خانه / انگشتر / علت انگشتر به دست کردن احادیث مربوطه، انواع نگین ها، خاصیت نگین ها، طریقه تشخیص اصل و فرع بعضی نگین ها

علت انگشتر به دست کردن احادیث مربوطه، انواع نگین ها، خاصیت نگین ها، طریقه تشخیص اصل و فرع بعضی نگین ها

در این پست از سایت انگشتر و سنگ های طبیعی علت انگشتر به دست کردن احادیث مربوطه، انواع نگین ها، خاصیت نگین ها، طریقه تشخیص اصل و فرع بعضی نگین ها را برای شما عزیزان قرار دادیم . به دست کردن انگشتر خواص و فواید بسیار زیادی دارد چرا که سنگ های طبیعی دارای خواص بسیار زیادی برای بدن هستند

علت انگشتر به دست کردن احادیث مربوطه، انواع نگین ها، خاصیت نگین ها، طریقه تشخیص اصل و فرع بعضی نگین ها
علت انگشتر به دست کردن احادیث مربوطه، انواع نگین ها، خاصیت نگین ها، طریقه تشخیص اصل و فرع بعضی نگین ها

علت انگشتر به دست کردن احادیث مربوطه، انواع نگین ها، خاصیت نگین ها، طریقه تشخیص اصل و فرع بعضی نگین ها,چرا انگشتر به دست کنیم؟,علت استفاده از انگشتر,خواص به دست کردن انگشتر,خواص و خاصیت سنگ های طبیعی و نگین ها

علت انگشتر به دست کردن احادیث مربوطه، انواع نگین ها، خاصیت نگین ها، طریقه تشخیص اصل و فرع بعضی نگین ها

چرا انگشتر به دست کنیم؟
بسم الله الرحمن الرحیم

 

با سلام خدمت دوستان عزیز

 

متن زیر حاصل جمع آوری یک سری از مطالب در مورد انگشتر میباشد.

 

با توجه به حجم زیاد مطالب طی چند ارسال کل مطلب را برایتان ارسال خواهم کرد.
احادیث مربوطه، انواع نگین ها، خاصیت نگین ها، طریقه تشخیص اصل و فرع بعضی نگین ها و …

 

در ابتدا :

احاديث معتبردر فضيلت و خواص انواع انگشتر

 

در حدیث معتبر از بشیر دهام منقول است که به حضرت امام جعفر صادق عليه السلام عرض کردم کدامیک از نگین ها را بر انگشت خود بنشانم؟ فرمود که چرا غافلی از عقیق سرخ و عقیق زرد و عقیق سفید که اینها سه کوهند در بهشت

 

اما کوه عقیق سرخ پس مشرف است بر خانه رسول خدا صلي الله عليه و آله اما کوه عقیق زرد پس مشرف است به خانه حضرت فاطمه سلام الله عليها ، اما کوه عقیق سفید پس مشرف است بر خانه حضرت امیرالمؤمنین عليه السلام ، و همه آنها یک خانه است و از زیر هر کوهی نهری جاری است از برف سردتر و از عسل شیرین تر و از شیر سفیدتر و نمی خورند از آن نهرها مگر مسلمانان و هر سه نهر از کوثر میاید و به یکجا میریزد و این سه کوه تسبیح و تقدیس و تمجید الهی می کنند .

 

حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمود که انگشتر عقیق در انگشت کنید که آن اول کوهی است که اقرار کرده است به یگانگی خدا و به پیغمبری من و به امامت علی

 

و از حضرت امیرالمؤمنین عليه السلام منقول است که نماز کسی که انگشتر عقیق در دست داشته باشد بر نماز کسی که انگشتر غیر عقیق در دست داشته باشد به چهل درجه زیادتی دارد .

 

از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام منقول است که انگشتر را به بند پائین انگشت برسانید که انگشتر به سر انگشتان کردن عمل قوم لوط است

و نیز از آن حضرت منقول است که حضرت جبرئیل به حضرت رسول صلی الله علیه و آله گفت هر کس از امت تو که انگشتر در دست راست کند و ببینم او را که در قیامت متحیر مانده است دستش را بگیرم و به تو و به حضرت امیرالمؤمنین برسانم .

 

در روایت معتبر منقول است که شخصی را از برابر حضرت امام محمد باقر عليه السلام گذرانیدند که تازیانه بسیار بر او زده بودند، فرمود انگشتر عقیق او کجاست؟ اگر با او بود تازیانه نمی خورد .

 

پيامبر اكرم (ص): انگشتر عقيق در دست كنيد مادامي كه آدم آن را با خود داشته باشد اندوهي به او نمي رسد.

 

پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله : هر كه انگشتر عقيق در دست داشته باشد حاجتش بر آورده مي شود .

 

پيامبر (ص) : هر كه انگشتر عقيق در دست داشته باشد حاجتش بر آورده مي شود.

 

پيامبر (ص) : خداوند عالميان مي فرمايد كه من شرم دارم از دستي كه بسوي من بلند شود به دعا و در آن انگشتر فيروزه باشد پس او را نا اميد بر گردانم .

 

امام علي (ع): دو ركعت نماز با انگشتر عقيق بهتر است از هزار ركعت كه با آن نباشد

 

امام صادق (ع): انگشتر عقيق در دست كنيد كه مبارك است و صاحب آن عاقبتش به خير و نيكي باشد.

 

امام صادق (ع) : انگشتر عقيق باعث ايمني در سفر است

 

امام صادق(ع): هر كه انگشتر فيروزه در دست كند دستش فقير نشود.

 

امام صادق(ع): هر كه انگشتر عقيق در دست داشته باشد پريشان نشود و عاقبت
كارش ا لبته نيكو باشد .

 

امام صادق (ع): بد نمي دانم در دست كردن انگشتر حديد را وقتي كه به ديدن كسي رود كه از او ترسد از اهل شر براي آنكه شر او ساكن مي شود و انگشتر حديد شياطين را دور مي كند و بدرستيكه هر كسي كه انگشتر ” در ” در دست كند با نظر كردن به آن خداوند زيارت يا حج يا عمره در نامه عمل او بنويسد كه ثوابش ثواب پيامبران و صالحان باشد .

 

امام صادق (ع) : حق تعالي زينت و اظهار نعمت را دوست مي دارد و ترك رينت و اظهار بد حالي را دشمن . و دوست مي دارد كه اثر نعمت را در بنده خود بيند به اينكه خود را خوشبو دارد و خانه را نيكو كند.

 

امام صادق عليه السلام : انگشتر عقيق در دست كنيد كه مبارك است و صاحب آن عاقبتش به خير و نيكي باشد .امام موسي كاظم(ع): انگشتر زرد در دست كنيد كه موجب آساني است و درآن هيچ دشواري نباشد.

 

امام صادق عليه السلام : انگشتر عقيق باعث ايمني در سفر است .

 

امام صادق عليه السلام : هر كه انگشتر عقيق در دست داشته باشد پريشان نشود و عاقبت كارش ا لبته نيكو باشد .

 

امام موسي كاظم عليه السلام : انگشتر زرد در دست كنيد كه موجب آساني است و درآن هيچ دشواري نباشد .

 

امام رضا (ع): انگشتر ياقوت در دست كنيد كه پريشاني را برطرف مي كند.

 

امام رضا (ع): انگشتر ” زبر جد ” در دست داشتن فقر را بتوانگري بدل ميكند و هر كه انگشتري ياقوت زرد در دست كند فقير نشود.

 

در حدیث معتبر از امام موسی عليه السلام سوال کردند که به چه علت حضرت امیر المؤمنین عليه السلام انگشتر در دست راست می کردند؟ فرمود زیرا که آنحضرت پیشوای اصحاب یمین است که در قیامت نامه هایشان را به دست راست می دهند .

 

حضرت رسول صلي الله عليه و آله انگشتر را دردست راست می کردند و این علامتی است برای شیعیان ما که به این علامت ایشان را می شناسند و به محافظت کردن در وقت نمازهای پنجگانه و به دادن زکات و به قسمت کردن مال خود با برادران مؤمن خود و امر به نیکی ها کردن و نهی از بدی ها کردن .

 

منقولست كه امام علي (ع) چها رانگشتر در دست مي كردند . انگشتر ياقوت براي شرافت و زينتش. فيروزه براي نصرت و ياريش . حديد براي قوتش و عقيق براي حرز و دفع دشمنان و بلا ها.

 

و از حضرت امیرالمومنین عليه السلام منقول است که حضرت جبرئیل به حضرت رسول صلي الله عليه و آله گفت هر که انگشتر در دست راست کند و غرضش سنت و متابعت از تو باشد و ببینم او را که در قیامت متحیر مانده است دستش بگیرم و به تو حضرت امیرالمومنین برسانم .

————————————–

انگشتر را در دست راست یا چپ کنیم؟

 

از حضرت صادق منقول است که از سنت پیغمبران انگشتر در دست راست کردن است .

 

و از حضرت امیرالمومنین عليه السلام فرمود هر که انگشتری در دست چپ داشته باشد که نام خدا در آن باشد در وقت استنجا بدرآورد و در دست دیگر کند .

 

و از حضرت صادق عليه السلام منقول است که حضرت رسول صلي الله عليه و آلة نهی فرمود از انگشتر در دست شهادت کردن و انگشت میانه .

 

و از حضرت صادق منقول است که انگشتر را به بند پایین انگشت برسانید و در روایتی وارد شده است که انگشتر به سرانگشت کردن عمل قوم لوط است .

 

از امام کاظم (ع) سؤال شد آیا انگشتر را باید در دست راست کرد؟ فرمودند: هرطور که مى خواهى، دست راست باشد یا چپ.

 

رسول خدا فرمود: یا على !انگشتر در دست راست کن که این عمل فضیلتى است از سوى خداى – عزوجل – براى آفریدگان مقربش.

 

ابوالعلاء از امام صادق (ع) در باره انگشتر به دست راست کردن سؤال کرد و گفت: من دیده ام بنى هاشم انگشترهاى خود را در دست راست مى نهند.
حضرت فرمود: پدرم امام محمدباقر (ع) در دست چپ انگشتر مى گذاشت و او (پدرم) افضل بنى هاشم و فقیه ترین آنها بود.

 

امام حسن عسکرى (ع) در سال دویست و شصت قمرى خطاب به شیعیان فرمودند: تاکنون امر ما این بود که انگشترتان را به دست راست بگذارید. این در حالى بود که ما (اهل بیت) در میان شما حاضر بودیم ولى اکنون امر مى کنیم انگشترى را به دست چپ کنید به جهت آنکه ما از میان شما غائب مى شویم تا زمانى که پروردگار امرما و امر شما را ظاهر کند همانا این بهترین دلیل براى شما در ولایت ما اهل بیت است. همان لحظه شیعیان در حضور امام انگشترهاى خود را از دست بیرون کرده و در دست چپ شان قرار دادند و حضرت به آنان فرمودند: این قضیه را براى شیعیان ما نقل کنید.

 

رسول اکرم مى فرماید: امتم را از دست کردن انگشتر در انگشت سبابه و وسط نهى مى کنم و در روایتى دیگر این عمل (انگشتر در انگشت سبابه و وسط نمودن) را از افعال قوم لوط دانسته اند.

———————————————————

 

بسم الله الرحمن الرحیم
(قسمت سوم)

 

 

جنس انگشتر

سنت است که انگشتر از نقره باشد انگشتر طلا دردست مردان حرام است و انگشتر آهن و برنج و فولاد برای مردان وزنان مکروه می باشد در چندین حدیث معتبر منقول است که حضرت رسول صلي الله عليه و آله به حضرت امیرالمؤمنین فرمود یا علی انگشتر طلا در دست مکن که آن زینت تو است در بهشت. (حلیة المتقین)

طلا زینت اهل بهشت است وخداوند طلا را دردنیا زینت زنان قرار داده وبرمردان پوشیدن طلا ونماز خواندن باآن حرام است(وسائل الشیعه۲/۱۰۰). ( نکاتی علمی )

 

نقره صد ها بار بيش از ساير مواد ضد عفوني كننده موثر است و ۶۵۰ ميكرب را از بين مي برد. شايد خود شما كه هميشه يك انگشتر نقره با نگين عقيق در دست داريد ,اطلاع نداشته باشيد كه چه خاصيت بزرگي در اين فلز گرانبها هست وچگونه بدون اينكه خود بدانيد مراقب سلامت شماست.اخيرا” دكتر هاري ماركراف استاد پزشكي دانشگاه سانت دويس پس از آزمايشهاي متعدد اعلام كرد كه نقره صدها بار بيش از ساير داروهاي ضد عفوني و ضد ميكرب , ميكربها را از بين مي برد در حاليكه نقره به تنهايي مي تواند ۶۵۰ ميكرب را نابود كند بدون اينكه مانند ديگر ضد عفونيها عوارض بعدي بر جاي گذارد.استاد ديگري بنام چالز فوكس دارويي از نقره تهيه كرده است به نام سولفاديازين نقره , كه در معالجه سر ما خوردگي و جوش هاي پوستي و در هفتاد در صد سوختگيهاي جلدي مورد استفاده قرار مي گيرد .

 

همچنين شر كت هاي هواپيمايي انگلستان , سويس , آلمان , اسكانديناوي, فرانسه ,كانادا , ايتاليا , ژاپن و… از آن در داخل هواپيما به عنوان يك ميكرب كش قوي استفاده مي كنند . حتي در سويس براي ضد عفوني كردن آب آشاميدني شهر از نقره استفاده مي كنند. فضه ( نقره ) در تفريح و دلگشايي قلب , نزديك به يا قوت است . براي بد بويي دهان و رفع رطوبتهاي لزج و عفونت بلغم و ماليخوليا , ديوانگي , وسواس , سرفه , استسقا , طحال , سنگ مثانه و كليه ها سودمند است .

 

ضمادش تحليل برنده ورمها و با جيوه كشته شده براي رفع بواسير مفيد است. نقره در داروهاي چشم جهت روشنايي و تقويت چشم سودمند است , مصلح ضرر نقره , كتيرا است .

 

گوگرد خام باعث سياهي آن مي شود اما ماليدن نمك رفع سياهي آن كند فلز سيم با گوگرد در حرارت سولفور دارژان بوجود مي آيد ارنگ اين واكنش شيميايي به شرح زير است .

 

اما پلاتین یا طلای سفید برای مردان چه حکمی دارد ؟

 

به فقهای معاصر رجوع و نظراتشان را می آوریم ( كتاب مسائل جدید از دیگاه علما ومراجع تقلید) مولف سید محسن محمودی . جلد ۲ پوشیدن طلای سفید و پلاتین جهت مردان چگونه است؟

 

حضرت آیة الله خامنه ای : اگر طلاست که براثر مخلوط کردن ماده ای رنگ آن سفید شده است حرام است ولی اگر پلاتین است یا عنصر طلا در آن به قدری کم است که عرفا به آن طلا نمی گویند مانع ندارد .

 

حضرت آیة الله فاضل لنکرانی: ظاهرا پلاتین غیر ازطلای سفید است لذا پلاتین برای مردان حلال است اگر چه طلای سفید حرام است .

 

حضرت آیت الله بهجت: اگر از جنس طلا نباشد مانع ندارد . حضرت آیت الله مکارم شیرازی: زینت به طلای سفید برای مردان جایز نیست ولی پلاتین که فلز دیگری است اشکال ندارد .

 

حضرت آیت الله صافی گلپایگانی: اگر طلا باشد جایز نیست واگر فلز دیگری محسوب شود اشکال ندارد .

 

حضرت آیت الله تبریزی: پوشیدن طلا ولو سفید باشد برای مردان جایز نیست ولی پلاتین که فلز دیگر است مانعی ندارد .

—————————————-

بسم الله الرحمن الرحیم
(قسمت چهارم)

خاصیت نگین ها

بعضى از نگین ها را اثر و خاصیتى است که نمى توان آن را انکار نمود، چنانکه فردى را نزد حاکمى به سبب جرمى مى بردند حضرت صادق (علیه السلام) فرمود که انگشترى عقیق به او برسانند، انگشترى به او رساندند و مکروهى به او نرسید .

یا شخصى را از برابر حضرت امام محمد باقر (ع) گذرانیدند تازیانه بسیار بر او زده بودند . حضرت فرمود: انگشتر عقیق او کجاست، اگر با او مى بود تازیانه نمى خورد .

یا آنکه کسى نزد حضرت خاتم (ص) آمد و شکوه نمود که دزد در راه اموال مرا ربود، حضرت فرمود: چرا انگشتر عقیق در دست نداشتى که آن از هر بدى آدمى را نگاه مى دارد .

سنگهاى با ارزش فراوانند و در بین این هزارها سنگ گران قیمت پیامبران و ائمه اطهار (ع) تنها بر چند سنگ صحه گذاشته اند اما نه به خاطر آنکه اثرى جادویى دارند، بلکه آن نگین هرچه باشد برگزیده شده و براى دارنده آن اثراتى از جمله فتح مهمات و دفع بلیات و غیره دارد و اثرات آنها ذاتى نیست و از جانب خداى تعالى است . پس اگر کسى اثر آنچه را که همراه خود مى دارد ، ذاتى و مستقل بداند به خداى یگانه شرک ورزیده است . ضمن آنکه استفاده بعضى از انگشترها مثل طلا براى مردان و انگشتر آهنى و مسى و نگین راه راه بر زنان و مردان را ممنوع کرده اند .mall”>از قدیم الایام به فوائد سنگها و جواهرات و نیز به خواص مغناطیسى و درمانى آنها توجه داشته و در طب سنتى از آن بهره مى جستند.

یکى از خادمان امام هادى (علیه السلام) از آن حضرت جهت زیارت على بن موسى الرضا اجازه سفر به سرزمین توس گرفت. حضرت به او فرمودند: انگشترى با نگین عقیق زرد به همراه داشته باش که بر روى آن حک شده باشد «ماشاءالله لاقوه الا بالله استغفرالله» و بر آن سوى نگین «محمد و على» حک کن.

خادم مى گوید: از نزد امام بیرون شدم و انگشترى را طبق دستور امام تهیه کردم و مجدداً براى خداحافظى به حضور امام رفتم. فرمودند: انگشترى دیگر با نگین فیروزه باید همراهت نمایى که در بین توس و نیشابور شیرى با تو روبه رو مى شود و قافله را از راه رفتن بازمى دارد، به سوى آن شیر رفته و انگشتر را نشانش مى دهى، به او بگومولاى من مى گوید از راه کنار برو. بعد اضافه کرد، باید نقش روى انگشتر (الملک لله» و سمت دیگر آن «الملک لله الواحد القهار» باشد که انگشتر حضرت على (علیه السلام) این نقش را داشته است. که آن سپرى در برابر درندگان و عامل پیروزى در جنگهاست.

 

انواع نگین ها

عقيق (Agate)

فرمول شیمیایی SiO2

عقيق يا آگات بصورت ژئودهايي از جنس سيليس حفرات موجود در سنگهاي آتشفشاني ائوسن را پر كرده اند. اندازه اين ژئودهاي آگات بين چند ميليمتر تا حداكثر10 سانتي متر است.
بطور كلي رنگ اين آگات ها اغلب آبي نيلي ،آبي روشن ،سبز يماني، قرمز و خاكستري است.عقيق آگات نوعي کوارتز با لايه‌هاي متناوب کلسدوني با رنگهاي مختلف و تخلخل است.
رنگها بطور معمول بصورت نوارهاي موازي ظريف و باريک و معمولا منفي و در بعضي نمونه‌ها هم مرکز است. رنگ بيشتر عقيقهاي مورد استفاده در اهداف تجاري حاصل روشهاي مصنوعي است.
برخي عقيقها داراي رنگهاي مختلفي هستند که بصورت نوار ، آرايش نيافته و توزيع نامنظمي دارند. در کل عقيق به رنگهاي خاکي ، زرد ، سفيد ، سرخ ، سبز و سياه در طبيعت ديده مي‌شود و از ميان آنها رنگهاي خاکي ، زرد ، سرخ کم و بيش خواص يکساني دارند. ولي عقيق سياه و عقيق خزه هر کدام ويژگيهاي مخصوص به خود دارد.

خواص درماني:
موجب بالا رفتن و قوي شدن قدرت منطق مي گردد. تفکر را شفاف و قدرت تمرکز را زياد مي کند. در دوران حاملگي باعث آرامش و تعادل مادر و فرزند شده و بعد از زايمان هم از افتادن رحم جلوگيري مي کند (نوبري. ر، 2005).mall”>

خواص عقيق سياه :
عقيق سياه به همراه سنگ کريستال مي‌تواند ما را در برابر امواج منفي حمايت کند. اين سنگ هنگام هجوم احساسات مؤثر واقع مي‌شود. همچنين به حل موانع دروني و رسيدن به آگاهيهاي تازه و آمدن آنها به سطح ذهن کمک مي‌کند. عقيق سياه تمرکز را زياد مي‌کند، عملکرد روده‌ها را آسان مي‌کند، داراي عمل تقويت کنندگي بر روي استخوانها ، ستون مهره‌ها و قسمت پشت مي‌باشد.

خواص عقيق سبز:
عقيق سبز که معروف به خزه است، باعث اعتماد به نفس در وجود ما مي‌شود و قدرت ايمني مي‌دهد. قرار دادن آن در منزل فضاي دلپذيري را ايجاد مي‌کند. عقيق سبز براي ديابت و متعادل ساختن درصد قند خون هم مؤثر است. در ضمن استفاده از آن به فرد آرامش مي‌دهد.

عقيق سرخ:
سنگ عقيق يا « سنگ عزت نفس » براي تقويت حس احترام به نفس و ارزش قائل شدن براي خويشتن به كار مي رود. رنگ هاي نارنجي تيره اين سنگ به خوبي بيانگر نيروي تقويت كننده چاكراهاي اول و دوم و سوم در اين سنگ است و باعث حس امنيت و عشق به خويشتن مي شود.رگه هاي صورتي رنگ موجود در اين سنگ، عشق و علاقه را در بين والدين و فرزند تقويت مي كند. اين سنگ همچنين براي بيماريهاي پوستي از جمله آكنه بكار مي رود. براي اين كار بايد سنگ را در بالاي پوست نگه داشته و براي مدت چند دقيقه بصورت دايره وار حركت دهيد.انرژيهاي موجود در سنگ عقيق قرمز داراي اثرات شفابخش زير ميباشد:

درمان بيماري هاي کمر درد ، پا درد ، استخوان درد و همچنين دردهاي ماهيچه اي

درمان استرس ، اضطراب ، ميگرن ، انواع سر درد و بيماري هاي عصبي

درمان بيماري هاي کمر درد ، پا درد ، استخوان درد و همچنين دردهاي ماهيچه اي

به طور کلي سنگ عقيق جهت درمان بيماري هاي کمر درد ، پا درد ، استخوان درد و همچنين دردهاي ماهيچه اي مناسب و مفيد است .
چرا که حرکت فوق العاده ي آن باعث گرديده است که مدارات و ذرات شفابخش را به سوي خويش جذب نموده و تشکيل يک انرژي شفابخش قوي دهد . شما مي توانيد با کمي تمرکز ، امواج ساطع شده از اين سنگ را به رنگ سبز مشاهده کنيد . اين انرژي در عقيق قرمز هميشه به رنگ سبز است .

طريقه استفاده جهت درمان :
يک قطعه سنگ عقيق قرمز را به مدت ده دقيقه داخل مقداري آب نمک قرار داده و پس از آن عقيق را خارج نموده و به مدت پنج دقيقه در آفتاب بگذاريد. سپس آن را به مدت ده الي پانزده دقيقه بر روي محل درد قرار دهيد . اين عمل را روزي يک الي دو بار تکرار کنيد . چنانچه سه بار محل درد داغ شد، نشانه ي بهبودي مي باشد و ديگر نياز به انجام اين روش نيست . بهتر است در اين مدت استراحت نموده و محل درد تکان نخورد ؛ چرا که منجر به خارج شدن انرژي هاي درماني مي شود .( داغ شدن محل درد گوياي انجام عمل شفا درماني مي باشد .)

درمان استرس ، اضطراب ، ميگرن ، انواع سر درد و بيماري هاي عصبي

سنگ عقيق قرمز داراي انرژي مغناطيسي است. اين انرژي چنانچه سنگ عقيق قرمز تراش خورده باشد ، ضعيف است و فقط در صورتي که سنگ تراش نخورده باشد ، جهت درمان استرس ، اضطراب ، ميگرن ، انواع سر درد و بيماري هاي عصبي مفيد است . در اين روش وجود انرژي درمان و تلقينات مثبت نيز موثر است . اين روش به علت طولاني بودن زمان درمان، بيان نمي شود .

نکته:
عقيق قرمز داراي نوعي نيروي قوي و پر تحرک مي باشدکه قابل استفاده نبوده ولي در صورت آزاد شدن ، مدارات الکترو مغناطيسي اطراف بدن انسان ها را دچار اختلال نموده و آنها را به اختلالات عصبي و رواني مبتلا مي سازد .

 

فوايد دیگر سنگ عقيق

 

از بين بردن فقر

امام رضا(ع) درباره يكي از خواص عقيق مي فرمايد: « (در دست كردن انگشتر) عقيق،‌فقر را از بين مي ‌برد و دست كردن آن نقاق را نيز نابود مي كند.»mall”>
امام صادق(ع) در حديثي طولاني در خواص سنگ عقيق فرموده: «خيلي عجيب است كه شخصي در دستش انگشتر عقيق باشد و درهم و دينار(پول) نداشته باشد.»
امام رضا(ع) مي فرمايند: «كسي كه انگشتري با نگين عقيق در دست كند، فقير نمي شود.»

وسعت بخشيدن به رزق و بي‌نياز كردن از مردم

بشير از امام باقر(ع) پرسيد: چه نوع نگيني را روي انگشترم قرار دهم، حضرت فرمود: « اي بشير! چرا از عقيق قرمز و عقيق زرد و عقيق سفيد غافلي! همانا اين سه، كوه هايي هستند در بهشت…. تا آن جا كه فرمود: هر كس يكي از انواع عقيق را در دست كند و شيعه ما اهل بيت نيز باشد، به جز خير و خوبي و وسعت در رزق نمي بيند و بي نياز از مردم مي گردد.»

افزودن بر ثواب نماز

اميرمؤمنا علي(ع) مي فرمايد: « كسي كه انگشتر عقيق در دست كند و دو ركعت نماز با آن بخواند، ثواب آن دو ركعت، برابر با هزار ركعت نمازي است كه بدون انگشتر عقيق بخواند.»

دور داشتن از قطع دست و خو نريزي شديد

روزي اعمش از اصحاب امام صادق(ع) به همراه حضرت در كنار قصر منصور دوانيقي ايستاده بودند كه ناگهان مردي تازيانه خورده از خانه بيرون آمد. پس حضرت فرمود:« اي اعمش نگاه كن و ببين نگين انگشتر اين مرد چيست؟» اعمش پيش رفته و خوب نگريست و گفت: يابن رسول الله، نگين انگشتر او عقيق نبود.mall”>حضرت فرمود: «اي اعمش! بدان اگر نگين انگشترش عقيق بود تازيانه نمي‌خورد. اعمش گفت: يابن‌رسول‌الله از خواص انگشتر عقيق بيشتر برايم بگوييد؟ حضرت فرمود: دست كردن انگشتر عقيق، از قطع شدن دست محافظت مي‌كند.» گفت‌: ديگر چه خواصي دارد؟ حضرت فرمود: «از خونريزي شديد نيز جلوگيري مي‌كند.»

تسريع در اجابت دعا و بر‌آوردن حوائج

امام صادق(ع) در حديثي در ادامه بيان فوايد انگشتر عقيق مي‌فرمايد: «خداوند دوست دارد دستي كه براي دعا كردن به درگاهش بلند مي‌شود، با انگشتر عقيق باشد.»
اميرمؤمنان(ع) مي‌فرمايد: پيامبراكرم(ص) فرمود: هر كس انگشتر عقيق در دست كند (و دعا كند) خداوند حوايجش را برآورده مي‌سازد.»

مانع شكنجه و تازيان از روي ظلم

روزي مردي از كنار امام باقر(ع) عبور كرد كه دستگاه ظالمانه حكومتي بني‌اميه به ناحق او را تازيانه زده بودند. پس امام باقر(ع) به راوي فرمود: «چرا همراه خود انگشتر عقيق نداشت!؟ بدان همانا اگر انگشتر عقيق در دست داشت، به او تازيانه به ناحق نمي‌زدند.»

ايمني از شرّ حاكم ظالم و هراس انگيزها

امام باقر(ع) فرمود: «دست نمودن انگشتر عقيق، انسان را از شر سلطان ظالم و هر چه كه او از آن مي ترسد و مي گريزد، نگاه مي دارد.»mall”>روزي حاكم شهر دستور داد تا يكي از سادات را بدون جرم دستگير كنند. وقتي سربازان آن مرد را مي بردند، امام صادق(ع) او را در آن وضعيت مشاهده نموده و فرمود« براي او انگشتر عقيق بفرستيد( تا آن را در دست كند)». خانواده آن مرد انگشتر عقيقي به او دادند، پس آن مرد از حاكم، اذيت و آزاري نديد.

قرار گرفتن در پناه مخصوص خدا و ولي خدا

اسماعيل فرزند امام صادق(ع) از جدش امام باقر(ع) نقل مي كند كه حضرت به او فرمود:«اي فرزندم! هر كس شب را صبح كند، در حالي كه انگشتر عقيق در دست راست داشته باشد و هنگام صبح قبل از آن كه كسي را ببيند، نگين انگشترش را برگرداند، به طوري كه در كف دستش قرار گيرد و سوره قدر را بخواند و بعد بگويد:

«آمنتُ بالله وحده لا شريك له و كفرت بالجبتِ و الطاغوت و اَمنتُ بسرِّ آل محمد و علانيتهم و ظاهرهم و باطنهم و اَولهم و آخرهم»

خداوند او را در آن روز از شر آن چه از آسمان نازل مي‌شود و به سوي آسمان بالا مي‌رود و هم چنين از شر آن چه در زمين فرو مي‌رود و از آن خارج مي‌شود، حفظ مي‌كند و در محافظت خدا و ولي خدا به سر مي‌برد تا صبح را به شب رساند.»

حرز سلامتي از هر بلا

اميرمؤمنان علي(ع) مي‌فرمايد: «انگشتر عقيق در دست كنيد كه مايه بركت براي شما قرار داده شده است تا از بلاها و حوادث ايمن باشيد.»mall”>بشير از امام باقر(ع) پرسيد: «چه نوع نگين و سنگي را براي ركاب انگشترم تهيه كنم؟» حضرت فرمودند: «اي بشير! چرا غافلي از عقيق قرمز، زرد و سفيد؟ (يعني اين نگينها را انتخاب كن) پس هر كس يكي از آنها را انگشتر خود قرار دهد، از جميع بلاها و حوادث مصون و محفوظ مي‌ماند.»
امام صادق(ع) مي‌فرمايد: «همانا عقيق انسان را در مقابل هر گونه بلا و حادثه اي محافظت مي‌كند.»

نگاهدار انسان در سفر

امام صادق(ع) مي فرمايد: «عقيق حرز در سفر است و دست كردن انگشتر آن در هنگام سفر،‌ انسان را از خطرهاي سفر محفوظ و مصون مي‌دارد.»
يكي از اصحاب پيامبر(ص) مي‌گويد: « روزي مردي نزد پيامبر(ص) آمد و از دزدان قافله در مسير مسافرت و دزديده شدن اموالش توسط آنها شكايت كرد. حضرت فرمودند: « چرا انگشتر عقيق در دست نمي‌كند؟ پس همانا انگشتر عقيق انسان را از هر بدي محافظت مي‌كند.»

عاقبت بخير انسان در زندگي

راوي از امام باقر(ع) پرسيد: «چه نوع نگين و سنگي را بر روي انگشترم قرار دهم؟» حضرت فرمود: «اي بشير! چرا از عقيق قرمز، زرد و سفيد غافلي؟ هر كس از شيعيان آل محمد (ص) باشد و يكي از سه نوع عقيق را در درست كند، در زندگي‌اش مگر، خير و بركت و خوبي نمي‌بيند.»
حضرت زهرا(س) از رسول خدا(ص) نقل مي‌فرمايد: «هر كس انگشتر عقيق در دست كند،‌ هميشه خير و خوبي مي‌بيند.»mall”>پيامبر خدا(ص) مي‌فرمايد: «خداوند عاقبت كسي را كه انگشتر عقيق در دست نمايد، بخير و خوبي ختم مي‌كند.»

بازداشتن از عذاب خداوند

امام كاظم(ع)‌ از اجداد طاهرينش نقل مي‌فرمايد: «زماني كه خداوند متعال موسي‌بن‌عمران را خلق كرد (وقتي او را در ميقات برسالت مبعوث كرد) با موسي‌بن عمران سخن گفت، سپس خداوند عنايت وي‍‍ژه‌اي بر اهل زمين كرد و از نور صورت حضرت موسي، كوه عقيق را آفريد، سپس خداوند قسم ياد نمود: به عزتم قسم هرگز نمي‌سوزانم و عذاب نمي‌كنم دستي را كه در آن انگشتر عقيق باشد، بشرط آنكه ولايت علي(ع) را در دل داشته باشد.»
سلمان و ابن عباس از پيامبر(ص) روايت مي‌كنند كه فرمود: «در سفر معراج، به آن مقامي رسيدم كه نزديك تر از آن به خداوند تصور شدني نيست. خداوند با من بين دو كوه عقيق سخن گفت و خطاب رسيد: يا احمد! همانا من،‌ تو و علي را از نور خودم خلق كردم و اين دو كوه عقيق را كه در عرش مي‌بيني) از نور صورت علي بن ابيطالب خلق كردم. پس به عزت و جلالم قسم مي‌خوردم كه به راستي خلق كردم اين دو كوه عقيق را تا نشانه‌اي باشد ميان موجودات و آفريده‌هايم و مؤمنان با اين علامت شناخته مي‌شوند. (اي رسول ما) براستي به عزتم قسم ياد مي‌كند كه همانا آتش جهنم را بر كساني كه انگشتر عقيق در دست مي‌كنند و ولايت علي(ع) را در سينه دارند و شيعه اويند حرام كردم.»

غم زدايي و فرح انگيزي

پيامبر اكرم(ص) فرمود: «(اي مردم) انگشتر عقيق در دست كنيد، همانا تا انگشتر عقيق در دست داريد حزن و اندوه بر دل شما وارد نمي‌شود.»افزايش امكان برنده شدن در قرعه امام رضا(ع) فرمود: «كسي كه انگشتر عقيق در دست كند و قرعه را بردارد، شانس او براي برنده‌شدن بيشتر است و قرعه بهتري خواهد داشت.

 

نحوه تشخیص عقیق یمنی اصل:

حتما می دونین که عقیق یمن، عقیق خیلی خوبیه و یه راه برای تشخیص اینکه عقیق انتخابی شما از نوع یمنی هست یا نه اینه که:

باید اوونو جلوی نور بگیری اگه یمنی باشه باید تووی نگین حالت کندوی عسل یا چیزی شبیه ببه حباب دیده می شود.

عقیق اصل با اتیش نمی سوزه یا خراب نمی شه

یک شی نوک تیز روی سنگ بکش اگه روی نگین خط افتاد تقلبیه و اصل نیست
————————————–

 

بسم الله الرحمن الرحیم
(قسمت پنجم)

 

 

فیروزه

 

فیروزه در بین جواهرات درجه دوم بهترین سنگ می باشد . رنگ داخلی و خارجی آن یکسان بوده و فرقی نمی کند .
فیروزه 2 نوع دارد : 1- فیروزه مشرقی که رنگ آن هیچ زمان خراب نمی شود 2- فیروزه مغربی که رنگ آن خراب شده و به سبز تبدیل می گردد . فیروزه به رنگ های آبی ، سبز و سفید وجود دارد .

 

تأثیر فیروزه روی بدن

فیروزه مفرح معده می باشد .
برای سردرد بسیار مفید است .
استفاده از سرمه آن برای چشمها بسیار مفید بوده و آن را تقویت می نماید .
کسانی که در شب دید خود را از دست می دهند ، استفاده از سرمه فیروزه آنان را درمان می کند .
اگر مردمک سفید شده و یا هر مورد دیگری در چشم باشد آن را درمان می کند . استفاده از فیروزه بادفتق درد ریح ، جنون ، درد اعضاء و بسیاری از بیماریها داخلی را درمان می نماید .
اگر کشته آن با شهد استفاده گردد ، صرع را درمان ، سنگ کلیه را خارج و بیماریهای طحال را درمان می نماید .
یک گرم کشته آن همراه با شراب برای نیش مار و هرگونه مسمویت ، پادزهر می باشد برای دیگر جانوران موذی و دور کردن سم آنها نیم گرم کافی است .

 

تأثیر فیروزه روی روح و روان

 

استفاده از انگشتر فیروزه به قلب آرامش می دهد ، خوف و وحشت را از آدمی دور می سازد ، دشمنان را دور و آدمی را بر آنها غالب می سازد ، انسان را در مقابل حوادث برق حفاظت کرده و نمی گذارد که آدمی در آب غرق گردد ، جانوران موذی و گزنده را دور می سازد و نمی گذارد که آنها به آدمی آسیب برسانند . اول ماه جدید زمانی که به ماه نگاه کردید ، به فیروزه بنگرید ، برکت و دولت برای شخص آورده و او را بی نیاز می نماید . استفاده از آبی رنگ آن مفیدتر است . برای زن حامله مفید و محافظ است . استفاده از آن در آدمی احساس محبت ، عشق ، علم و هنر را ترقی می دهد و برای ترقی در علم و هنر بسیار مفید می باشد . قلب و چشم را تقویت می نماید .

برای ترقی در علم و هنر بسیار مفید می باشد . قلب و چشم را تقویت می نماید . به همراه هر کسی که باشد ، از برق گرفتگی ، غرق شدن ، نیش جانوران موذی ، نظر بد و قتل و کشته شدن در امان است و محفوظ ، با کسانی که مزاج بادی دارند موافق می باشد . فیروزه در اثر تغییرات هوا زمانی درخشنده و زمانی تار و مکدر می گردد. در اثر تغییرات روغن و مشک تیره می گردد .

 

خواص نگین فیروزه:

 

الف) باعث بى نیازى و دورى فقر مى گردد.

ب) جهت ایجاد فرزند مؤثر است.

 

ج) در استجابت دعا مؤثر است

 

د) عامل فتح و پیروزى است.

 

هـ) دور گرداننده دردها از دیدگان است

 

و) موجب گشایش سینه مى گردد

 

ز) قوت دل را زیادمى کند.

 

ح) باعث برآورده شدن حاجات مى شود

——————————————

بسم الله الرحمن الرحیم
(قسمت ششم)

 

یاقوت

یاقوت به خاطر رنگ و ظاهر زیبایی که دارد بسیار طرفدار داشته و نگاه را به دنبال خود می کشد .یاقوت بسیار درخشان است طوریکه انسان فکر می کند که در شب چراغ مهتابی روشن است یا که مهتاب می تابد . رنگ آن مانند خون کبوتر سرخ می باشد البته به رنگهای دیگری مانند شرابی و ارغوانی نیز دیده می شود ، اعراب عقیده دارند که زرد ، کبود ، سبز و سفید نیز وجود دارد اما رنگ عمده یاقوت اناری رنگ است .
تأثیر یاقوت روی بدن
حکمای عرب و پارس می گویند که هر کس که یاقوت را به همراه داشته باشد ناراحتی های معده از او دور شده و به مغز طاقت و قدرت می دهد ، اگر از کشته آن استفاده گردد غش ، صرع ، جنون ، طاعون و هیضه شدید درمان می گردد . گردش خون را تنظیم کرده و سموم را از بدن دفع می نماید ، خون را صاف کرده و نبض را کنترل کرده و عادی می سازد . به روح آدمی طاقت می دهد . اگر نزدیک چشم نگاه داشته یا از سرمه آن استفاده کنید تمام امراض و شکایات چشم را دور می سازد ، اگر نزدیک دهان باشد بوی بد دهان را از بین می برد ، به دل استقلال داده و خوف و ترس را از بین می برد .

تأثیر یاقوت روی روح و روان

اضطرابی را که شیطان در دل آدمی قرار می دهد ، دور می سازد . به روح طاقت می دهد . دارنده انگشتری یاقوت به مراد دل خود رسیده و حاجتش برآورده می گردد . حوادث برقی را از آدم دور می سازد . باعث عزت و رفعت آدمی می شود . غم و غصه های گذشته را از یاد آدمی دور می سازد . دشمنان را مغلوب کرده و از بیماری ها انسان را حفاظت می نماید . اگر بر دست راست باشد بیماریهای زنانه را دور می کند . به انسان همت و شجاعت می دهد و خیلی زود حالات بد را از آدمی دور می نماید و نتیجه مطلوب را برای ما به ارمغان می آورد .

خواص نگین یاقوت:
الف) باعث از بین رفتن فقر مى شود
ب) دارنده آن نجابت و بزرگى مى یابد
ج) پریشانى را زایل مى کند

رسول خدا (صلى الله علیه و آله) خطاب به امام حسین (علیه السلام) فرمودند:
فرزندم، انگشتر یاقوت و عقیق به دست کن که فرخنده و مبارک است و هرگاه کسى به آنها نگاه کند نور صورتش زیاد مى شود و یک رکعت نماز با آن دو، برابر با هفتاد رکعت نماز بدون آنهاست…

 

شرف الشمس

شرف شمس در نوزده درجه حمل است و این حروف عالیات که هفت و سیزده اند، به همین اسم شریف شرف شمس شهرت دارد، برنگین انگشترى نقش کنند که صورت صحیح آن این است:
(و اگر به این اشکال دیده شود صحیح نیست و صورت صحیح آن همان است که ذکر شد.)

همگى آن را اسم اعظم دانسته اند و خاتم آن را که اولین کلمه است، خاتم سلیمانى گفته اندو آن را به عوالم خمسه که حضرت خمس در اصطلاح عارفان است تفسیر کرده اند و در صفحه ۹۲ و ۹۳ و ۲۲۲ و ۲۲۳ حظ و لذ در تأثیر از جعفر خابیه امام صادق از امیرالمؤمنین علیهاالسلام امورى را برشمارد و انتساب آنها را به تورات و انجیل و قرآن ذکر کرده است و نیز بونى در کتاب شمس معارف کبرى جلد اول اوفاقى بسیار در خواص آن آورده است که «ضحکه للمغفل و عبره للمحصل».

این انگشتر یکی از معروفترین انگشترهاست که با داشتن طالبان زیاد در روز وساعت مخصوص یعنی 19 فروردین هر سال تهیه می گردد بدین نحو که در آن روزوساعت معین طلسم مربوطه با آداب وتشریفات خاصی -که بسیاری مدعی آن هستند ولی هیچگونه رعایتی نمی کنند-برروی نگین زرد رنگ عموما وبعضا صفحه های زرد مانند کاغذ ،ورقه برنجی ،طلا وغیره حک می گردد.اقوال مختلف بر تاثیر آن در موارد وسعت رزق ومال وکسب ومحبت وعقدالسان ورفع سردرد تاکید دارد.این طلسم که در ظاهر از ستاره وچند الف مد دار ونردبانی شکل و…تشکیل گردیده دارای چنان اهمیتی است که خاصیت آن براهل فن وخواص پوشیده نیست چراکه این علائم درواقع اسم اعظم خداوند قادر حکیم است .کثرت طالبین این انگشتر بدلیل آنست که همه وهمه در پی کشف رموزی از اسم اعظم باری تعالی هستند وبر این اساس انگشتر شرف شمس شهرتی عالمگیر پیدا کرده است پس به طالبین آن توصیه می گرد به هر قولی در این خصوص اعتماد نکند . حک این طلسم رموزات خاصی دارد که بسیاری از مدعیان از آن بی اطلاع هستند . امروزه اشخاصی که استفاده از این انگشتر را موجب موفقیت در امورات زندگی خصوصا رونق کسب وکار خود می دانند واشخاصی که استفاده از آن را در درمان بیماری های صرع وسردردهای میگرنی شدید موثر در مقام می دانند از آن استفاده می نمایند

 

دُرّ نجف

امام صادق علیه السلام خطاب به مفضل فرمود : دوست دارم که هر مومنی پنج انگشتر در دست کند : عقیق ، فیروزه و یاقوت و حدید صینی و دُرّ نجف . مفضل پرسید : سرورم ، خاصیت و فضیلت دست کردن انگشتر دُرّ نجف چیست ؟ حضرت فرمود : هر کس انگشتر دُرّ نجف در دست کند و نگاه به آن کند ، خداوند برای هر نگاهی که به این نگین می اندازد ، ثواب یک زیارت ( اعم از حج یا غیره ) در نامه عمل او می نویسد که اجر و ثواب آن برابر با اجر و ثواب عمل پیامبران و صالحان است و اگر رحمت خداوند بر شیعیان نبود ، قیمت هر دانه نگین درّ نجف به قدری گران می شد که کسی توانایی خرید آن را نداشت ، لکن خداوند آن را بر شیعیان ارزان قرار داده و زیاد یافت می شود تا آن که همه شیعیان بتوانند از آن بهره ببرند .

 

زمرد
الف) سبب آسانى کارهاست
ب) زایل کننده فقر است.
ج) فقر را به توانگرى مبدل مى کند
از امام رضا (علیه السلام) درباره نگینى که از سنگ زمرد ساخته مى شود، پرسیدند؟
امام فرمود: اشکالى ندارد اما به هنگام طهارت گرفتن (استنجار) آن را از دست درآورند.

 

جزع یمانى
حضرت على (ع) فرمود: «انگشتر جزع یمانى در دست کنید که رد نمى کند مگر متمردان شیاطین را»

سنگ زمزم
حسین بن عبدالله از امام على نقى (ع) سؤال کرد: «آیا خوب است از سنگ ریزه اى که از چاه زمزم بیرون آرند، انگشترى سازند؟
فرمودند: بلى ، اما چون خواهد استنجاء کند، از دست بیرون آورد.»

حدید چینى

الف ) جهت نیرومندى نیک است .
ب ) باعث دورى اجانین و شیاطین مى شود.
ج ) از شر هر موجودى در امان مى دارد
د ) اثر چشم بد را از بین مى برد.
ه- ) باعث آسانى وضع حمل مى شود.
البته این انگشتر به هیچ وجه به زنان باردار توصیه نمى شود چون براى جنین خطر دارد.
ژ ) براى اجابت حاجات دشوار نیک است .
ز ) باعث ایمنى از ترس مى شود .
ح ) همراه داشتن آن به هنگام نماز مکروه است

—————————————-

روایات که اکثرا از حلیه المتقین هستش.

ولی یه جای دیگه امام صادق به یکی از اصحاب میفرمایند:

دوست دارم که شیعه 5 انگشتر داشته باشد (حالا همزمان به دست داشتنشو نمیدونم):

 

1-یاقوت: که فاخرترین آنهاست
2-عقیق: و آن خالص تر است برای خدا و اهل بیت
3-فیروزه: چشم را قوت میدهد و قوت دل را زیاد میکند و چون پی کاری روی انرا در دست کن و چون برگردی حاجتت براورده شود.
4-حدید چینی: البته در نماز مکروه است و هروقت به دیدن شری میروی در دست کن (امیرالمومنین در زمان جنگ بدست داشتند)
5-در نجف: که چون به آن نگاه کنی ثواب هزاران حج و عمره برایت نوشته شود

 

نکته:
عقیق بهتره عقیق یمانی باشه. رنگ خالص ترینش عسلی رنگه و درجات بعدی به قرمز میره

 

فیروزه هیچ جایی ندیدم گفته باشند نیشابورش بهتره، من خودم مصری ش رو گرفتم که قشنگتره (در ضمن باید یک دست و بدون نقطه های سیاه و سفید باشد)

 

درباره ی ترسور آنتیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *