خانه / مطالب متفرقه / دعا و نیایش با خداوند چه تاثیری بر روی سلامت جسم و روان انسان دارد ؟

دعا و نیایش با خداوند چه تاثیری بر روی سلامت جسم و روان انسان دارد ؟

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com دعا و نیایش با خداوند چه تاثیری بر روی سلامت جسم و روان انسان دارد ؟ را برای شما عزیزان قرار دادیم .

دعا و نیایش با خداوند چه تاثیری بر روی سلامت جسم و روان انسان دارد ؟
دعا و نیایش با خداوند چه تاثیری بر روی سلامت جسم و روان انسان دارد ؟

دعا و نیایش با خداوند چه تاثیری بر روی سلامت جسم و روان انسان دارد ؟,تاثیر دعا بر روی سلامت انسان,تاثیر نیایش با خدا روی سلامت روحی و روانی انسان,تاثیرات مثبت و خوب دعا روی سلامت جسم انسان

دعا و نیایش با خداوند چه تاثیری بر روی سلامت جسم و روان انسان دارد ؟

اگر چه دعا درمانی‌ برای‌ مسلمانان‌ بسیار قابل‌ لمس‌ تر است‌ و‌ در آموزه‌ های‌ دینی آنان‌ به‌ توسل‌ و توکل‌ الهی‌بسیار تاکید شده. اما محققان‌ در غرب و شرق که‌ به‌ دوری‌ مردم‌ جوامع به اصطلاح مدرن از دعا و معنویت‌ واقفند ، به‌ تازگی‌ به‌ تحقیق‌ در این‌ باره‌ علاقمند گشته و اقدام به معرفی انواع معنویت درمانی نموده اند .
در سال‏هاى اخیر مراکز تحقیقاتى مهمى در جهان تأسیس شده که دستور کار آنها بررسى ارتباط بین دعا و سلامتى ، یا مذهب وسلامتی است  و تاکنون صدها مطالعه در این زمینه انجام شده که نتایج همه این بررسى‏ها بر یک امر واحد اشاره مى‏کند و آن این است که  : «میزان‏ ابتلاء به بیماری ها و مرگ در افراد با ایمان کمتر از سایرین است و لذا این افراد سلامتى جسمى، روانى و اجتماعى و همچنین، طول عمر و رضایت بیشترى از زندگى دارند.»
دکتر ویکتورفرانکل روانشناس آلمانی می گوید : این رنج و درد نیست که باعث ناراحتی و اندوه ما می شود بلکه فقدان معنا در زندگی باعث ناراحتی ماست  . وی بنیانگذار جدیدترین مکتب روان شناسی، بنام معنا درمانی یا (لوگو تراپی= logo therapy ) است .

 محققین به این نتیجه رسیده ‏اند که اصول مشترکى در دستورات مذهبى ادیان عمده جهان وجود دارد که از سلامتى پیروان آن‏ها محافظت مى‏کند . این اصول مشترک ریشه در معنویت دارد . معنویت عبارت از اعتقاد به خداوند و یا قدرت برتر و یا هدفی والا در زندگی است . در طب معنوی تلاش می شود از طرق مختلفی قدرت دفاع بیمار و اعتماد به نفس او را افزوده و به کنار آمدن او با مشکلات و بیماریهای مزمن کمک نمایند. یکی از این روشها ، دعا می باشد که باعث آرامش و اطمینان می گردد .

از شاخصه‏ های مهم سلامت روان، کیفیت صحیح ارتباط با چهار عامل محرک و حرکت آفرین است که ایجاد خلل ارتباط با این چهار عامل، حیات انسانی و سلامت روان او را به خطر می‏اندازد.
۱) ارتباط با خدا؛
۲) ارتباط انسان با دیگران؛
۳) ارتباط انسان با طبیعت؛
۴) ارتباط انسان با خویشتن خویش.
تحقیقات‌ نشان‌ می‌دهد دعا خواندن‌ و ذکر گفتن‌ فشار خون‌ را پایین‌ می‌آورد، ضربان‌ قلب‌ را آرام‌ می کند و از بیماری های‌ مرتبط با سامانه‌ دفاعی‌ بدن‌ پیشگیری‌ می‌ کند. بیماری‌هایی‌ همچون‌ دیابت‌، بسیاری‌ از بیماریهای‌ پوست‌ و مو ، برخی‌ از بیماری‌های‌ کلیوی‌ و ریوی‌ و برخی‌ بیماری‌ های‌ عفونی‌ به‌ شدت‌ تحت‌ تاثیر سامانه‌ دفاعی‌ بدن‌ هستند که‌ دعا درمانی‌ از تعداد موارد و شدت‌ این‌ نوع‌ بیماری‌ ها در بدن‌ ما می‌ کاهد.
‌دعا حتی‌ می‌ تواند در جراحی‌ ها، به‌ بهبودی‌ زودتر بیماران‌ و کاهش‌ مقدار آنتی‌ بیوتیک‌ مورد نیاز پس‌ از عمل‌ منجر شود. همچنین‌ در پزشکی‌ مدرن‌ امروز در تحقیقات‌ متعدد ثابت‌ شده‌ است ‌که دعا ، در درمان‌ بیماران‌ اعصاب‌ و روان‌ و ‌ پیشگیری‌ از این‌ بیماری‌ ها که‌ در عصر حاضر شیوع‌ زیادی‌ یافته‌ است‌ تاثیر به‌ سزایی‌ دارد.
دکتر رندولف بایرد در بیمارستان عمومی شهر سان فرانسیسکو تحقیق جالبی انجام داده است. وی 393 بیمار را که در بخش مراقبت های قلبی بیمارستان بستری بوده اند در دو گروه قرار داد. در یک گروه به طور مرتب توسط افرادی خاص به عنوان دعا کننده، دعا می شد و برای گروه دوم هیچگونه دعایی انجام نمی شد.
هر دو گروه درمانهای دارویی را به صورت مشابه دریافت می کردند و از نظر سن، جنس، میزان ابتلا به بیماری انسداد شرایین قلبی و… یکسان بودند.. ده ماه بعد نتایج شگفت انگیزی به دست آمد. بیمارانی که برایشان دعا شده بود 5 برابر کمتر از بیماران دعا نشده به آنتی بیوتیک نیاز پیدا کرده بودند. 2.5 برابر کمتر از بیماران دعا نشده دچار انسداد عروق قلب شده بودند و میزان ایست قلبی در بیماران دعا شده کمتر بود.
  دکتر دتلولینک استاد روان شناسی عصبی در دانشگاه بن آلمان و متخصص اختلالات و بی نظمی درخواب معتقد است که به وسیله دعا و نیایش قبل از خواب افراد مبتلا به کابوسهای مستمر شبانه می توانند کنترل خواب خود را دردست گرفته و کابوس تلخ خود را به رویای شیرین مبدل کنند. به گفته دکتر لینک خواندن منظم دعا قبل از خواب می تواند از طریق زدودن افکار پلید و ناپاک از ذهن به رهایی افرادی که از کابوسهای وحشتناک رنج می برند، کمک بزرگی بکند. به گفته این دانشمند آلمانی، شماری از بیماران مستاصل وی با استفاده از این روش دعا درمانی موفق شده اند تا سلامتی نسبی و خواب راحت خود را مجددا بازیابند.
 دکتر هوبرت بنسون نیز در کنفرانس ارزش های درمانی دعا اعلام کرد :
 دعا خواندن مغز را بکار می اندازد، عوارض ایدز را کاهش می دهد ، از فشار خون می کاهد ، نازایی را درمان می کند. ….تکرار دعاها باعث کاهش میزان تنفس و فعالیت موجی مغز می شود و گاهی چنان قدرت درمانی دارد که نیاز به عمل جراحی یا درمان پر هزینه دارویی را از بین می برد.
در پروژه ای بنام طرح ملی قلب سالم ، تاثیر روشهای کنترل استرس بر وقوع حوادث قلبی – عروقی بررسی شد.این تحقیق بر روی  12600 نفر از زنان و مردان ساکن شهرستانهای اصفهان – نجف آباد و اراک به تفکیک شهر و روستا انجام شد ، حدود 48/9 درصد زنان و 51/1 درصد مردان روستایی جهت مقابله با شرایط استرس زا از روش استمداد و کمک از خدا و ائمه اطهار و توسل به آنان استفاده کرده اند ، که این مقادیر برای زنان شهری 51/9  درصد و مردان شهری 48/1  درصد بوده که نشان میدهد موارد استفاده از این روش برای زنان و مردان چه در شهر و چه در روستا یکسان است.
نتیجه یک تحقیق نیمه تجربی در بیمارستان دکتر شریعتی تهران در سال 1382 ، نشان داد که دو روش آرامسازی و تکرار اذکار مستحبی بر کاهش میزان اضطراب مؤثرند و میتوان از هر دو روش جهت کاهش اضطراب بیماران در روز قبل از عمل جراحی استفاده کرد.
در مطالعه ای که به بررسی تاثیر دعا و نیایش بر کنترل حملات صرع (اپی لپسی ) در بیماران صرعی دشت آزادگان طی سالهای1387- 1388 پرداخته است نتیجه میگیرد که آموزش دعا و نیایش در کنترل حملات صرع در بیماران نقش زیادی دارد و میتواند کیفیت زندگی وسطح سلامت روان آنها را بالا ببرد . واین امر پیامدهای مثبت فردی ، اجتماعی ، خانوادگی و اقتصادی را برای آنها بدنبال دارد .

بازنشر : سایت دعاگو

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *