خانه / طب سنتی و داروهای گیاهی / آشنایی با بهترین گیاهان دارویی موثر ضد استرس و اضطراب

آشنایی با بهترین گیاهان دارویی موثر ضد استرس و اضطراب

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com آشنایی با بهترین گیاهان دارویی موثر ضد استرس و اضطراب را برای شما عزیزان قرار دادیم .

آشنایی با بهترین گیاهان دارویی موثر ضد استرس و اضطراب
آشنایی با بهترین گیاهان دارویی موثر ضد استرس و اضطراب

آشنایی با بهترین گیاهان دارویی موثر ضد استرس و اضطراب,داروی گیاهی ضد استرس,داروی گیاهی ضد اضطراب,داروهای گیاهی برای درمان استرس و اضطراب,گیاه دارویی برای درمان سریع و فوری استرس و اضطراب,داروهای گیاهی برای رفع استرس تضمینی,گیاهان دارویی قوی و موثر برای آرامش مغز و اعصاب

آشنایی با بهترین گیاهان دارویی موثر ضد استرس و اضطراب

مشکلی که ذهن و روح انسان را درگیر می‌کند و به مرور زمان بر سلامتی جسم نیز تاثیر مخربی می‌گذارد استرس است. در بیشتر موارد در حین مراجعه به پزشک، در جواب دلیل ابتلا به بیشتر اختلالات جسمی مثل ناراحتی‌های گوارشی یا قلبی پاسخی نمی‌شنویم جز اینکه این امراض ریشه عصبی دارند! اگر دوست دارید برای کنترل و درمان استرس و اضطرابتان گامی بردارید .

یکی از مسائلی که امروزه بسیاری از مردم با آن دست به گریبان هستند، استرس و اضطراب است. در عین حال، ایران از سرزمین‌هایی است که طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی در آن سابقه‌ای کهن دارد. کم نیستند گیاهانی که آرام بخشی و ضد استرس بودن از خواص آنان است.

قبل از اینکه به معرفی بهترین داروهای گیاهی ضد استرس بپردازیم تذکر یک نکته بسیار مهم است. با اینکه داروهای گیاهی عوارض داروهای شیمایی را ندارند و معمولا مضر نیستند اما بهتر است برای استفاده از داروهای گیاهی نیز با کارشناس طب سنتی و یا پزشکتان مشورت کنید.

بهترین داروهای گیاهی ضد استرس

سنبل‌الطیب

آشنایی با بهترین گیاهان دارویی موثر ضد استرس و اضطراب
آشنایی با بهترین گیاهان دارویی موثر ضد استرس و اضطراب

یکی از بهترین داروهای گیاهی ضد استرس و آرامبخش سنبل‌الطیب است. این گیاه با نام «علف گربه» نیز شناخته می‌شود. سنبل‌الطیب خوش بوست و عطرش برای گربه‌ها خوشایند است به همین دلیل در اطرافش جست و خیز می‌کنند.

وجود «والرنال» و «اسید والرنیک» در ترکیبات سنبل‌الطیب باعث شده این گیاه بسیار آرام‌بخش باشد. معمولا ریشه این گیاه استفاده می‌شود. موارد درمان سنبل‌الطیب عبارتست از: ضد اسپاسم، تب‌بر، رفع ناراحتی‌های عصبی، درمان بی‌خوابی…

سنبل‌الطیب معمولا به صورت دمنوش استفاده و گاهی نیز با گیاه گل گاوزبان ترکیب می‌شود. بنا به توصیه کارشناسان این گیاه را نباید به مدت طولانی مصرف کرد و پس از دو یا سه هفته باید مصرف آن را برای یک یا دو هفته قطع کرد.

«گل ساعتی» را دایم مصرف نکنید!

یکی از بهترین داروهای گیاهی ضد استرس که از قدیم برای آرامبخشی و رفع بی‌خوابی استفاده می‌شده «گل ساعتی» است. معمولا از گلهای زیبای این گیاه برای درمان استفاده می‌شود. میوه این گل به میوه گل‌ساعتی یا پشن فروت (Passion Fruit) معروف است.

میوه گل‌ساعتی بیضی شکل است و دانه‌هایی قابل خوردن دارد. وقتی این میوه، کاملا رسیده باشد پوستش خشک و چروکیده به نظر می‌آید و مصرفش قبل از خواب آرام‌بخش است. «گل ساعتی» را معمولا روزانه به شکل دم‌نوش استفاده می‌کنند. باید یادآور شویم که مصرف طولانی مدت این گیاه نیز به دلیل ایجاد وابستگی توصیه نمی‌شود.

«رزماری» را فراموش نکنید

آشنایی با بهترین گیاهان دارویی موثر ضد استرس و اضطراب
آشنایی با بهترین گیاهان دارویی موثر ضد استرس و اضطراب

یکی دیگر از بهترین داروهای گیاهی ضد استرس رزماری است که به آن «اکلیل کوهی» گفته می‌شود. این گیاه که بسیار معطر است فواید درمانی بسیاری دارد. برخی از این فواید رزماری یا اکلیل کوهی عبارتند از: ضد درد، ضد افسردگی، ضد التهاب، ضد خلط، ضد ویروس و…

اگر از خستگی‌های مفرط رنج می‌برید به شما توصیه می‌کنیم دم‌کرده رزماری را امتحان کنید. معمولا از برگ‌های معطر رزماری در درمان ناراحتی‌های مختلف استفاده می‌شود. در رایحه درمانی نیز از بوی خوش این گیاه برای ایجاد حس سلامتی، جوانی و شادابی استفاده می‌شود.

پنج گرم از رزماری را دم کنید و در دو نوبت؛ روز و شب هنگام خواب نوش جان کنید. رزماری ضد اضطراب و آرام‌بخش عضلات است. با آرام شدن عضلات، گردش خون بهتر می‌شود و مغز و چشم بهتر کار می‌کند، در نتیجه قوای ذهنی بهتر و استرس کاسته می‌شود.

اگر در پیدا کردن و خرید رزماری یا اکلیل کوهی در عطاری‌های سطح شهر به دشواری بر خوردید، توصیه می‌کنیم سری به بوستان‌های سطح شهر بزنید! در اقدامی جالب شهرداری تهران برای زیباسازی برخی از پارک‌های تهران و فضای سبز شهر از رزماری استفاده می‌کند! فقط یادتان باشد در چیدن این گیاه خوشبو زیاده‌روی نکنید!😉

چای اسطوخودوس مصرف کنید

بهترین داروهای گیاهی ضد استرس
گلهای لاوندر یا اسطوخودوس

«اسطوخودوس» که به «لاوندر» نیز شناخته می‌شود گیاهی است که مصرف آن باعث کاهش تحریک‌پذیری و اضطراب می‌شود و آرامش را برای شما به ارمغان می‌آورد. چای اسطوخودوس از دمنوش‌های رایجی بوده که از قدیم برای رفع خستگی روزانه و کسب آرامش، رفع مشکلات بدخوابی از آن استفاده می‌شد.

گلها و سرشاخه‌های گلدار اسطوخودوس در طب سنتی کاربرد دارند. گیاه لاوندر بسیار خوشبوست و به همین دلیل در صنایع عطرسازی و لوازم آرایشی و بهداشتی نیز از آن استفاده می‌شود. جالب اینکه از روغن و عرق این گیاه نیز در طب سنتی و ماساژ‌ درمانی، برای درمان دردها و گرفتگی‌های موضعی استفاده می‌شود.

برای تهیه چای اسطوخودوس می‌توانید ۵ گرم از سرشاخه گلدار یا گل گیاه را در یک لیتر آب جوش بریزد و پس از ۱۰ دقیقه دم کشیدن، مصرف کنید.

«گل هزار چشم» یک آرام‌بخش قوی و طبیعی

آشنایی با بهترین گیاهان دارویی موثر ضد استرس و اضطراب
آشنایی با بهترین گیاهان دارویی موثر ضد استرس و اضطراب

«علف چای» یکی دیگر از گیاهان دارویی است که برای کاهش اضطراب و استرس کاربرد دارد. این گل با نام‌های «گل راعی» و «گل هزار چشم» هم شناخته می‌شود. این گیاه از حدود ۲۰۰۰ سال پیش برای رفع افسردگی و آرام‌بخشی استفاده می‌شود.

شاید بتوان «علف چای» را موثرترین و قوی‌ترین داروی گیاهی آرامبخش و ضد افسردگی دانست. این گیاه به صورت عصاره، چای کیسه‌ای، گل خشک، قطره (قطره هایپیران) و قرص وجود دارد. میزان مصرف آن هم با توجه به سن متفاوت است و قطره آن باید حتما در آب رقیق شود.

موارد استفاده گل هزار چشم: درمان ترس، دلهره و تشویش، بی حوصلگی و انزواطلبی، رخوت و سستی، افسردگی سنین کهولت، سردردهای عصبی و میگرنی، عدم تمرکز و افکار بیهوده گذشته و آینده که ناراحت کننده هستند، بدخوابی و بی‌خوابی، سردردها و…

بهتر است برای مصرف این گیاه با پزشک یا کارشناس طب سنتی مشورت کنید.

دیگر گیاهان دارویی ضد استرس

از گیاهان دارویی دیگری که در کاهش و رفع استرس و اضطراب مفید هستند می‌توان به گیاه نعنا، مریم‌گلی، بابونه، ریشه شیرین بیان، چای کوهی و بادرنجبویه اشاره کرد. راستی، در کنار مصرف این گیاهان توصیه‌های مهم برای رفع استرس را به خاطر داشته باشید که عبارت اند از نوشیدن آب فراوان، داشتن برنامه ورزشی منظم، استراحت کافی در طول روز و مصرف میوه‌هایی که ویتامین c دارند. سلامت باشید

لینک کانال دعا و اذکار: https://telegram.me/doagooo

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *