خانه / مطالب متفرقه / دنیای پس از مرگ‌ چگونه است – آیات و روایات درباره زندگی روح پس از مرگ

دنیای پس از مرگ‌ چگونه است – آیات و روایات درباره زندگی روح پس از مرگ

دنیای پس از مرگ‌ چگونه است – آیات و روایات درباره زندگی روح پس از مرگ

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعا سایت 2agoo.com دنیای پس از مرگ‌ چگونه است – آیات و روایات درباره زندگی روح پس از مرگ را برای شما عزیزان قرار دادیم . انسان پس از مرگ وارد چه دنیایی می بوشد ؟ آیا انسان پس از مرگ وارد برزخ عالمی بین دنیا و آخرت می شود ؟ آیا در عالم برزخ به انسان های مومن نعمت های الهی می رسد ؟ آیا اعمال و کارهای خوب و بد انسان در قبر همراه  اوست ؟ در ادامه از سایت دعاگو همراه ما باشید با مطالبی درباره دنیای پس از مرگ انسان و خارج شدن روح از بدن پس از مرگ انسان و وارد شدن به عالم برزخ …

دنیای پس از مرگ‌ چگونه است - آیات و روایات درباره زندگی روح پس از مرگ
دنیای پس از مرگ‌ چگونه است – آیات و روایات درباره زندگی روح پس از مرگ

دنیای پس از مرگ‌ چگونه است – آیات و روایات درباره زندگی روح پس از مرگ,زندگی روح پس از مرگ انسان,روایات ائمه درباره دنیای پس از مرگ,وارد شدن به عالم برزخ پس از مرگ,اعمال و کارهای انسان در قبر,خارج شدن روح از بدن پس از مرگ,نعمت های الهی به انسان مومن در عالم برزخ,دنیای انسان پس از مردن چگونه است,برزخ عالمی بین دنیا و آخرت

دنیای پس از مرگ‌ چگونه است – آیات و روایات درباره زندگی روح پس از مرگ

برزخ” يعني عالمي مابين دنيا و آخرت كه انسان پس از مرگ وارد آن عالم مي‏شود.

عالم برزخ متوسط بين دنيا و آخرت و اولين مرحلة عالم ملكوت است و برخي از خصوصيات اين جهان را از قبيل محدوديت زماني داراست ولي در عين حال مربوط به عالم عقبي‌َ است‌.

آيات و روايات متعددي گواه بر آن است كه انسان مؤمن در عالم برزخ متنعم به نعمت‌هاي الهي است‌ که در ادامه اشاره خواهیم کرد.

همچنين روايات زيادي صراحت دارد كه اعمال انسان در قبر با او همراه است و پشتيبان يا عذاب‌دهندة او هستند تا در قيامت بر خداوند عرضه شوند. البته بعضي از مؤمنين نيز در برزخ معذبند و اين عذاب كفاره گناهانشان خواهد بود تا در قيامت وارد بهشت گردند. نكتة ديگر اينكه‌، آنچه در قبر و عالم برزخ مورد سؤال است اعتقادات انسان مي‌باشد ولي بررسي تفصيلي اعمالي مربوط به قيامت است‌.

ويژگي‏هاي عالم برزخ اين است كه قبر يا به منزله باغي از باغهاي بهشت، يا حفره‏اي از حفره ‏هاي جهنم خواهد بود، لذا امام سجاد(ع) فرمود:

“ان القبر روضة من رياض الجنة او حفرة من حفر النيران”

(پيام قرآن، ج ۵، ص ۴۴۷، به نقل از تفسير برهان، ج ۳، ص ۱۲۰.) يكي ديگر از خصايص عالم برزخ، سؤال در قبر است

امام صادق(ع) فرمود:

من انكر ثلاثة اشياء فليس من شيعتنا: المعراج و المسألة في القبر و الشفاعة؛

كسي كه سه چيز را انكار كند از شيعيان ما نيست، معراج، سؤال در قبر و شفاعت.(همان، ص ۴۶۰.)

يكي ديگر از ويژگي‏هاي قبر، فشار قبر است، البته مراد از قبر در اكثر اخبار، چيزي است كه روح در آن در عالم برزخ قرار دارد.(بحارالانوار، ج ۶، ص ۲۷۱)

هنگام مرگ روح نمي ميرد

بلكه ارتباط خود را با بدن قطع مي كند و بعد از مرگ بدن متلاشي مي شود, امّا روح با قالب مثالي در عالم برزخ به زندگي خود ادامه مي دهد.

در آيه ۹۹ـ ۱۰۰سوره مؤمنون از زندگي پس از مرگ تا قيامت كبري كه فاصلهء بين زندگي دنيا و قيامت است , با كلمهء برزخ تعبير كرده است .

بر اساس دلالت آيات و روايات رسيده از رسول اكرم و ائمهء اطهار عليهم السلام علماي اسلام در مورد وجودعالم برزخ و عذاب و نعمت اتّفاق نظر دارند. بدين معني كه انسان بلافاصله پس از مرگ وارد مرحله اي ديگر ازحيات و زندگي مي گردد كه همه چيز را حس مي كند; از چيزهايي لذّت مي برد و از چيزهايي ديگر رنج و البته لذّت ورنج انسان بستگي به افكار و اخلاق و اعمالش در دنيا دارد. اين زندگي برزخي ادامه دارد تا آن گاه كه قيامت كبري بر پا شود.(مجموعه آثار شهيد مطهري , ج ۲ ص ۵۱۳ـ ۵۱۴

**************************************************

بازنشر : سایت دعاسایت (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *