خانه / دین و اندیشه / امید بخش ترین آیه در کلام الله مجید از نظر امام علی (ع) کدام آیه است ؟

امید بخش ترین آیه در کلام الله مجید از نظر امام علی (ع) کدام آیه است ؟

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com امید بخش ترین آیه در کلام الله مجید کدام آیه است ؟ را برای شما عزیزان قرار دادیم .

امید بخش ترین آیه در کلام الله مجید کدام آیه است ؟
امید بخش ترین آیه در کلام الله مجید کدام آیه است ؟

امید بخش ترین آیه در کلام الله مجید کدام آیه است ؟,آیه امیدبخش در قرآن کدام است ؟,آیات امیدبخش از قرآن کریم,ایاتی که به انسان امید می دهد ,آیه ای از قرآن برای رفع نا امیدی و یاس,آیه ای امیدبخش برای رهایی از نا امیدی و یاس,آیات قرآنی امیدبخش,آیاتی برای رسیدن به موفقیت و پیروزی,آیه ای که خواندن آن به انسان حس موفقیت می دهد

امید بخش ترین آیه در کلام الله مجید کدام آیه است ؟

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّ‌حْمَـنِ الرَّ‌حِيمِ

«وأَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ذلِكَ ذِكْرى‏ لِلذَّاكِرينَ؛[هود/114]و در دو طرف روز [اول و آخر آن‏] و نخستين ساعات شب نماز را برپا دار، زيرا خوبيها بديها را از ميان مى‏برد. اين براى پندگيرندگان، پندى است.»

شرح نکته‌ها و پیام‌های آیه:

ناامیدی و یأس از جمله بدترین حالاتی است که اگر در هر کاری بر افراد چیره شود آنان را از رسیدن به موفقیت و پیروزی باز می‌دارد. این امر در فرهنگ اسلامی تا به جایی مورد نکوهش است که در مواردی از جمله بدترین گناهان کبیره به حساب می‌آید. برای نمونه آنجا که افراد از رحمت و بخشش الهی مأیوس شده و خود را از دایره رحمت الهی بیرون می‌بیند، بدترین حالتی است که افراد می‌توانند به آن گرفتار شوند. در ضرورت و اهمیت کنارگیری از ناامیدی همین بس که خدای متعال ناامیدی از رحمت خود را مختص به کافران معرفی می‌فرماید. « وَلاَ تَيْأَسُواْ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِنَّهُ لاَ يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللّهِ إِلاَّ الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ ؛ [يوسف/87]و از رحمت خدا نوميد مباشيد، زيرا جز گروه كافران كسى از رحمت خدا نوميد نمى‏‌شود.»

آیات امید بخش در قرآن

حکایت شده است روزی امام علی (علیه السلام) برجمعی وارد شدند و از آنها پرسیدند آیا کسی می‌داند که امید بخش ترین آیه در کلام الله مجید چیست؟ بدین جهت هر کسی به زعم خود آیه‌ای را بیان کرد.

بعضی آیه 48 سوه مبارک نساء را بیان کردند: « إِنَّ اللَّهَ لا يَغْفِرُ أَنْ يُشْرَكَ بِهِ وَ يَغْفِرُ ما دُونَ ذلِك؛‌[نساء/48]مسلّماً خدا، اين را كه به او شرك ورزيده شود نمى‏بخشايد و غير از آن را براى هر كه بخواهد مى‏‌بخشايد.»

عده‌ای به آیه 110 سوره مبارک نساء اشاره کردند: «وَ مَنْ يَعْمَلْ سُوءاً أَوْ يَظْلِمْ نَفْسَهُ ثُمَّ يَسْتَغْفِرِ اللَّهَ يَجِدِ اللَّهَ غَفُوراً رَحيماً [نساء/110] و هر كس كار بدى كند، يا بر خويشتن ستم ورزد سپس از خدا آمرزش بخواهد، خدا را آمرزنده مهربان خواهد يافت.»

بعضی دیگر نیز آیه 53 سوره مبارک زمر را جواب پرسش حضرت می‌دانستند: «قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ؛[زمر/53] قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحيمُ.»

و در نهایت بعضی از افراد به آیه 135 سوره مبارکه آل عمران اذعان داشتند: «وَ الَّذينَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً أَوْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ ذَكَرُوا اللَّهَ فَاسْتَغْفَرُوا لِذُنُوبِهِمْ وَ مَنْ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلاَّ اللَّهُ وَ لَمْ يُصِرُّوا عَلى‏ ما فَعَلُوا وَ هُمْ يَعْلَمُونَ [آل عمران/135] و آنان كه چون كار زشتى كنند، يا بر خود ستم روا دارند، خدا را به ياد مى‏آورند و براى گناهانشان آمرزش مى‏خواهند- و چه كسى جز خدا گناهان را مى‏آمرزد؟ و بر آنچه مرتكب شده‏اند، با آنكه مى‏دانند [كه گناه است‏]، پافشارى نمى‏‌كنند.»

امید بخش ترین آیه در قرآن

با اندک توجه و تأملی در این آیات به خوبی می‌توان به امید بخشی این آیات اعتراف کرد ولی واقعیت امر این است که جواب امام علی(علیه اسلام) در خصوص پرسشی که مطرح فرموده بودند چیزی غیر از این آیات ارزشمند بود؛ چرا که حضرت در جواب این سؤال می‌فرماید: روزی از حبیبم رسول (صلی الله علیه واله و سلم) خدا شنیدم که فرمود امید بخش ترین آیه در قرآن کریم این آیه است که خدای تعال می‌فرماید: « وَ أَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَ زُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّـيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ؛ [هود/114]و در دو طرف روز [اول و آخر آن‏] و نخستين ساعات شب نماز را برپا دار، زيرا خوبيها بديها را از ميان مى‏‌برد. اين براى پندگيرندگان، پندى است.»

سپس پیامبراکرم (ص) بیان فرمودند که یا علی! سوگند به خداوندی که مرا بشیر و نذر مردم مبعوث کرد،‌ وقتی که انسان برای نماز وضو بگیرد،‌ گناهانش ریخته می شود و زمانی که رو به قبله کند پاک می‌شود. یا علی مثال اقامه کننده نمازهای روزانه مثل کسی است که هر روز پنج مرتبه در نهر آبی که جلوی منزل اوست،‌ خودرا شستشو دهد .

نکته ها و پیام ها

1- ناامیدی ازرحمت خدای متعال از جمله بدترین گناهان کبیره است که افراد را از رسیدن به سعادت و کمال باز می دارد.
2- امید داشتن به خدای متعال از جمله فضائل اخلاقی است که افراد را به سوی موفقیت و سعادت پیش می‌برد.
3- نماز و بندگی خدای متعال از جمله مهمترین دستورات خدای متعال است که با اقامه آن می‌توان به آینده‌ای روشن و سعادت بخش امید داشت.
___________________
[1]. ترجمه مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏12، ص: 143

لینک کانال دعا و اذکار : https://telegram.me/doagooo

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *