خانه / ذکر و دعاهای قرآنی / آثار و خواص اسماء الحسنی (اسم های اعظم خداوند)

آثار و خواص اسماء الحسنی (اسم های اعظم خداوند)

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com آثار و خواص اسماء الحسنی (اسم های اعظم خداوند) را برای شما عزیزان قرار دادیم .

آثار و خواص اسماء الحسنی (اسم های اعظم خداوند)
آثار و خواص اسماء الحسنی (اسم های اعظم خداوند)

آثار و خواص اسماء الحسنی (اسم های اعظم خداوند),خواص و فضیلت اسماء الحسنی,آثار و برکات گفتن اسماء الحسنی,فضیلت و خواص اسم های اعظم خداوند,فوائد و خاصیت اسماء الحسنی نامهای مبارک خداوند,درمان بیماری ها با گفتن اسماء الحسنی,رفع مشکلات و گرفتاری ها با گفتن اسماء الحسنی

آثار و خواص اسماء الحسنی (اسم های اعظم خداوند)

صفای قلب

جهت صفای قلب، بعد از نماز صبح به جهت صفای قلبش كلمه «یانور» را به عددش كه 267 می‌باشد بگویید.

فرزند صالح

هر كه در بستر خواب پیش از صحبت با حلال خود 10 بار این اسم مقدس «متكبّر» را بگوید خداوند او را فرزندی صالح كرامت كند.

 رفتن به حج

حضرت امام صادق (ع) فرمود: هركس هزار مرتبه در یك مجلس «ماشاءالله» بگوید در همان سال به او حج روزی گردد. اگر در همان سال نشد تاخیر كند خدا در اجل او تا روزی كند حج را بر او.

 گشایش بخت دختران

ذكر «یا لطیف» جهت بخت گشایی دختران بسیار مناسب است. كه می‌بایستی این ذكر را هر روز ۱۲۹ مرتبه بخوانید. و همچنین این آیه نیز همین خواسیت را دارد. كه به وقت اذان خوانده شود.

وَ اَنْکِحُوا آلْاَیامی مِنْکُمْ وَ الصّالِحینَ مِنْ عِبادِکُمْ وَ اِمائِکُمْ اِنْ یَکُونُوا فُقَراءَ یُغْنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ وَاللهُ واسِعٌ عَلیمٌ (سوره نور آیه۳۲).

 صفت ملائك پیدا كردن

هر كه روز جمعه بر یك لقمه نان بنویسد «سبّوح قدوّس رَبّ الْمَلآئكَةِ وَ الروّح» و بخورد صفت ملائكه پیدا می‌كند.

عالم نور و معنا

اگر كسی هر روز جمعه بعد از نماز صبح 70 بار بگوید «یافَتّاحْ» و دست بر سینه گذارد رنگ غفلت از دل او بیرون رود و خداوند متعال درِ دلِ او را به عالم نور و معنا باز می‌گرداند.

رفع ترس از عذاب قبر

برای رفع ترس از عذاب قبر و آخرت و ناراحتی های دنیوی، به شرط تعمد بر انجام ندادن اعمالی كه عقوبت بدنبال دارد، شب، هنگام خواب به پهلوی راست خوابیده، گونه راست را روی كف دست راست گذاشته و 101 مرتبه بگوید: لا الهَ الاّ اللهُ احَداً صَمَداً لاحَولَ و لاقُوَّةَ الاّ بِاللهِ 

مرگ ناگهانی

برای جلوگیری از مرگ فجاة ( مرگ ناگهانی) بعد از هر نماز واجب 18 مرتبه در سجده گفته شود «یا حیّ». 

طولانی شدن عمر

برای طولانی شدن عمر اسم «حیّ» روی نگین انگشتری حك شود و همراه داشته باشد. و نیز به جهت طولانی شدن عمر تا ظهور حضرت مهدی (عج) در هر شبانه روز 151 مرتبه ذكر «یا قائم» خوانده شود. به جهت طولانی شدن عمر همراه با طاعت خدا در هر روز 113 مرتبه ذکر «یا باقی» خوانده شود.  

توبه

اگر كسی معصیتی كرده اما پشیمان است و نمی‌خواهد در دنیا، برزخ و آخرت رسوا شود (حتی در مقابل فرشتگان) ظهر روز جمعه، 1286 مرتبه ذكر «الغفور» را بخواند. به جهت محو و بخشوده شدن گناهان و كسب نورانیت در طی شبانه روز بر اسم «العفو» مداومت شود. مداومت بر اسم شریف «العفو» جهت آمرزش گناهان و توفیق یافتن به توبه، نافع است. 

رفع وسواس

در مفاتیح النجاة نقل كرده‌اند كه هر كس این ذكر مقدس «العفو» را بسیار بخواند وسواس از او زایل شود.  

رفع مار و عقرب

مداومت بر خواندن اسم «الحفیظ» در جایی که مار و عقرب زیاد است مفید می‌باشد.  

رفع نكبت و ذلت

مداومت بر اسم مبارک «المجیب» فرد را از نکبت و ذلت نگه می‌دارد. جهت رفع و دفع ذلت و خواری و تبدیل آن به عزت در هر روز 99 مرتبه ذکر «المجید» خوانده و به خود دمیده شود.  

صفای باطن

قاری این اسم مبارك «اَلْآخَر» در هر حال به صفای باطن و خوشحالی بوُد و دایم دل او خُرّم باشد و با ایمان و معرفت كامل دایم متوجه آستانه كبریا بود. 

وصول طلب

برای وصول طلبی که توانایی باز پس گرفتن آن نیست 108 مرتبه ذکر «یا حق» خوانده شود (تاثیر این ذکر تا آنجاست که حتی بدهکار به دنبال طلبکار خود خواهد آمد). 

ثواب بیشمار

هر كس در شب این اسم مبارك «یا خالق» را بسیار گوید خداوند فرشته‌ای را خلق كند و تا روز قیامت عبادت كند و ثواب آنرا در نامة اعمال آن بنده ثبت كنند. 

تنها نگذاشتن در قبر

هر كه هر جمعه 100 بار بگوید این اسم مبارك «یا باری» را خداوند او را در قبر تنها نگذارد و مونس فرستد.

هر كس یك هفته هر روز به این عدد خواند 100 بار خداوند فرشته‌ای را خلق كند تا روز قیامت موانست با او كند. 

رفیقی در روز قیامت

هر كه هر روز 11 بار این اسم را بخواند «اَلَرّب الخالق الباری» خداوند در دنیا و در آخرت هر قرین حال او باشد و رفیق روزگار او گردد و در قبر مونس او و در محشر ممّد او باشد.

طلب فرزند صالح

اگر زن عقیم كه طالب فرزند باشد باید كه هفت روز روزه دارد و در وقت افطار 21 نوبت به صدق دل این اسم مبارك « مصَوّر» را بخواند و بر آب دمد و بیاشامد. حق تعالی او را فرزندی صالح كرامت كند. زن و مرد هر دو روزه دارند بهتر است. 

از جمله مغفورین شدن

هر كه بعد از نماز جمعه ورد سازد و 100 نوبت بگوید «یا غفّار اغفرْلی ذنوبی» از جمله مغفورین گردد. 

کشتن نفس

هر آن مؤمن را كه عقد شهوت بود یا آنكه نفس خود را كشته بود و او را امری دست دهد كه به آن قیام باید كرد هفت روز هر روز 500 بار بگوید و در مربع نوشته و این طریق در بازو ببند عقد شهوت او به بركت این اسم بگشاید و در نظر هیچ كس خجل نشود.  

طولانی شدن عمر

هر كه را عمر به آخر رسیده باشد و اعمال خیر نداشته باشد این اسم مبارك « مُؤَخّر» را بخواند عمر او دراز میشود. 

سازگاری بین زن و شوهر

هر كه را جفتی ناسازگار باشد به هنگام خواب این نام مقدس «مانِع» را بسیار بگوید تا سازگار شود. 

استخاره

اگر كسی به نیّت استخاره 1000 بار این نام مقدس «رشید» را بخواند نفع و ضرر آن كار بر او روشن گردد. 

به حج رفتن

حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر كس 1000 مرتبه در یك مجلس ‍«ماشاء اللّه» بگوید در همان سال به او حج روزى گردد، اگر در همان سال نشد تأخیر كند خدا در اجل او تا روزى كند حج را بر او. 

خبر از آینده

هر کس می‌خواهد از آینده خویش اطلاع یابد نیمه شب برخیزد وضو ساخته دو رکعت نماز به نیت نیاز خویش به در گاه حقتعالی بخواند بعد از نماز سه صلوات بر خاتم صلی الله بفرستد و بعد از آن هر کدام از اسماء زیر را 100مرتبه بخواند: یا هادی اِهْدِنی. یا عَلیمُ عَلِّمْنی. یا خَبیرُ اَخْبِرْنی.یامُبَیِّنُ بَیِّنْ لی 

اهل یقین شدن

نقل شده از بعض اهل باطن که هر کس روزی 100 مرتبه بگوید: «هُوَ اللهُ الذَّی لاالهَ الاّ هُوَ» خدا او را از اهل یقین گرداند و به مقام اهل تحقیق و درجات ارباب توحیدش رساند. 

تبدیل گناهان به ثواب

پیامبر (ص) فرمودند: هر كه در عمر خود یكبار بخواند نام مقدس «یا هو» را مثل این است كه قرآن را یاد گرفته و جمیع گناهان او آمرزیده شود. و گناهان او به ثوابها تبدیل شوند. 

مهربان شدن حضرت حق

هر كسی هر روز 100 نوبت این اسم مبارك «یا الرحیم» را بخواند حضرت رحیم او را مهربان و مشفق گرداند و با خلق و خلق را با او و این دولت عظیم است در دو جهان. 

ثابت ماندن ایمان و اعتقادات

برای راسخ و ثابت ماندن ایمان و اعتقادات صحیح در تمام مراتب زندگی در هر روز 13 مرتبه ذكر «یا احد» خوانده شود با توجه به حقیقت احدیت ذات باریتعالی.  

مغلوب نشدن در زندگی

جهت مغلوب نشدن در تمام مراتب و مراحل زندگی در یك مجلس، 1001 مرتبه «یا احد» خوانده شود.  

نورانیت دل

برای كسب نورانیت از غذا، قبل از خوردن آن گفته شود: لا الهَ الاّ اللهُ احَداً صَمَداً لاحَولَ و لاقُوَّةَ الاّ بِاللهِ

الله

اگر هر روز یکصد بار (الله) گفته شود در رفع مشکلات موثر است

برای رفع مشکلات خطرناک و بزرگ زندگی هزارویک مرتبه (الله) در یک مجلس بدون حرف زدن رو به قبله گفته شود

اگر بعد از نماز صبح ۶۶ مرتبه (الله) گفته شود جهت حل مشکل نافع است

الاحد

كسى كه در خلوت بعد از ریاضت 1000 مرتبه الاحد بگوید، ملئكه را در اطراف خود مشاهده نماید و چنان مینماید كه ملئكه با وى همراهند.

الواحد

الواحد را براى الفت و انس و عزت بین اقران و نزدیكان فائده عظیم دارد، عدد مكتوبه اش 19 است .

الصمد

گویند هر كه مداومت نماید بر اسم (الصمد) آثار تجلى صمدانى ظاهر شده و وى را از مرض جوع و گرسنگى خلاص گرداند. عدد مكتوبه اش 134 است .

الرحمن الرحیم

خاصیت این دو اسم مبارك این است ، كسى كه عقب هر فریضه 100 مرتبه بگوید، لطف الهى شامل حال او گردد.

گفته اند كسى كه هر روز صد بار بگوید الرحیم ، بر خلق خدا مشفق و مهربان گردد، و اگر به نیت كسى بخواند، آن كس نسبت به وى مشفق و مهربان شود، و اگر به عدد مكتوبه یا مبسوطه آن بگوید اثر وى قوى تر باشد.

اگر انسان در امر مهمی درمانده باشد بر این اسم(الرحیم) مداومت نماید در کار او گشایشی حاصل خواهد شد

از حضرت رضا علیه السلام روایت شده اگر بعد از هر نماز ۲۹۸ مرتبه بگوید(ارحمن الرحیم)محبوب همه مردم و از اهل تحقیق می گردد

همچنین در کتاب مفاتیح النجات امده است اگر کسی بعد از هر

نماز یکصد بار بگوید (الرحمن) در جمیع احوال مورد لطف و عنایت

قرار میگیرد

القدوس

گفته اند هر كه بعد از زوال 170 مرتبه (القدوس ) بگوید بعدد مكتوبه وى ، یا 349 مرتبه به عدد حروف مبسوطه آن ، دل وى پاك شود، و اگر هر روز به این ذكر مداومت نماید صفاء تام حاصل شود.

السلام

براى شفاى هر علتى خواندن این اسم مبارك مجربست ، بر سر هر بیمار كه 100 مرتبه بخوانند شفا یابد.

و گفته اند خواندن (السلام ) براى دوستى و سلامتى است و امانست از هر بلیه اى ، و چون به عدد حروف مكتوبه كه 132 است یا مبسوطه كه 574 است بنیت كسى هر روز بخواند، اگر براى محبت و الفت باشد اثر قوى حاصل گردد، و اگر به نیت سلامتى از آفات و امراض خواند، زود اثر عافیت و صحت پیدا شود.

جهت رفع کدورت کسی از دل زیاد به او سلام کنید

اگر این ذکر شریف را ۳۱۸ بر شربتی خوانده شود و به

کسی که با انسان دشمنی دارد داده شود تا بنوشد مهربان میگردد

المهیمن

كسى كه 125 مرتبه ( المهیمن ) بگوید، قلب او صفا یابد و بر اسرار و حقایق مطالب اطلاع پیدا نماید.

العزیز

كسى كه هر روز 94 مرتبه بعد از طلوع فجر بخواند، كشف مى شود بر وى علم كیمیا و سیمیا، و كسى كه چهل روز هر روز روزى 40 مرتبه بخواند دولت عظیم یابد و محتاج به احدى نگردد.

الحى

مداومت نمودن بر این اسم خصوصا در عقب هر نماز 18 مرتبه ، باعث طول عمر و رفع مرگ مفاجات و توسعه معاش مى شود و اگر براى چشم درد 19 مرتبه بخواند شفا یابند.

العلیم

براى حصول علم و ظاهر و آشكار امور خفیفه ، گفتن العلیم نفى عظیم دارد، و اگر بعد از هر نماز 10 بار بخواند بر مغیبات اطلاع پیدا نماید.

و گفته اند هر كه این اسم را بسیار در دل بگوید صاحب معرفت گردد، و اگر بعد از هر فریضه 150 مرتبه به عدد مكتوبه او یا 302 بار به عدد مبسوطه آن تكرار نماید مقصود بر وجه اتم حاصل شود.

الباعث

كسى كه در وقت خواب دست بر سینه بمالد و 100 بار (الباعث ) بگوید، خداوند دل او را به نور معرفت خود زنده گرداند، و براى درست شدن كارها مداومت نمودن بر آن مفید است ، عدد مكتوبه اش 573 است .

الفتاح

كسى كه بعد از نماز صبح دست بر سینه نهد و 70 مرتبه یا فتاح بگوید، ظلمت از دل وى برطرف شود و خداوند حجاب را از دل او بر دارد، و از براى انجام كارها مداومت بر آن مفید است ، عدد مكتوبه اش 489 و عدد مبسوطه اش 802 است .

الغفور

كسى كه زیاد بگوید الغفور، وسواس از وى برطرف مى گردد . و گفته اند هر كه هر روز 1286 مرتبه به عدد مكتوبه آن یا 1355 مرتبه به عدد مبسوطه آن این اسم شریف را بگوید ظلمت و تاریكى از دل او زایل گردد و روشنى و صفا در باطن او پیدا شود.

الملك

جهت توانگرى و دوام ملك و بزرگى و تسلط و خدم و حشم و مالك شدن املاك و غیره مداومت نمایند بر اسم الملك . و گفته اند هر كس هر روز 262 بار به عدد مكتوبه آن بخواند، دل او روشن شود و ضمیر او صاف گردد.

القریب

كسى كه زیاد بگوید القریب از بدى ایمن مى گردد، و به جهت رفع هر غمى بسیار بگوید : « یا قریب و یا مجیب یا سمیع الدعاء یا لطیفا لما یشاء »

از صاحب در النظیم نقل مى كنند كه بعضى از اكابر دین گفته اند كه اسم اعظم خداوند این اسم بزرگوار است و خواص وى عظیم است .

صاحب شمس المعارف گفته كه مداومت بر این اسم شریف بعدد مكتوبه وى كه 312 است یا به عدد مبسوطه وى كه 396 است ، موجب فتح باب مكاشفه و اسرار است به شرطى كه رعایت آداب و شرایط آن به خوبى كرده باشد، و اگر بعد از هر فریضه بر عدد مبسوطه آن مواظبت نماید در حصول مقصود اتم باشد.

النور

كسى كه 1000 مرتبه بگوید خداوند به ظاهر و باطن او نورى افاضه مى فرماید.

به جهت صفاء باطن و اطلاع بر خفیات مداومت نماید، عدد مكتوبه اش ‍ 256 است.

الهادى

كسى كه زیاد بگوید، خداوند به او معرفت عنایت فرماید.

الصبور

كسى كه 1000 مرتبه بگوید (الصبور)، خدا به او الهام مى نماید صبر بر سختیها و بلیات را.

الخافض

كسى كه 70 مرتبه بگوید، خدا او را از شر ظالمین حفظ مى نماید.

عالم الغیب

كسى كه بعد از هر نماز 100 مرتبه بگوید (عالم الغیب )، امور غیب بر وى مكشوف مى گردد.

الوهاب

كسى كه در سجده 14 مرتبه بگوید خداى تعالى وى را بى نیاز، و كسى كه در آخر شب سر خود را برهنه كرده دست بلند كند و 100 مرتبه بگوید، البته فقر او برطرف شود و حاجت او برآورده گردد نافع و مجربست .

المذل

كسى كه در شب تاریك در حال سجده 1000 مرتبه بگوید : « یا مذل الجبارین و مبیر الظالمین ان فلانا اذلنى فخذلى حقى منه » پس حق خود را مى گیرد، و كسى كه در سجده 25 مرتبه بگوید : « الهى آمنى من فلان » خدا او را ایمن مى گرداند از شر او.

الحفیظ

كسى كه 998 مرتبه بگوید (الحفیظ) از هر خوف و هراسى ایمن مى گردد ولو در موضع خطرناك برود، و این اسم مبارك امان است از غرق شدن ، و گوینده او همیشه محفوظ است و دعاى او زود اجابت مى گردد.

و ایضا این اسم براى حفظ مال و بدن و سائر متعلقات از غرق شدن و سوختن و سرقت شدن مال فائده عظیم دارد، و گفتن آن به عدد لفظ مكتوبه باعث ایمنى از خوف است اگرچه در نزد شیر راه رود و سریع الاجابة است .

اللطیف

از صاحب در النظیم نقل مى كنند كه این اسم از باقى اسماء به آن ممتاز است كه قریب النتیجه و سریع الاثر است ، و براى رفع جمیع دردها و بیماریها و سختیها تاثیر عظیم دارد، و در اوقات بلا و سختى و اندوه ، نتایج و فوائد عجیب و قریب از وى به ظهور مى رسد، و هر رنج و سختى و مرض ‍ و بیم و هراس كه عارض شود، به فرج و سرور و امن و امان و اطمینان مبدل مى شود به شرطى كه هر روز به عدد مبسوطه وى كه 173 است بخواند.

برای برطرف شدن هم وغم وناراحتی های درونی ۸۰ مرتبه

جهت ایمنی در سفر و رفع خطرات و سالم به مقصد رسیدن قبل از حركت دو ركعت نماز بجای اورد و سپس در مقابل قبله ۱۰۰ مرتبه اسم یا لطیف را بگوید

الودود

اگر 1000 بخوانند و بدمند به طعامى ، و جماعتى كه با هم دشمنند از آن طعام بخورند با هم دوست گردند.

الحلیم

نوشتن و شستن این اسم و آب آن را به زراعت پاشیدن موجب نمو است ، و براى فرو نشستن خشم و وقوف بر اسرار غیب و خاموش شدن آتش خشم و نادانى و پیدا شدن آرام در دل و حفظ از بلیات ، این اسم شریف را مداومت نموده روزى 100 بار بخواند، عدد مكتوبه اش 88 است .

الشكور

كسى كه چشم او تاریكى مى كند 41 بار این اسم را بگوید و به كف دست خود بدمد و دست بر آب نهد و بر چشم مالد شفا یابد.

الشافى

این نام بر هر دوائى ، بعدد مكتوبه اش كه 391 است خوانده شود البته باعث صحت مریض گردد. مداومتش موجب شفاى امراض ظاهر و باطن است و باعث آن است كه هرگز بیمار نشود، و بر طعامى كه بخوانند ضرر نزند و دفع سموم قاتله نماید.

هو

جماعتى قائلند كه « هو » اسم اعظم الهى است و از حضرت امیرالمومنین علیه السلام منقول است كه فرمود: یك شب قبل از جنگ بدر حضرت خضر علیه السلام را در خواب دیدم و گفتم بمن چیزى تعلیم نما كه بر اعداء و دشمنان ظفر یابم ، پس گفت بگو :

« یاهو یا هو یا من لا یعلم ما هو اغفرلى و انصرنى على القوم الكافرین » پس براى پیغمبر صلى الله علیه و آله خواب خود را نقل كردم ، فرمود: یا على خضر علیه السلام اسم اعظم را به تو تعلیم نمود.

الحسیب

كسى كه هفت هفته هر روز 70 مرتبه « حسبى الله الحسیب » بگوید و ابتدا از روز پنجشنبه نماید، كفایت مهم او شود و نجات یابد از چیزى كه از آن مى ترسد.

و ایضا گفته اند اگر خواهد عمل قوى شود هر صبح و شام بعدد مكتوبه این اسم كه 80 است قرائت كند، و اگر قوى تر خواهد به عدد مبسوطه وى كه 140 است به همان طریق مداومت نماید.

الوكیل

كسى كه این اسم را ورد خود سازد از غرق شدن و سوختن در امان باشد.

و گفته اند در تحصیل مرادات و حاجات و كفایت مهمات اثر عظیم دارد، عدد مكتوبه اش 76 است عدد مبسوطه آن 196 است .

الرقیب

مداومت بر این اسم غفلت را از دل زایل كند و به جهت خاطر جمعى خواندنش مفید است ، هفت بار بر مال و عیال خوانند از همه آفات محفوظ ماند، عدد مكتوبه اش 312 است .

الحى القیوم

از صاحب در النظیم نقل مى كنند كه نزد بسیارى از علما و عرفا اسم اعظم خدایتعالى این دو اسم بزرگوار است و حدیثى از حضرت رسالت صلى الله علیه و آله نقل مى كند كه فرموده :

اسم اعظم الهى در این دو آیه است : قوله تعالى « الله لا اله الا هو الحى القیوم » و قوله تعالى « الم الله لا اله الا هو الحى القیوم »

و از ابن تمیمى چنین نقل مى كنند كه : هر كه چهل روز بر تكرار این دو اسم شریف مداومت نماید، به این طور كه هر روز میان نافله و فریضه صبح 40 مرتبه بگوید : « یا حى یا قیوم یا من لا اله الا انت برحمتك استغیث » دل وى را حیاتى حاصل شود كه هرگز نمیرد.

الاحد ، الصمد

از صاحب در النظیم نقل مى كنند كه بعضى از علما بر آنند كه اسم اعظم خداى سبحانه این دو اسم است ، و مداومت بر تكرار این دو اسم بعدد مكتوبه یا مبسوطه آن ، بعد از فرائض پنج وقت ، موجب ظهور سر توحید و انكشاف تجلى صمدانى است كه از جمله تجلیات كلیه است .

برای راسخ و ثابت ماندن ایمان و اعتقادات در تمام

مراتب زندگی در هر روز ۱۳ مرتبه (الاحد) 

جهت مغلوب نشدن در هیچ مرحله ای از مراحل زندگی در یک مجلس ۱۰۰۱ مرتبه(الاحد)

الحكیم ، العلیم

كسى كه مداومت نماید بر ذكر این دو اسم شریف و براى او مهمى باشد، خداوند كشف مى گرداند مطلب و مهم او را، و همین خاصیت را دارد دو اسم شریف « الحفیظ و الحكیم »

مالك الملك

اگر كسى این دو اسم مبارك را بسیار بگوید، خداوند او را در دو عالم بى نیاز مى گرداند.

لینک کانال دعا و اذکار: https://telegram.me/doagooo

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *