خانه / ذکر و دعاهای قرآنی / دعای مجرب برای نمازخوان شدن

دعای مجرب برای نمازخوان شدن

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com دعای مجرب برای نمازخوان شدن را برای شما عزیزان قرار دادیم .

دعای مجرب برای نمازخوان شدن
دعای مجرب برای نمازخوان شدن

دعای مجرب برای نمازخوان شدن,دعای قوی به جهت نمازخوان شدن,آیا دعایی برای نمازخوان شدن فرزندان وجود دارد ؟,دعای بسیار قوی و تضمینی برای نمازخوان شدن,بهترین و قویترین دعا برای نمازخوان شدن

دعای مجرب برای نمازخوان شدن

از دعاهایی که میتونیم در قنوت نمازهامون بخونیم.

– براى اقامه‏ ى نماز خود و فرزندانتان، از خداوند استمداد کنید. «رَبِّ اجْعَلْنِی» 

– نماز، محور دعاهاى حضرت ابراهیم است.(با توجه به این آیه و آیات قبل این سوره) این دعا از زبان حضرت ابراهیم(ع) در قرآن آمده است.

– با آنکه رسالت انبیا اقامه ‏ى دین است اما دعا براى اقامه ‏ى نماز به جاى اقامه ی دین، نشانه آن است که نماز چهره و سیماى تمام‏ نماى دین است.

– حضرت ابراهیم در دو مورد عبارت «وَمِن ذُرِّیَّتِی» را بکار برد: یکى درباره ‏ى نماز نسل خود و یکى در مورد رهبرى نسل خود.

– در دعا هم به خود توجّه کنید و هم به دیگران. (وَمِن ذُرِّیَّتِی)

– انسان، هم باید به فکر نسل قبل باشد، «وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ»(آیه٤١) و هم به فکر نسل بعد. «وَمِن ذُرِّیَّتِی» (آیه٤٠) 

– علت وجوب نماز در پنج وقت شبانه روز:

ازحضرت امام حسن مجتبی(ع) روایت است که حضرت فرمود:

عده ای ازیهودیان به محضر پیامبر(ص) شرفیاب شدند، داناترینشان مسائلی را از پیامبر(ص) پرسید، ازجمله پرسشهای او این بود: ای رسول خدا خبربده مرا که خداوند جلّت عظمته برای چه و به چه علّت این نماز پنجگانه را در پنج وقت ازشبانه روز بر امّت تو فرض و واجب کرد؟

پیامبر(ص) فرمود: همانا درهنگام زوال آفتاب غیر ازعرش خدا همه چیز تسبیح حضرت حق گویند و به حمد پروردگارم مشغول می گردند. ودر آن هنگام پروردگارم برمن درود می فرستد، دراین ساعت خداوند نماز را برمن و امّتم فرض و واجب ساخت، که خداوند در آیه ٧٨ سوره اسراء می فرماید: «به پا بدار نماز را از بازگشتگاه خورشید (نصفه روز) تا تاریکی شب». واین ساعتی است که جهنمیّان را در قیامت به جهنم وارد می کنند. پس هیچ مومنی نیست که در این ساعت به رکوع یا سجود و یا قیام مشغول باشد مگر اینکه خداوند جَسَدش را بر آتش جهنم حرام می گرداند.

و امّا نماز عصر، و آن در ساعتی است که «آدم ابوالبشر» ازمیوه شجرة منهیه (نهی شده) خورد و از بهشت خارج شد. پس خداوند ذرّیه حضرت آدم را امر به نماز عصر نمود. وخداوند این نماز رابرای امّت من نیز اختیار نمود. واین نماز از محبوبترین نمازها به پیشگاه حضرت حق است. و مرا توصیه نمود به حفظ بیشتر این نماز، دربین نمازهای یومیه.

وامّا نمازمغرب، وآن درساعتی است که خداوند توبه حضرت آدم را درآن ساعت پذیرفت، که سیصدسال پس از هنگام خوردن حضرت آدم ازمیوه ی درخت مَنْهیّه تاقبول توبه اش به طول انجامید. حضرت آدم سه رکعت نماز مغرب به جاآورد، رکعتی برای خطای خویش، ورکعتی برای خطای حضرت حوّا، ورکعتی برای(شکرانه قبول) توبه اش.

پس خداوند این سه رکعت را بر امّتم فرض و واجب ساخت. مغرب وقتی است که دعا در آن مستجاب است، وپروردگارم به من وعده داده که دعای مومنین را در این وقت مستجاب نماید. واین همان نمازی است که خداوند درقرآن مرا به آن امرنموده و فرمود: «منزّه شمارید خداوندرا،‌ هنگامی که شب کنید و هنگامی که بامداد کنید» (آیه ١٧ سوره روم)

وامّا نمازعشاء، پس به راستی در قبر و در روز قیامت ظلماتی است، لذا پروردگارم به من و امّتم به نماز عشاء امر فرمود برای نورانیّت قبر و روشن ساختن آن،‌ واینکه به من و به امّتم نوری روی صراط عطا فرماید. و هیچ قدمی نیست که به سوی نماز عَتَمه و عشاء برود مگرآنکه خداوند بدنش را از آتش جهنم حرام می گرداند. و این نمازی است که پروردگار متعال آن را برای مرسلین و انبیای قبل از من اختیار فرموده.

و اما نماز صبح، پس همانا آفتاب وقتی طلوع می کند، گویا برشاخهای شیطان طلوع می کرد. پس خدایم مرا امر فرمود که: قبل ازطلوع خورشید و قبل از آنکه کافر برای آفتاب سجده کند، نمازصبح بخوانم تا آنکه امتم برای خدا سجده نمایند. و زود به جا آوردن آن درپیشگاه خداوند محبوبتر است. این نمازی است که هم ملائکه شب و هم ملائکه روز شاهد و ناظر آن می باشند.(من لایحضره الفقیه،‌ ج١، باب٣١، ص١٣٥) (زیرا نماز صبح طبق روایات گذشته دو نماز ثبت می گردد که ملائکه شب و روز هردو دسته آن راثبت می نمایند).

این پاسخی که رسول گرامی اسلام به عالم یهودی می دهد عالی ترین علّت و فلسفه برای وجوب فریضه ی یومیّه است، که البتّه فلسفه و دلائل دیگری را نیز معصومین(ع) ذکر نموده اند.

– امام رضا(ع) می فرمایند: علّت این که نماز بر مردم واجب شد آن است که نمازگزار به ربوبیت خداوند متعال اقرار واعتراف می کند، و هرگونه شریکی را از ساحت قدس او به دور می افکند. و در پیشگاه خداوند جبّار جلّ جلاله باحالت خواری و بیچارگی و فروتنی و با اعتراف به ضعف خویش می ایستد و چشم پوشی ازگناهان گذشته خویش را ازحضرتش خواستارمی شود. هرروز صورت برزمین می گذارد تا بدین وسیله تعظیم خدای عزوجل بنماید و همیشه به یادخدا باشد. و آنی او را فراموش نکند و سرکشی و طغیان ننماید. و تا این که حالت دلشکستگی و تذکّر را از دست نداده و خواستار و راغب و افزایش دین و دنیای خود باشد و نکته جالب توجه آن است که نماز موجب یاد خدا وتداوم ذکر او درتمام شب و روز می باشد تا بنده سرور و تدبیر کننده و آفریننده خود را فراموش ننماید، که اگر فراموش کرد، ناسپاسی کند و گردنکشی آغاز نماید. ولی یادخدا ایستادن به نماز، درپیشگاهش او را از همه گناهان بازمی دارد. و از هرگونه فساد و تباهی، ‌جلوگیری می کند.  

– پیامبرعظیم الشأن اسلام(ص) وقتی که از اسرار و فلسفه نماز از حضرتش می پرسند چنین می فرماید:

ضمرة بن حبیب می گوید: از پیامبر درباره نماز پرسش شد. حضرت درخواص و فواید واسرار نماز چنین فرمود: 

نماز از شرایع دین است، و رضای پروردگار در نماز است. نماز منهاج و صراط انبیاء به سوی الله می باشد. و برای نمازگزار دوستی فرشتگان، هدایت وایمان، نور ومعرفت و شناخت پروردگار، تشخیص حق از باطل،‌ برکت در رزق وروزی، و راحتی بدن و سلامت آن و کراهت و ناراحتی شیطان می باشد. ونماز سلاح مومن علیه کافر و موجب اجابت دعا و قبولی اعمال است. و زاد و توشه مومن در دنیا برای آخرت می باشد.

نماز شفیع نمازگزار درنزد ملک الموت،‌ مونس در قبر، فراش نیکو در زیرش و پاسخ نمازگزار برای نکیر و منکر می باشد. 

نماز بنده، درمحشر تاجی است بر سر او و موجب نورانیّت صورتش،‌ لباس برای بدنش و ساتر و حائل بین او و آتش جهنّم است. 

نمازحجّت و برهان خوبی بین او و پروردگارش بوده و موجب نجات بدنش از آتش جهنم و جواز عبور از صراط است. 

نماز موجب فتح وگشایش ابواب جنّت به سوی او می باشد و مهریه حورالعین وثمنْ و بهای بهشت است.

به وسیله نماز بنده به درجه عالی و مقام والا می رسد، زیرا نماز تسبیح، و تهلیل، تحمید، و تکبیر، و تمجید و تقدیس الهی است. نماز قول حق ودعوت به سوی حق می باشد.

– بطورکلی ویژگیهایی درفلسفه تشریع نماز ذکر شد، که درباره دیگر احکام و شرایع اسلام ذکر نشده و یا دارای این همه اهمیّت نیست، مثل روزه، زکات، حج، جهاد، وغیره که ازشرایع دین هستند، لیکن دارای اهمیّت خاصّی که نماز دارند نیستند؛ زیرا قبولی همه ی احکام عبادی مرهون قبولی نماز می باشد.

– پس دوستای گلم سعی کنیم به نماز، این امر واجب بیشتر بها بدیم، نمازهامون قضا نشه، سر وقت به جا بیاریم، بهترین زمانهای روزانمونو به اون اختصاص بدیم و وقتی در برابر خدامون به راز و نیاز می ایستیم تمام مشکلات و دغدغه های زندگی رو فراموش کنیم و فقط از خدا کمک بخواهیم 

– درباره نماز وارد شده است : 

« ان قبلت قبل‏ ما سواها و ان ردت رد ما سواها » (وسائل ، ج‏3 ، ص 22 ، ح 1 ) یعنی شرط قبولی و پذیرش سایر اعمال‏ انسان قبولی نماز است . به این معنی که اگر انسان کارهای خیری انجام‏ بدهد و نماز نخواند و یا نماز بخواند اما نماز نادرست و غیر مقبولی که‏ رد بشود ، سایر کارهای خیر اوهم رد می‏شود . شرط قبولی سایرکارهای خیر انسان قبول شدن نماز اوست .  

در حدیث دیگر است که : « الصلوة قربان کل تقی » (نهج البلاغه ، حکمت 131 ، ص . 1152 ) ، نماز مایه‏ تقرب هر انسان پرهیز کار است . 

باز در حدیث دیگر است که شیطان همیشه‏ از مؤمن ناراحت و گریزان است ، مادامی که مراقب و محافظ نمازش هست و امثال اینها که ما در اخبار و احادیث زیاد داریم و حتی از خود قرآن مجید می‏توان این مطلب را یعنی اهمیت فوق العاده نماز را استنباط کرد. نماز، جزء برنامه انبیاء بوده است . 

حضرت عیسی (ع) در گهواره می گوید:وأوصنی بالصلوة والزکوة ما دمت حیّا/۳۱ مریم(س)

(خداوند مرا تا زنده هستم به نماز و زکات سفارش کرده است) 

امام حسین (ع)، حتی ظهر روز عاشورا در میدان مبارزه و در برابر تیرهای دشمن هم نماز را رها نکرد.
حضرت ابراهیم (ع) ، همسر وکودک خویش را در بیابان های داغ مکّه ، که آن هنگام هیچ آب و گیاهی نداشت ، مسکن داد و گفت :  

اّنی أسکنت من ذریتی بواد غیر ذی زرع عند بیتک المحرم ربنا لیقیموا الصلوة/37 ابراهیم(ع) 

پیشوایان معصوم ما، هنگام نماز، رنگ خود را می باختند و می فرمودند: وقت ادای امانت الهی وحضور در پیشگاه الهی است . (بحار الانوار ، ج 81) 

گرچه بعضی نماز را به طمع بهشت یا ترس از عذاب جهنم می خوانند، امّا امیرالمومنین (ع) نماز را نه برای تجارت یا سپری از آتش ، بلکه بخاطر شایستگی خدا برای عبادت ، انجام می دهد. (نهج البلاغه ، حکمت ،237)  

برای اهتمام به این برنامه سازنده ، اسلام به پدران و مادران سفارش کرده که اطفال خود را قبل از بلوغ، مثلا از سن ّ هشت سالگی به هر نحو که می توانند وادار به نماز کنند و گاهی هم بخاطر بی اعتنایی شان ، از خود خشونت نشان دهند. (وسائل اشیعه ، ج 3 ، ص 13) چرا که ،آنکه اهل نماز است ، با مبداء هستی مرتبط است . 

-فواید پزشکی نماز:نماز خواندن تنها غذای روح انسان  نیست بلکه جسم انسان ها را نیز تقویت می کند.
– وقتی چشم ها در حالت نماز ثابت می ماندجریان فکر هم خود به خود آرام شده و در نتیجه تمرکز فکر افزایش می یابد .به لحاظ روانی این حالت باعث افزایش مقاومت عصبی فرد شده و بی خوابی و افکار نا آرام را از انسان دور می کند.
– قیام: ایستادن در حالت نماز باعث تقویت حالت تعادلی بدن شده و قسمت مرکزی مخچه که محل کنترل اعمال و حرکات ارادی است را تقویت می کند و این عمل باعث می شود فرد با صرف کمترین نیرو و انرژی به انجام صحیح حرکات بعدی بپردازد.
نماز قسمت فوقانی بدن را پرورش داده و ستون مهره ها را هم تقویت کرده و آن را در حالت مستقیم نگاه می دارد.
– رکوع: تقویت احشاء و ماهیچه های شکم وحفظ سلامتی دستگاه گوارش و رفع یبوست مزمن و بی اشتهایی و سو هاضمه از دیگر خواص غیر مستقیم
نماز خواندن و رکوع در نماز است.
در حالت رکوع اطراف ستون مهره ها منبسط می شود که در متعادل و آرام کردن سمپاتیک مؤثر است . مدت زمان خواندن ذکر رکوع نیز باعث تقویت عضلات صورت و گردن و ساق پا و ران ها می شود و به این ترتیب به جریان خون در قسمت های مختلف بدن سرعت می بخشد.
تنظیم متابولیسم بدن و فراهم نمودن زمینه ی از بین رفتن اکثر بیماری ها از بدن وکمک به افزایش حالت استواری و استحکام مغز و بهبود ناراحتی های تناسلی و نارسایی های تخمدان از دیگر
خواص رکوع در نماز است .
– سجده: سجده نیز ستون مهره های بدن را تقویت کرده و دردهای سیاتیک را آرام می کند .
علاوه بر از بین بردن یبوست و سو هاضمه،پرده دیافراگم را تقویت کرده وبه دفع مواد زاید بدن به دلیل فشرده شدن منطقه شکمی کمک می کند.سجده همچنین باعث افزایش جریان خون در سر شده که این امر با تغذیه غدد باعث حفظ شادابی،زیبایی و طراوت پوست می شود.
حالات سجده به واسطه باز شدن مهره ها از یکدیگر باعث کشیده شدن اعصابی که قسمت های مختلف بدن را به مغز وصل می کند شده و این اعصاب را در یک حالت تعادلی قرار می دهد که این هم برای سلامتی انسان بسیار حائز اهمیت است. 
سجده باعث آسودگی و آرامش در فرد شده و عصبانیت را تسکین می دهد. 
– تشهد و سلام: استحکام بخشیدن و تقویت عضلات پاها و ران ها ،کمک به نفخ روده و بهبود فتق از خواص نشستن بعد از نماز است .
البته دوستان معلوم است که نماز فلسفه خود را دارد که معراج مؤمن و مایه قرب به حق است و آن را فقط باید برای خدا خواند و نه به انگیزه ی فواید و آثاری از این دسته …اما به هرحال گفتن این قبیل فواید هم خالی از لطف نیست تا بدانیم خدایی داریم که به تمام جنبه های روحی و جسمیِ ما توجه کافی دارد
و رضوان من الله اکبر…

– یه توصیه از بنده ی حقیر: برای بیشتر شدن تمرکز و خلوص نیت قبل از شروع نماز، خواندن آیات ١٦٢ و ١٦٣ سوره انعام بسیار مفیده، ان شاالله…

لینک کانال دعا و اذکار : https://telegram.me/doagooo

درباره ی admin

یک دیدگاه

  1. اینهمه گفتی ولی دعایی برای دور شدن از کاهل نمازی نگفتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *