خانه / دعا / متن دعای چهاردهم صحیفه سجادیه در مفاتیح با ترجمه و شرح و تفسیر

متن دعای چهاردهم صحیفه سجادیه در مفاتیح با ترجمه و شرح و تفسیر

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com متن دعای چهاردهم صحیفه سجادیه در مفاتیح با ترجمه و شرح و تفسیر را قرار دادیم . از دعاهای امام سجاد (ع) برای رهایی و نجات از شر ظلم و ستم ستمکاران و دشمنان و ظالمان دعای چهاردهم صحیفه سجادیه می باشد که در ادامه مطلب از سایت دعاگو شرح و تفسیر و ترجمه دعای چهاردهم صحیفه سجادیه را گردآوری کردیم …

,دعای چهاردهم صحیفه سجادیه,دعای چهاردهم صحیفه سجادیه صوتی,دعای چهاردهم صحیفه سجادیه دانشنامه اسلامی,دعای 14 صحیفه سجادیه,دعای نوزدهم صحیفه سجادیه,دعاي چهاردهم صحيفه سجاديه,متن دعای چهاردهم صحیفه سجادیه,شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه,دعاي نوزدهم صحيفه سجاديه,دعای نوزدهم صحیفه سجادیه صوتی,دعای چهاردهم صحیفه,دعای نوزدهم صحیفه,شرح دعای 14 صحیفه سجادیه,تفسیر دعای 14 صحیفه سجادیه,شرح و تفسیر دعای 14 صحیفه سجادیه,دعای نوزدهم صحیفه سجادیه علی فانی,دعای 19 صحیفه سجادیه,دعای بیستم صحیفه سجادیه,دعای بیستم صحیفه سجادیه صوتی,دعای بیستم صحیفه سجادیه Pdf,دعای بیستم صحیفه سجادیه با ترجمه,دعای بیستم صحیفه سجادیه صوت,دعای نوزدهم صحیفه صوتی,دعای بیستم صحیفه,متن دعای 14 صحیفه سجادیه,متن دعای نوزدهم صحیفه سجادیه,متن دعای نوزدهم صحیفه سجادیه بدون ترجمه,متن و ترجمه دعای چهاردهم صحیفه سجادیه,متن و ترجمه دعای نوزدهم صحیفه سجادیه,شرح دعای نوزدهم صحیفه سجادیه,تفسیر دعای چهاردهم صحیفه سجادیه

متن دعای چهاردهم صحیفه سجادیه در مفاتیح با ترجمه و شرح و تفسیر

شرح دعای چهاردهم صحیفه سجادیه,تفسیر دعای چهاردهم صحیفه سجادیه,ترجمه و معنی دعای چهاردهم صحیفه,دعای 14 صحیفه سجادیه در مفاتیح

متن دعای چهاردهم صحیفه سجادیه در مفاتیح با ترجمه و شرح و تفسیر

دعای چهاردهم صحیفه سجادیه از دعا‌های مأثور از امام سجاد(ع) در یاری خواستن از خدا برای رهایی از ظلمِ ستم‌کاران است.

حضرت سجاد(ع) در این دعا به علم خدا به سرگذشت ستم‌دیدگان اشاره کرده و از خدا برای غلبه بر کینه و خشم از دشمن، یاری می‌طلبد

امام سجاد(ع) همچنین از خدا مقام رضا و تسلیم را درخواست می‌کند.

آموزه‌های دعای چهاردهم صحیفه سجادیه :

موضوع اصلی دعای چهاردهم صحیفه سجادیه دعا برای ستم‌دیدگان و طلب یاری از خداوند در مقابل ظالمان است.

در این دعا همچنین از خداوند خواسته شده که انسان از ستم‌کاری محفوظ باشد و بر کینه و خشم خود غلبه کند و اهمیت به تهذیب خود از رذائل اخلاقی می‌دهد.

آموزه‌های دعای چهاردم از امام سجاد(ع) صادر شده به شرح ذیل است:

گستره علم الهی، علم خدا به سرگذشت ستمدیدگان
خداوند بهترين گواه و شاهد در تمام هستى است.
خدا يار مظلومان و دشمن ظالمان.
مدح ستم‌ستیزی و سرزنش ستم‌پذیری
ضعف و زبونی ظالمین
شکایت به درگاه الهی از ظلم و ظالم
رعایت ادب عبودیت در هر حال
درخواست برای محفوظ ماندن از ظلم کردن بر دیگران
دعا برای غلبه بر کینه و خشم از دشمن
طلب رحمت الهی در ازای تحمّل ظلم
خداوند تنها مشکل‌گشای بندگان
درخواست تنبیه ستمکار و نجات ستمدیده
درخواست دوری از تمایلات و در خواست های ناپسند وحرص
خشنودی به مقدرات الهی با تصور وادراک قلبی پاداش الهی و دیدن کیفر دشمنان و ستمگران
درخواست پاداش از خداوند
درخواست اجابت دعا
درخواست حفظ ایمان
امتحان ستمدیده با ستمی که می‌بیند و ستمکار با ظلمی که می‌کند.
در خواست آزمایش نشدن با ناامیدی از انتقام الهی از ستمگران
درخواست مقام رضا و تسلیم (اگر خیر ما در این است که بازپس‌گیری حقمان تا روز قیامت عقب بیفتد، از خدا بخواهیم به ما صبر و شکیبایی دهد.)

شرح‌ها دعای چهاردهم صحیفه سجادیه :

دعای چهاردهم صحیفه سجادیه در کتاب‌هایی مانند ریاض السالکین اثر سید علی‌خان مدنی،فی ظلال الصحیفه السجادیه اثر محمدجواد مغنیه، ریاض العارفین تألیف محمد بن محمد دارابی و آفاق الروح نوشته سید محمدحسین فضل الله به زبان عربی شرح شده است. واژه‌های این دعا هم در شرح‌های لغوی مانند تعلیقات علی الصحیفه السجادیه اثر فیض کاشانی و شرح الصحیفه السجادیه نوشته عزالدین جزائری توضیح داده شده است.

دعای چهاردهم صحیفه سجادیه

وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ علیه‌السلام إِذَا اعْتُدِی عَلَیهِ أَوْ رَأَی مِنَ الظَّالِمِینَ مَا لَا یحِبُّ

(۱) یا مَنْ لَا یخْفَی عَلَیهِ أَنْبَاءُ الْمُتَظَلِّمِینَ
(۲) وَ یا مَنْ لَا یحْتَاجُ فِی قَصَصِهِمْ إِلَی شَهَادَاتِ الشَّاهِدِینَ.
(۳) وَ یا مَنْ قَرُبَتْ نُصْرَتُهُ مِنَ الْمَظْلُومِینَ
(۴) وَ یا مَنْ بَعُدَ عَوْنُهُ عَنِ الظَّالِمِینَ
(۵) قَدْ عَلِمْتَ، یا إِلَهِی، مَا نَالَنِی مِنْ فُلَانِ بْنِ فُلَانٍ مِمَّا حَظَرْتَ وَ انْتَهَکهُ مِنِّی مِمَّا حَجَزْتَ عَلَیهِ، بَطَراً فِی نِعْمَتِک عِنْدَهُ، وَ اغْتِرَاراً بِنَکیرِک عَلَیهِ.
(۶) اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ خُذْ ظَالِمِی وَ عَدُوِّی عَنْ ظُلْمِی بِقُوَّتِک، وَ افْلُلْ حَدَّهُ عَنِّی بِقُدْرَتِک، وَ اجْعَلْ لَهُ شُغْلًا فِیمَا یلِیهِ، وَ عَجْزاً عَمَّا ینَاوِیهِ
(۷) اللَّهُمَّ وَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ لَا تُسَوِّغْ لَهُ ظُلْمِی، وَ أَحْسِنْ عَلَیهِ عَوْنِی، وَ اعْصِمْنِی مِنْ مِثْلِ أَفْعَالِهِ، وَ لَا تَجْعَلْنِی فِی مِثْلِ حَالِهِ
(۸) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعْدِنِی عَلَیهِ عَدْوَی حَاضِرَةً، تَکونُ مِنْ غَیظِی بِهِ شِفَاءً، وَ مِنْ حَنَقِی عَلَیهِ وَفَاءً.
(۹) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَوِّضْنِی مِنْ ظُلْمِهِ لِی عَفْوَک، وَ أَبْدِلْنِی بِسُوءِ صَنِیعِهِ بی‌رَحْمَتَک، فَکلُّ مَکرُوهٍ جَلَلٌ دُونَ سَخَطِک، وَ کلُّ مَرْزِئَةٍ سَوَاءٌ مَعَ مَوْجِدَتِک.
(۱۰) اللَّهُمَّ فَکمَا کرَّهْتَ إِلَی أَنْ أُظْلَمَ فَقِنِی مِنْ أَنْ أَظْلِمَ.
(۱۱) اللَّهُمَّ لَا أَشْکو إِلَی أَحَدٍ سِوَاک، وَ لَا أَسْتَعِینُ بِحَاکمٍ غَیرِک، حَاشَاک، فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ صِلْ دُعَائِی بِالْإِجَابَةِ، وَ اقْرِنْ شِکایتِی بِالتَّغْییرِ.
(۱۲) اللَّهُمَّ لَا تَفْتِنِّی بِالْقُنُوطِ مِنْ إِنْصَافِک، وَ لَا تَفْتِنْهُ بِالْأَمْنِ مِنْ إِنْکارِک، فَیصِرَّ عَلَی ظُلْمِی، وَ یحَاضِرَنِی بِحَقِّی، وَ عَرِّفْهُ عَمَّا قَلِیلٍ مَا أَوْعَدْتَ الظَّالِمِینَ، وَ عَرِّفْنِی مَا وَعَدْتَ مِنْ إِجَابَةِ الْمُضْطَرِّینَ.
(۱۳) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ وَفِّقْنِی لِقَبُولِ مَا قَضَیتَ لِی وَ عَلَی وَ رَضِّنِی بِمَا أَخَذْتَ لِی وَ مِنِّی، وَ اهْدِنِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ، وَ اسْتَعْمِلْنِی بِمَا هُوَ أَسْلَمُ.
(۱۴) اللَّهُمَّ وَ إِنْ کانَتِ الْخِیرَةُ لِی عِنْدَک فِی تَأْخِیرِ الْأَخْذِ لِی وَ تَرْک الِانْتِقَامِ مِمَّنْ ظَلَمَنِی إِلَی یوْمِ الْفَصْلِ وَ مَجْمَعِ الْخَصْمِ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ أَیدْنِی مِنْک بِنِیةٍ صَادِقَةٍ وَ صَبْرٍ دَائِمٍ
(۱۵) وَ أَعِذْنِی مِنْ سُوءِ الرَّغْبَةِ وَ هَلَعِ أَهْلِ الْحِرْصِ، وَ صَوِّرْ فِی قَلْبِی مِثَالَ مَا ادَّخَرْتَ لِی مِنْ ثَوَابِک، وَ أَعْدَدْتَ لِخَصْمِی مِنْ جَزَائِک وَ عِقَابِک، وَ اجْعَلْ ذَلِک سَبَباً لِقَنَاعَتِی بِمَا قَضَیتَ، وَ ثِقَتِی بِمَا تَخَیرْتَ
(۱۶) آمِینَ رَبَّ الْعَالَمِینَ، إِنَّک ذُو الْفَضْلِ الْعَظِیمِ، وَ أَنْتَ عَلی کلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ.

دعای آن حضرت هرگاه بر او ستم می‌شد یا چیزی را که از ستمگران خوش نداشت مشاهده می‌کرد

(۱) ای آن‌که اخبار شاکیانِ از ستم، بر او پنهان نیست!

(۲) و ای آن‌که نسبت به ستمی که بر ستم دیدگان رفته، نیاز به شهادت شاهدان ندارد!

(۳) و ای آن‌که یاری و نصرتش به ستم دیدگان نزدیک است؛

(۴) و ای آن‌که مددکاری‌اش از ستمگران دور است!

(۵) ای خدای من! محقّقاً می‌دانی، از (فلانی فرزند فلانی) ستمی به من رسیده که او را از آن ستم نهی کردی و پردۀ حرمتم را دریده که دریدنش را بر او منع فرمودی؛ این ستمگری و پرده‌دری، از باب طغیان در نعمت توست که در اختیار اوست و براساس غفلت و بی‌اعتنایی به خشم و غضب توست که گریبان او را خواهد گرفت.

(۶) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و ستم‌کنندۀ بر من و دشمنم را با نیرویت از ستم بر من بازدار و با قدرتت تندی و تیزی ستمش را بر من بشکن و برایش در آنچه که دوست دارد، مشغولیت و سرگرمی قرار ده [تا از ستم‌ورزی غافل گردد]؛ و بر وجودش در برابر مظلومی که با او به دشمنی برمی‌خیزد، داغ عجز و ناتوانی زن.

(۷) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و ستم‌کار را رخصت ستم بر من مده و یاری‌ات را نسبت به من، در برابر او نیکو قرار ده؛ و مرا از دست زدن به کارهایی مانند کار او حفظ کن و در حالتی مانند حال او قرار مده.

(۸) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و مرا بر دشمنم یاری ده؛ یاری دادن بی‌درنگی که خشمم نسبت به او شفا و کینه‌ام در برابر او وفا باشد.

(۹) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و عفو و بخششت را در برابر ستمی که دشمن به من روا می‌دارد، عوض ده؛ و به جای رفتار بدش نسبت به من، رحمتت را قرار ده؛ پس هر گرفتاری و سختی ورای خشم تو ناچیز و هر بلایی با وجود خشم تو معتدل است.

(۱۰) خدایا! همان‌طور که ستم کردن دیگران را بر من در نظرم ناخوشایند جلوه دادی، مرا از این‌که بر دیگران ستم ورزم حفظ فرما.

(۱۱) خدایا! به کسی غیر تو شکایت نمی‌کنم و از هیچ حاکمی غیر تو یاری نمی‌خواهم، حاشا که چنین کنم؛ پس بر محمّد و آلش درود فرست و دعایم را به اجابت برسان و شکایتم را به تغییر وضع فعلی‌ام مقرون ساز.

(۱۲) خدایا! مرا به ناامیدی از عدل و انصاف در عرصۀ امتحان قرار نده و دشمن را به ایمنی از کیفرت امتحان مفرما تا این که بر ستمش نسبت به من پافشاری کند و بر حقّم چیره شود؛ و به‌زودی او را به عذابی که ستمکاران را به آن تهدید کردی آشنا کن؛ و مرا با اجابتی که نسبت به دعای بیچارگان وعده دادی آگاه ساز.

(۱۳) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و مرا به پذیرفتن هر سود و زیانی که برایم مقرر کرده‌ای موفّق دار و مرا به آنچه از دیگری برای من و از من برای دیگری می‌ستایی، خشنود ساز؛ و به راست‌ترین راه هدایتم کن و به سالم‌ترین برنامه به کارم گمار.

(۱۴) خدایا! اگر خیر من نزد تو در این است که در گرفتن حقّم تأخیر افتد و انتقام از کسی که به من ستم روا داشته تا روز جدا شدن حق از باطل و جایگاه گردآمدن مدعیان فرو گذاشته شود، همان را در حقّ من اجرا کن؛ پس بر محمّد و آلش درود فرست و مرا از سوی خود، به نیّت راستین و پایداری همیشگی یاری ده.

(۱۵) و از میل و رغبت بد و بی‌قراری اهل حرص پناه ده و نقشی از ثوابی که برای من ذخیره کرده‌ای و کیفر و عقابی که برای دشمنم مهیا ساخته‌ای، در دلم به تصویر آر؛ و آن را وسیله‌ای برای خرسندی و رضایت من نسبت به آنچه که برایم مقرر کرده‌ای و اطمینان به آنچه که برایم انتخاب فرموده‌ای، قرار ده.

(۱۶) ای پروردگار جهانیان! دعایم را مستجاب کن؛ همانا تو داری احسان بزرگی و بر هر کاری توانایی.

منبع : https://fa.wikishia.net

برگرفته از دعا سایت

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی سیّد محمد سیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *