساز غيبت، خود را مي‌سازند، حوادث گوناگون، فشارها و سختي‌ها تکان نمي‌دهد؛ ايمانشان را متزلزل نمي‌سازد و مانند کوه در برابر بادهاي تند و شديد، پايدار و برقرارند و از افراد سست ايمان و ضعيف الاراده، جدا و ممتاز مي‌گردند.

او افزود: طبق مدارك قطعي و احاديث متواتر، هنگامي كه دنيا گرفتار سخت‌ترين اضطرابات شود و آتش ظلم و بيدادگري در همه جا شعله ور گردد و انواع جنايات و فحشا و منكرات رايج گردد در اين موقع يك مصلح بزرگ الهي كه بشارت ظهور او با تمام مشخصات و خصوصيات داده شده قيام مي‌كند و دست به يك اصلاح عمومي در تمام عالم مي‌زند و به تمام اين بدبختي‌ها خاتمه مي‌دهد.

آیت الله صافی پیرامون ویژگی های عصر ظهور گفت: در همه جا احكام آسماني قرآن اجرا شود، مقررات و قوانين الهي (كه از اغراض و منافع شخصي منزه است) بر همه حكومت كند و همه سازمان‌ها در راه رفاه و آسايش خلق و عمران و آبادي بكوشند و تكامل علمي و اخلاقي بشر با بهترين برنامه شروع شود و بالأخره از فرط بهبود و ترقي سطح زندگي، فقيري در تمام دنيا باقي نماند.

او با بیان اینکه اين مطالب يك به يك مورد روايات مسلّم از طرق عامه و خاصه بوده؛ عنوان داشت: مراجعه به اين روايات ما را به اين پيش‌گويي عجيب و اعجاز آميز كه پيشوايان مذهب در چند قرن پيش فرموده‌اند آشنا مي‌سازد و با حيرت مشاهده مي‌شود كه آنچه امروز به ظهور مي پيوندد، چه در تكامل صنعت و چه در انحطاط اخلاق، در اخبار آنان به عنوان علائم ظهور آمده است.

این مرجع تقلید گفت: از جمله در قرآن كريم در آيات سوره توبه، سوره صف، و آيه ۱۰۵ سوره انبيا و آيه ۵۵ سوره نور وعده فرموده كه دين اسلام عالم‌گير خواهد شد و اين وعده را ظهور اين بزرگوار تحقّق خواهد بخشيد.

او ادامه داد: در اخبار مسلّم قطعي شيعه و سنّي بشارت اين عيد بزرگ را پيامبر اسلام داده و فرموده است كه روزها تمام نشود و دنيا به انتها نرسد تا مهدي موعود ظهور نمايد و اگر بيش از يك روز از عمر عالم باقي نماند خداوند آن روز را به قدري طولاني خواهد كرد كه اين مصلح بزرگ بيايد و جهان را از عدالت و فضيلت پر كند همچنان كه از ظلم و جور پر شده باشد.

آیت الله صافی گفت: مقصود اين است بر هر كس كه در كتاب‌ها و جوامع حديث شيعه و سنّي تتبع نمايد معلوم مي‌شود كه كثرت احاديث راجع به حضرت ولي عصر أرواحنا فداه به حدي است كه در كمتر موضوعي از مباحث ديني تا اين حد روايت وارد شده است و به طور مسلّم ايمان و اعتقاد به ظهور حضرتش از ايمان به رسالت پيغمبر اسلام غير قابل تفكيك است حتي محدّثين بزرگ ـ از عامّه و خاصّه ـ قبل از ولادت آن حضرت اخبار مربوط به او را در كتب خود نقل نموده‌اند به طوري كه جاي هيچ اشتباهي براي مسلمانان باقي نمانده است.

او یادآور شد: آيا همين علل و موجبات سبب نمي‌شود كه بشر پس از يك سلسله انقلابات جهاني آن گاه كه از كوشش‌ها و تلاش‌هايش جز محو مدنيّت و اخلاق ثمري نديد، براي قبول يك حكومت عادل روحاني كه بر اساس ايمان به خدا و روز معاد تشكيل شود آغوش خود را بگشايد.

حضرت آیت الله سبحانی: حکومت مصلح بر جهان در کتابهای آسمانی اشاره شده است

حضرت آیت الله العظمی سبحانی در انتهای درس خارج اصول خود ضمن تبریک میلاد امام عصر(عج) اظهار داشت: مساله مهدی موعود مساله شیعه نیست بلکه مساله جهانی است و از آیات قرآن استفاده می شود که مساله مهدی موعود برای همه انبیا و اولیا بوده است.

او با اشاره به آیه «ولقد كتبنا في الزبور من بعد الذكر أن الأرض يرثها عبادي الصالحون» گفت: من عین زبور فارسی را مطالعه کردم ظاهرا زبور عربی هم عین این آیه است و در زبور حضرت داوود(ع) همین آیه وجود دارد؛ معلوم می شود در زمان داوود(ع) هم این آیه بوده است. سئوال می کنیم که آیا تا بحال شده است که کره زمین را صالحان مالک شوند؟ پاسخ منفی است؛ در هر زمانی بخشی را انبیای الهی اصلاح کردند بعد فرصت طلبان آمدند همان اصلاحات را کم کردند.

آیت الله سبحانی با بیان اینکه تاکنون دیده نشده که زمین سراسر صلاح و رفاه و انسانیت پیاده شود؛ افزود: از نظر قرآن چنین روزی است. «السلام علی المهدی الذی وعدالله بهم امم». از نظر مسائل اجتماعی هم حتما چنین زمانی است.

او با اشاره به اینکه هدف خداوند از خلقت بشر تکامل بوده است، عنوان کرد: متاسفانه تکامل بشر امروز یک جانبه است درحالیکه تکامل در جایی است که همه جانبه باشد؛ بشر از نظر صنایع تکامل پیدا کرده و لذا در یک لحظه می تواند زمین را خاکستر کند.

این مرجع تقلید ادامه داد: تکامل همه جانبه آن است که از نظر اخلاق و عواطف هم تکامل یابد واقعا انسان کامل و خلیفه الله فی ارضه شود و این در زمان امام عصر محقق می شود.

او با بیان اینکه کتابهای آسمانی و هم عهدین و هم قرآن بر این مساله تاکید دارند و هم مسائل اجتماعی تایید می کنند؛ گفت: جامعه شناسان می گویند بشر در حال تکامل است اما آنها از نظر مادی بیان می کنند درحالیکه اگر در کنارش تکامل اخلاقی و فرهنگی نباشد به ضرر بشر است کما اینکه الآن هم اتفاقات به ضرر بشر است.

آیت الله سبحانی با بیان اینکه سعودی ها که خود را خادم الحرمین می دانند کودکان یمنی را می کشند و مفتیان درباری آنها هم عمل اینها را تایید می کنند؛ تاکید کرد: کودک کشی که در همه ادیان و تمدنها حرام است اما اینها آن را بلااشکال می دانند چون تمدن اینها تک بعدی است.

او ادامه داد: مقصود از تکامل همه جانبه آن تکامل دینی و اخلاقی است که بشر به حال فطرت اولیه بازگردد و انسانی شود که خلیفه الله باشد و این در زمان امام عصر(عج) محقق می شود.

ویژگی امام زمان از نگاه حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم، نیمه شعبان را یکی از پر افتخارترین و مهمترین ایام الله دانست و اظهار داشت: وجود مقدس امام زمان(عج) به دو چیز در آیات و روایات تشبیه شده، نخست تشبیه به نور آفتاب که در حدیث معروفی از امام صادق(ع) می خوانیم ایشان فرمودند مردم در زمان غیبت از وجود امام عصر(عج) استفاده می کنند همانطور که از آفتاب پشت ابر بهره می برند.

او افزود: آفتاب حتی در روزهای ابری هم کار خود را در پرورش اصل حیات ادامه می دهد و امام عصر(عج) هم در دوران غیبت ولو پشت پرده قرار دارد، آثار وجودی شان را نصیب پیروانشان می گردانند.

آیت الله مکارم شیرازی تشبیه امام زمان(عج) به آب جاری را از دیگر تشبیهات در مورد ایشان دانست و تصریح کرد: در آیاتی از قرآن کریم می خوانیم که به مردم بگویید باران که می بارد، اگر در زمین فرو رود و باقی نماند چیزی از آن در اختیار مردم قرار نمی گیرد، در روایت است که یکی از تفاسیر این آیه، وجود مبارک حضرت ولی عصر(عج) است که هر چند پنهان است مانند چشمه جوشانی ظاهر شده و مایه حیات بشر می گردد.

این مرجع تقلید ادامه داد: همانطور که نور آفتاب و آب جاری سرچشمه حیات بر روی زمین هستند، حیات بشری نیز به وجود امام عصر(عج) وابسته است.

او با اشاره به اینکه ظلم و جور، نابودی انسانیت را در بر دارد و فساد را در زمین می گستراند عنوان داشت: عدالتی که امام زمان(عج) با خود می آورد و مجری آن است، مانند آب حیاتی می مانند که این ظلم و جور را از بین می برد.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: پیام خاصی هم در این آیات و روایات وجود دارد و آن هم اینکه اگر رابطه معنوی با امام زمان(عج) داشته باشیم، فیض آن حضرت از پشت پرده غیبت هم به ما خواهد رسید همانطور که نور آفتاب از پشت ابرها تاثیر در پرورش زمین و حیات می گذارد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه منکرات و مخالفان امام عصر(عج) از تاثیرات پنهانی ایشان غافل هستند گفت: اگر ارتباط با ایشان روز به روز قوی تر شود، بلاهای موجود هم برطرف خواهند شد؛ امیدواریم زنده بمانیم و چشم ما به جمال بی مثال آن حضرت روشن شود و از آثار وجودی ظهورش هم استفاده کنیم.

حضرت آیت الله جوادی آملی: کار مهم حضرت ولی عصر ازدیاد عقل مردم است

حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی در درس تفسیر قرآن کریم گفت: امام زمان دو کار می کند که یکی مهم است و آن اجرای عدل و داد است که این به عهده مسئولین است و همه ما در این زمینه سهیم هستیم و دیگری اهم از عدل و داد است که به برکت دست حضرت، عقل مردم زیاد می شود و این به مراتب بالاتر از عدل است.

او ابراز داشت: کار حضرت آن است که اول جامعه را عاقل می کند و بعد عدل و داد را در جامعه گسترش می دهد و باید روایات در این زمینه را مطالعه کنید.

لینک کانال دعا و اذکار : https://telegram.me/doagooo

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *