خانه / دعا / متن دعای هفتم صحیفه سجادیه در مفاتیح با ترجمه و شرح و خواص

متن دعای هفتم صحیفه سجادیه در مفاتیح با ترجمه و شرح و خواص

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com متن دعای هفتم صحیفه سجادیه در مفاتیح با ترجمه و شرح و خواص را قرار دادیم . از مجموعه دعاهای عظیم الشان صحیفه سجادیه دعای هفتم صحیفه سجادیه می باشد که متن آن در مفاتیح الجنان وجود دارد به همراه معنی و ترجمه فارسی و خواص و شرح و تفسیر دعای هفتم صحیفه سجادیه در سایت دعاگو …

,دعای هفتم صحیفه سجادیه,دعای هفتم صحیفه سجادیه علی فانی,دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای حسین حقیقی,دعای هفتم صحیفه سجادیه صوتی فرهمند,دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای سماواتی,دعای هفتم صحیفه سجادیه برای حاجت,دعای هفتم صحیفه سجادیه با معنی,دعای هفتم صحیفه سجادیه صوتی کریمی,دعای هفتم صحیفه سجادیه کریمی,دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای فرهمند,دعای هفتم صحیفه سجادیه علی فانی صوتی دانلود,دعای هفتم صحیفه سجادیه علی فانی صوت,دعای هفتم صحیفه سجادیه علی فانی شبکه ۵,دانلود دعای هفتم صحیفه سجادیه علی فانی تصویری,دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای علی فانی صوت,دعای هشتم صحیفه سجادیه علی فانی صوتی,متن دعای هفتم صحیفه سجادیه علی فانی,دانلود دعای هفتم صحیفه سجادیه علی فانی Mp3,پیشواز دعای هفتم صحیفه سجادیه علی فانی,دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای حسین حقیقی صوتی,دعاي هفتم صحيفه سجاديه با صداي حسين حقيقي,کلیپ دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای حسین حقیقی,فایل صوتی دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای حسین حقیقی,صوت دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای برادر حسین حقیقی,دانلود دعای هفتم صحیفه سجادیه از حسین حقیقی,دعای هفتم صحیفه سجادیه صوت فرهمند,دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای فرهمند دانلود,دانلود صوتی دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای فرهمند,دعای هشتم صحیفه سجادیه صوتی فرهمند,دانلود دعای هفتم صحیفه سجادیه صوتی فرهمند,دعای هفتم صحیفه سجادیه صوتی استاد فرهمند,دانلود فایل صوتی دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای فرهمند,دانلود صوتی دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای استاد فرهمند,دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای سماواتی صوتی,دانلود صوتی دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای سماواتی,دانلود دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای فرهمند صوتی,کیا از دعای هفتم صحیفه سجادیه حاجت گرفتن,کیا از دعای هفتم صحیفه سجادیه حاجت گرفتن نی نی سایت,کیا با دعای هفتم صحیفه سجادیه حاجت گرفتن,دعای هفتم صحیفه سجادیه با معنی صوتی,دعای هفتم صحیفه سجادیه با معنی فارسی,دعای هفتم صحیفه سجادیه با معنی و صوت,دعاي هفتم صحيفه سجاديه با معني,دعای هفتم صحیفه سجادیه با ترجمه,متن دعای هفتم صحیفه سجادیه با معنی,متن دعای هفتم صحیفه سجادیه با ترجمه,دعای هشتم صحیفه سجادیه با معنی,دعای هفتم صحیفه سجادیه با ترجمه گویا,دعای هفتم صحیفه سجادیه صوت کریمی,دانلود دعای هفتم صحیفه سجادیه صوتی کریمی,دعای هفتم صحیفه سجادیه صوت محمود کریمی,دعای هفتم صحیفه سجادیه صوتی محمود کریمی,دعای هفتم صحیفه سجادیه صوتی حاج محمود کریمی,دعای هفتم صحیفه سجادیه صوتی با صدای محمود کریمی,دعای هفتم صحیفه سجادیه کریمی صوتی,دعای هفتم صحیفه سجادیه کریمی تصویری,دعای هفتم صحیفه سجادیه کریمی Mp3,دعای هفتم صحیفه سجادیه کریمی صوت,دعای هفتم صحیفه سجادیه کریمی اپارات,دعاي هفتم صحيفه سجاديه كريمي,دانلود دعای هفتم صحیفه سجادیه کریمی صوتی,دعای هفتم صحیفه سجادیه حاج محمود کریمی,دعای هفتم صحیفه سجادیه از کریمی,دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای فرهمند Mp3,دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای فرهمند صوتی,دانلود صوت دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای فرهمند

متن دعای هفتم صحیفه سجادیه در مفاتیح با ترجمه و شرح و خواص

دعای هفتم صحیفه امام سجاد,خواص دعای هفتم صحیفه سجادیه,آثار و برکات دعای هفتم صحیفه سجادیه,شرح و تفسیر دعای هفتم صحیفه سجادیه

متن دعای هفتم صحیفه سجادیه در مفاتیح با ترجمه و شرح و خواص

دعای هفتم صحیفه سجادیه از دعا‌های مأثور از امام سجاد(ع) که هنگام سختی‌ها و نزول بلاها و در زمان اندوه خوانده می‌شود و به آسان شدن دشواری‌ها به دست خدا و فراهم آمدن اسباب حیات به‌واسطه رحمت الهی اشاره دارد.

امام سجاد(ع) در این دعا بازشدن گره‌های زندگی را از خدا درخواست می‌کند.

همچنین امام چهارم در دعای هفتم صحیفه سجادیه همه موجودات را تابع اراده خدا می‌داند و به ضعف همگان در برابر اراده خدا و عدم یاور و ناصر برای کسی که خدا او را ذلیل کرده، اذعان دارد.

توصیه شده است که این دعا برای رفع گرفتاری‌ها با آداب خاصی از جمله بعد از نماز صبح و در بین الطلوعین خوانده شود.

دعای هفتم در شرح‌های صحیفه سجادیه همچون دیار عاشقان اثر حسین انصاریان به زبان فارسی و ریاض السالکین اثر سید علی‌خان مدنی به زبان عربی شرح شده است.

ارزش و جایگاه

دعای هفتم صحیفه سجادیه دعایی است که حضرت سجاد(ع) به هنگام دشواری‌های طاقت‌فرسا یا نزول بلاهای سخت و زمان حزن و اندوه، آن را برای رفع اندوه و سختی‌ها می‌خواند.

امام چهارم در اين دعا به طور ضمنی وظايف بنده در هنگام پيش‌آمد بلايا را نيز گوشزد كرده است

آموزه‌ها

آموزه‌های دعای هفتم صحیفه سجادیه به شرح ذیل است:

خدا بازکننده گره هر سختی و دشواری است.
همه موجودات مطیع اراده الهی‌اند.
فراهم آمدن وسایل زندگی و تاثیر گذاری اسبابِ حیات به واسطه لطف و رحمت الهی
جریان قضا و قدر به قدرت خدا
حتمی بودن اراده الهی
خدا پناهگاه انسان در مقابل بلاهای سخت و دشوار است.
ضعف همگان در برابر خواست خدا
درخواست گشایش درهای فرج از پروردگار
در خواست چشیدن شیرینی استجابت دعا [۴]
دعا برای انجام واجبات و اهتمام در مستحبات
جریان همه چیز فقط به خواست و اراده خدا
کسی که خدا او را ذلیل کرده، یاوری ندارد.[۵]

شیوه خواندن

در برخی از آثار، طریقه‌ای برای ختم دعای هفتم صحیفه سجادیه نقل شده است:

آغاز این ختم یکشنبه است و تا سی روز، در هر روز دعای مذکور ده مرتبه خوانده می‌شود و بعد از پایان دعا، ذکر یا رب، یا رب گفته می‌شود تا نفس قطع شود،

سپس در سجده، حاجت از خدا خواسته می‌شود.

گفته شده در ختم این دعا، قبل از شروع آن، ده مرتبه صلوات فرستاده شود 

همچنین قبل و بعد از خواندن دعا هم چهل مرتبه یا الله گفته شود.

در ختم دعا، خواندن آن در بین الطلوعین و بعد از نماز صبح و دوری از محرمات و پرخوری در مدت ۳۰ روز سفارش شده است.

همچنین داشتن طهارت و رو به قبله نشستن و حضور قلب نیز شرط است.

شرح‌ها

در شرح‌هایی که بر صحیفه سجادیه نوشته شده، دعای هفتم صحیفه سجادیه نیز شرح شده و لغات دشوار آن توضیح داده شده است.

این دعا در کتاب‌های دیار عاشقان، شهود و شناخت، ریاض السالکین و فی ظلال الصحیفة السجادیة شرح شده و در کتاب تعلیقات علی الصحیفة السجادیة اثر فیض کاشانی توضیح داده شده است.

متن و ترجمه

وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ علیه‌السلام إِذَا عَرَضَتْ لَهُ مُهِمَّةٌ أَوْ نَزَلَتْ بِهِ، مُلِمَّةٌ وَ عِنْدَ الْکرْبِ

(۱) یا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَکارِهِ، وَ یا مَنْ یفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ یا مَنْ یلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَی رَوْحِ الْفَرَجِ.
(۲) ذَلَّتْ لِقُدْرَتِک الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِک الْأَسْبَابُ، وَ جَرَی بِقُدرَتِک الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَی إِرَادَتِک الْأَشْیاءُ.
(۳) فَهِی بِمَشِیتِک دُونَ قَوْلِک مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِک دُونَ نَهْیک مُنْزَجِرَةٌ.
(۴) أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِی الْمُلِمَّاتِ، لَا ینْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا ینْکشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا کشَفْتَ
(۵) وَ قَدْ نَزَلَ بی‌ یا رَبِّ مَا قَدْ تَکأَّدَنِی ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بی‌مَا قَدْ بَهَظَنِی حَمْلُهُ.
(۶) وَ بِقُدْرَتِک أَوْرَدْتَهُ عَلَی وَ بِسُلْطَانِک وَجَّهْتَهُ إِلَی.
(۷) فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُیسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ.
(۸) فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِی یا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِک، وَ اکسِرْ عَنِّی سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِک، وَ أَنِلْنِی حُسْنَ النَّظَرِ فِیمَا شَکوْتُ، وَ أَذِقْنِی حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِیمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِی‏ مِنْ لَدُنْک رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِیئاً، وَ اجْعَلْ لِی مِنْ عِنْدِک مَخْرَجاً وَحِیاً.
(۹) وَ لَا تَشْغَلْنِی بِالاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِک، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِک.
(۱۰) فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بی‌یا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَی هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَی کشْفِ مَا مُنِیتُ بِهِ، وَ دَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِیهِ، فَافْعَلْ بی‌ذَلِک وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْک، یا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِیمِ.

دعای آن حضرت است هنگامی که دشواری طاقت‌فرسایی برای او رخ می‌داد یا بلای سختی بر او نازل می‌شد و زمانی‌که حزن و اندوهی به او دست می‌داد.

(۱) ای آن‌که گره‌های امور رنج‌آور، به وسیلۀ او گشوده می‌شود؛ و ای آن‌که تندی و تیزی سختی‌ها، به عنایت او فرو می‌نشیند؛ و ای آن‌که بیرون آمدن از تنگی و فشار و قرار گرفتن در راحتی گشایش و رهایی از غم و اندوه، از او خواسته می‌شود.

(۲) دشواری‌ها در برابر قدرتت آسان گردد و وسایل زندگی و اسباب حیات، به لطفت فراهم آید و فرمان و حکم به نیرویت جریان یابد؛ و همه چیز بر اساس و اراده‌ات می‌گذرد.

(۳)پس همۀ موجودات به خواست تو، بی آن‌که فرمان کلامی دهی، فرمان برند؛ و به اراده‌ات، بی آن‌که با گفتار نهی کنی، از کار باز ایستند.

(۴) تنها تو را در دشواری‌ها می‌خوانند و در بلاهای سخت و دشوار، تنها تو پناهگاهی. بلاهای سخت و دشوار از انسان دور نمی‌شود، مگر آنچه را که تو دور کنی؛ و از گره‌های رنج‌آور، چیزی گشوده نمی‌شود، مگر آنچه را تو بگشایی.

(۵) پروردگارا! بلایی بر من نازل شده که سنگینی‌اش مرا به زحمت و رنج انداخته و سختی و مشکلی به دردم آورده که تحمّلش مرا در فشار قرار داده،

(۶) و تو آن را به قدرتت بر من وارد کرده‌ای و به اقتدارت به سوی من فرستاده‌ای،

(۷) پس چیزی را که تو وارد کرده‌ای، برگرداننده‌ای برای آن نیست؛ و آنچه را تو فرستاده‌ای، دور کننده‌ای برای آن وجود ندارد؛ و چیزی را که تو بسته‌ای، گشاینده‌ای برایش نمی‌باشد؛ و چیزی را که تو بگشایی، کسی قدرت بستنش را ندارد؛ و آنچه را که تو دشوار کرده‌ای، آسان کننده‌ای برایش نیست؛ و کسی را که تو بی یار و یاور گذاشته‌ای، یاوری برای او وجود ندارد.

(۸)پس بر محمّد و آلش درود فرست، ای پروردگارم! و به فضل و احسانت، درِ گشایش و فرج را به روی من باز کن و به چاره سازیت، تسلّط غم و اندوه را از من بشکن و مرا در موردی که از آن شکایت دارم، به تأمل و تدبّر نیک برسان؛ و در آنچه از تو درخواست می‌کنم، شیرینی اجابت را بچشان؛ و از جانب خودت، رحمت و گشایشی گوارا به من ببخش؛ و برای من از نزد خود، راه نجاتی سریع قرار ده.

(۹) و مرا به خاطر غمگینی و حزن و اندوه، از رعایت واجباتت و به کار گرفتن مستحباتت باز مدار.

(۱۰) پروردگارا! به سبب بلایی که بر من نازل شده، درمانده شده‌ام؛ و از تحمّل آنچه برای من پیش آمده، دلم از اندوه و غصّه پر شده؛ و تو به برطرف کردن آنچه که به آن گرفتار شده‌ام و دور کردن بلایی که در آن افتاده‌ام، توانایی؛ بنابراین قدرت و توانایی‌ات را دربارۀ من به کار گیر؛ اگرچه از جانب تو سزاوار آن نیستم؛ ای دارای عرش بزرگ!

منبع : https://fa.wikishia.net

برگرفته از دعا سایت

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی سیّد محمد سیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *