خانه / مطالب متفرقه / مهریه حضرت زهرا (س) در زمین و آسمان چقدر بود – چرا آب مهریه حضرت زهرا (س) است

مهریه حضرت زهرا (س) در زمین و آسمان چقدر بود – چرا آب مهریه حضرت زهرا (س) است

مهریه حضرت زهرا (س) در زمین و آسمان چقدر بود – چرا آب مهریه حضرت زهرا (س) است

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعا سایت 2agoo.com مهریه حضرت زهرا (س) در زمین و آسمان چقدر بود – چرا آب مهریه حضرت زهرا (س) است را برای شما عزیزان قرار دادیم . آب مهریه حضرت زهرا است به چه معنی است . معادل امروزی مهریه حضرت زهرا چقدر است ؟ مهریه حضرت زهرا در روایات . امروزه مهریه  برای خانواده ها مهم شده است . خانواده ها فکر می کنند که مهریه زیاد باعث خوشبختی یا ماندگاری زندگی زناشویی می شود . در حالی که مهریه حضرت زهرا در آن زمان چیز بسیار اندکی بود …

مهریه حضرت زهرا (س) در زمین و آسمان چقدر بود - چرا آب مهریه حضرت زهرا (س) است
مهریه حضرت زهرا (س) در زمین و آسمان چقدر بود – چرا آب مهریه حضرت زهرا (س) است

مهریه حضرت زهرا (س) در زمین و آسمان چقدر بود – چرا آب مهریه حضرت زهرا (س) است,مهریه حضرت زهرا چقدر بود,مهریه حضرت زهرا در روایات,مهریه حضرت زهرا به نرخ امروز,معادل امروزی مهریه حضرت زهرا چقدر است,آب مهریه حرا زهرا است به چه معنی است,مهریه حضرت زهرا در آسمان

مهریه حضرت زهرا (س) در زمین و آسمان چقدر بود – چرا آب مهریه حضرت زهرا (س) است

اینکه مهریه حضرت زهرا (سلام الله علیها) آب بود و غضب شد درسته و آیا از اون روزبه بعد آب بر تمام غیر شیعه حرام است؟

مهریه ظاهری حضرت زهرا(سلام الله علیها)چهارصد درهم یا اندکی بیش تر یا کم تر بود, که با این پول وسایلی خرید:پیراهنی به بهای هفت درهم. چارقدی به بهای چهار درهم . دستمال و قطیفه ای مشکی بافت خیبر . دو عدد تشک و چهارعدد بالش و پرده ای از پشم و یک تخته بوریا و یک آسیاب دستی و لگنی از مس و مشکی از چرم و یک ظرف چوبی و کاسه ای برای دوشیدن شیر .نیز یک آفتابه و یک خمره و چند عدد کوزه .

وقتی این ها را نزد پیامبر آوردند, فرمود: خدا به اهل بیت برکت دهد.(1) از پیامبر گفتند: این مقدار مهر فاطمه روی زمین است ; مهر او در آسمان ها چه مقدار است ؟ فرمود: این سؤال ها را که دردی را از شما دوا نمی کند ، نپرسید. گفتند: نه ، برای ما اهمیت دارد؛ بفرمایید.

فرمود: مهر فاطمه در آسمان ها یک پنجم زمین است . هر کس روی زمین راه برود, در حالی که به فاطمه و فرزندان او بغض و کینه داشته باشد, گناه کرده است .(2)

از امام باقر(علیه السلام)نقل شده : مهریه زهرا(سلام الله علیها) یک پنجم دنیا و یک سوم بهشت و چهار نهر فرات و نیل و نهروان و بلخ است , ولی روی زمین پانصد درهم قرار داده شد, تا برای دیگران اسوه و مِلاک باشد.(3)

اگر در روایات، آب و ثلث بهشت به عنوان مهریه حضرت بیان شده ، مهریه اصطلاحی و معروف نیست، بلکه مهریه معنوی است. مهریه متداول را باید شوهر از مال خود به همسرش بدهد، اما آب فرات و…و بهشت ملک امام علی نبود تا به حضرت زهرا بدهد، مگر اینکه از نوع ولایت تکوینی و به عنوان خلیفه الهی آن ها را مالک بر کل زمین بدانیم، اما این نوع مالکیت نیز از نوع مالکیت معنوی است.

این روایات حاکی از احترامی است که خدا برای بنده محبوبش حضرت زهرا قائل است . اما مهریه ظاهری حضرت زهرا خیلی کم بود . مسلمانان وظیفه دارند مهریه دختران شان را سبک بگیرند تا در امر ازدواج مشکل جوانان حل گردد.

مداحان و شعرایی که برای حضرت زهرا شعر سروده اند، به این روایات توجه کرده اند. اما اینکه بهاین دلیل آب بر غیر شیعه حرام است و نجس هستند مطالبی است که نشنیده ایم.

1. سید جعفر شهیدی , زندگانی حضرت فاطمه (س) ص 59.
2. بحارالانوار،ج 43 ،ص 113.
3. همان .

**************************************************

بازنشر : سایت دعاسایت (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *