خانه / دین و اندیشه / درسهایی از صحیفه سجادیه (معرفی و آشنایی با کتاب صحیفه سجادیه)

درسهایی از صحیفه سجادیه (معرفی و آشنایی با کتاب صحیفه سجادیه)

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com درسهایی از صحیفه سجادیه (معرفی و آشنایی با کتاب صحیفه سجادیه) را برای شما عزیزان قرار دادیم .

درسهایی از صحیفه سجادیه (معرفی و آشنایی با کتاب صحیفه سجادیه)
درسهایی از صحیفه سجادیه (معرفی و آشنایی با کتاب صحیفه سجادیه)

درسهایی از صحیفه سجادیه (معرفی و آشنایی با کتاب صحیفه سجادیه),درسهایی تاثیرگذار از صحیفه سجادیه,معرفی کتاب صحیفه سجادیه,درسهایی تکان دهنده از صحیفه سجادیه

درسهایی از صحیفه سجادیه (معرفی و آشنایی با کتاب صحیفه سجادیه)

معرفی صحیفه سجادیه:

صحیفه سجادیه مشهور که پنجاه و چهار دعا دارد تنها بخشی از دعاهای امام سجاد (ع) است. مجموعه های دیگری نیز از دعاها وجود دارد که تعداد آنها به بیش از 180 دعا می رسد.

دعاهای مزبور نه تنها در میان شیعیان بلکه در میان اهل سنت نیز وجود دارد.

صحیفه سجادیه با دعای حمد خداوند، شروع و با دعا برای برطرف شدن حزن و اندوه به پایان می رسد. طولانی ترین دعای صحیفه، دعای چهل و هفتم در روز عرفه، و کوتاه ترین دعای صحیفه، دعای هجدهم درباره دور شدن از گرفتاری ها می باشد. در بین ادعیه صحیفه سجادیه بیست آیه از آیات قرآن کریم به کار رفته است.

نام های صحیفه عبارتند از: عروه الوثقای شیعیان انجیل اهل بیت (ع)، زبور آل محمد(ع).

زیرا صحیفه سجادیه هم چون انجیل حضرت عیسی (ع) و زبور حضرت داوود (ع) به عنوان یادگار آن امام همام انسان ها را به سوی پرستش و توحید و سعادت ابدی رهنمون می سازد.

در عظمت این کتاب همین بس که وقتی کتاب شریف نهج البلاغه را أخ القرآن (برادر قرآن) نامیده اند این کتاب شریف را اُخت القرآن (خواهر قرآن) می نامند. چون این دو کتاب دقیقا پرتوی از آیات قرآن مجید می باشند.

تاریخچه صحیفه سجادیه:

صحیفه سجادیه توسط «یحیی بن زید بن علی بن الحسین(ع)» نقل شده است. «عمر بن متوکل ثقفی بلخی» از پدر خود متوکل بن هارون نقل کرده است: زمانی که یحیی بن زید در خراسان قصد خروج بر بنی امیه را داشت من با او ملاقات کردم پس از این که از احوال امام صادق (ع) و خویشان خود پرسید نظر حضرت را درباره قیامش از من سؤال کرد. گفتم امام فرمود: شما هم مثل پدرتان شهید می شوید.

آنگاه یحیی مرا به خانه برد و صندوقی آورد که مُهر شده بود قفل آن را باز کرده، صحیفه ای را به من داد تا آن را به محمد و ابراهیم دو فرزند عبدالله بن حسن بن حسن بن علی (ع) بسپارم. متوکل بن هارون گوید من آن را به مدینه خدمت امام صادق (ع) بردم و حکایت یحیی را برای آن حضرت عرضه داشتم. آنگاه حضرت صحیفه ای را بیرون آوردند که با آن صحیفه مطابقت داشت.

من هم با اجازه امام صادق (ع) امانت را به صاحبانش رساندم.

صحیفه سجادیه کتابی است که سه امام معصوم (ع) در گردآوری آن نقش داشته اند امام سجاد (ع) قرائت، امام باقر (ع) مرقوم، و امام صادق (ع) استماع نمودند.

معجزه صحیفه:

ابن شهر آشوب می نویسد: در بصره نزد دانشمندی معروف سخن از فصاحت این کتاب به میان آمد او گفت: از من فرا گیرید تا برای شما مانند آن را بنویسم قلم به دست گرفته، سر به زیر افکند. سر بلند کرد تا از دنیا رفت.

یادگار امام سجاد (ع):

مهمترین نکته ای که در نیایش های امام سجاد (ع) جلب توجه می کند اهتمام آن حضرت به صلوات بر محمد (ص) و آل اوست آن هم در زمانی که مبارزه با اهل بیت و یارانش در رأس برنامه های حکومت اموی قرار داشت.

این امر نمایانگر عظمت اهل بیت، ارزش و محبت و توسل به آنان بوده و در آن دوران نوعی مبارزه با مخالفان و دشمنان اهل بیت به شمار می رفت.

از نکات دیگری که در نیایش های حضرت به چشم می خورد حقایق و نظریه های علمی است که دانشمندان جهان قرن ها بعد آن را کشف کردند.

به عنوان نمونه امام در نیایش 27 صحیفه سجادیه به میکروب وبا در آب اشاره کرده، در مورد دشمنان اسلام می فرماید: «ای خدای من! آب هایشان را به وبا و طعامشان را به دردها بیامیز.» سال ها بعد «پاستور» با توجه به این دعا، میکروب وبا را کشف کرد.

این کتاب نه تنها از سوی شیعیان بلکه از سوی اهل سنت نیز مورد استقبال قرار گرفت. آیت الله سید شهاب الدین مرعشی نجفی (ره) برای علامه جوهری طنطاوی یکی از علمای اهل تسنن مصر، صاحب تفسیر معروف و مفتی اسکندریه، نامه ای به همراه یک جلد صحیفه سجادیه فرستاد. علامه جوهری ضمن تمجید از این کتاب در جواب می نویسد: «استاد علامه سلام خدا بر شما باد! نامه گرامی به همراه کتاب صحیفه از کلمات امام زاهد اسلام علی بن زین العابدین بن حسین شهید رسید. کتاب را با احترام گرفتم. آن را کتابی یگانه یافتم که مشتمل بر علوم و معارفی است که در غیر آن یافت نمی شود.

حقا که از بدبختی است که تاکنون به این اثر گرانبهای جاوید از میراث های نبوت و اهل بیت دست نیافته ایم.

من هرچه آن را مطالعه می کنم می بینم که بالاتر از کلام مخلوق و دون کلام خالق است.»

آیت الله مرعشی در پاسخ تعدادی از شروح صحیفه از جمله کتاب ریاض السالکین و برخی کتب دیگر را برای وی ارسال می کند. طنطاوی از این نامه خوشحال شده صحیفه را در اختیار دیگر علمای اهل سنت قرار می دهد.

صحیفه امام سجاد (ع) نه تنها محبوبیت بسیاری در میان مسلمانان دارد بلکه اروپاییان نیز از آن بهره های بسیار می برند.

از جمله پروفسور «آنه ماری شیمل آلمانی».

وی که از خاورشناسان اسلام پژوه و استاد دانشگاه هاروارد آمریکاست تصمیم گرفت صحیفه سجادیه را برای مخاطبین خود شرح دهد. وی در مصاحبه ای عنوان کرد:

«هنگامی که صحیفه را به زبان آلمانی ترجمه می کردم هم اتقاقی مادرم در بیمارستان که یک خانم با عقاید کاتولیکی محکم بود آزرده خاطر شد که چرا به کتب مسلمانان روی آورده ای! من پس از چاپ کتاب، نسخه ای برای او فرستادم.

کدتی بعد با من تماس گرفت و گفت: به جای دعاهای انجیل این کتاب را می خواند و بسیار از من تشکر کرد

این بانو وصیت کرد پس از مرگش جمله ی «مردم خوابند وقتی می میرند بیدار خواهند شد.» از امام علی (ع) را بر روی سنگ قبرش حک کنند.

لینک کانال دعا و اذکار : https://telegram.me/doagooo

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *