خانه / مطالب متفرقه / لیلة الرغائب چگونه شبی و چه تاریخی است – اعمال و فضیلت شب لیلة الرغائب

لیلة الرغائب چگونه شبی و چه تاریخی است – اعمال و فضیلت شب لیلة الرغائب

لیلة الرغائب چگونه شبی و چه تاریخی است – اعمال و فضیلت شب لیلة الرغائب

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعا سایت 2agoo.com لیلة الرغائب چگونه شبی و چه تاریخی است – اعمال و فضیلت شب لیلة الرغائب را برای شما عزیزان قرار دادیم . لیلة الرغائب اولین شب جمعه ماه رجب می باشد . اعمال لیله الرغائب و دعاهای پنجشنبه اول ماه رجب و کارهای شب آرزوها . هر کسی حاجت و خواسته ای داشته باشد در شب لیله الرغائب به آرزوها و خواسته های خواهد رسید . در ادامه زا سایت دعاگو همراه ما باشید با فضیل و اعمال شب لیلة الرغائب و ذکر و دعاهای مخصوص شب لیلة الرغائب …

لیلة الرغائب چگونه شبی و چه تاریخی است - اعمال و فضیلت شب لیلة الرغائب
لیلة الرغائب چگونه شبی و چه تاریخی است – اعمال و فضیلت شب لیلة الرغائب

لیلة الرغائب چگونه شبی و چه تاریخی است – اعمال و فضیلت شب لیلة الرغائب,شب لیلة الرغائب نخستین شب جمعهٔ ماه رجب,تاریخ دقیق شب لیلة الرغائب,ذکر و دعاهای مخصوص شب لیلة الرغائب,شب لیلة الرغائب شب رسیدن به آرزوها و حاجت ها,نماز مخصوص شب لیلة الرغائب

لیلة الرغائب چگونه شبی و چه تاریخی است – اعمال و فضیلت شب لیلة الرغائب

در فرهنگ دینی به اولین شب جمعه ماه رجب لیلة الرغائب می گویند. در میان ایرانیان از این شب به « شب آرزوها » هم یاد می شود ، یعنی انسان با دعا و مناجات به آرزوها و حاجات خود می رسد . در این شب فرشتگان الهی بر زمین نزول می كنند.برای این شب عملی از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) ذكر شده است كه فضیلت بسیاری دارد و بدین قرار است:

در صورت امكان و بلامانع بودن روزه گرفته شود.چون شب جمعه شد؛ ما بین نماز مغرب و عشاءدوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود و درهر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود.

و چون دوازده ركعت به اتمام رسید،هفتاد بار ذكر” اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله”گفته شود.
.
پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر” سبوح قدوس رب الملائكة والروح” گفته شود.پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر” رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم” گفته شود.در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. البته بالاتر از همه دعاها ، دعا برای فرج و ظهور حضرت قائم (عج) هست .

انشاالله به استجابت می رسد.
.
پیامبراكرم صلوات الله علیه در فضیلت این نماز می فرماید:كسی كه این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس او به آن فرد می گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد كه از هر شدت و سختی نجات یافتی.میّت می پرسد تو كیستی؟ به خدا سوگند كه من صورتی زیباتر از تو ندیده ام و كلامی شیرین تر از كلام تو نشنیده ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده ام.

آن زیباروی پاسخ می دهد: من ثواب آن نمازی هستم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده ام تا حق تو را ادا كنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افكند

اسناد روایت لیله الرغائب

سید ابن طاووس در اقبال الاعمال این نماز را آورده است. ایشان در قبل از نقل روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که این نماز در آن بیان شده می‌گویند: من آن را در کتاب‌های عبادات به نقل از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله دیده‌ام و خودم آن را از از برخی کتاب‌های راویان شیعه امامیّه-رحمهم اللّه نقل می‌کنم.

معنی سخن ایشان این است که روایت مربوط به این نماز در کتاب‌های مربوط به عبادات سنی و شیعه آمده‌است و ایشان آن را به نقل از یکی از کتاب‌های شیعه آورده‌اند. البته کتابهایی که سید بن طاووس بدانها اشاره نموده است به دست ما نرسیده‌است.

کفعمی نیز در بلد الامین این نماز را نقل کرده‌است و ایشان آن را از کتاب اختیار المصباح الکبیر و ما اضیف الیه من الادعیه نوشته ابن باقی قرشی، علی بن حسین (قرن ۷ق) نقل کرده‌است. البته این دعا در بخش اضافات ابن باقی آمده‌است یعنی بخشی که ابن باقی بعد از نقل گزینش خود از کتاب مصباح المتهجد شیخ طوسی آورده است.

شیخ عباس قمی نیز در مفاتیح الجنان می‌آورد: بدان‌که اولین شب جمعه ماه رجب را «لیلة الرغاب» (یعنی شب دلدادگان) می‌گویند و برای آن عملی با فضیلت بسیار از حضرت رسول صلی اللّه علیه و آله وارد شده که آن را سیّد در کتاب «اقبال» و علاّمه حلی در «اجازه بنی زهره» نقل کرده‌اند.

مطابق با آنچه در توضیح نسخه خطی «اجازه بنی زهره» در سایت کتابخانه مجلس شورای اسلامی آمده‌است. اجازه مبسوطی است که در ۱۵ شعبان ۷۲۳ق، برای پنج تن از خاندان بنی زهره صادر شده است: علاءالدین علی بن محمد بن حسن بن ابی المحاسن زهره و پسرش شرف الدین حسین و برادر وی بدرالدین محمد و دو پسر برادرش امین الدین احمد و عزالدین حسن

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *