خانه / مطالب متفرقه / زکات فطره یا فطریه چیست – میزان زکات فطره واجب چگونه محاسبه می شود

زکات فطره یا فطریه چیست – میزان زکات فطره واجب چگونه محاسبه می شود

زکات فطره یا فطریه چیست – میزان زکات فطره واجب چگونه محاسبه می شود

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com زکات فطره یا فطریه چیست – میزان زکات فطره واجب چگونه محاسبه می شود را برای شما عزیزان قرار دادیم . چگونگی محاسبه کردن میزان و مقدار زکات فطره و نظر مراجع تقلید درباره مقدار زکات فطره و فطریه سال 98 …

زکات فطره یا فطریه چیست - میزان زکات فطره واجب چگونه محاسبه می شود
زکات فطره یا فطریه چیست – میزان زکات فطره واجب چگونه محاسبه می شود

زکات فطره یا فطریه چیست – میزان زکات فطره واجب چگونه محاسبه می شود,زکات فطره چیست,مبلغ زکات فطره سال 98,فطره واجب,نحوه محاسبه زکات فطره عید فطر,چگونگی حساب کردن زکات فطره,زکات فطره امسال چقدر است,فواید زکات فطره,احکام مصرف زکات فطره,مصرف زکات فطره خامنه ای,آیا زکات فطره واجب است

زکات فطره یا فطریه چیست – میزان زکات فطره واجب چگونه محاسبه می شود

زکات فطره از واجباتی است که در امّت اسلام اختلافی دربارۀ آن وجود ندارد و روایات مستفیضه ‏ای که از طریق شیعه و سنّی وارد شده، بر وجوب آن دلالت دارند و همه‌ساله بر تمامی مکلّفین طبق شرایطی که در رسالۀ عملیه به آن اشاره شده است، واجب می‏شود و باید به مصرف مستمندان برسد.

پیرامون زکات فطره، روایات متعددی از اهل‌بیت(ع) آمده است که آثار زیادی دارد از جمله، انسان را از مرگهای ناگهانی در آن سال حفظ کرده و نجات می‏دهد

در بعضی روایات آمده است که تمامیت و کمال روزه ‏های ماه رمضان با زکات فطره است همچنانکه تمامیت نماز با صلوات بر پیامبر گرامی اسلام(ص) است.

میزان فطریه واجب بر هر نفر، سه کیلوگرم قوت غالب بوده و این قوت غالب برای افراد مختلف متفاوت است.

برای مثال افرادی که در طول سال بیشتر برنج مصرف می کنند، بهتر است برای هر نفر سه کیلو برنج و یا قیمت معادل آن را بپردازند و یا اگر در طول سال بیشتر گندم مصرف می کنند، بهتر است سه کیلو گندم و یا قیمت معادل آن را بپردازند.

مکلفین در صورت شناخت افراد مؤمن تهی دست و مستمند جامعه که می تواند از همسایگان، اقوام و آشنایان نیز باشد، می توانند زکات فطره و یا مبلغ معادل آن را به ایشان برسانند

این مبلغ تنها بایستی صرف مستمندان شود. کسی که خود سید نباشد نمی‌تواند آن را به سادات پرداخت کند. پرداخت فطریه به موسساتی که معلوم نیست آن را در امور خیریه مصرف کنند، جایز نیست.

معادل مبلغ سه کیلوگرم قوت غالب (غذای روزمره) مورد استفاده افراد است که می‌تواند گندم (برای کسانی که بیشتر نان می‌خورند) یا برنج یا ذرت یا کشمش یا خرما و مانند اینها باشد. مبلغی که معمولاً هر سال اعلام می‌شود بر اساس نرخ گندم غیر یارانه‌ای است.

از غروب آفتاب شب عید فطر تا ظهر روز عید بایستی مبلغ آن پرداخت شود. اگر در این محدوده زمانی فقیری یافت نشود می‌توان مبلغ را کنار گذاشت و بعداً پرداخت نمود.

بر کسی که خودش فقیر نباشد واجب است برای خود و تمام کسانی که تحت تکفل او هستند زکات فطره بپردازد. برخی مراجع تقلید افراد تحت تکفل را شامل کسانی که شب عید فطر میهمان شخص هستند نیز دانسته‌اند. اگر کسی که فطره بر او واجب است آن را پرداخت نکند بر خود انسان واجب نمی‌شود. کارمندان و سربازان تحت تکفل دولت محسوب نمی‌شوند.

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *