خانه / مطالب متفرقه / باران‌‌ های اردیبهشت ماه و آب نیسان + خواص و ویژگی های آب نیسان

باران‌‌ های اردیبهشت ماه و آب نیسان + خواص و ویژگی های آب نیسان

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com باران‌‌ های اردیبهشت ماه و آب نیسان + خواص و ویژگی های آب نیسان را برای شما عزیزان قرار دادیم .

باران‌‌ های اردیبهشت ماه و آب نیسان + خواص و ویژگی های آب نیسان
باران‌‌ های اردیبهشت ماه و آب نیسان + خواص و ویژگی های آب نیسان

باران‌‌ های اردیبهشت ماه و آب نیسان + خواص و ویژگی های آب نیسان,آب نیسان آب شفابخش,خوردن آب باران برای سلامتی بدن,درمان سردرد و درد چشم و دردهای جسمی با خوردن آب نیسان,سوره ها و دعاهای آب نیسان,نحوه تهیه آب نیسان,خوردن آب باران در ماه اردیبهشت

باران‌‌ های اردیبهشت ماه و آب نیسان + خواص و ویژگی های آب نیسان

«آب شفابخش». باوری دیرین و البته با ریشه هایی دینی که آب باران اردیبهشتی را مقدس می  دانستند و مایه شفا. آبی که به «آب نیسان» شناخته می شود.قدیم ترها، باران های اردیبهشتی که شروع می شد، بازار کاسه ها و کوزه ها حسابی داغ می شد و هرکس هرطور که می توانست سهمی از آب باران اردیبهشتی برای خود برمی داشت تا حاجتش براورده شود و شفا بگیرد. سنتی که ریشه در روایت های اسلامی نیز دارد. 

چرا نیسان؟

در«دائره المعارف بزرگ اسلامی» جلد سوم صفحه 3097 درباره «نیسان» این طور آمده است:«ماه نیسان ماه هفتم از ماه‏های سریانی و ماه اول در تقویم یهودی و ماه چهارم در تقویم رومی که اکنون در بلاد عربی به جای ماه آوریل به کار می‏رود.

«علی اکبر دهخدا» هم در لغتنامه اش نیسان را این طور توضیح داده است:« نیسان ماه هفتم از سال سریانی میان آذار و ایاز و ماه دوم بهار است که مطابق اردیبهشت فارسی و ثور عربی و تقریبا مطابق است با آوریل فرانسوی و آن 30 روز است»

مطالعه منابع دیگر هم نشان می دهد که ماه نیسان، از 23 فروردین تقویم جلالی که تقویم جلالی ایران است و 30 روز ادامه دارد. یعنی تقریبا همان با اردیبهشت ماه تقویم خورشیدی. بنابراین باران های بهاری که همزمان با این ماه باشد به «باران نیسان» معروف شده و آب این باران ها را هم «آب نیسان» می نامند.

خواص آب نیسان چه قدر مستند است؟

معروف ترین سند موجود درباره خواص آب نیسان، روایتی است که سید ابن طاووس(ره) در کتاب «زادالمعاد» دراین باره نوشته است. روایتی که در کتاب ارزشمند «مفاتیح الجنان» هم به آن اشاره شده و این طور شروع می شود:«روزى جمعى از اصحاب نشسته بودند،رسول خدا صلى اللّه عليه و آله وارد شد و به ايشان سلام كرد،و اصحاب جواب سلام ايشان را گفتند حضرت فرمودند:آيا مى‏خواهيد دوايى را كه جبرييل به من تعليم داد كه نيازمند دواى پزشكان نباشم به شما تعليم دهم؟امير المؤمنين عليه السّلام‏ و سلمان و ديگران پرسيدند آن دوا چيست؟»

و بعد پیامبر اسلام(ص)  چگونگی جمع آوری آب باران در ماه نیسان را به امام علی(ع) تعلیم فرمودند. براساس این روایت پیامبر اسلام(ص) درباره فواید آب نیسان هم ویژگی هایی از قول جبرئیل(ع) ذکر کردند.

بعضی از این ویژگی ها به اختصار عبارتند از:

 شفای دردهای جسمی

درمان نازایی

درمان سردرد

درمان درد چشم با چکاندن قطره ای از آب نیسان به چشم

استحکام ریشه دندان ها

پیشگیری از سرماخوردگی و زکام

پیشگیری از بیماری های پوستی

اعتدال مزاج

ضمن این که پیامبر اسلام(ص) درابره آثار معنوی نوشیدن این آب نیز این طور فرموده اند:«پس جبرئيل گفت به حقّ خداوندى كه تو را به راستى فرستاده هر كه اين آيات را بر اين آب بخواند و بياشامد حقّ تعالى دلش را مملوّ گرداند از نور و روشنى و الهام خود را در دل او وارد سازد و حكمت بر زبان او جارى گرداند و پر كند دل او را از فهم و بينائى و به او عطا كند از كرامتها آنچه به احدى از عالميان عطا نكرده باشد و هزار مغفرت و هزار رحمت بر او بفرستد و غش و خيانت و غيبت و حسد و بَغْى و كبر و بخل و حرص و غضب را از دل او بردارد و از عداوت و دشمنى مردم و بدگوئى ايشان نجات يابد و موجب شفاء جميع امراض او گردد.

****************************

«وَ هُوَ الَّذی أرسَلَ الرّیَاحَ بُشرَاً بَینَ یَدَی رَحمَتِهِ وَ أنزَلنَا مِن السّماء مَاءً طَهُورَاً»(فرقان: 48)
او کسی است که بادها را بشارتگرانی پیش از رحمتش فرستاد، و از آسمان آبی پاک کنند نازل کردیم.

 « نیسان » ماه هشتم از ماههای رومى است که از بیست و سوم فروردین شروع می‌‌شود و تا سى روز ادامه دارد (بنابراین قسمت عمده ماه نیسان، مقارن اردیبهشت ماه است و کمى از آن در آخر ماه فروردین قرار دارد).

 از بعضى از روایات استفاده مى‌‌شود، بارانى که در این ماه از آسمان نازل مى‌‌گردد، خواص و آثار فراوانى دارد و اگر کسى مقدارى از آن را در ظرف پاکى جمع کند و سوره‌‌ها و دعاهاى زیر را بر آن بخواند، هر کس از آن آب بخورد، از بیمارى‌‌هاى گوناگون جسمانى و اخلاقى رهایى مى‌‌یابد و به قدرى در این روایت آثار و برکات، براى آن ذکر شده است که انسان در شگفتى فرو مى‌رود.
موقع بارش باران در این زمان، ظرفی را زیر آن گذاشته تا آب باران جمع شود.

سپس هر کدام از سوره‌‌ها و دعاهای زیر را «هفتاد مرتبه» بر آن آب مى‌‌خوانید: 

◽️ سوره «حمد».
◽️ آیة الکرسى.
◽️ سوره «قل یا أیّها الکافرون».
◽️ سوره «سبّح اسم ربّک الاعلى».
◽️ سوره «قل أعوذ برب الفلق».
◽️ سوره «قل أعوذ بربّ النّاس».
◽️ سوره «قل هو الله أحد».

همچنین هر یک از ذکرهاى زیر را «هفتاد مرتبه» می‌‌خوانید:

◽️«لا إله إلاّ الله».
◽️«الله أکبر».
◽️ «اللّهم صلّ على محمّد و آل محمّد».
◽️ «سبحان الله و الحمدلله و لا إله إلاّ الله و الله أکبر».

مرحوم «علاّمه مجلسى» مى‌‌گوید:

آب باران به طور کلّى مبارک و نافع است، همانگونه که در حدیث معتبرى از امیرمؤمنان(علیه‌‌السلام) نقل شده که فرمود: آبى را که از آسمان فرود مى‌‌آید بیاشامید که بدنها را پاک مى‌‌سازد و دردها را دفع مى‌‌کند. قرآن مجید مى‌‌فرماید: «(وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْزَ الشَّیْطانِ وَ لِیَرْبِطَ عَلى قُلُوبِکُمْ وَ یُثَبِّتَ بِهِ الاْقْدامَ)؛ و آبى از آسمان برایتان فرستاد، تا شما را با آن پاک کند؛ و پلیدى شیطان را از شما دور سازد؛ و دلهایتان را محکم، و گامها را با آن استوار دارد».

«علاّمه مجلسى» در ادامه مى‌‌گوید:

در عمل مربوط به آب نیسان بهتر آن است که اگر به صورت دسته جمعى اذکار را مى‌‌خوانند، هر یک از افراد، مجموع آن سوره‌‌ها و أذکار را هفتاد مرتبه بخوانند(یعنى مى‌‌توانند آن را میان خود تقسیم نمایند و هر کدام سوره‌‌اى را هفتاد بار بخواند، ولى بهتر است هر یک از آنها، مجموع آن سوره‌‌ها و أذکار را هفتاد مرتبه بخواند).

مفاتیح الجنان و زادالمعاد، صفحه 532-535

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *