خانه / دین و اندیشه / دعا و توسل کردن حضرت یوسف (ع) به ائمه اطهار (ع) درون چاه

دعا و توسل کردن حضرت یوسف (ع) به ائمه اطهار (ع) درون چاه

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com دعا و توسل کردن حضرت یوسف (ع) به ائمه اطهار (ع) درون چاه را برای شما عزیزان قرار دادیم .

دعا و توسل کردن حضرت یوسف (ع) به ائمه اطهار (ع) درون چاه
دعا و توسل کردن حضرت یوسف (ع) به ائمه اطهار (ع) درون چاه

دعا و توسل کردن حضرت یوسف (ع) به ائمه اطهار (ع) درون چاه,حضرت یوسف در چاه چه دعایی می کردند ؟,دعاهای حضرت یوسف در چاه,متوسل شدن به اهل بیت توسط حضرت یوسف در درون چاه

دعا و توسل کردن حضرت یوسف (ع) به ائمه اطهار (ع) درون چاه

در روایات اهل بیت(علیهم السلام) و از طرق «اهل تسنن» مى خوانیم: هنگامى که یوسف در قعر چاه قرار گرفت، امیدش از همه جا قطع و تمام توجه او به ذات پاک خداشد، با خداى خود مناجات مى کرد و به تعلیم جبرئیل راز و نیازهائى داشت، که در روایات به عبارات مختلفى نقل شده است.
در روایتى مى خوانیم: با خداچنین مناجات کرد: «اَللّهُمَّ یا مُونِسَ کُلِّ غَرِیْب وَ یا صاحِبَ کُلِّ وَحِیْد وَ یا مَلْجَاَ کُلِّ خائِف وَ یا کاشِفَ کُلِّ کُرْبَه وَ یا عالِمَ کُلِّ نَجْوى وَ یا مُنْتَهى کُلِّ شَکْوى وَ یا حاضِرَ کُلِّ مَلاَء یا حَىُّ یا قَیُّومُ اَسْئَلُکَ اَنْ تَقْذِفَ رَجائِکَ فِى قَلْبِى حَتّى لایَکُونَ لِى هَمٌّ وَ لا شَغَلٌ غَیْرُک وَ اَنْ تَجْعَلَ لِى مِنْ اَمْرِى فَرَجاً وَ مَخْرَجاً اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدِیْرٌ…»؛ (بار پروردگارا! اى آن که مونس هر غریب و یار تنهایانى، اى کسى که پناهگاه هر ترسان، و بر طرف کننده هر غم و اندوه، آگاه از هر نجوا، آخرین امید هر شکایت کننده، و حاضر در هر جمع و گروهى، اى حىّ و اى قیّوم! از تو مى خواهم امیدت را در قلب من بیفکنى، تا هیچ فکرى جز تو نداشته باشم، و از تو مى خواهم از این مشکل بزرگ، فرج و راه نجاتى، براى من فراهم کنى که تو بر هر چیز توانائى).(1)
جالب این که، در ذیل این حدیثمى خوانیم: فرشتگان صداى یوسف(علیه السلام) را شنیدند و عرض کردند: «اِلهَنا نَسْمَعُ صَوْتاً وَ دُعاءً: اَلصَّوْتُ صَوْتُ صَبِىٍّ وَ الدُّعاءُ دُعاءُ نَبِىٍّ!»؛ (پروردگارا! ما صدا و دعائى مى شنویم، آواز، آواز کودک است، اما دعا، دعاى پیامبرى است)!.(2)
این نکته نیز قابل توجه است هنگامى که یوسف(علیه السلام) را برادران در چاه افکندند پیراهن او را در آورده بودند، تنش برهنه بود، فریاد زد لااقل پیراهن مرا به من بدهید تا اگر زنده بمانم تنم را بپوشانم، و اگر بمیرم کفن من باشد، برادران گفتند: از همان خورشید، ماه و یازده ستاره اى را که در خواب دیدى بخواه! که در این چاه مونس تو باشند و لباس در تنت بپوشانند! (و او به دنبال یاس مطلق از غیر خدا، دعاى فوق را خواند).(3)
از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است: هنگامى که یوسف را به چاه افکندند، «جبرئیل» نزد او آمده گفت: کودک! اینجا چه مى کنى؟ در جواب گفت: برادرانم مرا در چاه انداخته اند.
گفت: دوست دارى از چاه خارج شوى؟
گفت: با خداست اگر بخواهد مرا بیرون مى آورد.
گفت: خداى تو دستور داده این دعارا بخوان تا بیرون آئى.
گفت: کدام دعا؟
گفت: بگو: «اللّهُمَّ اِنِّی اَسْاَلُکَ بِاَنَّ لَکَ الْحَمْدَ لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْمَنّانُ، بَدِیعُ السَّماوَاتِ وَ الاَرْضِ، ذُو الْجَلالِ وَ الاِکْرامِ، اَنْ تُصَلِّیَ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد وَ اَنْ تَجْعَلَ لِی مِمّا اَنَا فِیهِ فَرَجاً وَ مَخْرَجاً»؛ (پروردگارا! ـ اى که حمد و ستایش براى تو است، معبودى جز تو نیست، توئى که بر بندگان نعمت مى بخشى آفریننده آسمان ها و زمینى، صاحب جلال و اکرامى ـ از تو تقاضا مى کنم بر محمّد و آلش درود بفرستى و گشایش و نجاتى از آنچه در آن هستم براى من قرار دهى).(4)
و مانعى ندارد که یوسف(علیه السلام) همه این دعاها را خوانده باشد.(5)

پی نوشت:
(1). تفسیر «قرطبى»، جلد 5، صفحه 3373.
(2). همان.
(3). همان.
(4). «نور الثقلین»، جلد 2، صفحه 416؛ «کافى»، جلد 2، صفحه 556، حدیث 4 (دار الکتب الاسلامیة)؛ تفسیر «عیاشى»، جلد 2، صفحه 170، حدیث 6 (چاپخانه علمیه)؛ «بحار الانوار»، جلد 12، صفحه 247، حدیث 13.
(5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ سی و سوم، ج 9، ص 413.

لینک کانال دعا و اذکار : https://telegram.me/doagooo

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *