خانه / مطالب متفرقه / روایتی از امام صادق و حضرت علی (ع) درباره علم نجوم و نحوست روزها

روایتی از امام صادق و حضرت علی (ع) درباره علم نجوم و نحوست روزها

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com روایتی از امام صادق و حضرت علی (ع) درباره علم نجوم و نحوست روزها را برای شما دوستان گرامی قرار دادیم . انجام دادن همه کارها با استفاده از اطلاعات نجومی طبق روایتی از امام صادق (ع) توصیه نمی شود . شاید بر اساس اطلاعات نجومی انجام دادن کاری به دلیل نحوست آن روز منع شود ولی طبق روایتی از حضرت علی (ع) می توان برخی از کارها را حتی در روزهای نحس و قمر در عقرب نیز انجام داد …

روایتی از امام صادق و حضرت علی (ع) درباره علم نجوم و نحوست روزها
روایتی از امام صادق و حضرت علی (ع) درباره علم نجوم و نحوست روزها

روایتی از امام صادق و حضرت علی (ع) درباره علم نجوم و نحوست روزها,رواتی از امام صادق درباره علم نجوم,روایتی از حضرت علی درباره نحوست روزها,روایت درباره علم نجوم و نحوست ایام,نحوست برخی از ایام سال

شخصی به امام صادق (ع) عرض کرد:

« من به گونه ای در نجوم غرق شده ام که هر گاه بخواهم کاری انجام دهم، آن را با اطلاعات نجومی خود می سنجم، اگر برای آن طالع شر و نحسی دیدم آن را انجام نمی دهم و هر گاه طالع خیر و خوبی برای آن دیدم، شروع به اقدام می کنم.

امام فرمود:

آیا به آن چه به دست آورده ای اعتقاد داشته و بر طبق آن عمل می کنی؟ عرض کرد: بله،

امام فرمود:

همه کتاب هایت (کتاب های نجومی) را نابود کن و به این علم عمل نکن.»

در روایت دیگری امام علی (ع) در پاسخ به مردی که از حضرت خواسته بود، به علت نحوست برخی ایام، در آن روز به جنگ خوارج نرود، فرمود:

« گمان می‏کنى تو از آن ساعتى آگاهى که اگر کسى حرکت کند زیان نخواهید دید؟ و می‏ ترسانى از ساعتى که اگر کسى حرکت کند ضررى دامن گیر او خواهد شد ؟

کسى که گفتار تو را تصدیق کند، قرآن را تکذیب کرده است، و از یارى طلبیدن خدا در رسیدن به هدف‏هاى دوست داشتنى، و محفوظ ماندن از ناگواری ها، بی نیاز شده است. گویا مى‏خواهى به جاى خداوند، تو را ستایش کنند.

چون به گمان خود مردم را به ساعتى آشنا کردى که منافع شان را به دست می‏آورند، و از ضرر و زیان در امان می‏مانند.

اى مردم، از فرا گرفتن علم ستاره شناسى براى پیش گویى ‏هاى دروغین، بپرهیزید، جز آن مقدار از علم نجوم که در دریا نوردى و صحرا نوردى به آن نیاز دارید، چه اینکه ستاره شناسى( و پیش بینی هایی در رابطه با آینده افراد) شما را به غیب گویى و غیب گویى به جادوگرى مى‏کشاند، و (چنین)ستاره شناسی چون غیب گو، و غیب گو چون جادوگر و جادوگر چون کافر و کافر در آتش جهنم است. با نام خدا ( و با توکل بر خدا) حرکت کنید.»

البته این مطلب را هم نباید نادیده گرفت که به اعتراف خود منجمین، این گونه برداشت های غیر مادی و حکم های غیبی از حالات نجوم و ستارگان، دقیق و قطعی نیست و فقط مجرد ظن و احتمال است.

اما بعد از آن که اسلام، مسلمانان را از افتادن در خرافات باز داشت، در برخی از موارد به اموری اشاره کرده است که نوعی اعتراف به دخالت اجرام آسمانی در برخی از امور زندگی انسان ها است، البته روشن است که در این گونه امور فقط باید به مقداری که شرع بیان کرده است، اکتفا شود.

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *