خانه / ذکر و دعاهای قرآنی / دعای مخصوص دومین روز ماه مبارک رمضان با معنی فارسی

دعای مخصوص دومین روز ماه مبارک رمضان با معنی فارسی

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com دعای مخصوص دومین روز ماه مبارک رمضان با معنی فارسی را برای شما عزریزان قرار دادیم .

دعای مخصوص دومین روز ماه مبارک رمضان با معنی فارسی
دعای مخصوص دومین روز ماه مبارک رمضان با معنی فارسی

دعای مخصوص دومین روز ماه مبارک رمضان با معنی فارسی,دعای روز دوم رمضان,دعای ویژه دومین روز رمضان,دعای روز دوم رمضان با ترجمه و معنی فارسی

دعای مخصوص دومین روز ماه مبارک رمضان با معنی فارسی

در دعای روز دوم ماه مبارک رمضان آمده است: «خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوی خشنودیت و برکنارم دار در آن از خشم و انتقامت.»

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏

“اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الی مَرْضاتِکَ و جَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ و نَقماتِکَ و وفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ‌ الرّاحِمین”

خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوی خشنودیت و برکنارم دار در آن از خشم و انتقامت و توفیق ده مرا در آن برای خواندن آیات قرآن به رحمت خودت ای مهربان‌ترین مهربانان.»

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در شرح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان آورده است:

در این دعا از خداوند می‌خواهیم؛ در ماه رمضان کاری کند که به رضایت و خشنودی او نزدیک بشویم‌، می‌گوید: در روایت وارد شده، اگر می‌خواهی بدانی خدا از تو راضی است، ببین که تو از خدا راضی هستی یا نه!؟

بعضی‌ها از خدا راضی نیستند و به درگاه الهی گله می‌کنند که خدایا چرا همه دارا هستند و من چیزی ندارم، یا چرا همه سالمند و من مریضم؟ نباید این طور حالتی داشت، بلکه باید در هر حالتی که هستی از خدا راضی باشی.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی در مورد ملاک رضایت خدا با اشاره به صفحه ۱۸۶ جلد سوم تفسیر ‘روض الجنان و روح الجنان’ گفت: یکی از اولیا الهی ۳۰ سال مریض بود، از ایشان سوال کردند آیا دوست نداری خوب شوی و از این مساله بیماری ناراحت نیستی؟ ایشان اصلا ابراز ناراحتی نکرده بود، چون رضایت خدا را ملاک قرار داده بود و نمی‌خواست خلاف خواست خدا بخواهد.

پس اگر می‌خواهی بدانی خدا از تو راضی است یا نه، به دلت مراجعه کن! ببین در زندگی از خدا راضی هستی؟

اگر راضی هستی؛ بدان که خدا هم از تو راضی است و اگر در گوشه دلت از خدا ناراضی هستی، متوجه باش که خدا هم از تو ناراضی است.

آیت‌الله مجتهدی تهرانی با تاکید بر اینکه در روایات اسلامی آمده است که خداوند از سه گروه تعجب می‌کند، این سه گروه عبارتند از: اول کسی که نماز می‌خواند و می‌داند مقابل چه خدایی ایستاده است، ولی در نماز حضور قلب ندارد و حواسش به نماز نیست. دوم کسی که عمری است روزی خدا را می‌خورد و غصه روزی فردا را دارد. سوم کسی که می‌خندد در حالی که نمی‌داند خدا از او راضی هست یا نه!

مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی در ادامه شرح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان، در تبیین عبارت ‘وَجَنِّبْنِی فِیهِ مِنْ سَخَطِکَ وَ نَقِمَاتِکَ’ گفت: خدایا یک کاری کن که از غضب تو اجتناب کنم؛ و کاری نکنم که در ماه رمضان از من ناراضی باشی. ‘وَ وَفِّقْنِی فِیهِ لِقِرَاءَةِ آیاتِکَ بِرَحْمَتِکَ یا أَرْحَمَ الرَّاحِمِین’ یعنی؛ خدایا مرا موفق به خواندن قرآن کن.

در قدیم رسم بود که در ماه مبارک رمضان چند ختم قرآن می‌کردند، حداقل یک ختم قرآن به نیت امام زمان (‌عج) داشته باشید، یا به نیت پدر و مادر و امواتتان حداقل یک بار قرآن را ختم کنند. کسی که در ماه رمضان موفق به یک ختم قرآن نمی‌شود، دچار خسارت بزرگی می‌شود، ماه رمضان ماه قرآن است و باید قرآن خواند؛ اگر کسی می‌خواهد زنگار دلش پاک بشود، باید موقع سحر قرآن بخواند.

وی یکی دیگر از عوامل از بین‌بردن زنگار دل را ‘استغفار’ دانست و به حدیثی از پیامبر (ص) اشاره کرد که می‌فرماید:«پنج چیز دل را صفا دهد و سختی قلب را برطرف می‌کند: همنشینی علما، دست به سر یتیم کشیدن، نیمه‌شب استغفار کردن، کم خوابیدن در شب و روزه‌داری. » خدایا در روز دوم ماه رمضان ما را موفق کن که آیات تو را بخوانیم. ای خدایی که از همه رحم‌کننده‌ها رحمتت بیشتر است.

بازنشر : سایت دعاگو

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *