خانه / مطالب متفرقه / اگر بلاهای طبیعی خشم خداوند هستند، چرا براي سياره‌ های خالی از سکنه هم رخ می دهند؟

اگر بلاهای طبیعی خشم خداوند هستند، چرا براي سياره‌ های خالی از سکنه هم رخ می دهند؟

اگر بلاهای طبیعی خشم خداوند هستند، چرا براي سياره‌ های خالی از سکنه هم رخ می دهند؟

در این بخش از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com اگر بلاهای طبیعی خشم خداوند هستند، چرا براي سياره‌ های خالی از سکنه هم رخ می دهند؟ را برای شما عزیزان قرار دادیم .

اگر بلاهای طبیعی خشم خداون هستند، چرا براي سياره‌ های خالی از سکنه هم رخ می دهند؟
اگر بلاهای طبیعی خشم خداوند هستند، چرا براي سياره‌ های خالی از سکنه هم رخ می دهند؟

اگر بلاهای طبیعی خشم خداوند هستند، چرا براي سياره‌ های خالی از سکنه هم رخ می دهند؟,خشم خداوند,بلاهای طبیعی,سیاره های خالی از سکنه

اگر بلاهای طبیعی خشم خداوند هستند، چرا براي سياره‌ های خالی از سکنه هم رخ می دهند؟

گرچه به گفته جناب حافظ :

حديث از مطرب و مي گو و راز دهر کمتر جو
کسي نگشود و نگشايد بحکمت اين معما را

ولي در عين حال بايد گفت : در قرآن وروايات تصريح شده که بين اعمال ما و خير و برکت در زندگي دنيايي و يا آمدن يلا و مصبيت، رابطه‌اي تنگاتنگ وجود دارد، که ممکن است اين رابطه به خاطر عقوبت آن‌ها باشد و ممکن است که به خاطر هشداري براي آنان. لذا بر اساس آيات قرآن و روايات معصومين(عليهم‌السلام) بدون شک بين اين حوادث و اعمال انسان، رابطه‌اي وثيق و غير قابل انکاري وجود دارد.

بنابراين ترديدي نيست که به لحاظ ديني و اسلامي بين حوادث زندگي انسان و اعمال او ارتباط وجود دارد.

ولي نکته مهم اين است که نمي‌توان به طور جد و يقين حکم کرد که مثلا اگر در منطقه‌اي زلزله آمد، علت اصلي آن همان گناه و معصيت بوده است، چه بسا عامل ديگري هم داشته باشد، ولي احتمال آن نيز وجود دارد و نمي‌توان به طور کلي گفت هيچ رابطه‌اي بين اعمال آن‌ها و اتفاقات پيش رو وجود ندارد.

بنابراين از اين روايات مي‌توان نتيجه گرفت بدون شک بين اعمال خوب يا بد انسان و آمدن بلاهاي طبيعي رابطه وجود دارد، اما چون در روايات علت بيان نشده، اين احتمال وجود دارد که اين رابطه به نحوه عقوبت باشد، يعني چون گناه کردند، خداوند متعال آنان را عذاب کرده باشد، و البته اين احتمال هم وجود دارد که به خاطر عقوبت نبوده و هشداري براي آنان بوده باشد، لذا نمي‌توان به طور کلي رابطه و عقوبت بودن را منکر شد؛ بلکه مي‌گوييم احتمال اين‌که عقوبت آنان باشد نيز وجود دارد.

پس اگر کسي به صورت کلي بگويد هيچ رابطه‌اي بين اعمال ما و بلاها و مصيبت‌ها وجود ندارد، نظر او درست نبوده و مطابق آيات و روايات نيست، البته اينکه اگر در جايي بلايي طبيعي مانند زلزله يا سيل آمد، بتوان به طور يقيني حکم کرد که به خاطر عقوبت آنان بوده، اين هم درست نيست، ولي احتمال آن وجود دارد و نفي احتمال هم درست نيست.

**********************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (مرجع کامل ذکر و دعاهای قرآنی و سریع الاجابه)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *