خانه / مطالب متفرقه / ثمرات و برکات خوش بینی و حسن ظن به دیگران طبق فرمایش امام علی (ع)

ثمرات و برکات خوش بینی و حسن ظن به دیگران طبق فرمایش امام علی (ع)

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com ثمرات و برکات خوش بینی و حسن ظن به دیگران طبق فرمایش امام علی (ع) را برای شما عزیزان قرار دادیم .

ثمرات و برکات خوش بینی و حسن ظن به دیگران طبق فرمایش امام علی (ع)
ثمرات و برکات خوش بینی و حسن ظن به دیگران طبق فرمایش امام علی (ع)

ثمرات و برکات خوش بینی و حسن ظن به دیگران طبق فرمایش امام علی (ع),خوش بینی به مردم,حسن ظن به دیگران,آثار و برکات خوش بینی به مردم,ایجاد الفت و برابری میان مسلمانان با خوش بینی و حسن ظن,جلب محبت و دوستی با دیگران با خوش بینی و حسن ظن,رفع غم و اندوه و رهایی از سنگینی گناه با خوش بینی به مردم

ثمرات و برکات خوش بینی و حسن ظن به دیگران طبق فرمایش امام علی (ع)

افزون بر این که یکی از عوامل زمینه ساز ارتباط سالم با افراد جامعه است، به نوبه خود دارای ثمرات و برکاتی است که در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره می شود:  

 1- جلب محبت خوش بینی سبب ایجاد الفت و برادری میان مسلمانان می شود. امام علی علیه السلام فرمود: مَن حَسُنَ ظَنُّهُ بِالنّاسِ حازَمِنهُمُ الَمحَبَّةَ ؛ خوشبینی به مردم، موجب دوستی و محبت آنهاست.

 2- آسایش و آرامش خوش بینی موجب آرامش روح و روان است. فردی که به دیگران خوش گمان است و رفتارهای سؤال برانگیز آنان را توجیه می کند مهمترین دستاورد او آسودگی خاطر است. امام علی علیه السلام فرمود: حُسنُ الظَّن یخَفِّفُ الهَمَّ وَ ینجِی مِن ثِقلَةِ الاثْمِ؛ خوش بینی، غم آدمی را کاهش می دهد و از سنگینی گناه رهایی می بخشد. همچنین فرمود: حُسنُ الظَّنِّ راحَةُ القَلبِ وَسَلامَةُ الدّینِ؛ خوش بینی عامل آسودگی و راحت جان و سلامت دین است. اسلام می خواهد در جامعه اسلامی امنیت کامل حکم فرما باشد نه تنها مردم در عمل با یکدیگر بدرفتاری نکند، بلکه از نظر اندیشه و فکر نیز در امان باشند.  

 3- پاکی و صفای دل حسن ظن سبب پاکی و صفای دل خواهد شد. پیامبر اکرم (ص) فرمود: أَحْسِنُوا ظُنُونَکمْ بِإِخْوَانِکمْ تَغْتَنِمُوا بِهَا صَفَاءَ الْقَلْبِ وَ نقَاءَ الطَّبْع ؛ گمان های خود را به برادران مؤمن، نیکو کنید چرا که حسن ظن به مؤمن موجب صفای دل و پاکی طبع است.  

4-  مصونیت از بیماری ها پژوهشگران معتقدند افراد خوش بین کمتر در معرض بیماری ها و مرگ قرار می گیرند و عمر طولانی تری دارند و نیز میزان مرگ و میر ناشی از بیمارهای قلبی در افراد خوش بین کمتر است.  

 5- پیشگیری از گناه خوش بینی مصونیت از گناه ایجاد می کند. امام علی علیه السلام می فرماید: حُسْنُ الظَّنِّ ینْجِی مِنْ تَقَلُّدِ الْإِثْم ؛ خوش گمانی، پیرو گناه را نجات می بخشد.  

 6- سلامت روان اگر افراد در برخوردهای خویش، خوش بین باشند، گفتار و رفتار دیگران را خوب تفسیر می کنند و کمتر دچار سوء تفاهم می گردند. در فضای بدگمانی رفتارها و گفتارها به گونه ای خاص تفسیر می شوند. مثلًا احترام گزاردن به دیگری به چاپلوسی و تملق، سکوت به مخفی کاری، حرف زدن ملایم به بی اعتمادی و سردی، صراحت به پررویی، صداقت به ساده لوحی و صمیمیت به خودشیرینی تفسیر می شود.  

7-  نیت نیکو نیت، جان عمل است؛ از این رو درستی و سلامت عمل در گرو پاکی و خلوص آن است و اگر نیت ناخالص باشد، عمل هم به همان میزان عیب ناک و آفت زده خواهد بود. کسی که حسن ظنی به دیگران نداشته باشد، نمی تواند نیت خوب و عمل و رفتار مناسبی در مورد آنها داشته باشد. امام علی علیه السلام فرمود: مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ حَسُنَتْ نِیتُه ؛ کسی که خوش گمان باشد، نیتش نیکو خواهد بود. کسی که به دیگران اعتماد ندارد، مثلًا به افراد نیازمند اعتماد ندارد، نمی تواند نیت خیری برای آنان داشته باشد و در میزان انفاق و نوع آن تأثیر خواهد داشت.  

8-  آسان گیری یکی از برکات حسن ظن، آسان گیری است و فردی که به دیگری حسن ظن دارد، از بسیاری از حساسیت ها و پرسش ها و سخت گیری ها خودداری می کند. مانند اعتماد به جوانی که جویای کار است و یا برای خواستگاری آمده است و از بستگان نزدیک شخص می باشد. امام علی علیه السلام فرمود: مَنْ حَسُنَ ظَنُّهُ أَهْمَل ؛ کسی که خوش گمان باشد، آسان می گیرد.  

 9- اعتماد به یکدیگر مهم ترین عامل همکاری در یک جامعه، اعتماد به یکدیگر است و باید برای رسیدن به اعتماد میزان حسن ظن تقویت شود.  

10-  جلب اعتماد جلب اعتماد دیگران در زندگی لازم و ضروری است. برای پیدایش اعتماد باید اصل خوش بینی در معاشرت ها حاکم باشد و بدین وسیله اعتماد و همکاری اجتماعی فراهم شود.

لینک کانال دعا و اذکار: https://telegram.me/doagooo

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *