خانه / دعا / دعا برای نابغه شدن و باهوش شدن و افزایش استعداد

دعا برای نابغه شدن و باهوش شدن و افزایش استعداد

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com دعا برای نابغه شدن و باهوش شدن و افزایش استعداد را برای شما عزیزان قرار دادیم . ذکر و دعا و دستورالعمل و آیات قرآنی محرب و تضمینی برای باهوش و نابغه شود و افزایش هوش و حافظه و استعداد فکری و ذهنی …

دعا برای نابغه شدن و باهوش شدن و افزایش استعداد
دعا برای نابغه شدن و باهوش شدن و افزایش استعداد

دعا برای نابغه شدن و باهوش شدن و افزایش استعداد,دعا مخصوص نابغه شدن,دعای باهوش شدن,دعای مجرب جهت نابغه شدن,دعای قوی برای باهوش شدن,دستورالعمل مخصوص نابغه و باهوش شدن,نسخه ای قوی برای افزایش استعداد فکری و ذهنی

در كتاب شريف مفاتيح ‏الجنان در فصل اول از باب اول كه درباره تعقيبات است اين دعا را نقل نموده است و مى‏گويد:

اين دعا را پيغمبر(ص) به اميرالمؤمنين(ع) براى حافظه تعليم نمود:

« سُبْحانَ مَنْ لا يَعْتَدي عَلي اَهلَ مَمْلَكَتِةِ، سُبْحانَ مَنْ لا يَاْخُذُ اَهْلَ الْاَرضِ بِاَلْوانِ الْعَذابِ ، سُبْحانَ الرَّؤُفِ الرَّحيمِ ، اللهُمَّ اجْعَلْ لي في قَلبيْ نُوراً و بَصَرَاً و فَهْماً و عِلْماً ، اِنَّكَ عَلي كُلِّ شَيئٍ قَديرٌ »

و نيز در خلاصه الاذكار است كه در وقت مطالعه بخواند:

« اَللّهُمَّ اَخْرِجْنى مِنْ ظُلُماتِ الْوَهْمِ وَ اَكْرِمْنى بِنُورِ الْفَهْمِ اَللّهُمَّ افْتَحْ عَلَيْنا اَبْوابَ رَحْمَتِكَ وَانْشُرْ عَلَيْنا خَزائِنَ عُلُومِكَ بِرَحْمَتِكَ يا اَرْحَمَ الرّاحِمينَ

خدايا مرا بيرون آور از تاريكى‏ هاى‏ وهم،و به نور فهم گرامى‏ام بدار،خدايا درهاى رحمتت را به روى ما بگشا،و خزانه‏هاى علومت را بر ما باز كن به مهربانى‏ات اى مهربان‏ترين مهربانان. ».

و مؤلف محترم گويد كه كسى كه مى‏خواهد حافظه ‏اش زياد شود مسواك كند و قرآن بخواند و به خصوص آيه ‏الكرسى را قرائت نمايد و همينطور خوردن مويز در ناشتا، به خصوص اگر سرخ و بيست و يك دانه باشد،

براى تقويت فهم و ذهن و حافظه نافع است خوردن حلوا و گوشت نزديك گردن و عسل و عدس نيز مورث حفظ است …

و هر روز بعد از نماز صبح پيش از آنكه تكلم كند بگويد:

« يا حى يا قيّوم فلا يفوت شيئا علمُه و لايؤده …»

و اجتناب كند از چيزهايى كه سبب نسيان مى‏شود و آن … و كثرت معاصى و كثرت هموم و احزان در امر دنيا و كثرت اشتغال و علائق و … است.

در كتاب شريف كافى نيز از امام معصوم نقل شده است كه :

از خدا بخواه كه عقل تو را قوى بگرداند و از خدا طلب فهم و درك نما (بحارالانوار، ج ۱، ص ۲۲۴ روايت ۱۷ روايت عنوان بصرى)

علاوه بر دعاها و امور ذكر شده بطور كلى به دست مى‏ آيد كه امور معنوى و عبادى براى تقويت قواى ذهنى مؤثر است و انجام گناه و مكروه براى قواى ذهنى و عقلى مضر است.

آنچه در مورد تقويت حافظه و هوش از كتب روايي و ادعيه بيان شد، علت تامه محسوب نمي شود. بعضي از عوامل مربوط به هوش و حافظه در اختيار ما نيست و مربوط به عوامل ژنتيكي و وراثتي است.

به عبارت ديگر هوش و حافظه و استعداد هر انساني برآيندي از عوامل متعدد وراثتي و محيطي است كه بعضي از اين عوامل در اختيار ماست.

از قبيل آنچه در بالا گفته شد و بعضي از آنها از حوزه اختيار انسان خارج است مانند نقش عوامل ژنتيكي اجداد گذشته.

بنابراين توقع نداشته باشيد كه با انجام كارهاي فوق كه قطعا مؤثر هستند معجزه شود كه ناگهان بهره هوشي شما از ۹۰ به ۱۳۰ ارتقاء پيدا كند و اگر اين چنين نشد اعتقاد به اين توصيه هايي كه معصومين كرده اند كم شود.

بنابراين همان طور كه يك فردي كه مثلا ۱۷۰ سانتي متر است نمي شود قد او را به ۱۹۰ ارتقاء داد. همين طور هوش ۱۰۰ را نمي توان به ۱۲۰ ارتقاء داد. بله، يك فرد با ۱۷۰ سانتي متر قد را مي توان از طريق ورزش و تغذيه سالم تقويت كرد تا كارآيي بهتري داشته باشد.

يك هوش با نمره ۱۰۰ را مي توان تقويت كرد تا كارآمدتر باشد.

البته در يك دوره هايي از رشد مثل دروان جنيني و سال هاي اوليه زندگي كودك مي توان براساس يك برنامه صحيح تغذيه مادر و همچنين تغذيه كودك و علاوه بر آن غني كردن محيط رشد كودك با فراهم كردن محرك هاي سالم محيطي، حتي بهره هوشي را افزايش داد ولي در دوران جواني و ميان سالي بايد بيشتر به اين فكر بود كه موانع كارآيي هوش را حذف كرد و عوامل شكوفايي و قابليت ها را فراهم نمود تا آنچه دست آفرينش در خلقت انسان تعبيه كرده است به منصه ظهور رساند و اين روايات و توصيه ها بيشتر ناظر به همين مسائل است.

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

یک دیدگاه

  1. با سلام … خیلی عالی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *