خانه / مطالب متفرقه / بهترین روش برای درمان حسادت از دیدگاه قرآن – روش از بين بردن آثار نامطلوب حسادت

بهترین روش برای درمان حسادت از دیدگاه قرآن – روش از بين بردن آثار نامطلوب حسادت

بهترین روش برای درمان حسادت از دیدگاه قرآن – روش از بين بردن آثار نامطلوب حسادت

در این بخش از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com بهترین روش برای درمان حسادت از دیدگاه قرآن – روش از بين بردن آثار نامطلوب حسادت را برای شما عزیزان قرار دادیم . چگونه با حسادت مبارزه کنیم ؟ ریشه حسادت در چیست ؟ ازدیدگاه قرآن و روایات اهل بیت (ع) حسادت را چگونه باید ریشه کن کرد ؟ در ادامه زا سایت دعاگو همراه ما باشید با نحوه از بین بردن حسادت …

بهترین روش برای درمان حسادت از دیدگاه قرآن - روش از بين بردن آثار نامطلوب حسادت
بهترین روش برای درمان حسادت از دیدگاه قرآن – روش از بين بردن آثار نامطلوب حسادت

بهترین روش برای درمان حسادت از دیدگاه قرآن – روش از بين بردن آثار نامطلوب حسادت,روش درمان حسادت,چگونه حسادت را از بین ببریم,درمان حسادت از دیدگاه قرآن,ضرر و زیان حسادت,

بهترین روش برای درمان حسادت از دیدگاه قرآن – روش از بين بردن آثار نامطلوب حسادت

توجه به رحمت و حکمت خداي متعال: توجه به گستردگي نعمت ها و اين كه محدوديت در بهره مندي از نعمت ها ، به دليل حکمت هايي است که خداوند در اداره اين عالم به کار گرفته است ، مي تواند چاره بدبيني در حسود باشد. توجه به اين مطلب زمينه را براي قناعت و راضي بودن فرد به آنچه از امکانات برايش فراهم شده آماده مي کند و او را از حسادت نسبت به نعمت هايي که در دست ديگران است، باز مي دارد.

دين اسلام ، پيروان خود را همواره به بي اعتنايي نسبت به آنچه در دست مردم قرار دارد و بي ارزش شمردن بهره مندي هاي مادي و بسنده نمودن به قدر کفايت همراه با پاکي و عفاف، دعوت نموده است.

فکر کردن در مورد ضررهایی که معصومین (ع) برای دین و آخرت حسود بیان کردند که برخی از آنها را بیان می کنیم: حسد آفت دین، از بین برنده ایمان، باعث خروج از ولایت و دوستی ذات حق تعالی، دشمنی با کارهای خداوند، موجب عدم قبولی طاعت و توبه و شفاعت، و از بین برنده خوبی ها و منشأ بسیاری از گناهان است

 توجه به موقعيت و امکانات شخصي: علاوه بر مورد فوق ، توجه به آنچه را که حسود به صورت بالفعل دارد، مي تواند راه عملي ديگري براي مبارزه با حسادت باشد . اگر فرد محاسبه کند «من چه نعمت هاي زيادي دارم که ديگران ندارند و مي توانم با تلاش و به کارگيري توان خود، بيش از اين هم به دست آورم » ، او را کمک مي کند تا ريشه حسادت را در درون خود بخشکاند.

توجه به ضررهاي حسادت: تلقي حسادت به عنوان يک بيماري خطرناک، مي تواند زمينه را براي درمان آن فراهم آورد. حسد موجب ضررهاي بدني و نيز رنج و اندوه فراگير و طولاني مي شود. توجه به اين نكته که حسادت پيش از فرد مورد حسادت، اولين ضربه را بر حسود وارد مي آورد مي تواند مورد توجه قرار گيرد.

بدست آوردن روحیاتی که در ضدیت با منشأ حسد هستند؛ یعنی به جای زشتی باطنی، پاکی و گستردگی درونی داشته باشد. به جای احساس تهی و کوچکی از دارایی دیگران، عزت و کرامت نفس داشته باشد؛ به جای خود خواهی و خود ستایی، خدا خواهی، خداشناسی و فروتنی؛ و به جای دشمنی، دوستی با دیگران را پیشه خود سازد.

رفتاری خلاف مقتضای حسادت انجام دهد: به جای نگرانی خوشحالی؛ به جای ترش رویی، خوش رویی و به جای بدگویی، تعریف نماید به گونه ای این نوع رفتار ها ادامه یابد که مایه دوستی و مهربانی شود.

راز و نیاز داشتن با ذات حق تعالی، که هم بی نیاز است و هم بی نیاز کننده؛ راز و نیاز ، بهترین و موثرترین شیوه برای از بین بردن بیماری ها روحی و روانی مثل حسادت می باشد. امام سجاد زین العابدین و سید الساجدین (ع) در راز و نیازش با ذات حق تعالی،عرضه می دارند: خداوندا به تو پناه می برم از طوفانی شدن حرص و شعله ور گردیدن خشم و غالب شدن حسداشت.

ريشه حسادت، فکر است، اما کسي که به حسادت مبتلا شده غير از توجه به جنبه هاي فکري و شناختي، بايد با آثار بد حسادت مانند نفرت و کينه نيز به مقابله برخيزد و با اتخاذ روش هايي ، براي از بين بردن آثار نامطلوب حسادت همت كند.

ملامحسن فيض کاشاني در محجه البيضاء ، دو مرحله را در مبارزه با حسادت عنوان كرده است:

1) تمرين بر ترتيب اثر ندادن به حسادت و رفتار بر ضد آن : فرد به جاي بدگويي، آگاهانه به تعريف و تمجيد طرف مقابل بپردازد و به جاي تکبر، تواضع نسبت به او را در پيش گيرد.

2) ايجاد رابطه عاطفي مثبت بين خود و فرد مورد حسادت : وقتي حسود رفتار خود را اصلاح کند، طرف مقابل اين مسأله را مي فهمد و نسبت به او نرم مي شود. اين مي تواند زمينه رواني مناسبي براي محبت و دوستي فراهم آورد، چون واکنش طبيعي فرد مورد حسادت در اين هنگام، نيکي و مهر خواهد بود. به اين ترتيب زمينه توافق قلبي و برطرف شدن حسادت و از بين رفتن آثار رواني نامطلوب آن فراهم مي گردد.

اين روش را قرآن کريم براي رفع کينه ها در روابط بين افراد پيشنهاد مي کند.

ذكر اين نكته نيز ضروري است كه براي ريشه کن شدن حسادت، اطرافيان و اجتماع هر يك وظايفي دارند و بايد به فرد کمک کنند تا زمينه هاي بروز حسادت و رفتارهاي حسادت آميز از ميان برداشته شود.

انشاالله با تلاش براي غلبه بر هيجان حسادت ، جامعه اي با آرامش رواني مطلوب داشته باشیم

**********************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (مرجع کامل ذکر و دعاهای قرآنی و سریع الاجابه)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *