خانه / دعا / دعا و دستوری مجرب برای بهره مندی از لطف و عنایت خداوند و استجابت دعا

دعا و دستوری مجرب برای بهره مندی از لطف و عنایت خداوند و استجابت دعا

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com دعا و دستوری مجرب برای بهره مندی از لطف و عنایت خداوند و استجابت دعا را برای شما عزیزان قرار دادیم .

دعا و دستوری مجرب برای بهره مندی از لطف و عنایت خداوند و استجابت دعا
دعا و دستوری مجرب برای بهره مندی از لطف و عنایت خداوند و استجابت دعا

دعا و دستوری مجرب برای بهره مندی از لطف و عنایت خداوند و استجابت دعا,دستور قرآنی مخصوص لطف و عنایت خداوند بود,دعای مجرب جهت بهره مند شدن از لطف و عنایت خدا,نحوه استجابت دعا در محضر خدا

دعا و دستوری مجرب برای بهره مندی از لطف و عنایت خداوند و استجابت دعا

برای لطف و عنایت خداوند  بعد از هر نماز 100 مرتبه اسم « الرَّحمن »

دعا كردن يكی از بهترين اعمالی است كه هم خداوند در قرآن كريم و هم پيامبر اكرم(ص) و امامان معصوم(ع) سفارش بسيار نموده‌اند، به‌طور نمونه خداوند در آيه ۱۸۰ سوره مباركه اعراف راجع به دعا كردن می‌فرمايد: «وَ لِلَّهِ الأسمَاءُ الحُسنَی فَادعُوهُ بِهَا….» برای خداوند نام‌های نيك است پس او را به‌وسيله آنها بخوانيد و دعا كنيد و نيز در آيه ۷۷ سوره فرقان می‌فرمايد:

«قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا»؛

ای رسول من بگو اگر به سوی خدا متوجه نشويد و دعا نكنيد پروردگارم به شما اعتنا نخواهد كرد.

 دعا كردن خود شيوه‌ای دارد و استجابت آن نيز شرايط خاصی را می‌طلبد كه خداوند و ائمه معصومين(ع) در موارد متعدد به اين شيوه و شرايط اشاره نموده‌اند و خداوند در بيان يكی از شرايط استجابت دعا می‌فرمايد: «خداوند اجابت می‌كند، به شرطی كه فقط خدا را بخوانند» و امام صادق(ع) نيز در بيان همين مطلب می‌فرمايند: خداوند عزوجل خوشش نمی‌آيد كه بندگانش از همديگر خواهش و درخواست كنند و همين مطلب را درباره خودش دوست دارد، چون خداوند عزوجل خوشش می‌آيد كه از او سؤال و درخواست كنند و نعمت‌های خداوند را از او بخواهند.

شرايط استجابت دعا :

خشوع و خضوع در دعا، از ته دل و با همه وجود دعا كردن، همراه كردن آن با ذكر صلوات از اين شرايط است، چرا كه صلوات يكی از دعاهای مستجاب است بنابراين خداوند حيا دارد كه دعايی را كه با صلوات آغاز و خاتمه يابد را اجابت نكند و بدين جهت تمامی ادعيه‌ای كه در صحيفه سجاديه وارد شده سرشار از ذكر صلوات است اما لازم به ذكر است كه در بين اين ادعيه تنها دعای پدر و مادر برای فرزند از آن جا كه خود مستجاب است با صلوات همراه نشده است.

تأثير زمان و مكان دعا :

همان‌گونه كه زمان و مكان بر روی رشد گياهان تأثير دارد و در زمانی خاص در زمين برخی از مناطق رشد آنها بيشتر می‌شود روح انسان از گل لطيف‌تر است در زمان‌های خاص مانند وقت سحر به ويژه سحر شب جمعه و در شب‌های قدر و در اماكن ويژه مانند مساجد و حرم ائمه معصومين(ع) رشد بيشتری می‌كند و بهتر می‌تواند با خداوند ارتباط برقرار كند و در اين حالت برای دعا كردن آماده‌تر است.

امام هادی(ع) می‌فرمايند:

اگر حاجتی داشتيد به شهر طوس رفته غسل زيارت كرده و به زيارت برو، پس از آن دو ركعت نماز در بالای سر حضرت بخوان و در دعای دست حاجت را بخواه حاجتت مستجاب است مگر دعا برای گناه يا قطع رحم باشد، اين حديث شريف اول قرين اجابت بودن اين روش و در مرحله دوم استثنا برای اجابت كردن را بيان می‌كند.

يكی از شرايط پذيرش دعا

ولايت‌پذيری از شرایط مهم پذیرش دعا است به‌طوری‌كه خداوند به پيامبر(ص) می‌فرمايد: اگر ۷۰ بار برای منافقين دعا كنيد دعايت مستجاب نمی‌شود و به همين سبب استغفار حضرت ابراهيم(ع) برای عمويش مستجاب نشد.

يكی از نكات مهم

اين است كه عمدتاً افراد دعا را به مثابه دارو می‌دانند در حالی كه نگاه معصومين به دعا نگاه دعاگونه است نه دارو و روح مانند جسم نياز به غذای دائم دارد و اگر غذای روح به آن نرسد روح ضعيف و يا دچار مرگ قلبی و روحی می‌شود و بدين جهت است كه برای هر روز از هفته و زمان از روز دعايی خاص وارد شده است.

هرگاه انسان از دعا غافل شود خداوند از سر لطف مصائبی را بر فرد وارد می‌كند تا سراغ دعا رفته و روح و قلب خود را از نابودی نجات دهد اما اگر خودمان هميشه متوجه دعا باشيم مصائب بر ما وارد نمی‌شود و مصائب دنيوی از قبيل مريضی و ساير مشكلات مادی است.

دعا قضا و قدر الهی را تغيير می‌دهد

همانند دعا در شب قدر البته در بقيه ايام هم می‌شود امواج بلاها را با دعا رفع می‌كنيم به همين سبب در روايات وارد شده است:

«فَادعُوا أموَاجَ البَلَاء بِالدُّعَا»

و امام رضا(ع) می‌فرمايند: دعا از نيزه كارگر‌تر است و دعا برمی‌گرداند قضا را هرچند از آسمان نازل شده و محكم شده باشد و دعا كليد همه رحمت‌ها است.

اصرار بر دعا :

گاه دعا به دليل مصلحتی مستجاب نمی‌شود اما بنده نبايد نااميد شود و بايد برای خويش اصرار ورزد چرا كه دعا روح را رشد می‌دهد و ظرفيت را بالا می‌برد و چه بسا بعد از آن كه ظرفيت بالا رفت دعا مستجاب شود.

با توجه به دعاهايی كه از انبياء ساير اديان الهی در قرآن آمده است می‌توان به جايگاه دعا در آن اديان نيز پی‌برد همانند دعای حضرت عيسی و زكريا كه در قرآن ذكر شده است.

بازنشر : سایت دعاگو (مرجع کامل ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *