خانه / ذکر و دعاهای قرآنی / نحوه ختم سوره مبارکه اخلاص و خواص و فضیلت سوره اخلاص

نحوه ختم سوره مبارکه اخلاص و خواص و فضیلت سوره اخلاص

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com نحوه ختم سوره مبارکه اخلاص و خواص و فضیلت سوره اخلاص را برای شما عزیزان قرار دادیم .

نحوه ختم سوره مبارکه اخلاص و خواص و فضیلت سوره اخلاص
نحوه ختم سوره مبارکه اخلاص و خواص و فضیلت سوره اخلاص

نحوه ختم سوره مبارکه اخلاص و خواص و فضیلت سوره اخلاص,چگونگی ختم کردن سوره اخلاص,طریقه و روش ختم سوره اخلاص,فضیلت و ثواب فراوان خواندن سوره اخلاص,آثار و برکات سوره اخلاص,معنی و ترجمه فارسی سوره اخلاص

نحوه ختم سوره مبارکه اخلاص و خواص و فضیلت سوره اخلاص

سوره اخلاص به این طریق: چهار هفته هر هفته رو به یک جانب بخواند اول رو به سوی مشرق کرده بخواند جن و انس مطیع او شود دوم رو به مغرب کند و بخواند زهد و تقوا حاصل شود سوم رو بسوی جنوب کند بخواند مستغنی گردد چهارمین هفته رو بسوی شمال کند و بخواند جمیع مهمات او بر آید و طریقه ی خواندنش به این صورت است روز شنبه هفتاد مرتبه روز یکشنبه شصت مرتبه روز دوشنبه پنجاه مرتبه روز سه شنبه چهل مرتبه روزچهارشنبه سی مرتبه روز پنجشنبه بیست مرتبه و روز جمعه ده مرتبه به این نحو بخواند:

بسم الله الرّحمن الرّحیم یا عِطرائیل بِحق قل هوالله احد یا هَرقائیل بحق الله الصّمد یا طاطائیل بحق لم یلد و لم یولد یا قَمائیل بحق ولم یکن له کفوا” احد . و در وقت خواندن اصلا سخن نگوید و اگر کسی در کار خود فرو مانده باشد و بخواهد کارش گشایش شود این ختم را عمل کند .

در فضیلت تلاوت این سوره، روایات زیادى در منابع معروف اسلامى آمده است، که حاکى از عظمت فوق العاده آن مى باشد، از جمله:

در حدیثى، از پیغمبر اکرم(صلى اللهعلیه وآله) مى خوانیم که فرمود: «اَ یَعْجِزُ اَحَدُکُمْ اَنْ یَقْرَاَ ثُلُثَ الْقُرْآنِ فِی لَیْلِه»؛ (آیا کسى از شما عاجز است از این که یک سوم قرآنرا در یک شب بخواند؟!)
یکى از حاضران عرض کرد: اى رسول خدا! چه کسى توانائى بر این کار دارد؟!
پیغمبر فرمود: «اِقْرَوُا قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَد»؛ (سوره قل هو اللّه را بخوانید). (1)
در حدیثدیگرى، از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «هنگامى که رسول خدا(صلى الله علیه وآله) بر جنازه «سعد بن معاذ» نمازگزارد، فرمود: هفتاد هزار ملک که در میان آنها «جبرئیل» نیز بود، بر جنازه او نمازگزاردند! من از «جبرئیل» پرسیدم: او به خاطر کدام عمل، مستحق نمازگزاردن شما شد؟
گفت: به خاطر تلاوت«قل هو اللّه احد» در حال نشستن، و ایستادن، و سوار شدن، و پیاده روى و رفت و آمد». (2)
و در حدیث دیگرى، از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: «کسى که یک روز و شب بر او بگذرد و نمازهاى پنجگانه را بخواند و در آن «قل هو اللّه احد» را نخواند، به او گفته مى شود: «یا عَبْدَاللّهِ! لَسْتُ مِنَ الْمُصَلِّیْنَ»؛ (اى بنده خدا! تو از نماز گزاران نیستى!). (3)
در حدیثدیگرى، از پیغمبر اکرم(صلى اللهعلیه وآله) آمده است که فرمود: «کسى که ایمان به خداو روز قیامتدارد، خواندن سوره«قل هو اللّه احد» را بعد از هر نماز ترک نکند؛ چرا که هر کس آن را بخواند، خداوند خیر دنیا و آخرترا براى او جمع مى کند، و خودش و پدر و مادر و فرزندانش را مى آمرزد». (4)
از روایت دیگرى استفاده مى شود: «خواندن این سوره، به هنگام ورود به خانه، روزى را فراوان مى کند و فقر را دور مى سازد». (5)
روایات در فضیلت این سورهبیش از آن است که در این مختصر بگنجد، و آنچه نقل کردیم تنها قسمتى از آن است.
در این که: چگونه سوره«قل هو اللّه» معادل یک سوم قرآن است؟ بعضى گفته اند: به خاطر این که قرآنمشتمل بر «احکام»، «عقائد» و «تاریخ» است، و این سورهبخش «عقائد» را به طور فشرده بیان مى کند.
بعضى دیگر گفته اند: قرآنسه بخش است: «مبدا»، «معاد» و «آنچه در میان این دو» قرار دارد، و این سورهبخش اول را شرح مى دهد.
این سخن، قابل قبول است که، تقریباً یک سوم قرآنپیرامون توحیدبحث مى کند و عصاره آن در سوره«توحید» آمده.

این سخن را با حدیث دیگرى درباره عظمت این سوره، پایان مى دهیم:

از امام على بن الحسین(علیه السلام) درباره سوره«توحید» سوال کردند، فرمود: «اِنَّ اللّهَ عَزَّوَجَلَّ عَلِمَ اَنَّهُ یَکُونُ فِی آخِرِ الزَّمانِ اَقْوامٌ مُتَعَمِّقُونَ، فَاَنْزَلَ اللّهُ تَعالى قُلْ هُوَ اللّهُ اَحَدٌ، وَ الآْیاتِ مِنْ سُورَهِ الْحَدِیدِ اِلى قَوْلِهِ: «وَ هُوَ عَلِیمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» فَمَنْ رامَ وَراءَ ذلِکَ فَقَدْ هَلَکَ»؛ (خداوند متعال مى دانست: در آخر الزماناقوامى مى آیند که در مسائل تعمق و دقت مى کنند، لذا سوره«قل هو اللّه احد»، و آیات آغاز سوره«حدید»، تا «عَلِیْمٌ بِذاتِ الصُّدُورِ» را (پیرامون مباحث توحیدو خداشناسى) نازل فرمود، هر کس بیش از آن را طلب کند، هلاک مى شود». (6)، (7)
پی نوشت: (1). وسائل ‏الشيعة، ج 6، ص 225، باب: استحباب الإكثار من قراءة الإخلاص و تكرارها ألف مرة في كل يوم و ليلة و كراهة تركها.
(2). «مجمع البيان»، جلد 10، صفحه 561.
(3). «مجمع البيان»، جلد 10، صفحه 561 و كتب ديگر تفسير و حديث.
(4). همان مدرک.
(5). همان مدرک.
(6). «اصول كافى»، جلد 1، باب النسبة، حديث 3 (جلد 1، صفحه 91، چاپ آل البيت).
(7). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دارالکتب الإسلامیه، چاپ سی و ششم، ج 27، ص 462

بازنشر : سایت دعاگو

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *