خانه / دعا / متن دعای هجدهم صحیفه سجادیه در مفاتیح با ترجمه و شرح و تفسیر

متن دعای هجدهم صحیفه سجادیه در مفاتیح با ترجمه و شرح و تفسیر

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com متن دعای هجدهم صحیفه سجادیه در مفاتیح با ترجمه و شرح و تفسیر را قرار دادیم . یکی دیگر از مجموعه دعاهای عظیم الشان امام سجاد (ع) در کتاب صحیفه سجادیه دعای 18 صحیفه سجادیه می باشد که آن حضرت در هنگام رویارویی با بلایا و ناگواری ها و برای برآورده شدن حاجات و خواسته ها این دعای پرفضیلت را می خواندند . سایت دعاگو …

,دعای هجدهم صحیفه سجادیه,دعای هجدهم صحیفه سجادیه صوتی,دعای نوزدهم صحیفه سجادیه,دعای دوازدهم صحیفه سجادیه,دعای هفدهم صحیفه سجادیه صوتی,دعای دوازدهم صحیفه سجادیه صوتی,دعای هفدهم صحیفه سجادیه ویکی شیعه,دعاي بيستم صحيفه سجاديه,دعاي نوزدهم صحيفه سجاديه,دعاي دوازدهم صحيفه سجاديه,دعای نوزدهم صحیفه سجادیه صوتی,دانلود دعای هفدهم صحیفه سجادیه صوتی,دعای هجدهم صحیفه,دعای نوزدهم صحیفه,تفسیر دعای 18 صحیفه سجادیه,دعای نوزدهم صحیفه سجادیه علی فانی,دعای 19 صحیفه سجادیه,دعای بیستم صحیفه سجادیه,دعای بیستم صحیفه سجادیه صوتی,دعای بیستم صحیفه سجادیه Pdf,دعای بیستم صحیفه سجادیه با ترجمه,دعای بیستم صحیفه سجادیه صوت,دعای دوازدهم صحیفه سجادیه میثم مطیعی,دعای سیزدهم صحیفه سجادیه,دعای شانزدهم صحیفه سجادیه,دعای سیزدهم صحیفه سجادیه صوتی,دعای سیزدهم صحیفه سجادیه با صدای فرهمند,دعای سیزدهم صحیفه سجادیه نی نی سایت,دعای شانزدهم صحیفه سجادیه صوتی,دعای نوزدهم صحیفه صوتی,دعای بیستم صحیفه,شرح دعای 18 صحیفه سجادیه

متن دعای هجدهم صحیفه سجادیه در مفاتیح با ترجمه و شرح و تفسیر

شرح دعای هجدهم صحیفه سجادیه,تفسیر دعای هجدهم صحیفه سجادیهشرح دعای هجدهم صحیفه سجادیه,ترجمه دعای 18 صحیفه سجادیه

متن دعای هجدهم صحیفه سجادیه در مفاتیح با ترجمه و شرح و تفسیر

دعای هجدهم صحیفه سجادیه از دعا‌های مأثور از امام سجاد(ع) که هنگام برطرف شدن ناگواری یا اجابت خواسته‌ها، آن را می‌خواند.

در این دعا، حضرت زین العابدین(ع) به حکمت‌های نزول بلا بر انسان پرداخته و از خدا به‌خاطر سرنوشت خوب و رفع بلاها سپاسگزاری می‌کند.

ممدوحی کرمانشاهی این دعا را نشانه این می‌داند که امام سجاد(ع) در هر شرایطی توجه‌اش به خدا و آخرت است.

آموزه‌های دعای هجدهم صحیفه سجادیه به شرح ذیل است:

شکر بر سرنوشت خوب
در خواست رحمت الهی فراتر از عافیت و سلامتی
زندگى دنيوى، پيش‌درآمد زندگی حقيقى(اخروی)‌ است.
سپاسگزاری از خداوند پس از برطرف شدن هر بلا.
شناخت خدا و جهان، راهى به نيك‌بختى‌
حکمت نزول بلا بر انسان
آنچه پایانش نیستی است، ناچیز خواهد بود. (نعمت‌های دنیوی)
آنچه پایانش جاودانگی است، ارزشمند و قابل توجه است. (نعمت‌های اخروی)
عافیت در آخرت از عافیت در دنیا بهتر است.

شرح‌ها

دعای هجدهم صحیفه سجادیه در کتاب‌هایی مانند ریاض السالکین اثر سید علی‌خان مدنی، فی ظلال الصحیفه السجادیه اثر محمدجواد مغنیه، ریاض العارفین تألیف محمد بن محمد دارابی و آفاق الروح نوشته سید محمدحسین فضل الله به زبان عربی شرح شده است. واژه‌های این دعا هم در شرح‌های لغوی مانند تعلیقات علی الصحیفه السجادیه اثر فیض کاشانی و شرح الصحیفه السجادیه نوشته عزالدین جزائری توضیح داده شده است.

دعای هجدم صحیفه سجادیه

وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ علیه‌السلام إِذَا دُفِعَ عَنْهُ مَا یحْذَرُ، أَوْ عُجِّلَ لَهُ مَطْلَبُهُ

(۱) اللَّهُمَّ لَک الْحَمْدُ عَلَی حُسْنِ قَضَائِک، وَ بِمَا صَرَفْتَ عَنِّی مِنْ بَلَائِک، فَلَا تَجْعَلْ حَظِّی مِنْ رَحْمَتِک مَا عَجَّلْتَ لِی مِنْ عَافِیتِک فَأَکونَ قَدْ شَقِیتُ بِمَا أَحْبَبْتُ وَ سَعِدَ غَیرِی بِمَا کرِهْتُ.

(۲) وَ إِنْ یکنْ مَا ظَلِلْتُ فِیهِ أَوْ بِتُّ فِیهِ مِنْ هَذِهِ الْعَافِیةِ بَینَ یدَی بَلَاءٍ لَا ینْقَطِعُ وَ وِزْرٍ لَا یرْتَفِعُ فَقَدِّمْ لِی مَا أَخَّرْتَ، وَ أَخِّرْ عَنِّی مَا قَدَّمْتَ.

(۳) فَغَیرُ کثِیرٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْفَنَاءُ، وَ غَیرُ قَلِیلٍ مَا عَاقِبَتُهُ الْبَقَاءُ، وَ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ.

دعای آن حضرت است هنگامی که خطری از او می‌گذشت یا حاجتش به سرعت برآورده می‌شد

(۱) خدایا! تو را سپاس بر سرنوشت خوبی که مقرر می‌کنی و بر بلا و مصیبتت که از من می‌گردانی، پس بهره‌ام را از رحمتت در این تندرستی و سلامتی که در زندگی دنیا به من عنایت کرده‌ای منحصر مکن؛ که در نتیجه به سبب آنچه که دوست دارم، بدبخت شوم؛ و دیگری به خاطر آنچه که خوش ندارم، خوشبخت شود.

(۲) و اگر تندرستی و سلامتی که روز را در آن به شب می‌رسانم یا شب را در آن به روز می‌رسانم، مقدّمه بلایی است که قطع نمی‌شود و پیشاپیش بار سنگینی است که برطرف نمی‌گردد، پس آنچه را برایم به تأخیر انداخته‌ای، پیش انداز؛ و آنچه را پیش انداخته‌ای به تأخیر افکن.

(۳) زیرا چیزی که پایانش فنا و نابودی است، بسیار فراوان به حساب نمی‌آید؛ و آنچه عاقبتش همیشگی است، اندک و کم نمی‌باشد؛ و بر محمّد و آلش درود فرست.

منبع : https://fa.wikishia.net

برگرفته از دعا سایت

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی سیّد محمد سیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *