خانه / دسته‌بندی نشده / دعا کلیدهای رسیدن به حاجات – شرایط پذیرفته شدن دعا و استجابت دعا

دعا کلیدهای رسیدن به حاجات – شرایط پذیرفته شدن دعا و استجابت دعا

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com دعا کلیدهای رسیدن به حاجات – شرایط پذیرفته شدن دعا و استجابت دعا را برای شما عزیزان قرار دادیم .

دعا کلیدهای رسیدن به حاجات - شرایط پذیرفته شدن دعا و استجابت دعا
دعا کلیدهای رسیدن به حاجات – شرایط پذیرفته شدن دعا و استجابت دعا

دعا کلیدهای رسیدن به حاجات – شرایط پذیرفته شدن دعا و استجابت دعا,آثار و برکات دعا کردن,دعای رسیدن به حاجات,دعا چه زمانی مستجاب می شود,شرایط استجابت دعا,دعا برای رسیدن به هدف ها

دعا کلیدهای رسیدن به حاجات – شرایط پذیرفته شدن دعا و استجابت دعا

یکی از راههای نیل به مقصود ، دعاء است ، که انسان متدین با خدا در ارتباط بوده و خواسته خود را از پروردگار خود بخواهد . . در این باب مباحث زیادی مطرح می شود .  تأثیر دعاء در مقدرات انسان .  شرایط پذیرفته شدن و استجابت دعاء .  موانع استجابت و پذیرفته شدن .  اوقات دعاء .  کیفیت آن . کسانی که دعایشان مستجاب می شود .  کسانی که دعایشان مستجاب نمی شود .  دعاهای وارده از اهل بیت عصمت و طهارت .  دعاهای ساختگی که اصل ندارد .

تأثیر دعا

تأثیر دعاء در مقدرات ، معلوم باشد که قرآن کریم بندگان خدا را دعوت به دعا کرده . آیاتی چند در این مورد وارد شده .

« قُلْ مَا یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْلاَ دُعَاؤُکُمْ » . « إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ » « ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ »

در روایات فراوانی دعا کردن ترغیب شده و آثاری برای آن ذکر شده .

در روایت صحیح زراره از امام پنجم علیه السلام در تفسیر آیه

« إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَکْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِی سَیَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِینَ »

دارد . که آن دعاء است ، و افضل العباده . دعاء است ، و در روایت قطب راوندی دعاء به عبادت تفسیر شده و در روایت شیخ ابوالفتح رازی نیز ، در روایت معتبر از سدیر از قول امام پنجم علیه السلام وارد شده ، که هیچ چیز نزد خداوند عزوجل افضل از این نیست که درخواست شود ، و خواسته شود آنچه نزد خدا است ، و هیچ کس نزد خداوند مبغوض تر از کسی که تکبر از عبادت خدا دارد ، و آنچه نزد خداست درخواست نمی کند ، نیست و در روایت صحیح میّسر بن عبدالعزیز از امام ششم علیه السلام داریم که حضرت به او فرمود :

دعاء کن و مگو همانا او فارغ ( تمام شده ) منزلتی نزد خداوند هست که به جز درخواست به آن منزلت نمی رسد . و اگر بنده دهان خود را ببندد و هیچ درخواست نکند چیزی به او داده نمی شود . بخواه اعطاء می شوی .

در اینجا باید توجه داشت ، که شاعری که گفته ( من گروهی می شناسم اولیاء ، که زبانشان بسته باشد از دعا ) گفته اش خلاف دستورات خدا و پیشوایان و خلاف رفتار آنان است . و نظیر صدر این روایت در صحیح حماد بن عیسی از امام ششم علیه السلام و در روایت ابن مغیره وارد شده و نزدیک به ذیل آن در روایت زراره ذکر شده . حتی در صحیح سیف تمار از امام ششم علیه السلام آمده که ترک نکنید در حاجات ( چیزهای ) کوچک که در آنها دعا کنید . همانا صاحب کوچکها ، صاحب بزرگها است . و در روایاتی وارد شده حتی بند کفش را از خداوند بخواهید . و در باب تأثیر دعاء و جایگاه آن در باب اسباب و مسبّبات و تصرف در کائنات . روایاتی بسیار وارد شده از جمله روایت سکونی از امام ششم علیه السلام ( سکونی معتبر است ) حضرت فرمود ( رسول خدا صلی الله علیه و آله فرموده ، دعاء سلاح مؤمن است و عمود دین و نور آسمانها و زمین است ، و نظیر این در روایت جعفریاتاست ، فقط به جای عبارت سوم زینت بین آسمانها و زمین آورده . در روایت معتبر دیگری از حضرت امیر علیه السلام است . دعاء کلیدهای رسیدن به حاجات و رستگاری است ، و بهترین دعا آن است که از سینه پاک و قلب پاک بیرون آید . در روایت معتبر سوم از پیغمبر صلی الله علیه و آله است ، که فرمود آیا شما را راهنمایی نکنم بر سلاحی که از دشمنان شما را نجات دهد . و موجب فراوانی روزی هایتان شود ؟

گفتند : بلی ، فرمود ، خداوند را شب و روز بخوانید . همانا سلاح مؤمن دعا است و نظیر این روایت در جعفریات آمده ، و در روایت معتبر دیگر از امام ششم علیه السلام دعاء تیزتر از نیزه یا سلاح آهنی شمرده شده . و در مضمره صحیح حماد بن عثمان فرموده است دعاء قضاء را نقض می کند . همانگونه که خیط ( نخ ) پاره می شود . در حالی که محکم شده باشد و در روایت صحیح عمر بن یزید از امام ابوالحسن ( موسی بن جعفر ) علیهماالسلام وارد شده که دعاء آنچه مقدر شده و آنچه نشده برمی گرداند . و آنچه مقدر نشده را تفسیر می کند . ( تا رخ ندهد ) و نظیر این روایت از وشّاء نیز آمده ، و در روایت صحیح بسطام زیات از امام ششم علیه السلام ذکر شده . دعا قضاء را برمی گرداند . در حالی که از آسمان فرود آمده و محکم شده محکم شدنی و نزدیک به همین مضمون در صحیح زراره از امام پنجم علیه السلام و در روایتی از امام ششم علیه السلام وارد شده ، و صدر این روایت را عبداللّه بن سنان از امام ششم علیه السلام ذکر کرده .

و در صحیح ابی ولاد از امام هفتم موسی بن جعفر علیهماالسلام آمده . بر شما باد دعاء کردن . همانا دعاء برای خدا و درخواست به سوی خداوند . بلاء را رد می کند در حالی که مقدر و قضاء شده ( قضا و قدر بر آن گذشته ) و تنها امضاء آن باقی است . پس هرگاه خداوند عزوجل خوانده شد . درخواست شد . بلاء را می گرداند .

نکته قابل توجه ، معلوم باشد که دعاء که خواستن است ، باید در امور ممکن و قابل قبول اعمال شود ، و چیزهایی که محال است یا ممکن ولی بنابرآن نیست نباید مورد سؤال قرار بگیرد . مثلاً دعاء کند . خدا را به چشم سر ببیند ، یا به مقام پیغمبری یا امامت برسد . یا الآن یا آینده به معراج رود . یا ده هزار سال عمر کند ، یا در حالی که کشور . رئیس جمهور دارد ، رئیس جمهور شود . چون در هر مملکت یک رئیس جمهور بیشتر برداشت ندارد . حال اگر چندین نفر کاندیدا شده و هر کدام دعاء را با شرایط قبول آن انجام دهند بیش از یکی مورد انتخاب نخواهد بود ، و جا ندارد که دعای همه مستجاب شود .

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *