خانه / مطالب متفرقه / چرا باید نماز بخوانیم ؟ چرا برخی افراد نماز می خوانند گناه هم می کنند ؟

چرا باید نماز بخوانیم ؟ چرا برخی افراد نماز می خوانند گناه هم می کنند ؟

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com چرا باید نماز بخوانیم ؟ چرا برخی افراد نماز می خوانند گناه هم می کنند ؟ را برای شما عزیزان قرار دادیم .

چرا باید نماز بخوانیم ؟ چرا برخی افراد نماز می خوانند گناه هم می کنند ؟
چرا باید نماز بخوانیم ؟ چرا برخی افراد نماز می خوانند گناه هم می کنند ؟

چرا باید نماز بخوانیم ؟ چرا برخی افراد نماز می خوانند گناه هم می کنند ؟,چرا نماز می خوانیم ؟,به چه علت و دلیلی باید نماز بخوانیم ؟,چرا برخی انسان ها هم نماز می خوانند هم گناه می کنند ؟,تلفظ صحیح کلمات و جملات عربی در نماز,تلفظ درست حرکات و اعراب حمد و ذکر در نماز,سکون و آرامش در نماز,داشتن حضور قلب در نماز,احادیثی درباره نماز

چرا باید نماز بخوانیم ؟ چرا برخی افراد نماز می خوانند گناه هم می کنند ؟

بسم الله الرحمن الرحيم

نقش نماز در بازدارندگي از زشتي‎هاي فردي و اجتماعي

ـ نماز تشكر از نعمتهاي إلهي است .

ـ نماز إظهار بندگي نسبت به خالق مهربان است .

ـ نماز برقراري ارتباط با خداي كريم است .

ـ نماز انسان را به كمال مي‎رساند .

ـ نماز نشانه انسان مؤمن است .

ـ نماز يعني نياز به بي‎نياز .

ـ نماز يعني نمود عشق .

ـ نماز تواضع قطره در برابر دريا .

ـ نماز تشكر عدم از واجب الوجود .

– نماز تواضع مخلوق در برابر خالق .

– نماز اظهار عشق عبد به مولایش .

ـ نماز ارتباط بنده با خالق هستي .

ـ نماز يعني شكفتن در برابر آفتاب عالم تاب .

ـ نماز يعني سجده بر خاك تا رسيدن به افلاك .

ـ نماز سپري در برابر گناه و معصيت. « قرآن كريم »

ـ نماز كليد بهشت است. « پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله »

چرا بايد نماز بخوانيم ؟!!

خداوند مهربان وقتي انسان را آفريد امر كرد به فرشته‎ها كه آدم را سجده كنند ، همه سجده كردند ، مگر إبليس كه گفت: مرا از آتش آفريدي و آدم را از خاك ، تكبر ورزيد و سجده نكرد و از بهشت رانده شد .

      بعد از اين جريان شيطان دشمن سرسخت انسان شد و قسم ياد كرد كه همه را گمراه و جهنمي كند ، چون علت رانده شدن از بهشت و بيچارگي خود را بخاطر تولد انسان مي‎داند ، البته به نظر ناقص خودش ـ ولي علت اصلي غرور و تكبر در برابر درياي رحمت إلهي و عدم اطاعت از فرمان حضرت دوست بود .

       خداوند حكيم يكي از ابزار و سلاحهاي مقابله و مبارزه با دشمن ما ( يعني شيطان و يارانش و فرزندانش ) را نماز قرار داد ، البته خواص نماز بسيار است ، من جمله سپري است در برابر حمله شيطان و اعوانش و بيمه شدن در برابر وسوسه‎هاي او .

 

از كجا بفهميم كه نماز ما قبول مي‎شود يا نه ؟!

آقا امام صادق عليه السلام فرمودند: كسي كه دوست دارد بداند نمازش قبول شده است يا نه ، بايد ببيند آيا نمازش او را از زشتيها و ناپاكي‎ها و از فحشاء و منكرات دور كرده است ؟ پس به اندازه‎اي كه او را دور كرده همانقدر از نمازش پذيرفته شده است .

      « مَنْ اَحَبَّ اَنْ يَعْلَمَ اَقُبِلَتْ صَلاتَهُ اَمْ لَم‎ْ تُقْبَلْ فَلْيَنْظُرْ هَلْ مَنَعَتْهُ صَلاتُهُ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ ؟ فَبِقَدْرِ ما مَنَعَتْهُ قُبِلَتْ مِنْهُ »« بحار الانوار ، جلد 82/198 »     

       هر كه به خودش نگاه كند ، به همان اندازه كه خوب است و كارهاي خوب مي‎كند به همان مقدار نمازش قبول شده است ، اگر انسان صد درصد خوب است ، نمازش صد در صد قبول شده است و اگر شخصي پنجاه درصد خوب و پنجاه درصد بد است ، پنجاه درصد نمازش قبول شده است و پنجاه درصد قبول نشده است .
 
چرا بعضي مردم نماز مي‎خوانند گناه هم مي‎كنند ؟!

خيلي از بازاريها نماز مي‎خوانند ، ولي با گران فروشي و كم فروشي در حق مردم اجحاف مي‎كنند و خيلي از جوانها نماز مي‎خوانند ولي گناه هم مي‎كنند ،‌ چه عواملي باعث مي‎شود كه نماز خاصيت بازدارندگي خود را از دست بدهد؟!

       خداوند رحيم در قرآن كريم مي‎فرمايد: « إنَّ الصّلوة تَنْها عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْكَرِ » بدرستي كه نماز ( كامل و صحيح و با رعايت حدودش ) انسان را از تمام بديها و زشتيها و از فحشا و منكرات دور مي‎كند .

      حالا اگر كسي نماز مي‎خواند و گناه هم مي‎كند ، اينجا اشكال در نماز اوست ، حتماً نماز را درست و صحيح نمي‎خواند و نمازش جامع الشرايط نيست ، بايد نمازش را اصلاح كند تا آنكه نماز اثر بازدارندگي داشته باشد و او را از كارهاي بد و از گناهان كوچك و بزرگ دور كند حالا كه راهكار را پيدا كرديم به چند مورد از موانع عدم قبولي نماز اشاره مي‎كنيم .
 
بيشتر مردم در قرائت مشكل دارند

بيشتر علماء و مراجع بر اين عقيده هستند ، كه اگر حروف و اعراب در نماز از مخرج خود ادا نشود  نماز باطل است ، نمازي كه باطل است بازدارنده نيست ، آيه الله العظمي بهجت مي فرمايند : اگر اطمينان داشته كه حمد و سوره و اذكار نماز را به صورت صحيح مي‏خواند و بعد متوجه مي‎شود كه اتفاقاً غلط خوانده است ، نمازهائي را كه خوانده صحيح است و قضا ندارد هر چند بنا بر احتياط مستحب آنها را قضا كند و اگر احتمال غلط بودن را مي‎داده ولي سهل‎انگاري كرده و بدون بررسي نماز خوانده ، نمي‎تواند به نمازهائي كه خوانده اكتفا نمايد. ( يعني بايد قضاي نمازها را بخواند ) « استفتاآت »

       آيه الله العظمي امام خميني « ره » مي فرمايند : اگر يكي از كلمات حمد يا سوره را نداند ، يا عمداً آنرا نگويد ، يا به جاي حرفي حرف ديگر بگويد ، مثلاً بجاي « ض »« ظ » بگويد يا جائي كه بايد بدون زير و زبر خوانده شود زير و زبر بدهد ، يا تشديد را نگويد نماز او باطل است .

 

به تلفظ صحيح اين كلمات توجه كنيد :

تلفظ صحيح                            تلفظ غلط

صالِحين : نيكوكاران                    سالحين : مردان مسلّح

عَظيم : بزرگ ، بلند مرتبه            عزيم : آهنـگ و قصـد انجام كاري

ضالين : گمراهان                       زالين : لغزندگان

حَمد : ستايش                          همد : لباس كهنه

مَغضوبِ : خشمناك                    مقضوب : بريده شده ، قطع شده

بِحولِ الله : با قدرت خدا               بهول الله : با ترس و وحشت از خدا

نَعبدُ : پرستش مي‎كنيم              نأبد : از مردم كناره‎گيري مي‎كنيم ،

                                             از مردم جدا مي‎شويم

صَلِّ : درود بفرست                     سلِّ : تسليت بده

مُحمّد ( ص ) : پيامبر اكرم            مهمد : خسته و فرسوده

صَمَد : بي نياز                           سمد : كود شيميائي
 
تلفظ صحيح برخي حركات و إعراب حمد و ذكرها

صحيح                                   نادرست

بَرَكاتُه                                     بِرِكاتُه

سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَه                 سَمَعَ اللهُ لِمَنْ حَمَدَه

رَبـَّنا                                       رَبـِّنا

حَيَّ عَلَي الصَّلاه                      حَيِّ عَلَي الصَّلاه

رَبِّيَ الْعَظيمِ وَ بِحَمْدِه                رَبِّيَ الْأعْظيمِ وَ بِحَمْدِه ،

                                           رَبِّيَ الْعَظيمي وَ بِحَمْدِه
مِنَ الشَّيطانِ الرَّجيم              مِنَ الشِّيطانِ الرَّجيم

إيّاكَ نَعْبُدُ وَ إيّاكَ نَسْتَعين            إيّاكَعْ نَعْبُدُ وَ إيّاكَعْ نَسْتَعين

اَلسّلامُ عَلَيْكَ اَيُّـها النّبيُ            اَلسّلامُ إلَيْكَ ، اَلسّلامُ عَلِيْكَ اِيُّـها النّبي

غَيْرِ الْمَغْضوُبِ عَلَيْهِم                 غَيْرِ الْمَغْضوُبَ عَلِيْهِم

رَبِّ الْعالَمين                                       رَبَّ الْعالَمين              

( طمأنينه ) سكون و آرامش در نماز

طمأنينه در لغت به معناي آرام بودن است ، از اين رو طمأنينه در نماز به اين معناست كه نمازگزار بايد قيام و ركوع و قرائت و ذكرهاي آنرا با آرامش و بدون عجله و شتاب زدگي بجا آورد ، تمام اذكار نماز موقعي گفته مي‎شود كه بدن سكون و آرامش دارد و فقط يك ذكر در حال حركت گفته مي‎شود و آنهم ذكر « بِحَوْلِ اللهِ وَ قُوَّتِهِ اَقوُمُ وَ اَقْعُد » است و به جاي اين ذكر « يا حَيُّ يا قَيّوُم » هم مي‎توانيم بگوئيم ، در اين باره حديثي از پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله نقل شده است:

      « روزي حضرت در مسجد تشريف داشتند ، مردي وارد و مشغول نماز شد و ركوع و سجودش را به طور كامل بجا نياورد ، حضرت فرمودند: اگر اين مرد در حالي كه نمازش اينگونه است از دنيا برود ، به دين من از دنيا نرفته است » از اين حديث چنين مي‎توان استفاده كرد كه حركات ( افعال ) و قرائت و ذكرهاي نماز را بايد به طور كامل و صحيح و در حالتهاي مخصوص خود يعني قيام ، ركوع  سجده ، تشهد و … به جا آورد ، براي نمونه هنگامي كه نمازگزار مي‎خواهد تكبيره الاحرام بگويد در حالي كه قيام كرده ، ابتدا بايد بدنش به طور كامل    آرام و بدون حركت باشد و سپس تكبيره الاحرام ( الله اكبر ) بگويد .

       مرحوم امام خميني « ره » در اين باره مي‎فرمايند: « موقع گفتن تكبيره الاحرام بايد بدن آرام باشد و اگر عمداً در حالي كه بدنش حركت دارد ، تكبيره الاحرام را بگويد ، باطل است و چنانچه سهواً ( غير عمد ) حركت كند ، بنا بر احتياط واجب بايد اول عملي كه نماز را باطل مي‎كند انجام دهد و دوباره تكبيره الاحرام بگويد »« توضيح المسائل ، مسئله 951 »
 
آشنا نبودن به آداب نماز

يكي از آدابي كه در نماز رعايت كردنش واجب است بلند خواندن حمد و سوره در نماز صبح و در نماز مغرب و عشاء براي آقايان مي‎باشد ، مرحوم امام مي‎فرمايند: مرد بايد در نماز صبح و مغرب و عشاء مواظب باشد كه تمام كلمات حمد و سوره ، حتي حرف آخر آنها را بلند بخواند.  « توضيح المسائل ، مسئلة 993 »
 
نداشتن حضور قلب در نماز

چه كنيم تا در نماز حضور قلب داشته باشيم ؟

1ـ قبل از شروع نماز استفغار كنيم و به خدا پناه ببريم از شر شيطان و اعوان شيطان ( ياري دهندگان شيطان ) و اعوذ بالله من الشيطان الرجيم بگوئيم .

 

2ـ وقتي دستها را بالا مي‎بريم و الله اكبر مي‎گوئيم و نماز را شروع مي‎كنيم ، بدين معني است كه بايد تمام دنيا و ما فيها را پشت سر انداخته و به ياد خدا بوده و به اركان نماز توجه كامل داشته باشيم .

 

3ـ حتماً لازم است كه به معني نماز آشنا باشيم ، چون اگر معني آن را ندانيم نمي‎فهميم كه به معبود خود چه مي‎گوئيم و از او چه مي‎خواهيم و در نتيجه شيطان به سراغ ما مي‎آيد و از اين نكته ضعف ما سوء استفاده مي‎كند و هواس ما را هر جائي كه دلش خواست مي‎برد .

 

4ـ نماز را با‎ ادب و خضوع و خشوع بخوانيم و با آب و تاب و لحن غيرطبيعي نخوانيم ، چون بجاي اينكه هواس ما را به خداوند متعال معطوف كند ، به نوع خواندن و به نوع صدا معطوف كرده و حضور قلب را از بين مي‎برد .

 

5ـ در جايي نماز بخوانيم كه تجملات و مْسرفات دور بر ما نباشد و روبروي ما اشخاص و تابلو و يا صداي راديو ، ضبط و تلويزيون نباشد و مكاني را براي نماز انتخاب كنيم كه آرام و بدون هياهو و بدون سر و صدا باشد .

 

6ـ نماز را سعي كنيم اوّل وقت بخوانيم ـ يكي از عوامل هواس‎پرتي در نماز ، خواندن نماز در تنگناست ـ يعني چه ؟ مثلاً وقتي نماز را نزديك غروب خورشيد مي‎خوانيم اوّلاً نماز را با‎ عجله مي‎خوانيم ، ثانياً در وسط نماز در دل شك و ترديد داريم كه نكند نماز ما قضا شده باشد نكند خورشيد غروب كند و يا بخاطر قراري كه با كسي مي‎گذاريم و يا بخاطر  مسافرتي كه در پيش داريم ، پيش خود در نماز فكر كرده و مي‎گوئيم كه نكند دير شود نهايتاً نماز را با عجله مي‎خوانيم و در دل با خود مي‎گوئيم آيا به پرواز مي‎رسيم ؟ آيا به قطار مي‎رسيم ؟ آيا به اتوبوس مي‎رسيم ؟ نكند جا بمانيم ؟ نكند قراري كه با فلاني دارم او بيايد و برود و من به او نرسم ؟ در اين افكار هستيم كه مي‎بينيم نماز ما تمام شد ، متأسفانه بيشتر نمازهايمان اينطوري است عجله باعث هواس پرتي شده و باعث عدم حضور قلب مي‎شود .

 

7ـ نماز را با رغبت و ميل خود و شمرده  شمرده بخوانيم نه با بي‎ميلي و اجبار و اكراه و ترس از صاحب كار و يا ترس از اداره كه مبادا مزاياي مرا ندهند و بالاجبار نماز بخوانم ، بلكه نماز را با ميل و رغبت و طمئنينه و توجه كامل بخوانيم تا انشاء الله مورد توجه ايزد متعال واقع شود .

 

8ـ از لباس و مكاني كه در آن نماز مي‎خوانيم حتماً لازم است كه از غصبي نبودن آن مكان و تميزي و پاكي لباس خود اطمينان حاصل كنيم و اگر غير از اين باشد ، در نماز همش بفكر اين هستيم كه آيا نماز من درست است يا اشكال دارد ،كه باعث از بين رفتن توجه و حضور قلب مي‎شود .

 

9ـ قبل از وضو گرفتن حتماً به دستشوئي برويم ، تا آرامش بدن ما در نماز حفظ گردد و حضور قلب ما از بين نرود و سعي كنيم نماز را با جماعت در مسجد بخوانيم ، چرا ؟ چون محيط مسجد آرام و بدون هياهو مي‎باشد و براي عبادت و اظهار بندگي بسيار جاي مناسبي است و از طرفي كه ثواب و فضيلت نماز جماعت در مسجد خيلي زياد است .

      نماز جماعت مستحب است ، ولي در دو صورت واجب مي‎شود : يكي وقتي كه انسان قرائت حمدش را غلط مي‎خواند ، بايد سعي كند قرائتش را درست كند و تا وقتي كه درست نشده ، بايد نماز را به جماعت بخواند و اگر نمازش را فرادا خواند ، نمازش باطل است و صورت دوم اگر پدر امر كند و بگويد اي فرزند نماز را به جماعت بخوان ، اگر فرادا خوانده شود نماز باطل است و در اينصورت نماز جماعت واجب مي‎شود .

 

10ـ چرا قبل از شروع نماز بايد از شر شيطان به خداي مهربان پناه ببريم ؟ چون شيطان رجيم ( رانده شده ) براي اينكه بتواند ما را گمراه كند ، هر كاري كه از دستش بربيايد كوتاهي نمي‎كند  شيطان دشمن سرسخت انسان است ، چرا ؟ چون علت رانده شدن و بيچارگي خود را بخاطر تولد انسان مي‎داند و بخاطر آدم بود كه از بهشت رانده شد البته بنظر ناقص خودش ، ولي علت اصلي غرور و تكبر در برابر درياي رحمت إلهي و عدم اطاعت از فرمان حضرت دوست بود.     خداوند سبحان در قرآن كريم مي‎فرمايد :

       به نام خداوند بخشندة مهربان و آنگاه كه پروردگار به فرشتگان عالم اظهار فرمود كه من بشري از گٍل و لاي كُهنه و متغير خلق خواهم كرد ‹ 28 › پس چون آن عنصر را معتدل بيارائم و در آن از روح خويش بدمم ، پس همه ( از جهت حرمت و عظمت آن روح إلهي ) بر او سجده كنيد ‹ 29 › ( چون فرمان حق به سجدة آدم رسيد ) همة فرشتگان عالم سجده كردند ‹ 30 › مگر ابليس ( شيطان ) كه از سجدة آدم امتناع ورزيد ‹ 31 › خدا به شيطان فرمود : كه اي شيطان براي چه تو با ساجدان سر بسجده نياوردي ‹ 32 › شيطان پاسخ داد كه من هرگز به بشري كه از گٍل و لاي كهنه آفريده‎اي سجده نخواهم كرد ‹ 33 › خدا به او با قهر و عتاب فرمود : پس از صف ساجدان خارج شو كه تو راندة درگاه ما شدي ‹ 34 › و لعنت ما تا روز جزا بر تو محقق و حتمي گرديد ‹ 35 › شيطان ( چون مردود شد ) از خدا درخواست كرد كه پروردگارا پس مرا تا روز قيامت مهلت و طول عمر عطا فرما ‹ 36 › خدا فرمود : آري تو را مهلت خواهد بود ‹ 37 › تا بوقت معين و روز معلوم ‹ 38 › ( آنگاه كه شيطان مهلت يافت به معارضه با خدا برخاست ) گفت : خدايا چنانكه مرا رسوا كردي من نيز در زمين ( همه چيز را ) در نظر فرزندان آدم جلوه مي‎دهم ( كه از ياد تو غافل شوند ) و همة آنها را گمراه و رسوا خواهم كرد ‹ 39 › بجز بندگان پاك  و خالص تو را ‹ 40 › خدا فرمود : همين اخلاص و پاكي سرپرست راه مستقيم بدرگاه رضاي من است ‹ 41 › و هرگز بر بندگان ( با اخلاص ) من تسلط و غلبه نخواهد بود و لكن اقتدار و سلطة تو بر مردم نادان و گمراهي است كه پيرو تو شوند ‹ 42 › و البته وعده‎گاه تمام آن مردم گمراه نيز ( مانند تو اي شيطان ) آتش دوزخ خواهد بود ‹ 43 ›

« سوره حجر »     

 

شيطان استاد و معلم فرشته‎ها بود

شيطان قبل از رانده شدن هزاران سال خدا را عبادت كرده بود و معلم و استاد فرشته‎ها بود پس از رانده شدن بخاطر آن همه عبادتي كه انجام داده بود ، چند چيز از خداي مهربان درخواست نمود و از آنجايي كه مشيت إلهي بر اين قرار گرفته است كه هيچ كار خوب و عبادتي بي‎پاداش نمي‎ماند ، هر چه شيطان خواست خداي مهربان به او داد ، شيطان از خدا خواست :

   

1ـ تا قيامت زنده باشم « قالَ رَبِّ فَاَنْظِرْني إلي يَوْمِ يُبْعَثُونَ »

« سوره حجر ، آية 36 و سوره ص ، آية 79 »  

 

2ـ به ازاي تولد هر انسان دوتا از فرزندان من شيطان متولد شوند. « تاريخ پيامبران ، جلد 1 »          

 

3ـ به هر شكلي بخواهم دربيايم « تاريخ پيامبران ، جلد 1 »

 

4ـ در رگ و پيوند آنها مثل خون جاري باشم « مجمع البيان ، جلد 7/25 » و در تمام اعضاء و ذهن و فكر و تخيل آدمي نفوذ و حلول كنم. ( تا افكار شيطاني را به انسان إلقا نمايد )

 

5ـ جايم در سينه آنها باشد « اَلَّذي يُوَسْوِسُ في صُدُورِالنّاسِ »« سوره ناس و تفسير آسان ، جلد 5/168 »     

 

       اگر مي‎بينيد كه گمراه زياد است علتش همين است ، اول آنكه زور شيطان زياد است و ما يك به دو هستيم يعني وقتي يك انسان به دنيا مي‎آيد دوتا از بچه‎هاي شيطان بدنيا مي‎آيند و شيطان اين دوتا بچة خود را مراقب و محافظ انسان مي‎گذارد تا در وقت مناسب و فرصتهايي كه در خلوت و در شب پيش مي‎آيد او را وسوسه كرده تا از راه بدر شود .

      و شيطان مجهز به سلاحي پيشرفته و قوي است ، او نامرئي است ، ما را مي‎بيند ولي ما او را نمي‎بينيم « إنَّـهُ يَريكُمْ هُوَ وَ قَبيْلُهُ مِنْ حَيْثُ لاتَرَوْنَهُمْ »« سورة اعراف ، آية 27 » همانا شيطان و بستگانش شما را مي‎بينند در صورتي كه شما آنها را نمي‎بينيد و شيطان از همه طرف بر ما وارد مي‎شود و حمله مي‎كند « ثُمَّ لِآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ اَيْديْهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ اَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَلاتَجِدُ اَكْثَرَهُمْ شاكِرينَ »« سورة اعراف ، آية 17 » آنگاه از پيش روي و از پشت سر و از طرف راست ‹ 7 › و چپ آنان درمي‎آيم ( و هر يك از قواي ادراكي آنان را به ميل باطل مي‎كشم ) تا بيشتر آنان شكر نعمت تو را بجاي نياورند ( شيطان مي‎تواند به تمام اعضاء و جوارح و در فكر و ذهن و تخيل آدمي نفوذ و حلول كرده و ما را وسوسه كند تا گمراه شويم )

 

چرا بيشتر انسانها غافلند ؟!

چون بيشتر انسانها متأسفانه مسلّح نيستند و بدون سلاح به جنگ شيطان مي‎روند ، در نهايت شكست خورده و تسليم امر شيطان مي‎شوند ، افراد غافل همانند سربازاني مي‎مانند كه در جبهه بدون سلاح حاضر شده‎اند و هيچ توجهي به حملات دشمن ندارند و هيچ توجهي به دستورات فرماندة خود ندارند ، در نتيجه خيلي زود اسير دشمن خود ( شيطان ) مي‎شوند .

      هنگامي كه ما نماز را شروع مي‎كنيم ، شيطان و بچه‎هايش بيكار نمي‎نشينند و وارد فكر و ذهن ما مي‎شوند و مشكلات و قرار و مدارها و گم شده‎ها را جلو چشم ما مجسم‎ مي‎كنند روي اين جهت است كه گم شده‎ها در نماز پيدا مي‎شود و وقت قرارها در نماز يادآوري مي‎شود و تمركزي كه بايد در نماز و در ارتباط با خدا داشته باشيم از بين مي‎رود ، براي همين لازم است كه قبل از شروع هر كاري ، مخصوصاً نماز از شر شيطان رانده شده به خداوند سبحان پناه ببريم و بر خدا توكل كنيم ، قطعاً خداي مهربان ياريمان خواهد كرد ، حالا دشمن خود را شناختيم و نوع سلاحش را هم شناختيم و تاكتيك نظامي او را هم فهميديم ، بايد ما آنقدر مجهز شويم تا بتوانيم حملات او را خنثي كنيم و بناچار بايد تا مي‎توانيم خود را مسلّح كنيم ، تا بتوانيم به نحو احسن از خود دفاع كنيم تا به ياري خدا كمر شيطان را بشكنيم .

 

به چه سلاحي در برابر شيطان مسلّح شويم ؟

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله مي‎فرمايند : دعا اسلحة مؤمن است « اَلدُعاء سِلاحُ الْمُؤْمِن » بايد خود را به سلاح ايمان و به سلاح دعا مسلح كنيم و بايد خود را به سلاح توكل به خدا و به سلاح توجه به قرآن و عمل به دستورات آن و به سلاح توسل به اهل بيت عليهم السلام و به سلاح عمل كردن به واجبات و اجتناب از محرمات و به سلاح توسل و توجه به آقا امام زمان عليه السلام مسلح و مجهز شويم تا بتوانيم به نحو احسن در برابر حملات شيطان مقاومت كنيم و اگر كارهايمان را فقط براي رضاي خدا انجام دهيم و عملمان را خالص كنيم ، آنگاه بندة مخلص خدا مي‎شويم و از شر شيطان در امان خواهيم بود و ديگر شيطان و فرزندانش و يارانش هيچ غلطي نمي‎توانند بكنند و خود شيطان هم اعتراف كرده كه زورم به همه مي‎رسد مگر به بنده‎هاي خالصت كه زورم به آنها نمي‎رسد « إّلا عِبادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصين »« اللهم اجعل عواقب امورنا خيرا »
 
حسن ختام چند حديث از نماز

اهميت نماز

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: نخستين چيزي كه خداوند بر امت من واجب كرد نمازهاي پنجگانه است و نخستين عملي كه از آنان بالا برده مي‎شود و از آنان سؤال مي‎شود همان نماز است. « كنزالعمال ، جلد 7 حديث 18859 »

 

نماز و پايه‎هاي دين

آقا امام باقر عليه السلام فرمودند: اسلام بر پنج چيز بنا شده است: نماز ، زكات ، حج ، روزه و ولايت اهل بيت عليهم السلام. « بحارالأنوار ، جلد 82/234 »

 

نماز موجب رستگاري

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: كسي كه بر نمازهاي پنجگانه محافظت و مراقبت نمايد اين نمازها براي او در قيامت ، نور و وسيلة نجات او خواهد بود. « كنزالعمال ، جلد 7 ح 18862 »     

 

نماز و نورانيت قلب

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: نماز هر كس ، نوري در دل اوست ، پس هر كس خواست قلبش را نوراني كند. « كنزالعمال ، جلد 7 حديث 18973 »

 

نماز ملاك قبولي اعمال

آقا امام صادق عليه السلام فرمودند: نخستين چيزي كه از بنده حسابرسي مي‎شود نماز است پس اگر نماز پذيرفته شد اعمال ديگرش نيز پذيرفته مي‎شود ، چنانچه نمازش رد شود بقيه اعمال او هم قبول نخواهد شد. « وسائل الشيعه ، جلد 3/22 »

 

نماز و روش انبياء

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: نماز از آداب ( اوليه ) دين است و آن ماية خشنودي خدا و راه و روش پيامبران إلهي است. « بحارالأنوار ، جلد 82/231 »

 

نماز و پيمان خداوند

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: خداوند متعال فرمود: ( اي پيامبر ) بر اُمت تو نمازهاي پنجگانه را واجب كردم و با خود پيمان بستم كه هر كس مراقب آن نمازها و وقت آنها باشد او را به بهشت داخل كنم و كسي كه مراقب آنها نباشد من تعهدي نسبت به او ندارم. « كنز العمال ، جلد 7 حديث 18872 »

 

نماز پرچم اسلام

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: نماز پرچم اسلام است ، مؤمن واقعي كسي است كه  دل به آن دهد و مراقب حدود و آداب و وقت آن باشد. « كنزالعمال ، جلد 7 حديث 14887 »

 

نماز و كارآئي آن

آقا امام صادق عليه السلام فرمودند: فرشته مرگ ، شيطان را از كسي كه مراقب نماز است دور مي‎كند و شهادت بر وحدانيت خدا و رسالت پيامبر را در هنگام هولناك مرگ به او تلقين مي‎كند. « وسائل الشيعه ، جلد 3/19 »

 

نماز و فرزندان

آقا امام باقر عليه السلام فرمودند: هنگامي كه فرزندان ما پنج ساله شدند دستور مي‎دهيم نماز بخوانند ، پس شما هم وقتي فرزندانتان به هفت سالگي رسيدند ، آنها را به نماز دستور دهيد. « وسائل الشيعه ، جلد 3/12 »

 

ارزش نماز

آقا امام صادق عليه السلام فرمودند: يك نماز واجب از بيست حج بهتر است و يك حج از صدقه دادن خانه‎اي پر از طلا بهتر است ، آنگونه كه آنرا صدقه دهند تا آنكه چيزي در آن نماند. « بحارالأنوار ، جلد 82/227 »  

 

برتري نماز

آقا اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمودند: شما را به نماز و مراقبت از آن سفارش مي‎كنم چون نماز برترين عمل و ستون دين شماست. « بحارالأنوار ، جلد 82/209 »

 

اهميت نماز

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: هيچگاه وقت نماز نمي‎رسد مگر اينكه فرشته‎اي در ميان مردم ندا مي‎دهد كه اي مردم بپاخيزيد و با نماز خود آتشهائي را كه برافروخته‎ايد خاموش كنيد. « بحارالأنوار ، جلد 82/209 »

 

نماز واجب و مستحب

آقا امام باقر عليه السلام فرمودند: نمازي كه بنده بجا مي‎آورد ،گاهي نصف و گاهي يك سوم و گاهي يك چهارم و گاهي يك پنجم آن بالا برده مي‎شود ، پس بالا برده نمي‎شود مگر آن نمازي كه با توجه قلبي انجام گيرد ، مردم مأمور به انجام نمازهاي مستحب شده‎اند تا نقص نمازهاي واجب آنها توسط مستحبات جبران شود. « حقايق مرحوم فيض كاشاني ، ص 219  »

 

بركات نماز

آقا اميرالمؤمنين علي بن ابيطالب عليه السلام فرمودند: هنگامي كه انسان مشغول نماز است بدن و لباس و هرچه پيرامون اوست خدا را تسبيح مي‎گويند. « بحارالأنوار ، جلد 82/213 »

 

نماز و ياد خدا

آقا امام باقر عليه السلام فرمودند: ياد خدا براي نماز خوانها بالاتر از ياد آنها از خدا است آيا نمي‎بيني كه خداوند مي‎فرمايد: « مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم »« سورة بقره ، آية 152 »« بحار  الأنوار ، جلد 82/199 »

 

چگونه نماز بخوانيم ؟

آقا امام صادق عليه السلام فرمودند: وقتي نماز واجب مي‎خواني آن را در وقت خودش چنان بخوان كه گويا ديگر هرگز به نماز موفق نمي‎شوي. « محجة البيضاء ، جلد 1/350 »

 

اهميت وقت نماز

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: خداوند متعال مي‎فرمايد: من تعهدي نسبت به بنده‎ام دارم كه اگر نماز را در وقتش بپا دارد او را عذاب نكنم و بي‎حساب او را به بهشت ببرم .      

«  كنز العمال ، جلد 7 حديث 19036 »

 

سبك شمردن نماز

آقا امام صادق عليه السلام فرمودند: شفاعت ما به كسي كه نمازش را سبك بشمارد نمي‎رسد.  « بحار الأنوار ، جلد 82/227 »

 

نماز در وقت

آقا امام صادق عليه السلام فرمودند: هنگامي كه بنده‎اي سر وقت به نماز بايستد و مراقب آن باشد ، به صورت پاره‎اي نور سفيد بالا مي‎رود و مي‎گويد: تو مرا حفظ كردي خدا تو را حفظ كند ولي وقتي نماز را در وقتش نخواند و مراقب آن نباشد ، آن نماز به صورت لكة سياه و تاريكي برمي‎گردد و مي‎گويد: مرا ضايع كردي خدا تو را ضايع نمايد. « محجه البيضاء ، جلد 1/340 »

 

سهل انگاري در نماز

رسول گرامي اسلام صلي الله عليه و آله فرمودند: نماز ستون دين است ، پس كسي كه عمداً نمازش را ترك كند دينش را خراب كرده است و كسي كه به اوقات نماز اهميت ندهد داخل « ويل » خواهد شد و « ويل » محلّي در جهنم است ، خداوند در قرآن مي‎فرمايد: « ويل جاي كساني است كه در نمازشان سهل انگاري مي‎كنند. »« سوره ماعون آية 4 »« بحار الأنوار ، جلد 82/202 »

 

عاقبت ترك نماز

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: كسي كه نماز را عمداً ترك كند بر درب جهنم ، نامش از دوزخيان نوشته مي‎شود. « كنزالعمال، جلد 7 حديث 19090 »

 

نماز و رحمت خدا

آقا اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمودند: هرگاه كسي به نماز مي‎ايستد ، شيطان حسودانه به او مي‎نگرد ، بخاطر آنكه مي‎بيند رحمت خدا او را فرا گرفته است. « بحار  الأنوار ، جلد 82/207 »    

 

تباه كردن نماز

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: نمازتان را تباه نكنيد ، زيرا كسي كه نمازش را تباه كند خدا او را با قارون و فرعون و هامان محشور كند. « بحارالأنوار ، جلد 82/202 »

 

سبك شمردن نماز

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: كسي كه نماز را سبك شمارد از من نيست و قسم به خدا او در حوض كوثر بر من وارد نخواهد شد. « بحارالأنوار ، جلد 82/224 »

 

محبوبيت نماز در وقت

پيامبر اكرم صلي الله عليه و آله فرمودند: محبوبترين كارها نزد خدا عبارتست از: نماز در وقت سپس نيكي به پدر و مادر ، بعد جهاد در راه خدا. « كنزالعمال ، جلد 7 حديث 18897 »

 

نماز و دعا

آقا امام صادق عليه السلام فرمودند: خداوند نمازهاي پنجگانه را در بهترين ساعتها بر شما واجب كرد ، بنابراين پس از نمازها ( كه در بهترين وقتها انجام مي‎گيرد ) دعا كنيد. « خصال ، جلد 1/278 »

 

ـ اللهم عجل لوليك الفرج و العافيه و النصر و مد في عمره الشريف و زين الارض بطول بقائه و اجعلنا من خير انصاره و اعوانه ، اللهم ارزقنا الشهاده في ركابه

ـ خدايا ما را از نمازگذاران واقعي قرار بده .

ـ خدايا اين نمازهاي ناقص ما را به فضل و كرمت از ما بپذير .

ـ خدايا به احترام نماز آقا امام زمان زمان عليه السلام نماز ما را هم قبول بفرما .

ـ خدايا تا ما را نبخشيدي ، نيامرزيدي از اين دنيا مبر .

ـ مريضهای اسلام مخصوصا جانبازان عزیز را الساعه لباس عافیت بپوشان .

– اسرای مسلمان را آزاد بفرما .

– مسئولين خدمتگذار را تأييد بفرما .

– خائنین به اسلام و مسلمین را هدایت بفرما .

ـ اگر قابل هدایت نیستند رسوا و ریشه کن بفرما .

ـ پروردگارا اسلام را بر كفر جهاني پيروز بگردان ، آمين يا رب العالمين .

بازنشر : سایت دعاگو

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *