در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com چگونگی پیدایش کره زمین از دیدگاه قرآن و مقایسه با علم امروز بشری را برای شما عزیزان قرار دادیم .
چگونگی پیدایش کره زمین از دیدگاه قرآن و مقایسه با علم امروز بشری,نحوه تشکیل و ساخته شدن کره زمین,کره زمین چگونه پدید آمده است ؟,چگونگی به وجود آمدن زمین از زبان قرآن
چگونگی پیدایش کره زمین از دیدگاه قرآن و مقایسه با علم امروز بشری
خدای عزّوجلّ در این سوره«نازعات» ، داستان آفرینش زمین و آسمان را بیان میکند. آیه (30 ) از این سوره میگوید: زمین بعد از آنکه شب و روز در آن به وجود آمد، شکل تقریباً بیضویی را به خود گرفت. آیهء (31 ) میگوید: بعد از آن مرحله بود که نخست آب و سپس گیاهان در زمین آفریده شدند:
]أَخْرَجَ مِنْهَا مَاءَهَا وَمَرْعَاهَا[
«از زمین آب و چراگاههای آن را بیرون آورد»
سپس بعد از این مرحله بود که کوهها ایجاد گردید، چه در آیهء 32 میخوانیم:
]وَالْجِبَالَ أَرْسَاهَا[
«سپس کوهها را استوار گردانید»
اکنون ببینیم که نظر علم جدید در این باره چیست؟
در یک نگاه اجمالی ملاحظه میکنیم که بررسیهای دانشمندان پس از سالها عین نتایجی را به همراه آورده که قرآن کریم چهارده قردن قبل آن را مطرح نموده است. علم جدید میگوید که زمین بعد از جدا شدن از اصل خود، سرد گردید و بخار آبی که پیرامون آن به وجود آمده بود، کثافت و سنگینی بیشتری پیدا کرد تا آنکه سرانجام از آن بارانها و سیلابها پدیدار گردیدند. بارانها، سبزهها و نباتات را پدید آوردند و سیلابهای ویرانگر نیز، وادیها و درهها را ایجاد نمودند؛ عملیهیی که خود منجر به پدید آمدن کوهها گردید. در این تطوّر سنگهای زیادی نیز ذوب شدند که تلها و تپهها را به وجود آوردند و سر انجام با پدید آمدن آب، زمینهء پیدایش حیات در روی زمین مساعد گردید.
ملاحظه میکنیم که اکتشافات علم در این زمینه، گام به گام در راستای مفاهیم قرآن به پیش میرود.
پیشینیان تصور میکردند که آب فقط در چشمهسارها، جویبارها و نباتات موجود است و مواد سخت و جامد فاقد آب اند بناءً هرگز ممکن نیست که این مواد محتوی آب باشند. ولی تجربیات آزمایشگاهی نشان داد که در هر چیز، نسبت معینی از رطوبت موجود است که این نسبت در سبزیجات و نباتات تا 95% و در مواد جامد و سخت تا حدود یک درصد در حال نوسان میباشد. اما آیا تجربیات آزمایشگاهی، همان تفسیر عینی آیهء مبارکهء 74 سورهء بقره و آیهء 18 سورهء مؤمنون نمیباشد؟
در آیهء نخست میخوانیم:
]وَإِنَّ مِنْ الْحِجَارَةِ لَمَا یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَشَّقَّقُ فَیَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ[
«و از برخی سنگها آب نهرها میجوشد و نیز از بعضی دیگر که بشکافند آب بیرون میآید»
این آیهء مبارکه هزار و چهار صد سال قبل از تجربیّات علمی بشر، اثبات کرده است که در هر چیز و حتی در سنگ هم نسبت معینی از آب وجود دارد، چرا که از نظر قرآن، خدای متعال آب را در همهء زمین اسکان داده است. چنانکه در آیهء 18 سورهء مؤمنون میگوید:
]وَأَنزَلْنَا مِنْ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْکَنَّاهُ فِی الأَرْضِ وَإِنَّا عَلَى ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ[
«و ما برای زندهگی شما آب را از آسمان به قدر معین به زمین نازل و (در اندرون زمین) مسکن دادیم و محققاً در نابودساختن آب هم تواناییم».
همانگونهه که از مفهوم آیهء مبارکه پیداست، این آب نازل گردانیده شده از آسمان، به نسبت و مقدار معینی میباشد.
از این امر که بگذریم، عملیهء آمادهسازی آب برای بهرهگیری انسان و زندهجانهای دیگر از آب مطرح میشود، که این عملیه نیز نظام دقیق و فرایند پیچیدهیی را داراست. قرآن کریم در آیهء 43 سورهء نور میفرماید:
]أَلَمْ تَرَى أَنَّ اللَّهَ یُزْجِی سَحَاباً ثُمَّ یُؤَلِّفُ بَیْنَهُ ثُمَّ یَجْعَلُهُ رُکَاماً فَتَرَى الْوَدْقَ یَخْرُجُ مِنْ خِلالِهِ وَیُنَزِّلُ مِنْ السَّمَاءِ مِنْ جِبَالٍ فِیهَا مِنْ بَرَدٍ[
«آیا ندیدی که خداوند از هر طرف ابر را میراند تا به هم میپیوندند باز آنها را انبوه و متراکم میگرداند آنگاه میبینی که قطرات باران از میان ابر فرو میریزد و نیز از کوههای آسمان تگرگ فرو میباراند»
قرآن در این آیهء مبارکه و آیاتی دیگر، روش بهرهگیری انسان و زندهجانهای دیگر را از آب، وابسته به جریان تبخیر دورانی آن به وسیلهء خورشید و سپس تشکیل آن به صورت کتلههای ابری کوه مانند در طبقات جوی میداند؛ چه از آنجا که آب دریاها و اقیانوسها نمکین است و نوشیدن آن برای بسیاری از زندهجانها ـ که نباتات هم در زمرهء آنها میباشند ـ مضرّ و بلکه مهلک تمام میشود و از سوی دیگر، اگر این آب از نمک عاری باشد، در اندک مدتی متعفّن و فاسد گردیده و با تعفّن و فساد خود، عرصه را بر امراض و آفات چنان فراخ میگرداند که زمینهء ادامهء حیات در دریا و خشکه برچیده میشود، پس بنابراین خدای عزّوجلّ خورشید را مأموریت داده است تا این آبها را به مقدار معینی تبخیر نموده و در تصفیهخانههای طبقات بالای جو، یعنی در کتلههای وسیع ابر جا به جا گرداند و باز در مواقع معین، آن را با کیفیّتی شیرین و گوارا برای استفادهء انسان، حیوان و نبات، مجدداً به زمین برگرداند. این ابرهای متراکمی که آب از آنها فرود میآید، به گونهیی ارتفاع میگیرند که در جهء حرارت قاعدهء زیرین ابر با درجهء حرارت در ارتفاع آن کاملاً متفاوت است و از آنجا که هر چه بالاتر برویم، دمای هوا نیز پایین تر میآید، پس هر چه کتلهء ابر بالاتر برود، قطرات آب در آن نیز بیشتر تجمع میکند تا بدانجا که کتلههای تشکیلشدهء ابر در سطوح فوقانی جو، کاملاً شکل کوهها را به خود میگیرند، کوههایی که قاعدهء آنها رو به زمین و قلهء آنها رو به آسمان است. و هر کس سوار طیاره شده و در ارتفاع بلندتر از ابرها پرواز کرده باشد، ابرها را به صورت کوههایی عظیم مشاهده مینماید، به همین دلیل است که تعبیر به کار گرفته شده برای این ابرها در آیهء مبارکه، یعنی تعبیر «کوههای آسمان» خود تعبیر معجزانهیی است.
خوب؛ اکنون در این نکته دقّت کنید که بشر چه وقت به کشف عملیّهء تصفیهء آب دریاها در ابرها قادر گردید و قرآن در چه عصری آن را با چنین دقّتی توصیف نمود؟ قطعاً پاسخ دادن به همین یک سؤال، هر شکاکی را به ایمان به این کتاب الهی واداشته و بر ایمان هر مؤمنی نیز میافزاید.
و امّا آیهء 18 سورهء مؤمنون حامل معجزهیی دیگری از معجزات علمی قرآن کریم نیز هست، و آن عبارت از طرح قاعدهء امکان «گریز آب از جو زمین» می باشد؛ چگونه؟ دقّت کنید:
ما میدانیم که فرود آمدن قطرات باران به زمین به نیروی جاذبهء زمین برمیگردد که این نیرو، قوی تر از سرعت جزئیات آب برای فرار از کمربند جاذبهء زمین است. تحقیقات علمی نشان میدهد که سرعت لازمه برای فرار بخار آب از حوزهء نیروی جاذبهء زمین، 11 کیلومتر در ثانیه است. اما اگر به سیارهء «زهره» برویم که این سیاره اندکی کوچکتر از زمین میباشد، میبینیم که سرعت لازمه برای فرار بخار آب از ساحهء نیروی جاذبه زهره، در حدود 7 تا 10 کیلومتر در ثانیه، یعنی کمتر از سرعت لازمهء فرار بخار آب از حوزهء جاذبهء زمین میباشد. به همین دلیل است که میبینیم بخار آب موجود در جوّ پیرامونی زهره، کمتر از بخار آب موجود در جوّ پیرامونی زمین میباشد. و اگر باز کمی فراتر از آن به سیارهء مریخ برویم که از سیارهء زهره کوچکتر است، میبینیم که سرعت لازمهء فوقالذکر به 5 کیلومتر در ثانیه تقلیل مییابد. هم از این رو غلاف آبی مریخ کمتر از غلاف آبی زهره است. و اما اگر باز از مریخ به عطارد برویم، مشاهده میکنیم که نظر به کوچکی بیشتر حجم آنکه در کل به اندازهء (1 بر 3) حصهء زمین بیش نیست، سرعت لازمه برای فرار بخار آب از آن باز هم کمتر شده و به حدود 5/3 کیلومتر در ثانیه تقلیل می یابد. و همین مقدار سرعت در واقع سبب شده است تا تمام گازهای تشکیلدهندهء بخار آب در پیرامون عطارد، از جو آن به خارج گریخته و در نتیجه عطارد را کاملاً از غلاف آبی بیبهره گردانند. بدیهی است که وضع در همه سیارگان و کواکب کوچکتر از عطارد نیز به همین منوال است. بنابراین ممکن است که اگر روزی سرعت گریز جزئیات آب از قوهء جاذبهء زمین بیشتر شود، آب از دورادور زمین نیز فرار نماید، و این همان حقیقتی است که آیهء مبارکه 18 سورهء مؤمنون به آن اشاره نموده است:
]وَأَنزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْکَنَّاهُ فِی الْأَرْضِ وَإِنَّا عَلَى ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ[ «و آب را به اندازهء معین از آسمان نازل کردیم و سپس آن را در زمین اسکان دادیم، و محققاً که بر بردن آب از «فضای» زمین نیز قادر و تواناییم»
ملاحظه نمودیم که بر اساس تحقیقات علمی فوق الذکر، امکان گریز آب از جو زمین وجود دارد، که این امر البته به مشیت پروردگار بزرگ وابسته میباشد.
سلام بر شما
وقت به خیر
…البته دقیق تر این هست که بگوییم انطباق درستی بین نجوم جدید و متن دین، مشخّصا اسلام نیست؛ چون اساسا اسلام ترتیب و تقدّمی که برای مخلوقات ذکر می کند با آن چه که در علوم جدید صحبت می شود قابل جمع نیست؛ از داروینیسم و جهش های ژنتیکی که اساس زیست است عبور کنیم حتی تقدّم تأخّر موجودات هم انطباقی ندارند؛ به عنوان مثال در اوایل سوره ی بقره در آیه ی 29 وقتی از همین موضوع صحبت می شود، می فرماید: اوّل همه ی مخلوقات زمین خلق شدند و بعد آسمان نظم و سامان پیدا کرد؛” که در سوره ی فصلت تکمیل می کند در حالی که توده ی گازی بود؛ ولی در فیزیک و نجوم جدید معتقدیم تابش آفتاب باعث این جهش های ژنتیکی و به وجود آمدن موجودات شد که به هیچ عنوان با متن دین در جمع نیست. با به تعریف نسبی و ابطال پذیر بودن علم توجّه کنیم و عقلا مبنا را بر متن قرآن بگذاریم تا بالعکس. تشکّر از دقّت نظرتان؛ همیشه پیروز باشید