خانه / دعا / خواص دعای پانزدهم صحیفه سجادیه برای بیماری و ناراحتی و گرفتاری

خواص دعای پانزدهم صحیفه سجادیه برای بیماری و ناراحتی و گرفتاری

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com خواص دعای پانزدهم صحیفه سجادیه برای بیماری و ناراحتی و گرفتاری را قرار دادیم . دعای 15 صحیفه سحادیه از مجموعه دعاهای عظیم الشان امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه می باشد . از خواص دعای پانزدهم صحیفه سجادیه می توان به رفع نازاحتی و گرفتاری و رفع بیماری ها اشاره کرد . سایت دعاگو…

,دعای پانزدهم صحیفه سجادیه,دعای پانزدهم صحیفه سجادیه متن,دعای پانزدهم صحیفه سجادیه صوتی,دعای پانزدهم صحیفه سجادیه دانشنامه اسلامی,دعای پانزدهم صحیفه سجادیه مطیعی,دعای پانزدهم صحیفه سجادیه انصاریان,دعای 15 صحیفه سجادیه,دعای 15 صحیفه سجادیه صوتی,دعا پانزدهم صحیفه سجادیه,دعا 15 صحیفه سجادیه,دعای نوزدهم صحیفه سجادیه متن عربی,متن دعای 15 صحیفه سجادیه,دانلود متن دعای پانزدهم صحیفه سجادیه,متن و ترجمه دعای پانزدهم صحیفه سجادیه,دعای بیستم صحیفه سجادیه صوتی,دعای شانزدهم صحیفه سجادیه صوتی,دعای بیستم صحیفه سجادیه صوت,دعای نوزدهم صحیفه سجادیه صوتی,دعای بیستم صحیفه سجادیه صوتی علی فانی,دانلود دعای پانزدهم صحیفه سجادیه صوتی,دعای بیستم صحیفه سجادیه میثم مطیعی,دعای شانزدهم صحیفه سجادیه میثم مطیعی,دعای پانزدهم صحیفه ی سجادیه,دعای 15 صحیفه ی سجادیه,دعای بیستم صحیفه ی سجادیه,دعای نوزدهم صحیفه ی سجادیه,دعای شانزدهم صحیفه سجادیه انصاریان,شرح دعای 15 صحیفه سجادیه انصاریان,دعای 15 صحیفه سجادیه ترجمه آیتی,کنفرانس دعای 15 صحیفه سجادیه,شرح دعای 15 صحیفه سجادیه,صوت دعای 15 صحیفه سجادیه,کنفرانس دعای 15 صحیفه سجادیه پایه هفتم,سوالات دعای 15 صحیفه سجادیه,معنی دعای 15 صحیفه سجادیه,دانلود صوتی دعای 15 صحیفه سجادیه,فایل صوتی دعای 15 صحیفه سجادیه,دعا بیستم صحیفه سجادیه,دعای بیستم صحیفه سجادیه,دعای نوزدهم صحیفه سجادیه,دعای شانزدهم صحیفه سجادیه

خواص دعای پانزدهم صحیفه سجادیه برای بیماری و ناراحتی و گرفتاری

دعای رفع بیماری در صحیفه سجادیه,دعای رفع گرفتاری صحیفه سجادیه,دعای رفع ناراحتی صحیفه سجادیه,فضیلت دعای پانزدهم صحیفه سجادیه,فواید و برکات دعای 15 صحیفه سجادیه

خواص دعای پانزدهم صحیفه سجادیه برای بیماری و ناراحتی و گرفتاری

دعای پانزدهم صحیفه سجادیه از دعا‌های مأثور از امام سجاد(ع) که هنگام مبتلا شدن به بیماری یا بروز ناراحتی و گرفتاری می‌خواند.

حضرت سجاد(ع) در این دعا، خداوند را به دلیل نعمت سلامتی یا به‌هنگام بیماری شکر می‌کند و به آثار اخروی بیماری از جمله پاک شدن گناه اشاره دارد.

وی همچنین بیماری را هشداری برای توبه و اعتماد بر خدا را کلید همه درهای بسته می‌داند.

آموزه‌ها

موضوع اصلی دعای پانزدهم صحیفه سجادیه، دعا هنگام پيش آمدن بيمارى‌ها، ناراحتى‌ها و گرفتارى‌ها است

البته بیشتر توجه امام سجاد(ع) در این دعا به آثار اخروى و معنوى بيمارى، بلا و مصيبت است.

آموزه‌های دعای پانزدهم از امام سجاد(ع) صادر شده به شرح ذیل است:

شکر خدا هم بر تندرستی و هم برای بیماری (هم‌سان دیدن سلامتی و بیماری در شکرگزاری)
عظمت نعمت سلامتی و پسندیده بودن تحمل بیماری
شکر بر نیرو و نشاط در عبادت (استفاده از نعمت عافيت در جلب خشنودى خدا)
بیماری عامل تخفیف گناهان و مانع پیدایش غفلت است.
پاک شدن آثار گناه با توبه و بیماری

توجه به آثار وبرکات بیماری
بیماری هشداری برای توبه
دریافت پاداش در مقابل تحمل بیماری و ثبت آن توسط رقیب و عتید
پاداش‌های الهی دربیماری بر اساس فضل و احسان اوست.
قدرشناسی نعمت سلامتی به هنگام بیماری
در خواست محبوب شدن مقدرات الهی و آسان شدن گرفتاری ها
اعتماد بر خدا، كليد همه‌ى درهاى بسته‌
نعمت‌های خدا بدون منت است

شرح‌ دعای 15 صحیفه :

دعای پانزدهم صحیفه سجادیه همچنین در کتاب‌هایی مانند ریاض السالکین اثر سید علی‌خان مدنی، فی ظلال الصحیفه السجادیه اثر محمدجواد مغنیه، ریاض العارفین تألیف محمد بن محمد دارابی و آفاق الروح نوشته سید محمدحسین فضل الله به زبان عربی شرح شده است. واژه‌های این دعا هم در شرح‌های لغوی مانند تعلیقات علی الصحیفه السجادیه اثر فیض کاشانی و شرح الصحیفه السجادیه نوشته عزالدین جزائری توضیح داده شده است.

دعای پانزدهم صحیفه سجادیه

وَ كَانَ مِنْ دُعَائِهِ عَلَيْهِ السَّلَامُ إِذَا مَرِضَ أَوْ نَزَلَ بِهِ كَرْبٌ أَوْ بَلِيِّةٌ

(۱) اللَّهُمَّ لَک الْحَمْدُ عَلَی مَا لَمْ أَزَلْ أَتَصَرَّفُ فِیهِ مِنْ سَلَامَةِ بَدَنِی، وَ لَک الْحَمْدُ عَلَی مَا أَحْدَثْتَ بی‌مِنْ عِلَّةٍ فِی جَسَدِی
(۲) فَمَا أَدْرِی، یا إِلَهِی،‌ای الْحَالَینِ أَحَقُّ بِالشُّکرِ لَک، وَ‌ای الْوَقْتَینِ أَوْلَی بِالْحَمْدِ لَک
(۳) أَ وَقْتُ الصِّحَّةِ الَّتِی هَنَّأْتَنِی فِیهَا طَیبَاتِ رِزْقِک، وَ نَشَّطْتَنِی بِهَا لِابْتِغَاءِ مَرْضَاتِک وَ فَضْلِک، وَ قَوَّیتَنِی مَعَهَا عَلَی مَا وَفَّقْتَنِی لَهُ مِنْ طَاعَتِک
(۴) أَمْ وَقْتُ الْعِلَّةِ الَّتِی مَحَّصْتَنِی بِهَا، وَ النِّعَمِ الَّتِی أَتْحَفْتَنِی بِهَا، تَخْفِیفاً لِمَا ثَقُلَ بِهِ عَلَی ظَهْرِی مِنَ الْخَطِیئَاتِ، وَ تَطْهِیراً لِمَا انْغَمَسْتُ فِیهِ مِنَ السَّیئَاتِ، وَ تَنْبِیهاً لِتَنَاوُلِ التَّوْبَةِ، وَ تَذْکیراً لِمَحْوِ الْحَوْبَةِ بِقَدِیمِ النِّعْمَةِ
(۵) وَ فِی خِلَالِ ذَلِک مَا کتَبَ لِی الْکاتِبَانِ مِنْ زَکی الْأَعْمَالِ، مَا لَا قَلْبٌ فَکرَ فِیهِ، وَ لَا لِسَانٌ نَطَقَ بِهِ، وَ لَا جَارِحَةٌ تَکلَّفَتْهُ، بَلْ إِفْضَالًا مِنْک عَلَی، وَ إِحْسَاناً مِنْ صَنِیعِک إِلَی.
(۶) اللَّهُمَّ فَصَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ حَبِّبْ إِلَی مَا رَضِیتَ لِی، وَ یسِّرْ لِی مَا أَحْلَلْتَ بِی، وَ طَهِّرْنِی مِنْ دَنَسِ مَا أَسْلَفْتُ، وَ امْحُ عَنِّی شَرَّ مَا قَدَّمْتُ، وَ أَوْجِدْنِی حَلَاوَةَ الْعَافِیةِ، وَ أَذِقْنِی بَرْدَ السَّلَامَةِ، وَ اجْعَلْ مَخْرَجِی عَنْ عِلَّتِی إِلَی عَفْوِک، وَ مُتَحَوَّلِی عَنْ صَرْعَتِی إِلَی تَجَاوُزِک، وَ خَلَاصِی مِنْ کرْبِی إِلَی رَوْحِک، وَ سَلَامَتِی مِنْ هَذِهِ الشِّدَّةِ إِلَی فَرَجِک
(۷) إِنَّک الْمُتَفَضِّلُ بِالْإِحْسَانِ، الْمُتَطَوِّلُ بِالامْتِنَانِ، الْوَهَّابُ الْکرِیمُ، «ذُو الْجَلالِ وَ الْإِکرامِ».

دعای آن حضرت در هنگامی که بیمار می‌شد یا اندوه و حزن و یا بلایی بر او فرود می‌آمد

(۱) خدایا! تو را سپاس بر تندرستی بدنم که پیوسته از آن برخوردار بودم و تو را سپاس بر بیماری و مرضی که در جسمم پدید آوردی.

(۲) ای خدای من! کدام یک از این دو حال، برای سپاس‌گزاری به درگاهت سزاوارتر و کدام یک از این دو وقت، برای سپاس و ثنا به پیشگاهت شایسته‌تر است؟

(۳) آیا زمان سلامت که روزی‌های پاکیزه‌ات را در آن برایم گوارا فرمودی و به سبب آن برای به دست آوردن خشنودی و احسانت به من نشاط دادی؛ و مرا همراه آن، بر آنچه که از اطاعتت توفیق دادی، نیرو بخشیدی؟

(۴) یا هنگام بیماری که مرا به وسیلۀ آن از ناخالصی‌ها خالص ساختی و نعمت‌هایی که به من هدیه دادی، برای سبک کردن گناهانی که پشتم را گران و سنگین کرده و پاک کردن زشتی‌هایی که در آن فرو رفته‌ام و آگاهی دادن برای این که توبه را فراگیرم و به یادآوردن نعمت‌های قدیم، برای محو کردن گناهان بزرگ از پرونده‌ام؟

(۵) و در اثنای آن بیماری، از جمله تحفه‌هایی که به من عنایت کردی این است که فرشتگان نویسنده بر عهده من اعمال پاکیزه‌ای نوشتند؛ اعمالی که نه دلی در آن فکر کرده و نه زبانی به آن گویا شده و نه عضوی در انجامش رنج برده؛ بلکه بخششی از جانب تو بر من و احسانی از ساختۀ تو به سوی من بود.

(۶) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و آنچه را برایم پسندیده‌ای محبوب من ساز و آنچه را بر من وارد کرده‌ای آسان کن و از آلودگی اعمال زشتی که در گذشته انجام داده‌ام پاکم فرما و شرّ آنچه که پیش از این مرتکب شده‌ام، از صفحۀ وجودم محو کن؛ و از شیرینی عافیت کامیابم ساز و گوارایی تندرستی را به من بچشان؛ و راه بیرون رفتن از بیماری‌ام را به سوی بخشش و عفوت و جابه‌جا شدنم را از بستر بیماری به جانب گذشتت و نجاتم را از اندوهم به عرصۀ رحمتت و تندرستی‌ام را از این دشواری به دایرۀ گشایشت، قرار ده.

(۷)همانا تو نیک رفتار به احسان و عطاکنندۀ به نعمتی، بسیار بخشنده و بزرگواری؛ دارای جلال و اکرامی.

منبع : https://fa.wikishia.net

برگرفته از دعا سایت

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی سیّد محمد سیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *