خانه / مطالب متفرقه / ماه نیسان کدام ماه است ؟ و خواص و فوائد آب نیسان

ماه نیسان کدام ماه است ؟ و خواص و فوائد آب نیسان

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com ماه نیسان کدام ماه است ؟ و خواص و فوائد آب نیسان را برای شما عزیزان قرار دادیم .

ماه نیسان کدام ماه است ؟ و خواص و فوائد آب نیسان
ماه نیسان کدام ماه است ؟ و خواص و فوائد آب نیسان

ماه نیسان کدام ماه است ؟ و خواص و فوائد آب نیسان,خواص آب نیسان,فضیلت و فوائد آب ینسان,ماه نیسان چیست ؟

ماه نیسان کدام ماه است ؟ و خواص و فوائد آب نیسان

در طب الرضا آمده که دومین ماه سال رومی نیسان است که بعد از آزار واقع می شود. آزار 31 روز است و از هفت روز مانده به نوروز شروع می شود پس روز 23 فروردین شروع ماه نیسان است و در ویژگی های آن نوشته:
نیسان سى روز است، در این ماه روزها بلند مى‏شود، مزاج فصل بهار در آن نیرومند مى‏شود، خون به جنبش مى‏آید، بادهاى شرقى در آن وزیدن می گیرد.
البته در مقدار سال اختلافی هست، چون دقیق گردش خورشید 365 روز و یک چهارم است. بعضی از تقویم ها مثل “فارس قدیم” این یک چهارم را جمع کرده و بعد از گذشت هر 120 سال، سال 121 را سیزده ماهی قرار می دادند . در تقویم ملکشاهی که امروز در ایران جاری است، این یک چهارم را در هر چهار سال یک بار جمع کردند و در آن اسفند را سی روز شمردند.
در ماه رومی سال 366 روز حساب شده (5) و بدین جهت یک تغییر کمی با سال ملکشاهی پیدا می کند که با توجه به رعایت کبیسه در تقویم ملکشاهی، این تغییر در هر چهار سال تکرار شده و مطابقت کلی به هم نمی خورد. بدین جهت ماه نیسان همیشه با ماه دوم یعنی اردیبهشت مطابق می شود، البته با کمی پس و پیش.

✅اما خـــــواص ِ آب نیســـــــــــان:

سيد جليل على بن طاووس (ره) روايت كرده: روزى جمعى از اصحاب نشسته بودند، رسول خدا صلى اللّه عليه و آله وارد شد و به ايشان سلام كرد، و اصحاب جواب سلام ايشان را گفتند حضرت فرمودند: آيا میخواهيد دوايى را كه جبرييل به من تعليم داد كه نيازمند دواى پزشكان نباشم به شما تعليم دهم؟ امير المؤمنين عليه السّلام و سلمان و ديگران پرسيدند آن دوا چيست؟ حضرت به امير المؤمنين عليه السّلام خطاب فرمودند كه در ماه نيسان رومى آب باران را میگيرى و هر كدام از سوره هاى فاتحه الكتاب و آية الكرسى، و توحيد و فلق، و ناس، و كافرون را هفتاد مرتبه میخوانى، و در روايت ديگر سوره قدر را نيز هفتاد مرتبه، و هفتاد مرتبه اللّه اكبر، و هفتاد مرتبه لا اله الا اللّه گفته و هفتاد مرتبه صلوات میفرستى، آنگاه هفت روز در بامداد و شامگاه از آن آب میآشامى، به حق خدايى كه مرا به راستی به رسالت بر خلق برانگيخت سوگند ياد میكنم، كه جبرييل گفت: خدا از كسیكه اين آب را میآشامد، بر میدارد هر دردى را كه در بدنش باشد، و به او عافيت بخشد، و دردها را از تن و استخوان هاى او بيرون كند، و اگر در لوح دردى براى او مقدر شده باشد محو میكند.
و به حق پروردگارى كه مرا به حق فرستاده، اگر فرزند نداشته باشد، و فرزند بخواهد، آب نيسان را به آن نيّت بياشامد به او فرزند روزى شود، و اگر زن عقيم باشد، با نيّت از اين آب بياشامد، از او فرزند پديد آيد، و اگر مرد و زن پسر يا دختر خواهند، از آن آب بياشامند مقصود ايشان حاصل گردد.
چنان كه حق تعالى میفرمايد:يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ إِنَاثاً وَ يَهَبُ لِمَنْ يَشَاءُ الذُّكُورَ أَوْ يُزَوِّجُهُمْ ذُكْرَانا وَ إِنَاثاً وَ يَجْعَلُ مَنْ يَشَاءُ عَقِيماًخدا هركه را بخواهد دختران و هركه را بخواهد پسرانى میبخشد، يا پسران و دختران به ايشان عطا میكند و هركه را بخواهد نازا قرار دهد.
سپس فرمود: اگر كسى درد سر داشته باشد، از اين آب بياشامد به قدرت حق درد سر او آرام شود، و اگر درد چشم داشته باشد، و در چشم هاى خود قطره اى از اين آب بريزد، و چشمهاى خود را با آن بشويد، و از آن بياشامد، به اذن خدا شفا يابد، و آشاميدن از اين آب بن دندانها را محكم كند، ودهان را خوشبو نمايد، و لعاب بن دندانها، و بلغم را كم كن، و به سبب خوردن و آشاميدن تَخَمه و امتلاء نگيرد، و از بادهاى قولنج و غير آن اذيّت نشود، و به درد پشت و درد شكم مبتلا نگردد، و از زكام آزار نكشد، و دچار درد دندان نشود، و درد معده و انگل معده را زايل كند، و نيازمند به حجامت نشود، و از بيمارى بواسير، و خارش بدن، و آبله و ديوانگى و پيسى و رعاف و استفراغ نجات يابد، و كور و لال و كر و زمين گير نشود، و آب سياه در ديده اش نيايد، و دردى كه موجب افطار روزه و نقصان نمازش گردد عارض او نشود، و از وسوسه هاى جنيّان و شياطين گزندى نبيند.
آنگاه رسول خدا فرمود: جبرييل گفت: هركه از اين آب بياشامد، و به همه دردهايى كه در مردم است مبتلا باشد، موجب شفاى او از تمام آنها گردد، و نيز گفت: به حق خدايى يكه تو را به راستى فرستاده، هركه حكمت بر زبان او جارى كند، و دلش را از فهم و بينايى پر كند، و از كرامت هايش به او عطا فرمايد، آنچه به احدى از عالميان عطا نكرده، و هزار آمرزش رحمت بر او فرستد، و غشّ و خيانت و غيبت و حسد و ستم و كبر و بخل و حرص و غضب را از دل او بركند، و از عداوت و دشمنى مردم و بدگويى ايشان نجات يابد.
و موجب شفاى همه بيماريهاى او شود.
مؤلّف گويد: اين روايت مشهور درباره آثار آب نيسان به عبد اللّه بن عمر منتهى مى شود، و به اين خاطر سندش ضعيف است، و فقير به خطر شيخ شهيد ديدم، كه اين روايت را، از حضرت صادق عليه السّلام با همين خواصّ و سوره

روايت كرده، ولى آيات و اذكار به اين طريق نقل شده كه بر آب نيسان میخوانى: «فاتحه الكتاب» و «آية الكرسى» وقل يا ايها الكافرونوسبّح اسم ربّك الاعلى«قل اعوذ بربّ الفلق»«قل اعوذ بربّ الناس»و«قل هو اللّه احد»هر يك را هفتاد مرتبه، و میگويى: هفتاد مرتبه «لا اله الاّ اللّه» و هفتاد مرتبه «اللّه اكبر» و هفتاد مرتبه: «اللّهم صلى على محمّد و ال محمّد» و هفتاد مرتبه «سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الاّ اللّه و اللّه اكبر» و در خواص آن آمده كه اگر در زندان باشد، و از آن بياشامد، از حبس نجات يابد، و سردى بر طبع او غالب نگردد، و اكثر آن خواص كه بيان شد، در اين روايت نيز آمده، و آب باران مطلقا مبارك است و منفعت دارد، خواه در نيسان و خواه در غير آن، چنان كه در حديث معتبر از حضر امير المؤمنين عليه السّلام آمده: بياشاميد آب آسمان را كه پاك كننده بدن شماست، و دردها را دفع میكند، چنان كه حق تعالى میفرمايد:وَ يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطَانِ وَ لِيَرْبِطَ عَلَى قُلُوبِكُمْ وَ يُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدَامَ .
خدا بر شما از آسمان آبى فرو میفرستد، براى آنكه شما را به آن پاك گرداند، و از شما وسوسه شيطان را برگيرد، و دل هاى شما را محكم نمايد، و قدمهاى شما را با آن ثابت گرداند.
و در انجام برنامه نيسان بهتر آن است كه اگر جمعى بخوانند، هركدام مجموع آن سوره ها و اذكار را هفتاد مرتبه بخوانند، و براى آنها كه میخوانند فايده اش عظيم تر، و ثوابش بيشتر است، و در اين سالها پس از بيست و سه روز كه از نوروز بگذرد، تقريبا داخل نيسان ماه رومى میشوند، و ما نيسان سى روز است.
و از حضرت صادق عليه السّلام منقول است كه در هفتم حزيران، حتما حجامت كن، و اگر ميّسر نشود در چهاردهم، و اول حزيران تقريبا هشتاد و چهارم نوروز است و آن نيز سى روز است، و حزيران ماه نحسى است، چنان كه در حديث معتبر نقل شده خدمت امام صادق عليه السّلام ماه حزيران ذكر شد، حضرت فرمود: اين ماه ماهى است كه در آن حضرت موسى بر بنى اسراييل نفرين كرد، و در يك شبانه روز سيصد هزار نفر از ايشان از بين رفتند.
باز به سند معتبر از آن حضرت نقل شده: خداى تعالى اجل ها را در ماه حزيران نزديك میكند، يعنى مرگ در آن بسيار است، و آگاه باش ماه هاى رومى بنايش بر حركت زمين به دور خورشيد است و عدد آنها دوازده ماه است به اين ترتيب تشرين اول – تشرين آخر، كانون اول – كانون آخر، شباط، آذار، نيسان، ايار، حزيران، تموز آب، ايلول و چهار ماه را سى روز مى گيرند، كه تشرين آخر و نيسان و حزيران و ايلولند، و هفت ماه ديگر غير شباط را سى و يك روز مى گيرند و شباط را در سه سال متوالى بيست و هشت میگيرند، در سال چهارم كه سال كبيسه ايشان است بيست و نه روز میگيرند و سال ايشان سيصد و شصت و پنج روز و يك چهارم روز است، و تشرين اول كه اول سال ايشان است در اين سالها موافق نوزده درجه ميزان است، و تفصيلش در كتاب «بحار الانوار» مذكور است.

📝منبع:مفاتیح الجنان

منبع : کانال قرآن درمانی (سلاح المومن)

لینک کانال دعا و اذکار : https://telegram.me/doagooo

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *