خانه / مطالب متفرقه / امتحان و آزمایش های الهی چگونه است ؟ روشهای موفقیت در آزمون های الهی

امتحان و آزمایش های الهی چگونه است ؟ روشهای موفقیت در آزمون های الهی

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com امتحان و آزمایش های الهی چگونه است ؟ روشهای موفقیت در آزمون های الهی را برای شما عزیزان قرار دادیم .

امتحان و آزمایش های الهی چگونه است ؟ روشهای موفقیت در آزمون های الهی
امتحان و آزمایش های الهی چگونه است ؟ روشهای موفقیت در آزمون های الهی

امتحان و آزمایش های الهی چگونه است ؟ روشهای موفقیت در آزمون های الهی,راههای موفقیت در امتحانات الهی,آزمون های خداوند,امتحان الهی,آزمایش های الهی چیست ؟,چگونه می توان در آزمون الهی موفق شد ؟,نحوه پیروزی در امتحان و آزمونهای الهی

امتحان و آزمایش های الهی چگونه است ؟ روشهای موفقیت در آزمون های الهی

شکی نیست که امتحان و آزمایش، یک قانون کلی و سنت دائمی پروردگار است که برای شکوفا کردن استعدادهای نهفته و در نتیجه پرورش بندگان صورت می­گیرد.

 خداوند متعال درآیه 155 از سوره بقره می فرماید: «و لیبلونکم بشیئ من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین» «قطعا شما را با چیزی از ترس، گرسنگی زیان مالی و جانی و کمبود میوه­ها آزمایش می­کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان!»

بی تردید مواردی که در آیه فوق به آنها اشاره شده، مثالهایی از امتحانات الهی هستند چرا که به فرموده علامه طباطبایی امتحان الهی هم از جهت کیفیت، عمومیت دارد چرا که هر آنچه را از اجزا و احوال عالم که با انسان ارتباط دارد، در بر می­گیرد و هم از جهت افراد زیرا همه انسانها با این امتحانات آزمایش می­شوند چه مومن باشند چه کافر.

با توجه به تنوع امتحانات الهی، راه سربلندی در هر یک، متناسب با آن امتحان است مثلا خداوند ممکن است کسی را با فقر و مصیبت امتحان کند و دیگری را با ثروت وبی نیازی.

 روشن است که فقیر با صبر و توکل خود و غنی با عدم غرور و صرف ثروت در راه خدا می­تواند از این آزمایش سربلند بیرون آید.

اما صرف نظر از نوع خاص هر امتحان، می­توان موارد زیر را به عنوان راههای کلی موفقیت در آزمونهای الهی نام برد:

الف – صبر

با توجه به اینکه بسیاری از امتحانات الهی با بلا و مصیبت همراه هست، مهمترین گام برای پیروزی در این امتحانات صبر است؛ چنانکه در پایان آیه ذکر شده، صابران مورد بشارت قرار گرفته­اند. نقطه مقابل صبر، جزع و فزع بیش از حد و شکایت از زمین و زمان و اعتراض به مشیت الهی است. در این باره، سه حدیث زیبای زیر، با شیوایی تمام، گویای همین مطلب است:

حضرت علی علیه السلام: عجبت للمومن و جزعه من السقم و لو علم ما فی السقم لاحب ان لا یزال سقیما حتی یلقی ربه: در شگفتم از مومنی که بخاطر بیماری ، جزع و فزغ (بیش از حد) می­کند در حالیکه اگر می­دانست بخاطر این بیماری چقدر ثواب داده می شود، آرزو می­کرد تا هنگام ملاقات با پروردگارش بیمار باشد. [i]

حضرت علی علیه السلام: الجزع لا یدفع القدر و لکن یحبط الاجر : جزع، قدر الهی را عوض نمی­کند بلکه تنها اجر را از بین می­برد.

ب – شکر و سپاس از خداوند و ادای حقوق الهی و مغرور نشدن در امتحاناتی که همراه با نعمت­های الهی است مثل اموال و اولاد.

ج – توجه به گذرا بودن حوادث این جهان و مشکلاتش و اینکه این جهان گذرگاهی بیش نیست و تقویت این باور که (انا لله و انا الیه راجعون).

د – توجه به تاریخ پیشینیان و بررسی موضع آنها در برابر آزمایشهای الهی، روح انسان را نسبت به امتحانات الهی بسیار آماده می­کند. مطالعه زندگینامه علمای دین نیز بسیار مفید است.

ه – توجه به این حقیقت که همه این حوادث در پیشگاه خداوند رخ می­دهدو او از همه چیز آگاه است نقل شده است که امام حسین علیه السلام در روز عاشورا فرمود: “ هون علی ما نزل بی انه بعین الله” همین که می دانم این امور در برابر دیدگان علم پروردگار انجام می­گیرد تحمل آن بر من آسان است. [ii]

و – استمداد از نیروی ایمان و الطاف الهی

 کسی که به لطف الهی باور دارد، به هنگام بروز حوادث، اعتدال خود را از دست نمی­دهد و بی تردید خداوند نیز روشن بینی بیشتری به آنها می­دهد.

ز – دعا و توسل

 امام علی علیه السلام می فرماید: (قل عند کل شدة لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم: به هنگام هر سختی که برایت پیش آمد بگو لا حول و لا قوة الا بالله العلی العظیم). [iii]

 در حدیث دیگری امام رضا علیه السلام می فرماید: (رایت ابی فی المنام فقال: یابنی اذا کنت فی شدة فاکثر من ان تقول یا رووف یا رحیم) پدرم (امام کاظم علیه السلام) را در خواب دیدم که به من فرمود: پسرم هر گاه گرفتار سختی و مشکلی شدی، این ذکر را بسیار بگو (یا رؤوف یا رحیم). [iv]

توجه به این نکته نیز لازم است که موفقیت در یکی از امتحانات الهی به معنای موفقیت در سایر امتحانات نیست. مومن باید هر لحظه خود را آماده امتحانات الهی بداند و متوجه باشد که ممکن است کسی از عهده پاره ای از امتحانات به خوبی بر آید اما در برابر امتحانات دیگر سخت رفوزه شود.

برای مطالعه بیشتر در این باره می­توانید به کتابهای زیر مراجعه کنید:

 تفسیر نمونه ج 1 صص 524 – 535 ذیل آیات 155 – 157 سوره بقره

– تفسیر المیزان ج 4 صص 32 – 38 ذیل آیات 139 – 148 سوره آل عمران

 چهل حدیث امام خمینی(ره) حدیث پانزدهم

 جامع السعادات مرحوم نراقی، ذیل بحث صبر

بازنشر : سایت دعاگو

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *