خانه / مطالب متفرقه / آيا شيطان ميتواند در خواب های ما در قالب امامان و پیامبران الهی در بيايد؟

آيا شيطان ميتواند در خواب های ما در قالب امامان و پیامبران الهی در بيايد؟

آيا شيطان ميتواند در خواب های ما در قالب امامان و پیامبران الهی در بيايد؟

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعا سایت 2agoo.com آيا شيطان ميتواند در خواب های ما در قالب امامان و پیامبران الهی در بيايد؟ را برای شما عزیزان قرار دادیم . آیا امکان دارد که شیطان در خواب خود را به جای اولیای الهی نشان دهد ؟ چگونه می توان خواب رحمانی را از خواب شیطانی جدا کرد ؟ چون ما امامان و پیامبران را ندیده ایم و نمی شناسیم شیطان می تواند در خواب خود را در قالب امامان و پیامبران جای دهد …

آيا شيطان ميتواند در خواب های ما در قالب امامان و پیامبران الهی در بيايد؟
آيا شيطان ميتواند در خواب های ما در قالب امامان و پیامبران الهی در بيايد؟

آيا شيطان ميتواند در خواب های ما در قالب امامان و پیامبران الهی در بيايد؟,شیطان در خواب های ما,شیطان در قالب امامان,شیطان در قالب پیامبران الهی,جا زدن شیطان به جای امام,جا زدن شیطان به جای پیامبر در خواب,خواب های رحمانی,خواب های شیطانی

آيا شيطان ميتواند در خواب های ما در قالب امامان و پیامبران الهی در بيايد؟

در اين باره رواياتي از ائمه اطهار عليهم السلام به ما رسيده است؛ از جمله:در روايت حسنه ابراهيم‏ بن هاشم وارد شده که امام صادق‏ عليه ‏السلام در جواب سائلي که از افسانه خوابِ ابيّ‏بن کعب سوال نموده فرمود:

«ان دين اللَّه أَعزّ أن يري في النوم.(1) امر دين عزيزتر و والاتر از اين است که بخواهيم با خواب آن را سامان دهيم.»

همينطور رسول گرامى اسلام (ص) مي‌فرمايد: «الرؤيا ثلاثة: بشرى من الله، و تحزين من الشيطان، والذين يحدث به الانسان نفسه فيراه فى منامه؛ (2)خواب و رؤيا سه گونه است. گاهى بشارتى از ناحيه خداوند است، گاه وسيله غم و اندوه از سوى شيطان و گاه مسائلى است كه انسان در فكر خود مي‌پروراند و آن را در خواب مي‌بيند؛وقتي امر خواب بر اين مبنا استوار است، چگونه خواب رحماني را از روياي شيطاني مي‏‌توان جدا کرد؟

امّا برخي براي حجيت بخشيدن به خواب در احكام به روايتي استدلال کرده ‏اند که از پيامبر صلي الله عليه و آله و سلم به ما رسيده است كه حضرت فرموده است:

« من رآني في منامه فقد رآني فإن الشيطان لا يتمثل في صورتي ولا في صورة أحد من أوصيائي»” هر کس مرا در خواب ببيند ، حتما مرا ديده است؛ زيرا شيطان در خواب هم به صورت من يا به صورت يکي از اوليايم ، در نمي آيد.”(3)

ولي در پاسخ بايد بگوييم كه ديدار معصوم در خواب فرع آن است که او را در بيداري ديده باشيم، و گر نه چگونه مي‏توان گفت: آنکه را در خواب ديده معصوم است. لذا ممکن است که شياطين خودر ا جا ي امامان جا بزنند چون ما چهره معصوم را نمي شناسيم.

يعني اين روايت مي فرمايد كه شيطان در قالب و شكل پيامبر و ديگر معصومين نمي تواند ظاهر شود؛ ولي از كجا معلوم كه آني كه در خواب بر ما به اسم پيامبر يا ديگر امامان ظاهر شده است و اين ادعا را دارد ، واقعا در ادعاي خود صادق است؟ تشخيص اين امر براي ما كه پيامبر و ديگر ائمه را نديده ايم غير ممكن است ، چرا كه هيچ تصور صحيحي از حضرات معصومين عليهم السلام در ذهن خود نداريم تا آن را با آنچه در خواب ديده ايم تطبيق دهيم.

1. علامه مجلسي ، بحارالانوار ، ج 18 ، ص 354.
2. محمدي ري شهري ،‌ميزان الحكمه ،‌ ج 4،‌ ص 16.
3. مازندراني مولي صالح ، شرح اصول کافي ، ج 7 ، ص 377 .

**************************************************

بازنشر : سایت دعاسایت (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

یک دیدگاه

  1. در مورد تعبیر خواب سوال دارم. به علم تعبیرخواب باید رجوع کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *