خانه / دین و اندیشه / عامل اصلی حوادث تلخ و گرفتاری ها بلاها و حوادث چیست ؟

عامل اصلی حوادث تلخ و گرفتاری ها بلاها و حوادث چیست ؟

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com عامل اصلی حوادث تلخ و گرفتاری ها بلاها و حوادث چیست ؟ را برای شما عزیزان قرار دادیم .

عامل اصلی حوادث تلخ و گرفتاری ها بلاها و حوادث چیست ؟
عامل اصلی حوادث تلخ و گرفتاری ها بلاها و حوادث چیست ؟

عامل اصلی حوادث تلخ و گرفتاری ها بلاها و حوادث چیست ؟,عوامل اصلی حوادث الخ در زندگی چیست ؟,علت و دلیل مشکلات و گرفتاری ها و بلاها چیست ؟,چرا بلا و حوادث تلخ دامن انسان ها را می گیرد ؟

عامل اصلی حوادث تلخ و گرفتاری ها بلاها و حوادث چیست ؟

اسلام، اعمال بشر را عاملی مهم برای حوادث برمی شمارد و بر آن تأکید می ورزد؛ چنانکه قرآن می فرماید: وَ مَآأَصَـبَکُم مِّن مُّصِیبَةٍ فَبِمَا کَسَبَتْ أَیْدِیکُمْ وَ یَعْفُواْ عَن کَثِیرٍ؛ «هر مصیبتی به شما رسد، به سبب اعمالی است که انجام داده اید، و تازه بسیاری را نیز عفو می کند.

در این آیه، نکاتی است که باید به آن توجه داشت:

1. این آیه به خوبی نشان می دهد، برخی از مصائبی که دامنگیر آدمی می شود، یک نوع مجازات الهی و هشدار است؛ هر چند استثنائاتی دارد و به این ترتیب، یکی از دلائل حوادث دردناک و مشکلات زندگی روشن می شود.

جالب اینکه در حدیثی از امیر مؤمنان علی علیه السلام می خوانیم که پیامبر گرامی خدا صلی الله علیه و آله فرمود: این آیه (وَمَا أصَابَکُمْ مِنْ مُصِیبَةٍ…) بهترین آیه در قرآن مجید است.

ای علی! هر خراشی که از چوبی [برتن انسان] وارد می شود، و هر لغزش قدمی، بر اثر گناهی است [که از او سر زده است] و آنچه خداوند در دنیا عفو می کند، گرامی تر از آن است که [در قیامت] در آن تجدید نظر فرماید، و آنچه را که در این دنیا عقوبت فرموده است، عادل تر از آن است که در آخرت، بار دیگر کیفر دهد.

2. ظاهر آیه، عام است و همه مصائب را در برمی گیرد؛ ولی باید دانست مصائب و مشکلاتی که دامنگیر انبیا و ائمه اطهار علیهم السلام و برخی از اولیاء الهی می شده است، برای ترفیع مقام یا آزمایش آنها بوده است.

همچنین برخی از گرفتاری هایی که گریبان افراد غیرمعصوم را می گیرد یا جنبه آزمایش و امتحان دارد؛ چنانکه قرآن به صراحت می فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّکُم بِشَیْ ءٍ مِّنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِّنَ الاَمْوَالِ وَ الاْءَنفُسِ وَ الثَّمَرَ تِ وَبَشِّرِ الصَّـبِرِینَ.

قطعا همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی و کاهش در مال ها و جان ها و میوه ها، آزمایش می کنیم و به استقامت کنندگان بشارت ده.

گاهی نیز بر اثر بی دقتی، مشورت نکردن و سهل انگاری در امور حاصل می شود که اثر تکوینی اعمال خود انسان است.

3. گاه مصائب، جنبه دسته جمعی دارد، و محصول گناهان جمعی است؛ همان گونه که در قرآن چنین می خوانیم: «ظَهَرَالْفَسَادُ فِی الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِمَا کَسَبَتْ أَیْدِی النَّاسِ لِیُذِیقَهُم بَعْضَ الَّذِی عَمِلُواْ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ »؛

فساد در خشکی و دریا (طبیعت) به سبب اعمال مردم آشکار شد تا تنها نتیجه برخی اعمال شان را به آنها بچشاند؛ شاید باز گردند.

از این آیه استفاده می شود که اگر خدای متعال بخواهد نتیجه تمام گناهان بشر را به انسان بچشاند شاید همه چیز در طبیعت نابود شود.

و در آیه دیگری چنین آمده است: «إِنَّ اللَّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّی یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنفُسِهِمْ وَ إِذا أَرادَ اللّه ُ بِقَوْمٍ سُوْءاً فَلا مَرَدَّ لَهُ.

خداوند، سرنوشت هیچ جمعیتی را تغییر نمی دهد؛ مگر اینکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند. و هنگامی که خدا اراده سوئی به قومی [به خاطر اعمال شان] کند؛ هیچ چیز مانع آن نخواهد شد.

گاه ممکن است این قضیه در باره فرد فرد انسان ها صادق و هر کس در مقابل گناهی که مرتکب می شود به مصیبتی درجسم و جان یا اموال و متعلقات اش گرفتار شود؛ همان گونه که در آیه فوق آمده است.

لینک کانال دعا و اذکار : https://telegram.me/doagooo

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *