خانه / مطالب متفرقه / احادیث و روایاتی از اهل بیت (ع) برای فرو بردن خشم و جلوگیری از عصبانی شدن

احادیث و روایاتی از اهل بیت (ع) برای فرو بردن خشم و جلوگیری از عصبانی شدن

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com احادیث و روایاتی از اهل بیت (ع) برای فرو بردن خشم و جلوگیری از عصبانی شدن را برای شما عزیزان قرار دادیم .

احادیث و روایاتی از اهل بیت (ع) برای فرو بردن خشم و جلوگیری از عصبانی شدن
احادیث و روایاتی از اهل بیت (ع) برای فرو بردن خشم و جلوگیری از عصبانی شدن

احادیث و روایاتی از اهل بیت (ع) برای فرو بردن خشم و جلوگیری از عصبانی شدن,راهکاری برای درمان عصبانیت,دستورالعمل ائمه اطهار (ع) برای دفع عصبانیت,چگونه خشم خود را کنترل کنیم,روش غلبه بر خشم و عصبانیت,چگونه می توان خوش اخلاق شد ؟,وضو گرفتن در هنگام عصبانیت,نشستن روی زمین در هنگام عصبانی شدن,چگونه می توان از خشم خداوند در امان بود ؟,کنترل خشم و عصبانیت و کنترل عذاب قیامت

احادیث و روایاتی از اهل بیت (ع) برای فرو بردن خشم و جلوگیری از عصبانی شدن

چگونه بر خشـم و عصـبانيت خود غلبه كنيم؟

آقا امام صادق عليه السلام مي‎فرمايند : هيچ بنده‎اي خشمي فرو نخورد جز اينكه خداي عزّوجلّ عزّت او را در دنيا و آخرت بيفزايد و همانا خداي عزّوجلّ مي‎فرمايد: و آنها كه خشم خود را فرو مي‎خورند و از مردم بگذرند و خدا نيكوكاران را دوست دارد « وَ الْكاظمينَ الْغَيْظَ وَ الْعافينَ عَنِ النّاسِ وَ اللهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنينَ »« سوره آل عمران ، آيه 134 » و خدا او را به جاي فرو خوردن خشمش اين پاداش را مي‎دهد ( يعني او را دوست دارد )

« اصول كافي ، جلد 170/3   »

اخلاق خوش و گذشت آقا امام حسن مجتبي عليه السلام

روزي يكي از مردم شام به مدينه آمد ، حضرت امام حسن عليه السلام را در كوچه ديد او نه تنها به حضرت امام حسن عليه السلام سلام نكرد ، بلكه به او دشنام هم داد ، سپس تا مي‎توانست از امام حسن عليه السلام و پدر بزرگوارشون حضرت علي عليه السلام بدگويي كرد امام حسن عليه السلام هيچ نگفت و صبر كرد تا مرد شامي ساكت شد ( ادب در كلام را از امام ياد بگيريم )  آنگاه به او سلام كرد و با خوشرويي و مهرباني از حالش پرسيد و فرمود : گمان مي‎كنم غريب هستي ، ما را نمي‎شناسي و از رفتار و كردار ما چيزي نمي‎داني ، گفته‎هاي معاويه تو را فريب داده است ، آنچه دربارة پدرم گفتي درست نيست ، چون قصد بدي نداري و فريب خورده‎اي تو را مي‎بخشم ، هر چه لازم داري بگو تا به تو بدهم .

      اگر لباس نداري ، به تو لباس مي‎دهم ، اگر محتاج هستي بي‎نيازت مي‎كنم ، اگر رانده شده‎اي پناهت مي‎دهم ، همچنين از تو دعوت مي‎كنم كه به خانة من بيايي و مهمان من باشي آن مرد وقتي اخلاق خوش و گذشت امام حسن عليه السلام را ديد ، از گفتار خود شرمنده شد گريه كرد و گفت : اي نوة پيغمبر ، براي من ثابت شد كه تو امام من و جانشين پيغمبر هستي خدا بهتر مي‎داند كه چه كسي را امام و پيشوا قرار دهد ، به خدا سوگند ، تا به حال خيال مي‎كردم كه تو و پدرت بدترين مردم هستيد ، اكنون فهميدم كه شما بهترين مردم روي زمين هستيد ، سپس آن مرد به خانة امام حسن عليه السلام آمد و مهمان آن حضرت شد .

      اين شخص كه قبلاً پيرو معاويه و غاصبان خلافت بود و همة اينها به دروغ خود را جانشينان پيامبر اكرم به مردم معرفي كرده بودند ، به بركت اين حركت زيبا و اخلاق خوش امام دوم عليه السلام ، اين شخص شيعة علوي شد و تبليغات سوء معاويه و دشمنان اسلام را نقش بر آب كرد و پس از آنكه به شهر خود بازگشت و از رفتار بد خود با امام و برخورد خوب و اخلاق خوش آقا امام حسن مجتبي عليه السلام براي قبيله و فاميل خود تعريف كرد ، به بركت رفتار شايستة امام همه شيعه شدند و دشمنان دين را خوب شناختند كه چقدر به خاطر دو روز دنيا به مردم دروغ گفته‎اند و چقدر در حق محمد و آل محمد ظلم كرده‎اند .

       « ألا لعنة الله علي القوم الظالمين »« سورة هود ، آية 18 »        

« و سيعلم الذين ظلموا اي منقلب ينقلبون » « سورة شعراء ، آية 227 » « اللهم العن اول ظالمٍ ظلم حق محمد و آل محمد و آخر تابع له علي ذلك »

 اگر به شما دشنام دادند ، شما دشنام ندهيد

جابر مي‎گويد : آقا امير المؤمنين علي عليه السلام شنيد كه مردي به قنبر دشنام مي‎داد و قنبر نيز مي‎خواست به او جواب گويد ، حضرت او را صدا زد و به او فرمودند : آي قنبر آرام باش و ناسزا نگو و دشنام مده تا خداي رحمان را خشنود سازي و شيطان را به خشم آوري و دشمنت را كيفر و شكنجه دهي ، سوگند به آن كس كه دانه را شكافت و جانداران را بيافريد شخص با ايمان خداي خويش را به چيزي مانند حلم و بردباري خرسند و خوشحال نسازد و شيطان را به چيزي مثل سكوت و خموشي بخشم نياورد و هيچ احمق و ناداني به عكس العملي مانند سكوت در مقابل او كيفر و شكنجه نگردد. « امالي شيخ مفيد ، ص 129 »

 

هر كس از آنچه در خزانه دارد انفاق مي‎كند

حضرت عيسي عليه السلام مي‎فرمايند : باطن شخص را از كلماتش و اعمالش بسنجيد ، زيرا هرگز درخت خار انجير ندهد ، هرچه از زبان مي‎تراود از دل سرچشمه مي‎گيرد ،كسي كه فحاش و بدگو است ، چون دلش معدن نجاست است از زبانش نيز همان بيرون تراويده است از اينرو بود كه وقتي كسي به حضرت عيسي عليه السلام بد گفت ، حضرت در حقش دعا فرمود از ايشان پرسيدند : فلاني به شما بد گفته است و شما او را دعا مي‎كنيد ؟ حضرت عيسي عليه السلام پاسخ دادند : هر كس از آنچه در خزانه دارد انفاق مي‎كند او از خزانة خود بر من انفاق كرد ، من نيز بْخل نكردم و از خزانة خود بر او انفاق كردم.     

« نشان از بي‎نشانه‎ها ص 148 »           

 

لمس بدن خويشاوند آرام بخش است

ميسر مي‎گويد : خدمت آقا امام صادق عليه السلام از غضب سخن به ميان آمد ، حضرت فرمودند : همانا مرد غضب مي‎كند و تا داخل دوزخ نشود ، هرگز راضي نگردد ، پس هر كس بر مردمي خشمگين شد و ايستاده بود ، بايد فوراً بنشيند ، تا پليدي شيطان از او دور شود و هر كس بر خويشاوندش غضب كند بايد نزديك او رود و تنش را لمس كند ( مثلاً دست به دست او سايد ) زيرا خويشاوند هرگاه لمس شود آرامش يابد. « اصول كافي ، جلد 3/412 »         

 

با بيرون كردن كينه از دل ، آتش خشم را خاموش كنيد

آقا اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمودند : خاموش كردن آتش خشم براي كسي ميسر است  كه از روي حقيقت دشمنان دروني را در دل بميراند و نهاد خود را از كينه و بدخواهي ديگران پاك گرداند .

« غرر الحكم ، ص 37 »

 

وقتي عصباني شديد وضو بگيريد

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله و سلّم فرمودند : خشم از شيطان است و شيطان از آتش پديد آمده و آتش را با آب مي‎توان خاموش كرد ، وقتي يكي از شما خشمگين شد وضو بگيرد .       

« نهج الفصاحه ، سخن 660 »

 

غضب شراره‎ئي است شيطاني

آقا امام باقر عليه السلام فرمودند : اين غضب ( و خشمي كه در وجود شماست ) شراره‎ئي است شيطاني كه در دل آدميزاد شعله‎ور مي‎شود و چون كسي از شما خشمگين شود ، چشمانش سرخ شود و رگهاي گردنش ورم كند و شيطان در وجودش درآيد ، پس هر گاه كسي از شما از اين حالت خويش بترسد ، به زمين بچسبد ، زيرا وسوسة شيطان در آن هنگام از او دور شود. « اصول كافي ، جلد 3/415 »

 

اگر عصباني شديد بر زمين بنشينيد

پيامبر بزرگوار اسلام مي‎فرمايند: يا علي غضب نكن ، هرگاه خشمگين شدي به زمين بنشين و بينديش كه چگونه خداوند بر بندگان قدرت دارد و حلم مي‎كند و آنها را به خطاها مؤاخذه نمي‎فرمايد ، چون هنگام غضب به تو گويند از خدا بترس خشم را بدور افكن و به حلم و بردباري بازگرد .

« تحف العقول ، ص 31 »

 

قويترين مردان جهان چه كساني هستند ؟

رسول خدا صلي الله عليه و آله به مرداني گذر كرد كه سنگي را بنوبت بلند مي‎كردند حضرت به آنها فرمودند : اين چه كاري است كه انجام مي‎دهيد ؟ گفتند : نيروي خود را آزمايش مي‎كنيم  حضرت فرمودند : من شما را به نيرومندترين و قوي‎ترين آگاه نسازم ؟ عرض كردند چرا يا رسول الله ؟ حضرت فرمودند : قوي‎ترين و نيرومندترين شما كسي است كه چون خشنود گردد خشنوديش او را بگناه و باطل نكشاند و چون خشم كند ، خشمش او را از گفتار حق بدر نبرد و چون توانا شد به ناحق دست نيازد و همچنين فرمودند : شجاعترين و قويترين مردم كسي است كه بر هواي نفس غلبه كند. « اَشْجَعُ النّاس مَنْ غَلَبَ هَواه »

« امالي شيخ  صدوق ، ص 20 »

 

كسي كه هنگام غضب بر خود مسلط نباشد از ما نيست

آقا امام صادق عليه السلام مي‎فرمايند : اي شيعة آل محمد ( صلي الله عليه و آله ) كسي كه هنگام غضب بر خود مسلط نباشد و با همنشين ، خوش رفتاري نكند و با رفيق خوش رفاقت نباشد و با صلح‎جو به نيكي مصالحه نكند و با مخالف به خوبي مخالفت ننمايد از ما نيست اي شيعة آل محمد ( صلي الله عليه و آله ) تا مي‎توانيد تقواي إلهي را پيشه سازيد و لا حول و لا قوة إلا بالله « تحف العقول ، ص 609 »

 

چگونه مي‎توان از خشم خدا در امان بود ؟

آقا امام موسي‎كاظم عليه السلام مي‎فرمايند : آنكه با مردم به خشم و خشونت برخورد نكند در قيامت از خشم و غضب پروردگار در امان است. « سخنان گهربار ، ص 145ـ ح 94 »

 

منشأ خشم و عصبانيت چيست ؟

حواريون به حضرت عيسي عليه السلام گفتند : اي معلم خوب ، به ما بياموز كه سخت‎ترين چيزها در عالم چيست ؟ فرمود : سخت‎ترين چيز ، خشم خدا بر بندگان است ، گفتند : به چه وسيله مي‎توان از خشم خدا در امان بود ؟ فرمود : به فرو بْردن خشم خود ، پرسيدند : منشأ خشم چيست ؟ حضرت عيسي عليه السلام فرمود : خود بزرگ بيني ،گردن كشي و تحقير مردم. « بحار الأنوار ، جلد 14/287 »

 

منافق اخلاق خوش و آراستگي ظاهر ندارد

آقا امام صادق عليه السلام مي‎فرمايند : خداوند آراستگي ظاهر و فهم دين و اخلاق خوش را هرگز در وجود منافق يا فاسق جمع نمي‎كند .    

« تحف العقول ، ص 595 »

 

بد اخلاقي فقر آور است

آقا امام صادق عليه السلام مي‎فرمايند : بد اخلاقي تنگدستي مي‎آورد. « سُوءُ الْخُلْقِ نَكَدٌ »« تحف العقول ، ص 597 »

 

اي فرزند آدم در حال خشمت مرا ياد كن

آقا امام صادق عليه السلام فرمودند : خداي عزوجل به يكي از پيغمبرانش وحي فرمود : اي فرزند آدم در حال خشمت مرا ياد كن تا در حال خشمم تو را ياد كنم و با آنها كه ( در اثر خشم خود ) نابودشان مي‎كنم نابودت نكنم و به انتقام گيري من ( از دشمنانت ) راضي باش ، زيرا انتقام گيري من براي تو بهتر از انتقام گرفتن تو براي خودت مي‎باشد .

« اصول كافي ، جلد 3/414 »          

 

با عقل‎ترين مردم

آقا امام صادق عليه السلام مي‎فرمايند : با عقل‎ترين مردم خوش اخلاق‎ترين آنهاست. « أكْمَلُ النّاسِ عَقْلَاً أحْسَنَهُمْ خُلْقَاً »

« اصول كافي ، جلد 1/27 »

 

اخلاق خوب = عبادت

آقا امام رضا عليه السلام مي‎فرمايند : كسي كه خشم خود را فرو خورد ، خداوند او را عذاب نفرمايد و آنكه خلق و خوي پسنديده داشته باشد در رديف آنهائي است كه شبها را به عبادت بپردازد و روزها را روزه بدارد .

« سخنان گهربار ، ص 87ـ263 »

 

پر ارزشترين چيزها

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند : پرارزشترين چيزها در ميزان عمل مؤمن خُلق نيكوست .

 

انسان مؤمن پنج نشانه دارد

آقا امام سجاد عليه السلام مي‎فرمايند : انسان مؤمن پنج نشانه دارد : پرسيدند آنها كدام است ؟ حضرت فرمودند :

1ـ پرهيز از گناه در خلوت

2ـ صدقه دادن در هنگام تنگدستي               

3ـ شكيبائي در وقت مصيبت

4ـ بْردباري در حال خشم

5ـ راستگوئي به هنگام ترس                     

« خصال شيخ صدوق ، ص 369 »

 

چهار چيز = خير دنيا و آخرت

آقا اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمودند : چهار چيز را خداوند به هركسي عطا كند ، خير دنيا  و آخرت را به او عطا كرده است :

1ـ راست‎گوئي

2ـ ادا كردن امانت

3ـ شكم را از غذاي شبهه‎ناك نگه داشتن

4ـ اخلاق نيكو داشتن

« غررالحكم ، جلد 1/102 »

 

از خود راضي = دشمن زياد

آقا اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمودند : كسي كه از خود راضي است ، خشم‎كنندگان به او زياد خواهند بود. « مَنْ رَضِيَ عَنْ نَفْسِهِ كَثُرَ السّاخِطُ عَلَيْهِ »

« نهج البلاغه ، ص 1081 »

 

هر كه خشمي را فرو خورد

آقا امام صادق عليه السلام مي‎فرمايند: هر كه خشمي را فرو خورد كه بتواند آنرا اعمال كند ( و از طرف خود انتقام بگيرد ) خداوند روز قيامت دلش را از رضاي خود پر كند. « اصول كافي ، جلد 3/170 »

 

غضب ايمان را فاسد مي‎كند

آقا رسول اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند : غضب ايمان را فاسد كند چنانكه سركه عسل را  « اَلْغَضَبُ يُفْسِدُ الايْمانَ كَما يُفْسِدُ الْخَلُّ الْعَسَلَ »

« اصول كافي ، جلد 3/412 »

 

اول عصبانيت ديوانگي و آخرش پشيماني

آقا اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمودند  : خشم را فرمان بْردن سبب پشيماني و سركشي ( بر خداوند ) است و حضرت فرمودند : اول عصبانيت ديوانگي است و آخرش پشيماني است. « اَوّل الغَضَب جنوُن وَ آخرهُ نَدِم»« شرح نهج البلاغه ، جلد 20/327 »

 

غضب كليد هر شري

آقا امام صادق عليه السلام فرمودند : غضب كليد هر شري است .

« اَلْغَضَبُ مِفْتاحُ كُلِّ شَرٍّ »« اصول كافي ، جلد 3/412 »

 

كنترل غضب = پوشاندن عيب

آقا امام صادق عليه السلام فرمودند : هركه غضب خود را نگه دارد ، خدا عيب او را بپوشاند.  « مَنْ كَفَّ غَضَبَهُ سَتَرَ اللهُ عَوْرَتَهُ »

« اصول كافي ، جلد 3/413 »

 

در مناجات خداي عزوجل با موسي عليه السلام

آقا امام باقر عليه السلام فرمودند : در كتاب تورات در ضمن مناجات خداي عزوجل با موسي عليه السلام است كه اي موسي خشم خود را از كسي كه تو را بر او مسلط ساخته‎ام بازگير تا خشم خود را از تو بازگيرم. « اصول كافي ، جلد 3/413 »

 

غضب دل حكيم را نابود كند

آقا امام صادق عليه السلام فرمودند : غضب دل شخص حكيم را نابود كند و فرمودند : هر كه مالك غضب خود نباشد ، مالك عقل خود نخواهد بود.« مَنْ لَمْ يَمْلِكْ غَضَبَهُ لَمْ يَمْلِكْ عَقْلَهُ »« اصول كافي ، جلد 3/415 »

 

كنترل خشم = كنترل عذاب قيامت

آقا امام باقر عليه السلام فرمودند : هر كه خشم خود را از مردم بازگيرد ، خدا عذاب روز قيامت را از او باز گيرد. « مَنْ كَفَّ غَضَبَهُ عَنِ النّاسِ كَفَّ اللهُ عَنْهُ عَذابَ يَوْمِ الْقِيامَةِ »« اصول كافي ، جلد 3/415 »

 

مالک خشم و غضب خود باشید

آقا امام صادق عليه السلام مي‎فرمايند : كسي كه مالك خشم خود نباشد ، مالك خرد خود نيست  من لم يملك غضبه لم يملك عقله

« ميزان الحكمه ، ح 24 . 15 »

« و صلي الله علي سيدنا و نبينا محمد و آله الاطهار »

بازنشر : سایت دعاگو

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *