خانه / مسائل شرعی و دینی در اسلام / آیا روشن کردن شمع برای مردگان، خرافی و ساختگی است؟

آیا روشن کردن شمع برای مردگان، خرافی و ساختگی است؟

آیا روشن کردن شمع برای مردگان، خرافی و ساختگی است؟

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعا سایت 2agoo.com آیا روشن کردن شمع برای مردگان، خرافی و ساختگی است؟ را برای شما عزیزان قرار دادیم . روشن کردن شمع در گذشته بسیار مرسوم بود و مردم به قبرستان می رفتند و برای مردگان شمع روشن می کردند . ولی آیا روشن کردن شمع برای اموات و مردگان بر روی سرنوشت آنها تاثیر دارد ؟ شمع برای سر مزار چه فوائدی دارد ؟ فلسفه شمع روشن کردن برای مردگان چیست ؟ در ادامه از سایت دعاگو همراه ما باشید با علت و دلیل روشن کردن شمع و چراغ بر سر مزار و برای مردگان و اموات و  اینکه آیا خرافات است یا خیر …

آیا روشن کردن شمع برای مردگان، خرافی و ساختگی است؟
آیا روشن کردن شمع برای مردگان، خرافی و ساختگی است؟

آیا روشن کردن شمع برای مردگان، خرافی و ساختگی است؟,روشن کردن شمع برای مردگان,علت و دلیل روشن کردن شمع برای اموات,چرا برای مردگان شمع روشن می کنند,شمع بر سر مزار و قبر,آیا روشن کردن شمع برای اموات و قبور خرافات است؟,فلسفه شمع روشن کردن برای مردگان,روشن کردن شمع بر روی مقبره,روشن کردن شمع بر سر مزار و قبرستان

آیا روشن کردن شمع برای مردگان، خرافی و ساختگی است؟

درباره روشن کردن شمع باید گفت: این کار شاید از روشن کردن چراغ در حرم و مرقد پیشوایان دینی نشأت گرفته است، زیرا در روایات دستور داده شد چنین عمل شود.

بحار الانوار روایت کرده که پس از شهادت امام باقر(ع) ، امام صادق(ع) دستور داد در منزلی که او ساکن بود،‌چراغ روشن کنند. پس از امام صادق(ع) نیز امام کاظم(ع) به این روش ادامه داد.

صاحب کتاب مکیال المکارم می‌گوید: این حدیث بر بزرگداشت جایگاه و منازل امامان دلالت دارد و ممکن است به وسیله این حدیث بر استحباب روشن کردن چراغ در هر مکانی استدلال شود که بزرگداشت آن مصداقی برای تعظیم شعائر الهی به حساب می‌آید، گرچه در آن مکان‌ها کسی از نور چراغ استفاده نکند اما همین مقدار که احترام برای کسی تلقی شود که مکان منتسب به او است، کفایت می‌کند، اما اگر از آن چراغ کسانی استفاده بنمایند،‌بهتر است و اجر و ثواب بیشتری دارد.(1)

شایسته است این گونه امور با فرهنگ‌سازی به گونه‌ای جهت داده شود که از آن استفادة بهینه صورت گیرد و از حالت خرافی و بی‌هدف بودن آن جلوگیری شود، چون متأسفانه گاهی از سوی ناآگاهان چنین عملی سر می‌زند .

باید به تناسب هر عصری از چراغ مناسب استفاده شود، تا بهرة معنوی بیشتری برده شود. در این صورت به میزان استفاده معنوی افراد از پرتو معنویت صاحب قبر، ثواب برای او نیز خواهد بود. روشن کردن شمع برای درگذشتگان، در همین راستا ارزیابی شده است و بیش‌تر جنبة نمادین دارد.

1. میرزا محمدتقی الاصفانی میکال المکارم، نشر دار العلمیه قم ، ج 2، ص 302.

**************************************************

بازنشر : سایت دعاسایت (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

یک دیدگاه

  1. سوال خوب بود ولی جواب بسیار ضعیف بود
    اصلا روشن و قانع کننده نبود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *