خانه / آیات قرآنی / خواص آیه 43 سوره یس + معنی کلمات آیه و تفسیر و شرح آیه

خواص آیه 43 سوره یس + معنی کلمات آیه و تفسیر و شرح آیه

در این پست از سایت ذکر و دعاهای قرآنی دعاگو 2agoo.com خواص آیه 43 سوره یس + معنی کلمات آیه و تفسیر و شرح آیه را برای شما عزیزان قرار دادیم .آیه 43 سوره یس دارای خواص و فوائد زیادی می باشد . خواندن این آیه از سوره یس روزانه به تعداد 100 بار برای با ایمان کامل رفتن از دنیا بسیار موثر است . در ادامه نکات ادبی آیه و پیام های آیه و تفسیر و شرح آیه 43 سوره یس را قرار دادیم .

خواص آیه 43 سوره یس + معنی کلمات آیه و تفسیر و شرح آیه

خواص آیه 43 سوره یس + معنی کلمات آیه و تفسیر و شرح آیه,آیه 43 سوره یس,معنی و مفهوم آیه 43 سوره یس,تفسیر و شرح آیه 43 سوره یس,نکات ادبی آیه 43 سوره یس,پیام های آیه 43 سوره یس,آیه برای با ایمان از دنیا رفتن

هر که هر روز صد بار بخواند، با ایمان کامل از دنیا می رود

متن آیه 43 سوره یس با ترجمه فارسی :

وَإِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلَا صَرِيخَ لَهُمْ وَلَا هُمْ يُنْقَذُونَ

و اگر بخواهیم همه را به دریا غرق کنیم که ابدا نه فریاد رسی و نه راه نجاتی یابند.

معانی کلمات آیه 43 سوره یس :

«صَرِیخَ»:

فریادرس. فریاد خواه. در این صورت مصدر به معنی اسم فاعل یعنی صارِخ است. صدا و فریاد.

در این صورت معنی «فَلا صَرِیخَ لَهُمْ» چنین است: اصلاً صدا و فریادی نخواهند داشت تا کمک و یاری طلب کنند. یعنی فوراً غرق و در حال می‌میرند.

پیام های آیه 43 سوره یس :

1- اين خداوند است كه آب را به گونه‌اى قرار داده كه انسان مى‌تواند با ساخت كشتى بر روى آن حركت كند و اين از نشانه‌هاى قدرت الهى است. وَ آيَةٌ …أَنَّا حَمَلْنا ذُرِّيَّتَهُمْ فِي الْفُلْكِ»

2- مَركب و وسيله نقليه كه از ضروريّات زندگى بشر است، يك نعمت ويژه و نشانه‌اى از لطف و تدبير الهى است. «خَلَقْنا لَهُمْ مِنْ مِثْلِهِ ما يَرْكَبُونَ»

3- دست خدا در قهر و غضب باز است. به خود مغرور نشويم. «إِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ»

4- اگر قهر خدا سرازير شود احدى فريادرس نيست. پس نبايد احساس امنيّت صد در صد داشته باشيم. «إِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلا صَرِيخَ لَهُمْ»

5- هرگز نجات خود را در سايه‌ى عوامل مادّى نپنداريم. «رَحْمَةً مِنَّا»

6- هر كس اجلى دارد و زندگى ما محدود است. «مَتاعاً إِلى‌ حِينٍ»

نکات ادبی آیه 43 سوره یس :

صَریخَ

قبلا بیان شد که ماده «صرخ» در اصل به صدای بلند دلالت می‌کند و برخی تاکید کرده‌اند که صدایی است که برای درخواست کمک بلند می‌شود و تفاوتش با یاری گرفتن (معونة و غواث) در همین است که درخواست کمک با فریاد و صدای بلند همراه است.

«مُصرِخ» (ما أَنَا بِمُصْرِخِكُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِيَّ؛ ابراهیم/۲۲) به معنای «فریادرس» است و «صریخ» (وَ إِنْ نَشَأْ نُغْرِقْهُمْ فَلا صَريخَ لَهُم؛ یس/۴۳) هم به همان معناست، و در خصوص کسی به کار می‌رود که در شدتها و تنگناها نزد او به فریادرسی می‌روند.

ینْقَذُونَ

در بحث از آیه ۲۳ همین سوره اشاره شد که ماده «نقذ» دلالت دارد بر نجات دادن و خلاص کردن از ورطه و از محیط شر و بلا و درباره تفاوت «نقذ» با کلمات متشابه نیز توضیحاتی ارائه شد.

**************************************************

بازنشر : سایت دعاگو (بزرگترین منبع ذکر و دعاهای قرآنی)

درباره ی admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *