خانه / دین و اندیشه / معرفی و آشنایی با آستان مقدس امامزاده عباس ساری + تصاویر

معرفی و آشنایی با آستان مقدس امامزاده عباس ساری + تصاویر

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com معرفی و آشنایی با آستان مقدس امامزاده عباس ساری + تصاویر را برای شما عزیزان قرار دادیم .

معرفی و آشنایی با آستان مقدس امامزاده عباس ساری + تصاویر
معرفی و آشنایی با آستان مقدس امامزاده عباس ساری + تصاویر

معرفی و آشنایی با آستان مقدس امامزاده عباس ساری + تصاویر,بقع متبرکه امامزاده عباس در ساری مازندران,آشنایی با آستان امامزاده عباس در شهرستان ساری,تصاویر و عکسهای آستان مقدس امامزاده عباس

معرفی و آشنایی با آستان مقدس امامزاده عباس ساری + تصاویر

آستان مقدس امامزاده عباس که در شهر ساری در استان مازندران واقع شده، یکی از زیارتگاه های این استان است که از نظر تاریخی نیز حائز اهمیت است. نسب شریف امامزاده عباس (ع) به سه واسطه به امام موسی کاظم (ع) منتهی می شود.

در حاشیه شرقی شهر ساری بعد از رودخانه تجن، در بلوار امام رضا، خیابان شهید گلیائی که به محله آزاد گله منتهی می شود، آرامگاه و برج امامزاده عباس با گنبدی مخروطی شکل آجری در یک فضای مصفا واقع شده است. روی صندوق منبت کاری شده آن سال ۸۹۷ هجری قمری به چشم می خورد و چهار امامزاده در این مکان مدفون هستند: عباس، زید، محمد و حسن.

زیارتگاه امامزاده عباس (ع) در شهر ساری یکی از شاهکارهای معماری قرن نهم هجری است و به ارتفاع ۱۸ متری سطح دریا قرار گرفته است. بدنه اصلی بنا هشت ضلعی و بر بالای اضلاع، قرنیس های سینه کفتری و بالای آن کمربندی هشت ضلعی و بالای آن گنبد هرمی شکل هشت ضلعی و بر نوک این بنا یک قندیل طلا کاری شده واقع شده و ارتفاع این بنا ۳۰ متر می باشد.

نمازخانه ای متصل به بنای اصلی بقعه در سال ۱۳۷۰ و به صورت ۸ ضلعی ساخته شده است. این نمازخانه دارای یک اتاق کفشداری و یک اتاق پاسخ به سوالات شرعی و دو نمازخانه کوچک زنانه در دو طرف ورودی صحن اصلی است.

در ورودی صحن مطهر یک درب چوبی نفیس قرار دارد و بر بالای آن پنجره مشبک قرار دارد و بر بالای این پنجره مشبک یک کتیبه وجود دارد که تاریخ ظهور و بروز قبر امامزاده عباس بر روی آن حک شده است. همچنین در صحن مطهر یک ضریح مشبک فلزی قرار دارد که در سال ۱۳۵۲ هجری شمسی با سعی و اهتمام مردم مومن و هیئت امنا وقت آستانه و اداره اوقاف شهرستان ساری بر روی مرقد امامزاده عباس نصب شده است که جلوه خاصی به بقعه داده است. بر حاشیه بالای ضریح مشبک فلزی نوساز، با آب طلا و نقره ابیات و فضایلی با خط خوش نستعلیق حکاکی شده است. ساخت ضریح در اصفهان به زرگری حسن پرورش و قلمزنی سید علی خسروانی و نجاری اخوان خالق زادگان و نقاشی های داخل ضریح توسط صفر علی امامی صورت گرفته است. قبل از این ضریح یک ضریح مشبک چوبی قرار داشته است که اکنون در انبار موزه اداره اوقاف نگهداری می شود. در داخل این ضریح فلزی یک صندوق بسیار عالی و نفیس قرار دارد که درازای آن ۲۵۰ و پهنای آن ۱۵۰ و بلندی آن ۱۲۰ سانتیمتر است.

این بنا در  ۲۰ خرداد ۱۳۲۱ به شماره ۳۶۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

معرفی امامزاده عباس ساری

معرفی امامزاده عباس ساری

معرفی امامزاده عباس ساری

 

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *