خانه / دعا / دعای افزایش همت و تلاش و اراده

دعای افزایش همت و تلاش و اراده

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com دعای افزایش همت و تلاش و اراده را برای شما عزیزان قرار دادیم . ذکر و دعا و آیات قرآنی و دستورالعمل مجرب و قوی برای زیاد شدن اراده و تلاش و پشتکار و همت . اگر کسی همت و اراده اش ضعیف و سست باشد و نتواند کاری را پیش ببرد می توان از دستورالعمل و دعای زیر برای افزایش اراده و همت و تلاش استفاده کند که مجرب و توصیه شده می باشد …

دعای افزایش همت و تلاش و اراده
دعای افزایش همت و تلاش و اراده

دعای افزایش همت و تلاش و اراده,دعای افزایش تلاش و اراده,دعای زیاد شدن همت,دعای افزایش اراده و توفیق انجام اعمال نیک,دعای مجرب تقویت اراده,بهترین دستورالعمل برای تقویت اراده,دعای تقویت همت و تلاش,دعا برای افزایش اراده و پشتکار

دعا برای تقویت اراده و توفیق برای انجام اعمال نیک ،دعای صحیحی است که به اجابت می رسد.

در دعای کمیل این چنین آمده:

قوّ علی خدمتک جوارحی واشدد علی العزیمه جوانحی وهب لی الجد فی خشیتک…

نیرومند ساز بر کار کردن برای خودت اعضایم را،ومحکم گردان بر عزم و تصمیم،امیال درونم را،و جدیّت در خشیت خود را به من ببخش.

در دعاهای دیگر نیز دعاهائی برای تقویت اراده و نشاط داشتن در کار خیر ،وارد شده ،از جمله در دعای عالیه المضامین و دعای ابوحمزه ثمالی ،

دوست عزیز ابتدا در مورد تقویت اراده برای شما مطالبی رابیان می کنیم امید است مفید واقع شود:

نخست بهتر است شخص با اراده و فرد بى ‏ثبات و فاقد اراده را توصیف کنیم. شخص با اراده کسى است که وقتى در مورد کارى، به خوبى تأمل کرد، تصمیم به انجام آن مى‏گیرد و با فعالیت و ثبات قدم، آن را به اجرا در مى‏آورد.

بنابراین پافشارى بر تصمیمى غلط یا داشتن میلى قهرمانانه، ثبات قدم نخواهد بود. در مقابل فرد سست اراده، با کمترین مشکلى از انجام دادن کار، دلسرد شده و کوشش جهت تحقّق آن را متوقف مى‏کند.

کسى که اراده قوى دارد، آنچه را که با تأمل خواسته است، با کوشش و ثبات قدم به دست مى‏آورد. شخص با اراده کسى است که داراى هدفى معقول بوده و تا موقعى که به آن نرسیده است، از تعقیب آن باز نمى ‏ایستد.

مشکلات و موانع روانى یا مادى، به اراده و عزم او لطمه نمى‏زند و از پیشرفتش جلوگیرى نمى‏کند.

به طور کلی هر رفتاری که انسان انجام می دهد معلول سه عامل انگیزه، نیاز و هدف است.

به عبارت دیگر در کنار هر رفتاری مثلث انگیزه، هدف و نیاز به چشم می خورد. حال اگر عوامل جانبی موجب شود که انگیزه فرد کاهش پیدا کند یا عدم دوراندیشی و نداشتن شناخت لازم باعث ابهاماتی در تعیین اهداف گردد به گونه ای که فرد دچار سردرگمی و بی هدفی شود و انگیزه ای برای انجام فعالیت های علمی نداشته باشد علاوه عدم احساس نیاز یا عدم تشخیص نیاز می تواند از جمله علل بی تفاوتی و بی رغبتی به مطالعه شود بنابراین باید به دقت زندگی خود را مطالعه کنید تا دقیقا عواملی که باعث بی انگیزشی یا بی هدفی و سردرگمی شما شده شناسایی کنید و سپس با آنها مقابله منطقی کنید.

«خواندن درس براى خدا» به معناى آن است که مقصود نهایى از تلاش‏ها و مجاهدت‏هاى شبانه ‏روزى انسان از تحصیل دانش کسب رضاى خدا باشد.

این انگیزه لوازمى دارد از جمله: الف) تحصیل دانش، گرفتن نمره، اخذ مدرک و … را وسیله ‏اى در جهت خدمت صادقانه در راه خدا و اعتلاى جامعه اسلامى و بهبود وضعیت مردم قرار دهد و با خداى خویش عهد بندد که ضمن تأمین نیازهاى شخصى خود، هرگز هدف از علم را سود پرستى، جاه طلبى و امثال آن قرار ندهد.

ب ) نشاط و تحرک علمى خود را متناسب با نیازهاى جامعه اسلامى و در راستاى هدف والاى خدمت به خلق خدا افزون سازد و بکوشد تا از جهت علمى و اخلاقى فردى لایق و کارآمد باشد.

با توجّه به دو نکته فوق، در مى‏یابیم که نه تنها هدف الهى مانع اخذ نمره خوب نیست؛ بلکه چه بسا زمینه ‏ساز رشد علمى بیشتر نیز است.

البته در شرایطى که بر انسان لازم مى‏شود فعالیت‏هاى دیگرى غیر از تحصیل انجام دهد، به طور طبیعى ممکن است در نمره‏ هاى انسان تأثیر منفى داشته باشد و در این جاست که فرد با ایمان باید مجاهدت و تلاش بیشترى کند و یا با تشخیص دقیق اهم و مهم، یکى را برگزیند (یا نمره خوب با حذف دیگر فعالیت‏ها و یا پرداختن به فعالیت‏هاى جانبى در حد معقول و قبول قدرى تنزل نمره). این نکته را یاد آور مى‏شویم که تحصیل رضایت، مسأله ‏اى است که به بینش انسان در مورد حیات و هدف آن برمى‏گردد، و چیزى نیست که فقط با نیت و یا گفتن حاصل شود.

اگر کسى این حقیقت را که:

إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ‏ ما از خداییم و به او باز مى‏گردیم

را دریافت کرد، آن گاه در مى‏یابد که اگر عملى براى خدا و در جهت و طریق او نباشد، آن عمل ضایع و از بین رفتنى است و تنها آنچه که در طریق اوست، مایه ارزش، رشد و تعالى آدمى مى‏باشد.

بنابراین اگر مى‏خواهید مفهوم رضایت الهى را لمس کنید و بدانید که چه انگیزه مهم با ارزشى است، به نحوه نگرش خود به حیات و جهان بینى بیشتر بیندیشید و سعى کنید در این زمینه تفکر، تحقیق و مطالعه مداوم داشته باشید.

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

یک دیدگاه

  1. سلام
    خیلی عالی بود
    التماس دعا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *