خانه / اسماء الحسنی (نام های خداوند در قرآن) / اسماء الحسنی چیست – فهرست کامل نام های نیکوی خداوند

اسماء الحسنی چیست – فهرست کامل نام های نیکوی خداوند

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com اسماء الحسنی چیست – فهرست کامل نام های نیکوی خداوند را برای شما عزیزان قرار دادیم . نام ها و صفات زیبا و نیکوی خداوند چیست و چه خواص و فوائدی دارند ؟ لیست و فهرست کامل اسماء و نام های زیبای خدا برای برآورده شدن حاجت ها و رسیدن به خواسته ها …

اسماء الحسنی چیست - فهرست کامل نام های نیکوی خداوند
اسماء الحسنی چیست – فهرست کامل نام های نیکوی خداوند

اسماء الحسنی چیست – فهرست کامل نام های نیکوی خداوند,اسماء الحسنی,فهرست اسماء الحسنی,خوا و فوائد اسماء الحسنی,نام های زیبا و نیکوی خداوند,اسماء الحسنی برای برآورده شدن حاجت,تمام اسماء خداوند,99 نام نیکوی خدا,99 اسماء الله الحسنى,جدول اسماء الله الحسنى واعدادها

اسماء الحسنی چیست – فهرست کامل نام های نیکوی خداوند

منظور از اسماء حسنی صفات مختلف پروردگار است که همگی نیک و همه حسنی هستند بنابراین همه اسماء خداوند اسماء حسنی هستند.

از سوی دیگر می دانیم که صفات خدا قابل احصاء و شماره نیست زیرا کمالات او نامتناهی است و برای هر کمالی از کمالات او اسم و صفتی می توان انتخاب کرد.

ولی چنانچه از احادیث استفاده می شود، از میان صفات او بعضی دارای اهمیت بیشتری می باشد شاید اسماء حسنی که در آیه آمده اشاره به همین گروه ممتازتر است زیرا در روایاتی که از پیامبر (ص) و ائمة اطهار (ع) به ما رسیده کراراً این مطلب دیده می شود که خداوند دارای ۹۹ اسم است که هر کس او را به این نامها بخواند، دعایش مستجاب و هر که آنها را شماره کند اهل بهشت است.

مانند روایتی که از امام صادق (ع) از پدر و اجدادش از علی علیه السلام از پیامبر (ص) نقل شده که پس از اشاره به وجود نود و نه نام برای خدا می فرماید:

و هی الله، الاله، الواحد، الأحد، الصمد، الاول، الاخر، السمیع، البصیر، القدیر، القادر، العلی، الاعلی، الباقی، البدیع، البارئ، الاکرم، الباطن، الحی، الحکیم، العلیم، الحلیم، الحفیظ، الحق، الحسیب، الحمید، الحفی، الرب، الرحمن، الرحیم، الذارء، الرازق، الرقیب، الرؤف، الرائی، السلام، المؤمن، المهیمن، العزیز، الجبار، المتکبر، السید، السبوح، الشهید، الصادق، الصانح، الظاهر، العدل، العفو، الغفور، الغنی، الغیاث، الفاطر، الفرد، الفتاح، الفالق، القدیم، الملک، القدوس، القوی، القریب، القیوم، القابض، الباسط، قاضی الحاجات، المجید، المولی، المنان، المحیط، المبین، المغیث، المصور، الکریم، الکبیر، الکافی، کاشف الضر، الوتر، النور، الوهاب، الناصر، الواسع، الودود، الهادی، الوفی، الوکیل، الوارث، البر، الباعث، التواب، الجلیل، الجواد، الخبیر، الخالق، خیرالناصرین، الدیان، الشکور، العظیم، اللطیف، الشافی.

ولی آنچه در اینجا بیشتر اهمیت دارد و باید مخصوصاً به آن توجه داشته باشیم این است که منظور از خواندن خدا به این نامها و یا احصاء و شمارش اسماء حسنای پروردگار، این نیست که هر کس این ۹۹ اسم را بر زبان جاری کند و بدون توجه به محتوا و مفاهیم آنها تنها، الفاظی بگوید سعادتمند خواهد بود و یا دعایش به اجابت می رسد.

بلکه هدف این است که به این اسماء و صفات ایمان داشته باشد و پس از آن بکوشد در وجود خود پرتویی از مفاهیم آنها یعنی از مفهوم عالم، قادر و رحمان و رحیم و… را در وجود خود منعکس سازد مُسلماً چنین کسی هم بهشتی خواهد بود و هم دعایش مستجاب و به هر خیر و نیکی نائل می گردد.

اما اینکه در بعضی از روایات مانند روایتی که در اصول کافی از امام صادق (ع) در تفسیر این آیه نقل شده که می خوانیم که فرمود:

نحن والله الاسماء الحسنی:به خدا سوگند ما اسماء حسنای خدا هستیم.

اشاره به آن است که پرتو نیرومندی از آن صفات الهی در وجود ائمة اطهار (ع) منعکس شده و شناخت ایشان به شناخت ذات پاک حق کمک می کند.

و اگر در بعضی دیگر از احادیث آمده است که همه اسماء حسنای پروردگار در توحید خالص خلاصه می شود به خاطر آن است که همه صفات او به ذات پاک یکتایش بر می گردد.

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *