خانه / دین و اندیشه / مراحل خودسازی و تهذیب نفس (پاکسازی روح از بدی ها و رزایل و آراستن به خوبی ها و فضایل)

مراحل خودسازی و تهذیب نفس (پاکسازی روح از بدی ها و رزایل و آراستن به خوبی ها و فضایل)

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com مراحل خودسازی و تهذیب نفس (پاکسازی روح از بدی ها و رزایل و آراستن به خوبی ها و فضایل) را برای شما عزیزان قرار دادیم .

مراحل خودسازی و تهذیب نفس (پاکسازی روح از بدی ها و رزایل و آراستن به خوبی ها و فضایل)
مراحل خودسازی و تهذیب نفس (پاکسازی روح از بدی ها و رزایل و آراستن به خوبی ها و فضایل)

مراحل خودسازی و تهذیب نفس (پاکسازی روح از بدی ها و رزایل و آراستن به خوبی ها و فضایل),چگونه تهذیب نفس کنیم ؟,روش خودسازی,چگونه روحمان را از بدی ها و زشتی ها پاکسازی کنیم ؟,بهترین راه و روش تهذیب نفس

مراحل خودسازی و تهذیب نفس (پاکسازی روح از بدی ها و رزایل و آراستن به خوبی ها و فضایل)

مهمترین وظیفه سالک راه خدا و کسی که در پی کمال انسانی و قرب الهی است، پاک سازی نفس از بدی ها و کنار زدن حجاب ها و موانع نفسانی وصول به کمالات است، زیرا با بودن این موانع و حجاب ها انسان از رسیدن به هر گونه کمالی محروم می ماند.

به عبارت دیگر تا انسان رفع حجاب نکند و موانع قرب الهی را از راه خود دور نسازد به هیچ کمالی نمی رسد و هیچ وصولی پیدا نمی کند، در ظلمات جهل و تباهی خواهد ماند و در آتش قهر الهی خواهد سوخت. از خود بگذر، به حق رسیدی.

اما چون ریشه تمام حجاب ها و بدی ها و گناهان در شرک و ریشه تمام خوبی ها و فضایل در توحید نهفته است، راهبرد اصلی تهذیب نفس، تخلیه از شرک و پرستش توحیدی خدای متعال می باشد. ذکر شریف لا اله الا الله، به همین معنا است و همین راهبرد را رهنمود می دهد.

عامل شرک نیز خودپرستی و دنیا پرستی و هرگونه پرستش غیر خدا است.

تهذیب نفس و خودسازی توحیدی، انسان را از خودپرستی و دنیاپرستی و قدرت پرستی و پول پرستی و مانند آن ، رها و آزاد می سازد و به او امکان می دهد تا تنها خدای واحد احد را بپرستد و راهش به توحید و همه خوبی ها باز گردد.

بنابراین تهذیب نفس بدون توحید امکان ندارد، اگر انسان از شرک آزاد شود و بنده خدای یگانه گردد، همه خوبی ها در دسترس او خواهد بود و از همه بدی ها پاکسازی می گردد.

و چون ریشه شرک و بدی ها در افکار و اندیشه و سپس در نیت و قصد انسان نهفته است، خودسازی ابتدا از اصلاح افکار و اخلاص در نیت و پاکسازی قصد از شرک آغاز می شود و سپس با تهذیب اخلاق و عمل از شرک ادامه می یابد.

مراحل خودسازی توحیدی:

1- عقلانیت توحیدی: تمام تلاش علمی و عقلانی سالک برای تخلیه از عقلانیت شرک و رسیدن به عقلانیت توحیدی است.

2- پرستش توحیدی: یعنی یکتاپرستی که شامل دو مرحله است.

الف) قصد و نیت توحیدی: مهمترین رکن یکتاپرستی در نیت و هدف ظهور می یابد. نیت توحیدی یعنی هیچ قصد و نیتی جز قرب به خداوند نداشته باشد.

ب) بندگی توحیدی: رکن دیگر یکتاپرستی در عمل انسان ظهور می کند. بندگی توحیدی یعنی یکی شدن اراده انسان با اراده خداوند در عمل و فانی شدن در خواست و رضایت خدا و آزادی از هر گونه پرستش غیر خدا به خصوص نفس پرستی.

توحید، یعنی خواست های خودت را رها کنی و خواسته خدا برایت مهم باشد و شرک، یعنی آنطور که دلت می خواهد زندگی کنی و دنبال خواسته های نفسانی باشی و خودپرستی پیشه کنی و دنبال لذت های نفس باشی

3- اخلاق توحیدی: یعنی تخلیه از رزایل و صفات شیطانی و یکی شدن با فضایل و صفات رحمانی. اخلاق توحیدی در انسان بیشتر در ارتباط با سایر بندگان خدا شکل می گیرد و ظهور می کند.

4- سبک زندگی توحیدی: انتخاب امکانات و ساختن زندگی مادی و تامین معیشت به گونه ای که در راستای حیات معقول انسانی و زمینه ساز قرب الهی باشد را سبک زندگی توحیدی گویند.

5- مشارکت اجتماعی: مشارکت در ساخت و پیشرفت نظام و جامعه و فرهنگ و تمدن اسلامی و توحیدی و پی گیری آرمان های انقلاب اسلامی و تقویت ولایت و رهبری دینی از وظایف مهم انسان سالک است که به رشد او هم کمک شایان توجهی می کند.

لینک کانال دعا و اذکار : https://telegram.me/doagooo

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *