خانه / دعا / خواص دعای نوزدهم صحیفه سجادیه برای درخواست باران بعد از خشکسالی

خواص دعای نوزدهم صحیفه سجادیه برای درخواست باران بعد از خشکسالی

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com خواص دعای نوزدهم صحیفه سجادیه برای درخواست باران بعد از خشکسالی را قرار دادیم . از دعاهای عظیم الشان و پرفضیلت امام سجاد (ع) در صحیفه سجادیه برای درخواست باران پس از خشکسالی دعای نوزدهم صحیفه سجادیه می باشد که در ادامه مطلب به همراه ترجمه گردآوری شده است . سایت دعاگو …

,دعای نوزدهم صحیفه سجادیه,دعای نوزدهم صحیفه سجادیه علی فانی,دعای نوزدهم صحیفه سجادیه صوتی,دعای 19 صحیفه سجادیه,دعای بیستم صحیفه سجادیه,دعای بیستم صحیفه سجادیه صوتی,دعای بیستم صحیفه سجادیه Pdf,دعای بیستم صحیفه سجادیه با ترجمه,دعاي نوزدهم صحيفه سجاديه,دعای بیستم صحیفه سجادیه صوت,دعای بیستم صحیفه سجادیه صوتی علی فانی,دعای نوزدهم صحیفه صوتی,دعاي بيستم صحيفه سجاديه,دعا بیستم صحیفه سجادیه,دعای بیستم صحیفه سجادیه با صدای فرهمند,دعای بیستم صحیفه سجادیه میثم مطیعی,دعای 20 صحیفه سجادیه,دعای بیست صحیفه سجادیه,دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه صوتی,دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه صوتی,دعای بیست و سوم صحیفه سجادیه صوتی,دعای بیست و یکم صحیفه سجادیه صوتی,دعای بیست و دوم صحیفه سجادیه صوتی,فایل صوتی دعای بیستم صحیفه سجادیه,دعای 20 صحیفه سجادیه صوتی,دعای 20 صحیفه سجادیه Pdf,دعای بیست و سوم صحیفه سجادیه Pdf,دعای بیستم صحیفه,دعای بیستم صحیفه ی سجادیه,دعای بیست و چهارم صحیفه سجادیه با ترجمه

خواص دعای نوزدهم صحیفه سجادیه برای درخواست باران بعد از خشکسالی

دعای نوزدهم صحیفه,فواید و برکات دعای نوزدهم صحیفه,آثار خواندن دعای نوزدهم صحیفه سجادیه,دعای درخواست باران پس از خشکسالی,دعای طلب بارش باران از خداوند

خواص دعای نوزدهم صحیفه سجادیه برای درخواست باران بعد از خشکسالی

دعای نوزدهم صحیفه سجادیه از دعا‌های صحیفه سجادیه که برای طلب باران پس از خشکسالی خوانده می‌شود.

در این دعا، حضرت زین العابدین(ع) به فوائد باران برای انسان، ویژگی‌های باران‌های سودمند و تمثیل باد و باران به عنوان نمادی از برانگیخته شدن موجودات در روز قیامت می‌پردازد و از نزول باران به عنوان یکی از نعمات الهی سپاسگزاری می‌کند

آموزه‌ها

دعای نوزدهم صحیفه سجادیه، دعایی است که امام سجاد(ع) هنگام درخواست باران پس از خشکسالی می‌خواند.

امام چهارم در این دعا به ویژگی‌های باران سودمند و همچنین منافع باران برای انسان اشاره می‌کند.

آموزه‌های دعای نوزدهم صحیفه سجادیه به شرح ذیل است:

دعا برای باران پُر آب و فراوان
ویژگی‌های باران سودمند
باران عامل زنده شدن زمین مرده
باران فریادرس و برطرف‌کننده قحطی
باران عامل ارزانی قیمت ها در شهرها
باران نیرو بخش وافزون کننده توانایی
ویژگی های بارانی که مایه عذاب است
بارانی که سایه ابرهایش گرم و سردی اش شوم است.
بارانی که باریدنش عذاب و آبش شور است.
درخواست روزی از برکات آسمان و زمین
باران از رحمت الهی
باد و باران نمادى از برانگیخته شدن موجودات در قیامت‌.

شرح‌ها

دعای نوزدهم صحیفه سجادیه همچنین در کتاب‌هایی مانند ریاض السالکین اثر سید علی‌خان مدنی،فی ظلال الصحیفه السجادیه اثر محمدجواد مغنیه،ریاض العارفین تألیف محمد بن محمد دارابی و آفاق الروح نوشته سید محمدحسین فضل الله به زبان عربی شرح شده است. واژه‌های این دعا هم در شرح‌های لغوی مانند تعلیقات علی الصحیفه السجادیه اثر فیض کاشانی و شرح الصحیفه السجادیه نوشته عزالدین جزائری توضیح داده شده است.

متن و ترجمه دعا

وَ کانَ مِنْ دُعَائِهِ، علیه‌السلام عِنْدَ الِاسْتِسْقَاءِ بَعْدَ الْجَدْبِ

(۱) اللَّهُمَّ اسْقِنَا الْغَیثَ، وَ انْشُرْ عَلَینَا رَحْمَتَک بِغَیثِک الْمُغْدِقِ مِنَ السَّحَابِ الْمُنْسَاقِ لِنَبَاتِ أَرْضِک الْمُونِقِ فِی جَمِیعِ الْآفَاقِ.
(۲) وَ امْنُنْ عَلَی عِبَادِک بِإِینَاعِ الثَّمَرَةِ، وَ أَحْی بِلَادَک بِبُلُوغِ الزَّهَرَةِ، وَ أَشْهِدْ مَلَائِکتَک الْکرَامَ السَّفَرَةَ بِسَقْی مِنْک نَافِعٍ، دَائِمٍ غُزْرُهُ، وَاسِعٍ دِرَرُهُ، وَابِلٍ سَرِیعٍ عَاجِلٍ.
(۳) تُحْیی بِهِ مَا قَدْ مَاتَ، وَ تَرُدُّ بِهِ مَا قَدْ فَاتَ وَ تُخْرِجُ بِهِ مَا هُوَ آتٍ، وَ تُوَسِّعُ بِهِ فِی الْأَقْوَاتِ، سَحَاباً مُتَرَاکماً هَنِیئاً مَرِیئاً طَبَقاً مُجَلْجَلًا، غَیرَ مُلِثٍّ وَدْقُهُ، وَ لَا خُلَّبٍ بَرْقُهُ.
(۴) اللَّهُمَّ اسْقِنَا غَیثاً مُغِیثاً مَرِیعاً مُمْرِعاً عَرِیضاً وَاسِعاً غَزِیراً، تَرُدُّ بِهِ النَّهِیضَ، وَ تَجْبُرُ بِهِ الْمَهِیضَ
(۵) اللَّهُمَّ اسْقِنَا سَقْیاً تُسِیلُ مِنْهُ الظِّرَابَ، وَ تَمْلَأُ مِنْهُ الْجِبَابَ، وَ تُفَجِّرُ بِهِ الْأَنْهَارَ، وَ تُنْبِتُ بِهِ الْأَشْجَارَ، وَ تُرْخِصُ بِهِ الْأَسْعَارَ فِی جَمِیعِ الْأَمْصَارِ، وَ تَنْعَشُ بِهِ الْبَهَائِمَ وَ الْخَلْقَ، وَ تُکمِلُ لَنَا بِهِ طَیبَاتِ الرِّزْقِ، و تُنْبِتُ لَنَا بِهِ الزَّرْعَ وَ تُدِرُّ بِهِ الضَّرْعَ وَ تَزِیدُنَا بِهِ قُوَّةً إِلَی قُوَّتِنَا.
(۶) اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْ ظِلَّهُ عَلَینَا سَمُوماً، وَ لَا تَجْعَلْ بَرْدَهُ عَلَینَا حُسُوماً، وَ لَا تَجْعَلْ صَوْبَهُ عَلَینَا رُجُوماً، وَ لَا تَجْعَلْ مَاءَهُ عَلَینَا أُجَاجاً.
(۷) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ ارْزُقْنَا مِنْ بَرَکاتِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ، «إِنَّک عَلی کلِّ شَیءٍ قَدِیرٌ».

دعای آن حضرت است هنگام درخواست باران پس از خشکسالی

(۱) خدایا! ما را به باران سیراب کن و رحمتت را به باران پُر آب و فراوان بر ما گسترش بخش؛ از ابری که برای گیاه زیبای زمینت در تمام ناحیه‌ها و اطراف سوق داده شده.

(۲) و بر بندگانت با به بار آمدن و رسیدن میوه منّت گذار و سرزمین‌های مرده‌ات را با شکفتن شکوفه‌ها زنده کن و فرشتگان بزرگوار نویسنده‌ات را با فرستادن بارانی سودمند و پیوسته، از جانب خودت گواه گیر؛ بارانی که فراوانی و انبوهش وسیع و باریدنش بسیار تند و آمدنش سریع و زود باشد.

(۳) تا به آن باران، هر چه از زمین و گیاه مرده است، زنده کنی؛ و به سبب آن از دست رفته‌ها را بازگردانی؛ و آنچه از دل زمین آمدنی است، بیرون آری و از برکت آن باران، روزی‌ها را وسعت بخشی؛ از ابری انباشته، لذّت بخش، گوارا، فراگیر و غرّان‌ که بارانش اندک نباشد و برقش نفریبد.

(۴) خدایا! برای ما بارانی فریادرس و برطرف‌کننده قحطی فرست؛ بارانی رویانندۀ گیاه و سرسبز کنندۀ دشت و دمن و بارانی گسترده و فراوان ‌که به وسیلۀ آن گیاه از رشد ایستاده را به عرصۀ رشد و نموّ بازگردانی؛ و در سایۀ آن، مردگی و خشکی زمینی که علف و گیاهش از بین رفته، جبران کنی.

(۵) خدایا! ما را بارانی فرست که به وسیلۀ آن از تپّه‌ها آب سرازیر نمایی و چاه‌ها از آن پر کنی و نهرها را روان سازی و درختان را برویانی و قیمت‌ها را در تمام شهرها ارزان کنی و چهارپایان و مخلوقات را نشاط و قوّت دهی و روزی‌های پاکیزه را برای ما کامل کنی و زراعت را برویانی و پستان‌ها را پر شیر سازی و نیرو به نیروی ما بیافزایی.

(۶) خدایا! سایۀ ابر را بر ما باد گرم و زهرآگین مساز و سردی آن را بر ما شوم و نحس مکن و بارانش را بر ما عذاب قرار مده و آبش را برای ما تلخ و شور مگردان.

(۷) خدایا! بر محمّد و آلش درود فرست و ما را از برکات آسمان‌ها و زمین روزی بخش؛ همانا تو بر هر کاری توانایی.

منبع : https://fa.wikishia.net

برگرفته از دعا سایت

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی سیّد محمد سیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *